12 צפייה בגלריה
החגיגות של הפועל ת"א, נבחרת ישראל והפועל ב"ש
החגיגות של הפועל ת"א, נבחרת ישראל והפועל ב"ש
רחמין באוויר, עטר חוגג ובוזגלו מאושר
(צילום: ראובן שוורץ, גטי אימג'ס ושי מוגילבסקי)
אתם מכירים את החולשות שלנו. הקבוצות הישראליות ונבחרת ישראל לא יכולות להתהדר באחוז הצלחה גבוה במשחקי החוץ באירופה. ככה זה היה לאורך השנים. ועדיין, היו גם כמה ניצחונות מרגשים כאלה - וזכורים במיוחד. לכבוד פסח, קבלו את דירוג 10 ניצחונות החוץ הגדולים ביותר של הכדורגל הישראלי. לפחות לטעמנו.
כנגד ארבע שירים: פרויקט מיוחד לפסח

10. פרטיזן בלגרד - מכבי פ"ת 5:2

המקום: בלגרד התאריך: 25.9.2005 המאמן: גיא לוזון
אחרי שבביתה ספגה הפסד 2:0 לפרטיזן במסגרת מוקדמות גביע אופ"א, רבים סברו שהמלאבסים יוצאים לטיול סיום קמפיין. אבי לוזון חשב אחרת, והזמין מועדון לילה לחגיגה אחרי המשחק. אנשים התייחסו להזמנה כהבזק מטורלל של גדול האופטימיסטים.
12 צפייה בגלריה
נס בלגרד. גולן, לוזון ופביאן חוגגים את הסנסציה הכי גדולה שיש
נס בלגרד. גולן, לוזון ופביאן חוגגים את הסנסציה הכי גדולה שיש
נס בלגרד. גולן, לוזון ופביאן באקסטזה
(צילום: מרקו מטאלס)
אלא שפ"ת התכוונה ברצינות. כבר בדקה השנייה המיר אסי משיח פנדל ל-0:1. בדקה ה-11 זכתה פרטיזן – שנהנתה אז מימי הפריחה של הכדורגל הסרבי אחרי התפרקות יוגוסלביה - בפנדל, אך השוער אוהד כהן הצליח להדוף את הבעיטה. דקה מאוחר יותר זכו הסרבים בפנדל נוסף אותו בעט פנימה סרדן ראדוניץ', 1:1. עומר גולן - כיום מנכ"ל המועדון ואז חלוץ צעיר - החזיר לפ"ת את היתרון בדקה ה-20. בדקה ה-42 השווה ראדוניץ' עם שערו השני, וקבע 2:2, אך ממש לפני הירידה להפסקה כבש גולן את השני שלו.
את המחצית השנייה הוא פתח בדיוק כפי שסיים את זו הראשונה, ובדקה ה-48 השלים שלושער ענק שהעניק את הפער הדרוש לעלייה. שער עצמי של מרקו לומיץ' בדקה ה-87 השלים את הסנסציה: 4:5 לפ"ת בסיכום שני המשחקים, ועלייה היסטורית לשלב הבתים של גביע אופ"א. "תמיד האמנתי, למרות שרבים גיחכו ולעגו לי, כולל מאמן הקבוצה היריבה", אמר אבי לוזון בסיום.

