טבילות בנהר הירדן, ארוחות צהריים בחדר האוכל בקיבוץ, לימודים לתואר הראשון ובעיקר השקט והנופים של הגליל, כך מעבירים שלושת הישראלים הבכירים של הפועל גליל עליון – נמרוד לוי, איתי מושקוביץ ורועי הובר - את הזמן הפנוי. זה גם אולי מה שעוזר להם להתמקד בכדורסל ולהוביל את הקבוצה למקום החמישי בטבלה.
וכשאומרים "להוביל", הכוונה היא שלראשונה אחרי עשרות שנים אפשר לראות דבר חריג מאוד בנוף הכדורסל הישראלי, שלושה שחקנים ישראלים הם העוגן המרכזי של הקבוצה, וכל אחד מהם מקבל בכל ערב דקות בספרות כפולות וגם תורם שורה סטטיסטית יוצאת מן הכלל.
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל נמרוד לוי עם איתי מושקוביץ, רועי הובר
שחקני נבחרת ישראל נמרוד לוי עם איתי מושקוביץ, רועי הובר
הובר, לוי ומושקוביץ' במדי הנבחרת. "חלום שהתגשם"
(צילום: טל שחר)

הקבוצה הראשונה בטבלה מבחינת דקות לישראלים היא מכבי ת"א עם 105.5 דקות בממוצע, אך היא עושה זאת גם עם מתאזרחים. השנייה היא הפועל גליל עליון עם 101.2 דקות, ואצלה אפשר לראות על הפרקט בלא מעט שלבים של המשחק שלישיית ישראלים ושני זרים בלבד, ממש כמו פעם.
האמון והקרדיט מעניקים לישראלים ביטחון עצמי שמתורגם למספרים: לוי מעמיד ממוצעים של 13.3 נקודות ו-7.3 ריבאונדים ב-30.1 דקות; הובר מקבל את אותה כמות דקות ותורם 10.8 נקודות עם 6.5 אסיסטים; ומושקוביץ הצעיר, שלא מעט קבוצות כבר לוטשות אליו עיניים, ניצב עם שורה סטטיסטית של 11.6 נקודות ו-2.3 אסיסטים ב-23.8 דקות. השלישייה הגלילית גם מקבלת מקום של כבוד ברשימת הטופ-8 של הקלעים הישראלים העונה: לוי מדורג במקום השני, מושקוביץ רביעי והובר שביעי. וכך, הישראלים של גליל קולעים הכי הרבה בליגה, אחרי מכבי ת"א.
5 צפייה בגלריה
שחקן הפועל גליל עליון איתי מושקוביץ
שחקן הפועל גליל עליון איתי מושקוביץ
"אתה יוצא מהאולם ורואה שדות ולאחרונה גם את השלג מהחרמון". מושקוביץ
(צילום: גיל נוימן)

שקט, נוף ולימודים

"לגור ולשחק בגליל זה שונה מהחיים במרכז", אומר מושקוביץ בראיון משותף של השלושה, בזמן שהם נמצאים יחד באימוני נבחרת ישראל לקראת המשחק מחר (שישי, 14.30) מול פינלנד. "אתה יוצא מהאולם ורואה שדות ולאחרונה גם את השלג מהחרמון. לא כל אחד יכול להתחבר לאופי של המקום, זה 180 מעלות מהמרכז. במרכז כל הזמן אתה בלחץ ומרגיש שאתה מפספס משהו, אני חושב שלאופי של שלושתנו זה מאוד מתאים".
"המיקום של הקבוצה זה לא חלק מההחלטות שלי בקריירה ברגע שאני חותם", מוסיף הובר. "כל השיקול הוא רק מקצועי, אבל ברור שלגליל יש יתרונות, אם זה השקט ואם זו האווירה הבלעדית של הכדורסל. אנחנו חיים בתוך סגנון חיים אחר לחלוטין, בניגוד למרכז יש לנו את האולם כל יום כל היום, אנחנו מתאמנים גם הרבה בבקרים כאקסטרה, אחרי זה הולכים לחדר אוכל כולם ביחד, ובערב גם נפגשים, הולכים לנחל או יושבים בבית אחד של השני, זה תורם ללכידות".
מושקוביץ: "כדי שקבוצה תהיה טובה צריך זרים איכותיים שישלימו את הפאזל, אבל אני חושב שכל קבוצה ששואפת להגיע לתארים צריכה גרעין ישראלי חזק, גם האופי של הקבוצה יהיה אחר. אין שום סתירה בין קבוצה ששואפת לתארים לכזאת שמשחקת עם ישראלים, זה יכול לבוא ביחד"
מלבד השקט והאווירה המיוחדת, אחד הדברים שמשכו את הישראלים לשחק בגליל עליון היה המענק למלגת לימודים מלאה במכללה האקדמית תל-חי מטעם עופר ינאי, הבעלים של חברת "נופר". מי שלקח את ההזדמנות בשתי הידיים הוא מושקוביץ, שמככב גם בלימודים עם ממוצע ציונים שעומד על 100.
"זה דבר מאוד מיוחד", הוא מסביר. "אני מאוד נהנה מזה כי אני מרגיש שזה מכניס לי שיפור לחיי היום-יום. אני לא מתעסק רק בכדורסל כל היום, מנקה קצת את הראש, פוגש בלימודים אנשים חדשים שלא קשורים לכדורסל, פתאום אני רואה שחברים מהכיתה מגיעים למשחקים לפרגן". הובר מוסיף: "זה נותן לנו כלים ליום שאחרי הקריירה, גיוון, לצאת מהקופסה, זה באמת דבר חשוב".
5 צפייה בגלריה
שחקן הפועל גליל עליון נמרוד לוי
שחקן הפועל גליל עליון נמרוד לוי
"מרגיש מיוחד, כיף לנו". לוי
(צילום: גיל נוימן)
אתם מרגישים כמו אלטרנטיבה, דוגמה לכך שאפשר גם אחרת? הובר: "מקווה שכן. זו בסוף הוכחה ששחקנים ישראלים יכולים להוביל קבוצה ולהצליח. אנחנו נותנים לכולם את התשובה ומראים שזה באמת עובד".
יש תקרת זכוכית לקבוצה שישראלים מובילים אותה? הובר: "אנחנו לא מסתכלים על זה בצורה כזאת של ישראלים או זרים, אנחנו בסופו של דבר קבוצה אחת. אני לא חושב שיש איזושהי תקרה כי הישראלים יותר דומיננטיים. מה שכן, אני מקווה שנשבור את התקרות האלה שהציבו".
לוי: "העובדה שזה לא קורה ברוב הליגה, זה משהו שצריך להשתנות. אני אפילו לא מדבר על עדיפות, אבל שיסתכלו עלינו שווה בשווה עם הזרים. אנחנו נמצאים בארץ ישראל והליגה היא ליגה ישראלית. זה גם מחבר את האוהדים, זה מה שיעשה טוב לליגה הזאת"
מושקוביץ: "כדי שקבוצה תהיה טובה צריך זרים איכותיים שישלימו את הפאזל, אבל אני חושב שכל קבוצה ששואפת להגיע לתארים צריכה גרעין ישראלי חזק, גם האופי של הקבוצה יהיה אחר. אין שום סתירה בין קבוצה ששואפת לתארים לכזאת שמשחקת עם ישראלים, זה יכול לבוא ביחד".

