בשולחן הסדר קוראים בהגדה כיצד יצא עם ישראל מעבדות לחירות. מבירא עמיקתא - לאיגרא רמא. סיפורים מסוג זה, של מי שהיה בתחתית, עם הגב לקיר ולאחר מסע ארוך וכנגד כל הסיכויים הפך את היוצרות נהפכים למיתוס, ולא בכדי. הסיפור של עם ישראל שנחלץ באורח נס ממצרים של פרעה ומעבודות הפרך, דרך 40 שנה במדבר ועד הכניסה לארץ המובטחת במובן מסוים מהווה משל ללא מעט סיפורי ספורט הירואיים.
כנגד ארבע שירים: פרויקט מיוחד לפסח
לשם כך, אספנו מספר מקרים מהספורט המקומי, של קבוצות שנראה היה כי הן בדרכן לשום מקום, אך הצליחו להפוך את היוצרות - והרימו את עצמן כל הדרך לארץ המובטחת.
11 צפייה בגלריה
בלאט, זהבי ודאוסון
בלאט, זהבי ודאוסון
בלאט, זהבי ודאוסון
(צילום: טל שחר ועוז מועלם)

5. בני סכנין 2019/20

העלייה הקשה של היורדת
חזרה קלה ומיידית לליגת העל? זה לא מה שהעונה ההיא סידרה לסכנין. נציגת המגזר הכמעט קבועה בליגה הבכירה לא עשתה את ההתאמות הנכונות לליגת המשנה, ואחרי 12 מחזורים מצאה את עצמה במקום העשירי עם ארבעה ניצחונות בלבד, הפרש שערים שלילי ופער של 11 נקודות מהמקום שממנו עולים ליגה.
המשך העונה נראה אחרת לגמרי. ההתקפה האדירה בראשות מוטי מלכה ואוסמה חלאיילה התחילה לסגור מרחק במהירות אדירה, והפיניש היה כמו באגדות, מהסוג שיצר את הקלישאה על הליגה הלאומית – זה לא איך שאתה מתחיל, אלא מי שמסיימת בכושר טוב יותר: סכנין ניצחה בשישה משבעת משחקיה האחרונים, כולל שלוש נקודות מול העולה הנוספת מכבי פ"ת, את המשחק הנוסף סיימה בתיקו, ולא רק שעלתה, אלא גם ביתרון של שבע נקודות על הפועל ר"ג שסיימה במקום השלישי. מאז, כנראה מהפחד, היא לא ירדה שוב. בינתיים.
11 צפייה בגלריה
בני סכנין חוגגת
בני סכנין חוגגת
עלייה כנגד כל הסיכויים
(צילום: ראובן שוורץ)

4. מכבי יפו 1982/83

הכוכב שחזר מן הכפור
22 מחזורים עברו בעונה ההיא, והמצב של מכבי יפו היה גרוע במיוחד. חצי מ-16 קבוצות הליגה נאבקו על הישארות, עם חמש נקודות בלבד שהפרידו בין המקום ה-9 לאחרון, אבל זה לא ניחם את היפואים שהיו באותו מקום אחרון. אבל מוצי ליאון לא היה מוכן לתת לזה לקרות. הוא לא היה על סף סיום הקריירה, אלא כבר עבר אותו – הוא פרש מכדורגל – אבל ליאון לא ישב בשקט ובמחזור ה-23 חזר לשורות הקבוצה לשמונה משחקים גורליים.
זה היה מאבק רצחני עד הסיום, לאור העובדה ששלוש קבוצות ירדו באותה עונה, אבל ליאון היה החלק החסר. הבלם האגדי סידר את ההגנה, ועד לשריקה שהוציאה את השחקנים לחופשת הקיץ יפו ספגה רק שלושה שערים בשמונה מחזורים. וכמה שזה היה חשוב – יפו סיימה בשוויון נקודות עם הפועל ר"ג, אבל הפרש השערים העדיף הציל אותה והוריד את האורדונים. ליאון שיחק עוד עונה לפני שפרש באמת.
11 צפייה בגלריה
משה מוצי ליאון
משה מוצי ליאון
לא היה מוכן שיפו תרד. ליאון
(צילום: טל שחר)