9. פארמה – הפועל ת"א 2:1

המקום: אניו טרדיני, פארמה התאריך: 28.2.2002 המאמן: דרור קשטן
חורף 2002 ייזכר לעד כחורף מסע הקסם של הפועל ת"א בגביע אופ"א. היא הדהימה את צ'לסי בעידן טרום רומן אברמוביץ' ולוקומוטיב מוסקבה, ובשמינית הגמר התייצבה לעימות עם פארמה האיטלקית, שהייתה אז חזקה מאוד. אחרי 0:0 במשחק הראשון, 4,000 אוהדים אדומים יצאו לאיטליה.
12 צפייה בגלריה
ניר רחמין נישא על הכתפיים בסיום
ניר רחמין נישא על הכתפיים בסיום
הגיבור המפתיע של הפועל ת"א. רחמין על הכתפיים בפארמה
(צילום: יוסי רוט)
הבחורים של דרור קשטן שטפו את המגרש. הליגה האיטלקית חזקה? הקבוצה האירופאית האמיתית במשחק הייתה זו שהגיעה מאצטדיון בלומפילד ביפו. המוציאים לפועל היו מילאן אוסטרץ הסלובני (32) – כנראה בעונה הגדולה בקריירה שלו - ואישטוון פישונט ההונגרי (55), כשפיני בלילי, שהיה חלש במשחק הראשון, היה אחראי על שני הבישולים.
בדקה ה-81 עצר ניר רחמין, מחליפו של שביט אלימלך, בעיטת מספרת נהדרת של פאביו קנבארו המפורסם. ארבע דקות לאחר מכן צימקה פארמה ל-2:1, אך זה לא הספיק לה. הפועל ת"א עלתה לרבע גמר גביע אופ"א. בשלב הזה, בגלות בקפריסין ניצחה את מילאן 0:1, אך בסן-סירו האיטלקים ביצעו מהפך עם 0:2.
12 צפייה בגלריה
יגאל אנטבי ואילן בכר חוגגים מול פארמה
יגאל אנטבי ואילן בכר חוגגים מול פארמה
אנטבי ובכר, חלק מ"תינוקות קשטן", חוגגים את הבלתי ייאמן
(צילום: יוסי רוט)

8. צפון אירלנד - ישראל 2:0

המקום: בלפסט התאריך: 27.3.2013 המאמן: אלי גוטמן
נכון שישראל לא הבטיחה במשחק הזה העפלה כלשהי, וגם נכון שלא הציגה משחק מבריק - אבל היה זה ניצחון נדיר במשחק חוץ רשמי מול נבחרת מהאי הבריטי. ישראל התגוננה, בקושי עברה את מחצית המגרש, אולם ידעה לעקוץ על המשטח הקפוא בבלפסט.
דודו אוואט הציג יכולת גבוהה בין הקורות, כולל עצירה מצוינת מול האירי סטיבן דייוויס. הכל השתנה כשאיתי שכטר נכנס לפעולה, ורשם שני בישולים ברבע השעה האחרונה - בדקה ה-77 הכין לליאור רפאלוב, ושבע דקות אחר-כך מסר לעדן בן בסט שסגר את המשחק.
12 צפייה בגלריה
שני בישולים - ועוד מול יריבה בריטית. שכטר
שני בישולים - ועוד מול יריבה בריטית. שכטר
שני בישולים - ועוד מול יריבה בריטית. שכטר
(צילום: גטי אימג'ס)
בעקבות הניצחון בערב חג הפסח, ישראל נשארה בתמונת הסיכויים לסיים במקום השני בביתה במוקדמות מונדיאל 2014, כששמרה על המקום השני כשהיא מקדימה בהפרש שערים את נבחרת פורטוגל.

7. פ.ס.ז' - הפועל ת"א 4:2

המקום: פארק דה-פראנס, פריז התאריך: 23.11.2006 המאמן: יצחק שום
13 שנים אחרי הניצחון הלא-ייאמן של נבחרת ישראל על צרפת (עוד נגיע אליו), חזר הכחול-לבן לאצטדיון פארק דה-פראנס במהדורת שלב הבתים בגביע אופ"א. הפועל ת"א התייצבה מול פ.ס.ז' החזקה, בעידן שלפני הכסף הקטארי, והכתה בצרפתים בצורה מפתיעה. זה לא היה רק עצם הניצחון, אלא גם הצורה בה הוא הושג.
כבר אחרי מעט יותר משש דקות הראה הלוח על 0:2 לאורחים. סלים טועמה נעזר בבלבול ההגנתי ובטעות מביכה של השוער הצרפתי מיקאל לנדרו כדי להרשית פעמיים, אולם הפריזאים התאוששו מהר והספיקו להשוות עד הדקה ה-24. ואז בדקה ה-37, בשיא המומנטום הצרפתי במשחק מטורף לחלוטין, הגיע משום מקום ואליד באדיר שהחזיר את היתרון לאדומים. המחצית השנייה לא סיפקה אותה כמות שערים מהממת, אבל במהלכה הציגו חניכיו של יצחק שום משחק מרשים במיוחד, ואף הגדילו את היתרון עם שער של אליניב ברדה בדקה 57.
12 צפייה בגלריה
משחק מטורף לחלוטין. טועמה
משחק מטורף לחלוטין. טועמה
משחק מטורף לחלוטין. טועמה
(צילום: אלי אלגרט)