תנו צ'אנס אמיתי

אתם חושבים שנותנים הזדמנות שווה לשחקן הישראלי? מושקוביץ: "יש המון ישראלים טובים ומוכשרים. בסוף זה רק להאמין בהם ולתת את ההזדמנות להוכיח מה הם שווים".
לוי: "יש שחקנים שצריכים לקבל את ההזדמנות הזאת, בליגה שלנו זה לא קורה מספיק".
מה צריך לקרות כדי שזה ישתנה? מושקוביץ: "זה מתחיל בהנהלות, מלמעלה. בגליל החליטו השנה שתקציב גדול הולך לישראלים כדי שיהיה צביון מקומי. צריך שמי שאחראי על בניית הקבוצות יאמין שצריך ישראלים, ושיהיו משמעותיים, ולא רק ללכת על חמישה זרים ושישראלים יסתמו חורים".
5 צפייה בגלריה
שחקן הפועל גליל עליון רועי הובר
שחקן הפועל גליל עליון רועי הובר
"אווירה בלעדית של הכדורסל". הובר
(צילום: גיל נוימן)
לוי: "העובדה שזה לא קורה ברוב הליגה, זה משהו שצריך להשתנות. אני אפילו לא מדבר על עדיפות, אבל שיסתכלו עלינו שווה בשווה עם הזרים. אנחנו נמצאים בארץ ישראל והליגה היא ליגה ישראלית. זה גם מחבר את האוהדים, זה מה שיעשה טוב לליגה הזאת".
אתם מודעים לכך שבשום מקום אין שלישיית ישראלים שמובילה קבוצה? לוי: "זה מרגיש מאוד מיוחד, פשוט כיף לנו. עברתי כמה קבוצות בקריירה וזה לא היה ככה, אני שומע כל הזמן אנשים שאומרים לי שהם נהנים לראות אותנו, שהם אוהבים לראות שכל הישראלים משחקים".
5 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל נמרוד לוי עם איתי מושקוביץ, רועי הובר
שחקני נבחרת ישראל נמרוד לוי עם איתי מושקוביץ, רועי הובר
האמון והקרדיט מעניקים להם ביטחון עצמי שמתורגם למספרים
(צילום: טל שחר)
מושקוביץ: "רצו מלכתחילה שלישראלים אצלנו יהיה חלק משמעותי. אבל זה לא מגיע סתם ככה, אנחנו פשוט מפרגנים אחד לשני ולא מרגישים שיש תחרות בינינו, להפך, בכל פעם שמישהו אחר טוב זה עוזר לשני להתעלות".
אחוות ישראלים כזאת. מושקוביץ: "זה יותר הגליל, בגלל שזו פריפריה אז אין יותר מדי מה לעשות, אנחנו פשוט כל הזמן ביחד ונוצר חיבור שהוא מעבר לקבוצה".
ואתם ביחד גם בנבחרת. מושקוביץ: "זה מאוד מרגש אותי. פשוט חלום שמתגשם. כיף להגיע לנבחרת ולשחק עם חברים שגדלת לצידם, יש מין אחווה כזאת ומטרה משותפת".