3. בני יהודה 2007/08

יצאו מהבור ושרדו
בני יהודה הייתה יורדת בטוחה באותה עונה. בלי ספקות בכלל. בליגה של 12 קבוצות ושתי יורדות, השאלה בנקודה מסוימת הייתה מי תהיה זו שתצטרף אליה ותארוז מזוודות. עד כמה זה היה קיצוני? עם 27 נקודות בקופה, בני יהודה הייתה במרחק 11 מהישרדות. מדברים כאלה לא חוזרים, אבל אז קרו שני דברים משמעותיים: הפועל כפר סבא של אלי אוחנה, עם הרכב שהיה שווה כרטיס לאירופה באותה עונה, החלה להיחנק ולהידרדר למטה, בעוד בני יהודה עם המאמנים חזי שירזי ויעקב אסייג – שינתה את האווירה.
זה נגמר ברצף של שמונה ניצחונות בתשעת המחזורים האחרונים! הכתומים סגרו סיפור עם 0:1 על מכבי ת"א משער של משה ביטון באצטדיון וינטר, וקיבלנו בזכות זאת כמה ציטוטים נפלאים. היו"ר חזי מגן, למשל, אמר: "נכון שאמרתי שאפסו הסיכויים. אבל גם ליו"רים מותר לדבר שטויות", בעוד המנכ"ל משה דמאיו הצהיר שתמיד האמין ולכן קראו לו "שוטה הכפר". ואסי בלדוט סיכם: "תמיד האמנתי שנישאר, למרות שאמרתי שלא".
11 צפייה בגלריה
אוהדי בני יהודה ובלדוט, רגע לאחר ההישארות הבלתי נתפסת בליגת העל
אוהדי בני יהודה ובלדוט, רגע לאחר ההישארות הבלתי נתפסת בליגת העל
אוהדי בני יהודה ובלדוט, רגע לאחר ההישארות הבלתי נתפסת בליגת העל
(צילום: ראובן שוורץ)

2. הפועל ת"א 2009/10

הניצול המופלא של הקיזוז
את האליפות ההיא של הפועל ת"א זוכרים בעיקר בזכות רגע אחד, תמונה אחת – אותו שער של ערן זהבי בדקה ה-92 בטדי שהביא לאדומים את התואר ברגע האחרון. אבל כדי שהקבוצה תגיע לעמדה הזו, היו צריכים לקרות הרבה דברים, חלקם על הדשא ואחד ספציפי במשרדים של מקבלי ההחלטות שקבעו כי שיטת הקיזוז היא רעיון טוב.
במחזור ה-22 הפועל ת"א עוד פיגרה אחרי מכבי חיפה ב-12 נקודות. לפלייאוף היא נכנסה במינוס שלוש בלבד במקום שש הודות לחרב המקזזת, ולאחר מכן עבדה קשה כדי למחוק את הפיגור הקטן שנשאר.
היא ניצחה במשחק העונה, נתנה לחיפה לעבור אותה בחזרה עם 0:0 כואב בדרבי מול מכבי ת"א, ואז הגיע המחזור הקלאסי ההוא: שוער בני יהודה רן קדוש נתן את משחק חייו מול החיפאים שהסתפקו ב-1:1, והפועל ת"א, אחרי שהשוער וינסנט אניימה החמיץ פנדל במהלך המשחק, ניצלה זאת ממש בסיום, עוד לפני שידענו כאן עד כמה זהבי הוא ווינר.
11 צפייה בגלריה
זהבי חוגג את שער הניצחון על בית"ר
זהבי חוגג את שער הניצחון על בית"ר
זהבי, עוד לפני שידענו איזה ווינר הוא
(צילום: טל שחר)