6. אינטר - הפועל באר-שבע 2:0

המקום: סן סירו, מילאנו התאריך: 15.9.2016 המאמן: ברק בכר
1,200 אוהדי הפועל באר-שבע טסו לעיר האופנה מילאנו, כדי לחוות את אחד האצטדיונים המפורסמים בעולם, סן סירו. על הדרך רצו לראות את קבוצתם מתנהלת במשטח רב התהילה - אבל קיבלו הרבה יותר מכך. הם לא האמינו שאינטר הגדולה תשמש רק תפאורה לקבוצה של אלונה ברקת.
אחרי עליונות במחצית הראשונה שנחתמה ב-0:0, הגיעה עת התכליתיות ותרגיל של קבוצה מאומנת מצא את הרשת של סמיר הנדנוביץ', כשהמסיים היה מיגל ויטור (54). תגובה איטלקית? לא הגיעה. לעומת זאת, מאור בוזגלו, שלא פעם בקריירה עשה קסמים בכדורים חופשיים, ירה כדור נייח מ-20 מטר פנימה (69). אולי זה לא היה משחק מהחשובים בתולדות אינטר, אבל הוא הפך נדבך חשוב להתפשטות באר-שבע גם לכדורגל האירופי. התוצאה המיידית: באר-שבע עלתה שלב נוסף, יחד עם ספרטה פראג, בעוד שאינטר וסאות'המפטון מהפרמייר ליג הודחו.
12 צפייה בגלריה
היו ימים. בוזגלו משתיק את סן סירו
היו ימים. בוזגלו משתיק את סן סירו
היו ימים. בוזגלו משתיק את סן סירו
(צילום: שי מוגילבסקי)

5. אולימפיאקוס - מכבי חיפה 4:0

המקום: פיראוס התאריך: 27.7.2022 המאמן: ברק בכר
אי-אפשר לשכוח את הניצחון המהמם של מכבי חיפה, 0:3, על אולימפיאקוס בגלות ניקוסיה ב-2002 משלושער של יעקובו איגביני. משחק שהקנה נקודות ראשונות אי פעם לקבוצה ישראלית בשלב הבתים של ליגת האלופות. הפעם, המשימה הייתה קשה עוד יותר: היוונים התייצבו עם קרדיט של 1:1 במשחק הראשון בפלייאוף מוקדמות ליגת האלופות, וניצחון שלהם היה מדיח את חיפה מהמפעל.
אולימפיאקוס לא הפסידה עד אז מעולם משחק ביתי במוקדמות של מפעלים אירופים. חיפה שהצליחה להשוות בסמי עופר רק בדקה ה-93, לא יצאה למשחק כפייבוריטית. אלא שכבר בדקה החמישית, המומנטום התהפך בשער מכדור חופשי של צ'רון שרי. וזה היה רק הפרומו.
במחצית השנייה, מול ניסיונות של אולימפיאקוס להשוות, ייצרה חיפה התקפות מעבר קטלניות, ובין הדקה ה-61 לדקה ה-65 השלים פרנצדי פיירו, שחקן הרכש היקר בתולדות המועדון, צמד עם שתי נגיחות קטלניות. היינו בטוחים אז שפיירו הוא התשובה הירוקה לערן זהבי שחזר למכבי ת"א. מוחמד אבו פאני המחליף חתם את התוצאה בערב שכולו הצלחה וממנו נולד המשך הקמפיין של חיפה, שהפך לאחד מגדולי הלהיטים בכדורגל הישראלי.
12 צפייה בגלריה
פיירו חוגג
פיירו חוגג
השתיק את המבקרים. פיירו
(צילום: EPA)

