3 צפייה בגלריה
בנג'מין אלכסנדר
בנג'מין אלכסנדר
הפך לגולש הסקי האלפיני הראשון בהיסטוריה שייצג את ג'מייקה במשחקי החורף האולימפיים. אלכסנדר
(צילום: AFP)
אין באמת חובב ספורט אמיתי, בטח לא כזה שנולד באייטיז, שאינו מכיר את שובר הקופות "ג'מייקה מתחת לאפס". הקומדיה האייקונית מספרת את סיפורה של נבחרת מזחלות הקרח של המדינה הקריבית, שהשיגה בניגוד לכל הציפיות את הכרטיס לאולימפיאדת החורף בקלגרי 1988. הם עשו היסטוריה וגרמו להיסטריה עולמית, שהפכה לסרט בלתי נשכח. 34 שנים אחרי ההופעה ההיא, ג'מייקה שוב בטירוף. וכן, שוב בגלל משחקי החורף.
האחראי לכך הוא בנג'מין אלכסנדר בן ה-38, שהפך לגולש הסקי האלפיני הראשון בהיסטוריה שייצג את ג'מייקה במשחקי החורף האולימפיים, לאחר שהעפיל לבייג'ינג 2022. וגם פה, כפי שבטח הבנתם, מדובר בסיפור סינדרלה בלתי נשכח. סטיבן שפילברג, לטיפולך.
3 צפייה בגלריה
הפכו לסרט קאלט. נבחרת המזחלות של ג'מייקה בפעולה ב-1988
הפכו לסרט קאלט. נבחרת המזחלות של ג'מייקה בפעולה ב-1988
הפכו לסרט קאלט. נבחרת המזחלות של ג'מייקה בפעולה ב-1988
(צילום: gettyimages)
רק 14 ספורטאים משלושה ענפי ספורט התחרו עבור ג'מייקה במשחקי החורף לאורך השנים, המפורסמים, כאמור, הם נבחרת המזחלות, שהונצחו בסרט. אלכסנדר צפה בסרט ההוא בילדותו והחל לחלום. הוא בכלל נולד באנגליה - בעיירה נורת'המפטונשייר - לאב ג'מייקני ולאם אנגליה. ההשפעה הג'מייקנית היחידה בחייו היו סרט הספורט הנהדר והאוכל שהכינה סבתו. "פשוט העדפתי אותו על לחם פרוס עם חמאה", סיפר.
הוא בעל הכשרה של מהנדס ויש לו גם תואר בכלכלה, אבל עד 2015 בכלל עסק במשהו שונה לחלוטין. די.ג'יי, שביקר כמעט בכל העולם והקפיץ מבלים במסיבות שונות. רק שאז נסע עם חבריו לטיול בקנדה וחייו התהפכו. הוא נדהם מהנוף והחליט לנסות לראשונה בחייו גלישת סקי. באותו רגע הוא נדבק בחיידק.
(רוצים להיזכר? "ג'מייקה מתחת לאפס")
עד 2015 עסק בכלל כדי.ג'יי
כמה חודשים לאחר מכן, כשהוזמן לתקלט באותו מקום, הוא החליט לנסות לגלוש לבדו. "בחרתי מסלול אחד והמשכתי לנסות להגיע לסיומו שוב ושוב", סיפר בראיון ל-BBC. "בפעם הראשונה נפלתי אולי 27 פעם. אמרתי לעצמי: 'אני חייב להשתפר'. בסוף אותו יום סיימתי את המסלול עם שבע נפילות בלבד. הבנתי שהתקדמתי".
למשחקי החורף בפיונגצ'אנג 2018 הגיע כאוהד, אבל שם הבין מה החלום הגדול שלו. שנה לאחר מכן כבר לקח את הגולש האמריקאי לשעבר, גורדון גריי, כמאמנו האישי. "בשיעור הראשון הוא משך אותי הצידה ואמר: 'בנג'י, אגיד לך מה אני רואה. יש לך טכניקה זוועתית, מעולם לא ראיתי מישהו גרוע יותר. אבל אם אמרת שגלשת עד היום רק 25 פעמים, אז כנראה שיש עם מי לעבוד'".
צפו בביצועיו של אלכסנדר
אלכסנדר הוסיף: "הוא עזר לי להבין שזה יהיה בהישג יד אם אני באמת איישם את מה שהוא אומר ואתמסר לזה. מאז הגלישה עבורי הייתה משרה מלאה".
זה היה בתחילת 2019. שלוש שנים לאחר מכן, אלכסנדר מתכונן לערוך את הופעת הבכורה שלו באולימפיאדה במקצה הסלאלום הענק, לאחר שניצח בתחרות המבחן של גולשי דרג ב' לפני שבועיים בליכטנשטיין. זאת למרות שמדורג במקום ה-3,748 בעולם. "הוועד האולימפי הבינלאומי מנסה לעודד כמה שיותר מדינות להשתתף בכמה שיותר ענפים. אז הם מאפשרים לספורטאי מכל מדינה לנסות את מזלו בדרג השני", הסביר אלכסנדר.
"זה לא היה טיול בפארק, אבל הצלחתי", הוסיף אלכסנדר. "לא סביר שאתחרה על מדליה, אבל זה יותר קל מאשר להשיג כרטיס למשחקים אם אתה מארה"ב, שווייץ או בריטניה. בוועד האולימפי רוצים שמדינות אקזוטיות כמו ג'מייקה או גאנה ישתתפו ויעודדו מדינות נוספות להיכנס לספורט הזה".
לא תופתעו בטח לשמוע שהמנטור שלו הוא לא אחר מאשר דאדלי סקוט, מי שהיה באותה נבחרת ג'מייקנית מיתולוגית ב-1988. אומרים שלעולם לא תצליח לפגוש את הגיבורים שלך, אצלי זה שונה. דאדלאי פשוט מדהים", סיכם אלכסנדר. "אני חייב הרבה לנבחרת המזחלות ההיא ואני אעצב את חליפת המרוץ שלי בסגנון. יש פגם שאומר שאנחנו נישאים על ידי ענקיים בדרך להיסטוריה. אותה נבחרת היא זו שסוחבת אותי עד היום".
3 צפייה בגלריה
בנג'מין אלכסנדר
בנג'מין אלכסנדר
"זה לא היה טיול בפארק, אבל הצלחתי". אלכסנדר
(צילום: AFP)
גם כיום אין לאלכסנדר מאמן במשרה מלאה, אבל למרות זאת הוא בטוח בעצמו ומקווה שהסיפור שלו יוכל לעורר השראה באחרים. "זה מרגיש כמו חלום", סיכם. "כשאהיה בטקס הפתיחה או בתחרות באולימפיאדה עצמה - זה לא ירגיש לי אמיתי. אם אני מסוגל להתחיל ענף ספורט בגיל 32 ולהגיע לאולימפיאדה בגיל 38, אז אין תירוץ לאף אחד. לא משנה אם הוא בן 40, 50 או 60. תצאו, קחו שיעורי סקי ותנסו. זה לא מאוחר מדי".