1. מכבי חיפה 1983/84

מינוס 13 בדרך לתואר
כיום, אליפויות של מכבי חיפה הן עניין שבשגרה, אבל כמה עשורים לאחור, עניין של פחות מ-40 שנה, הירוקים בכלל היו מחוץ לרשימת הזוכות הגדולות של הליגה הבכירה והמתינו לפריצת הדרך. בית"ר ירושלים הייתה בדיוק באותו המצב, וככל שעונת 1983/84 התקדמה היה ברור שהכדורגל הישראלי בדרך לאירוע היסטורי – אבל לא אליפות בכורה של מכבי חיפה, אלא של הבית"רים. עד כמה שהייתה חזקה, חיפה מצאה עצמה בפיגור 13 נקודות אחרי בית"ר ירושלים בסוף הסיבוב הראשון, ובימים נטולי ליגה אירופית, התכוננה להסתפק בסגנות במקרה הטוב.
אבל סיבוב שלם הוא עולם ומלואו, ושלושה מחזורים לסיום הפער ירד לשתי נקודות בלבד אחרי 1:2 חיפאי במשחק העונה, אותו אירחה בכלל בקופסה בנתניה בגלל עונש רדיוס. בית"ר איבדה את הראש ונכנעה בהמשך לתצוגת תכלית של משה סיני מהפועל ת"א, וחיפה עקפה אותה ויצאה להקפות בקריית אליעזר.
11 צפייה בגלריה
שרף ושחקני מכבי חיפה באליפות הראשונה וההיסטורית
שרף ושחקני מכבי חיפה באליפות הראשונה וההיסטורית
שרף ושחקני מכבי חיפה באליפות הראשונה וההיסטורית
(צילום: האתר הרשמי של מכבי חיפה)

5. הפועל ירושלים 2016/17

מעין הסערה בעין שרה לחגיגות בהיכל
רכבת ההרים שעברה הפועל ירושלים בעונת 2016/17 הייתה יכולה לגרום לכל פארק שעשועים לקבל צו הריסה. באירופה אמנם היא הגיעה עד חצי גמר היורוקאפ, אבל בליגה הראתה חוסר יציבות משווע. ברבע גמר הפלייאוף מול נהריה חטפו הירושלמים שתי סטירות מצלצלות, נקלעו בפיגור 2:0 והיו על סף הדחה. עם זאת, כשהיא עם הגב אל הקיר - יצאה הקבוצה של סימונה פיאניג'אני לרצף של חמישה ניצחונות שהסתיים באליפות.
11 צפייה בגלריה
עשה ככל העולה על רוחו וסידר להפועל ירושלים אליפות. דייסון
עשה ככל העולה על רוחו וסידר להפועל ירושלים אליפות. דייסון
עשה ככל העולה על רוחו וסידר להפועל ירושלים אליפות. דייסון
(צילום: עוז מועלם)
הקהל האדום, שחלקים ממנו התקשו להסתיר את כעסיהם במהלך התבוסה במשחק מספר 2 בעין שרה, בכו דמעות של אושר בתום הסדרה. הרבה הודות לקרטיס ג'רלס, טרנס קינזי, וגם ליהונתן שולדבראנד מנהריה, שלא ידע מה לעשות עם הכדור בהתקפה המכריעה במשחק מספר 4, יצאו הירושלמים עם 72:74 דרמטי שהשאיר אותם בחיים. משחק מספר 5 והלאה – זה כבר היה המופע של ג'רום דייסון.
16 נקודות קלע הגארד האמריקאי במשחק מספר 5, 23 בחצי גמר הפיינל פור מול ראשון לציון (האלופה המכהנת) ו-30 בגמר מול מכבי חיפה. דייסון עשה ככל העולה על רוחו על הפרקט, קלע מכל מקום והיה בלתי ניתן לעצירה בדרך להנפת צלחת שנייה בתולדות המועדון. פיאניג'אני הוכיח כי המוניטין שיצא לו כקבלן תארים היה מוצדק, בעוד אמארה סטודמאייר, שהגיע בקול תרועה רמה לארנה באותה עונה לאחר שנים ב-NBA – חבק אליפות ראשונה בקריירה הנוצצת שלו.

4. הפועל חולון 2021/22

מפיטורים לזיקוקים
בינואר 2022 הפועל חולון וגיא גודס – אז עוד בנפרד – נראו תקועים. הסגולים הציגו משחק התקפי חלש ונרפה באופן כמעט קבוע, בניגוד לכל מה שאפיין אותם בשנים הקודמות, והפסד ביתי בליגת האלופות לבשיקטאש, שהגיעה בסגל חסר, חרץ סופית את גזר דינו של המאמן שפתח את העונה מאוריציו בוסקאליה. גודס לעומת זאת, בדיוק נפרד ממכבי ראשון לציון, אותה הוביל לפתיחת עונה מזעזעת שהסתיימה בסופו של דבר בירידת ליגה (בלעדיו).
11 צפייה בגלריה
גיא פניני
גיא פניני
הגיעו לשיא בדיוק בזמן. חולון עם צלחת האליפות השנייה בתולדותיה
(צילום: עוז מועלם)
השידוך המתבקש בין שני הצדדים יצא לדרך, והסגולים החלו בשיפור מתמיד. אמנם חודש לאחר המינוי הגיעה התבוסה הקשה לבני הרצליה בחצי גמר הגביע, אך גודס וחולון המשיכו בשלהם, והגיעו בשיא למאני טיים. הקבוצה עלתה לראשונה בתולדותיה לפיינל פור ליגת האלופות, טאטאה את הפועל ירושלים בחצי גמר הפלייאוף ללא יתרון ביתיות ובגמר הפלייאוף חיכתה לה אותה הרצליה.
סדרת הגמר נראתה בדיוק כמו חצי גמר הגביע – רק הפוך. האלופה שבדרך לא השאירה סיכוי למחזיקת הגביע מהשרון, עם הצגות של ג'ו רגלנד, טיירוס מגי והחברים, שניצחו 0:2 חלק בדרך לאליפות שנייה בתולדות המועדון. גודס הפך למאמן הראשון אי פעם שמאמן בקבוצה שירדה ליגה ובאחת שזוכה באליפות באותה עונה וגם נכנס למועדון אקסקלוסיבי בתור אחד שזכה באליפות הן כמאמן והן כשחקן.

3. אליצור רמלה 2021/22

מהמקום השמיני לצלחת אליפות
הדמעות של המאמנת שירה העליון בסיום המשחק החמישי אמרו הכל. גם התפילה לבורא עולם, כמה שניות לפני כן, כשאמה קאנון נשלחה לקו וסגרה עניין. ה-‭73:77‬ של אליצור רמלה, שקבע 2:3 דרמטי בסדרת גמר הפלייאוף לנשים, היה עבורה סוג של תיקון. תרתי משמע.‬‬‬‬
11 צפייה בגלריה
שירה העליון
שירה העליון
ערב מרגש עד דמעות. העליון
(צילום: באדיבות מינהלת ליגת העל לנשים)
נכון, זו הייתה האליפות ה-‭11‬ של רמלה (הראשונה מאז 2019), אבל היא הייתה הקשה מכולן. באמצע העונה, כשהקבוצה העשירה והנוצצת דורגה במקום השמיני בלבד, רק שניים מהסוף, איש לא חשב שם על עלייה לפלייאוף העליון או אליפות. אולי רק המאמנת עצמה.‬‬‬‬
בסופו של דבר רמלה סיימה את העונה הסדירה במקום הרביעי, והרשימה עם עלייה לסדרת הגמר אחרי שעברה את הפועל ראשל"צ שנכנסה לפלייאוף מהמקום הראשון. גם בסדרה הזו הסיכויים היו נגדה: אשדוד החזיקה בביתיות ושלטה במפגשים בין הקבוצות במהלך העונה. לפני הגמר, היא עמדה על 0:3‬ מול רמלה בכל המסגרות ב-2021/22. אבל כפי שכבר הבנתם, כל הקשיים לא עשו רושם על רמלה.

2. מכבי ראשל"צ 2015/16

ממאזן שלילי לאליפות היסטורית
לא היה בור שמכבי ראשון לציון לא חפרה לעצמה בעונת 2015/16. אחרי סיבוב ראשון נפלא הגיעה הנפילה, ובעקבותיה פיטוריו של שרון דרוקר והחתמתו של אריק שיבק בעיצומו של הסיבוב השלישי. ברבע גמר הפלייאוף היא עלתה ל-0:2 מול מכבי חיפה החזקה, אך מעדה בבית והירוקים חזרו ל-2:2. ואז, כשמשמעותו של כל הפסד הייתה הדחה – הכתומים פשוט לא יכלו להפסיד.
11 צפייה בגלריה
הייתה בלתי מנוצחת ברגעי ההכרעה. מכבי ראשל"צ ברגע הגדול בתולדותיה
הייתה בלתי מנוצחת ברגעי ההכרעה. מכבי ראשל"צ ברגע הגדול בתולדותיה
הייתה בלתי מנוצחת ברגעי ההכרעה. מכבי ראשל"צ ברגע הגדול בתולדותיה
(צילום: אורן אהרוני)
דרל מונרו, שון דאוסון, ניצן חנוכי, מארק ליונס, כריס רייט, אבי בן שימול וטוני יאנגר. זו הייתה הרוטציה של שיבק בפלייאוף ובפיינל פור, וזה הספיק בשביל לעשות היסטוריה, שמהדהדת עד היום. במשחק מספר 5 מול מכבי חיפה הצליחו הכתומים לנצח למרות ריצת 0:16 של היריבה, בחצי הגמר גברו על מכבי ת"א בתום דרמה גדולה כשניצן חנוכי "סחט" עבירת תוקף מרגל ששלח גיא פניני בעת שלשה קריטית שקלע (ואז החטיא על הבאזר) והגמר? הוא סיפור בפני עצמו.
2 מ-20. 10 אחוז. זה מה שהצליח לנפק שון דאוסון מעבר לקשת ברבע גמר הפלייאוף ובחצי גמר הפיינל פור. אבל בגמר נגד הפועל ירושלים סיפק הסווינגמן הכתום את הצגת חייו. 5 מ-7 מעבר לקשת, דאנק כמעט מקו העונשין וחטיפה מכרעת לדונטה סמית' בדרך ל-21 נקודות ואליפות היסטורית. מעל כולם עמד כמובן מונרו, סנטר בגובה 2.02 מ' עם נעליים, ואולי הווינר הגדול ביותר בתולדות מכבי ראשון לציון. מונרו קלע 27 נקודות במשחק 5 מול מכבי חיפה, 20 וסל ניצחון בחצי הגמר מול מכבי ת"א ו-29 נקודות בגמר והיה הסיבה העיקרית לכך שברגע ההכרעה – ראשון לציון הייתה פשוט בלתי מנוצחת.

1. מכבי ת"א 2013/14

והם עוד רצו לפטר את בלאט
בתחילת עונת 2013/14, נראה כי אין בכדורסל הישראלי אדם בודד כמו דייויד בלאט. המאמן הישראלי המוערך איבד אמון בכוכב אותו הביא, טייריס רייס, ולמשחק הליגה מול הפועל אילת במחזור השמיני הגיע כשמעליו מרחפת חרב הפיטורין. הפסד במשחק הזה? ובלאט אמור היה ללכת הביתה. וזה התחיל רע.
11 צפייה בגלריה
הוביל את בלאט לארץ המובטחת. גיא פניני עם גביע היורוליג
הוביל את בלאט לארץ המובטחת. גיא פניני עם גביע היורוליג
הוביל את בלאט לארץ המובטחת. גיא פניני עם גביע היורוליג
(צילום: עוז מועלם)
האורחת מהדרום הוליכה במשך שלושה רבעים, ובלאט, שספסל את רייס ורב עם דייויד בלו לעיני המצלמות הרים מהספסל, באקט של ייאוש, את גיא פניני, בו כמעט ולא השתמש בתחילת העונה. הפורוורד הישראלי לא התעניין ברעשי הרקע ועשה את מה שהוא עושה הכי טוב: הצטיין בדיוק כשצריך אותו וכשנראה שהכל אבוד. 22 נקודות ב-28 דקות היו לפניני, שייצב את מעמדו של בלאט, שראה את הכל מתהפך בדרך לעונת חלומות.
מכבי ת"א הפסידה רק עוד שני משחקים בליגה לאחר מכן. 'נס מילאנו' הזכור סידר לה מקום בפיינל פור כנגד כל הסיכויים, שם טייריס רייס כבר היה המצטיין הגדול שהוביל את הצהובים לגביע יורוליג סנסציוני (לאור סדר גודל היריבות אותן פגשה באותה עונה), ולאחר מכן קרא לבלאט "קוסם". את האליפות המקומית השיגה מכבי ת"א בזכות חסימה ענקית של אלכס טיוס על דונטה סמית' ממכבי חיפה, ולאחר שבנובמבר היה עם רגל וחצי בחוץ, סיים בלאט עונה בלתי נשכחת עם שלושה תארים. האם העונה אנחנו בדרך למשהו דומה עם עודד קטש?
פורסם לראשונה: 07:04, 06.04.23