4. פארמה - מכבי חיפה 1:0

המקום: אניו טרדיני, פארמה התאריך: 3.11.1993 המאמן: גיורא שפיגל
שלושה שבועות אחרי ניצחון הנבחרת הלאומית בפריז (כאמור, עוד נגיע אליו), נחתה מכבי חיפה בנתב"ג מאיטליה, מאוכזבת, למרות ניצחון ב-120 דקות. היה זה לאחר קרב מעולה בחוץ מול פארמה בשיא גדולתה - שהסתיים במפח-נפש בתום קרב הפנדלים, והדחה בשמינית גמר גביע המחזיקות.
לכאורה, גיורא שפיגל היה אמור להיות מאושר: הקבוצה שלו הייתה עדיפה על פארמה עם ג'יאנפרנקו זולה, תומאס ברולין ופאוסטינו אספרייה - אבל היא הרבתה להחמיץ. רק אלון מזרחי כבש כמו שהוא יודע בדקה ה-51. בכך השווה ל-1:1 בסיכום שני המשחקים.
30 הדקות של ההארכה בגשם סוחף ומגרש בוצי היו מותחות במיוחד. רפי כהן, בין הקורות, אפילו עצר פנדל מרגלי זולה. ואז, לקראת קרב ההכרעה מפנדלים, יצאה חיפה מריכוז. רק משה גלאם הבקיע, כשהיתר - כולל האווירון - החמיצו.
12 צפייה בגלריה
עונה בלתי נשכחת. שפיגל
עונה בלתי נשכחת. שפיגל
עונה בלתי נשכחת. שפיגל
(צילום: יוסי רוט)

3. דרום קוריאה - ישראל 3:1

המקום: סיאול התאריך: 4.4.1976 המאמן: דוביד שווייצר
עוד לפני שהייתה מעצמת כדורגל, מיררה נבחרת דרום קוריאה את חיי נבחרת ישראל. בין היתר, הדיחה אותה במוקדמות מונדיאל גרמניה 1974. זו הסיבה שישראל יצאה בחששות כבדים לטורניר הקדם-אולימפי בסיאול כדי לפגוש את הנבחרת המארחת ויפן. אלא שלישראל היה מאמן ווינר. דוביד שווייצר. היו שביקרו אותו על כך ששיתף את בנו, משה (מושיק), אך למעשה דרש הוא מבנו יותר משדרש מהאחרים.
בשורות הקוריאנים הופיע הנמסיס הכי גדול שלנו, צ'ה בום-קון, החלוץ מספר 1 באסיה שהבקיע בהמשך 98 שערים בבונדסליגה הגרמנית בשורות פרנקפורט ולברקוזן. ישראל התעקשה לשלוט בכל חלקי המגרש, ומי אם לא מושיק שווייצר הבקיע בדקה ה-19. בעוד קוריאה מתגייסת להתקפה, היא חטפה פעמיים (51 ו-73) מגידי דמתי, ילד הפלא מכרם התימנים. נוקאאוט מוחלט. צ'ה צמצם ל-3:1, אבל היה זה שער חסר חשיבות.
שווייצר האבא - שעבר הכול בחיים, החל משירותו במלחמת השחרור - ידע לעשות עבודה מדויקת גם כשמדובר בכדורגל. הוא העלה את הנבחרת לאולימפיאדת מונטריאול 1976 שבה הגיעה לרבע הגמר המכובד.
12 צפייה בגלריה
דוביד שווייצר
דוביד שווייצר
מאמן ווינר. שווייצר
(צילום: שאול גולן)

2. יוגוסלביה - ישראל 2:1

המקום: בלגרד התאריך: 10.4.1960 המאמן: גיולה מאנדי
ניצחון על אחת הנבחרות הגדולות בעולם באותה תקופה. יוגוסלביה הנפלאה אירחה את ישראל בערב ליל הסדר 1960, באצטדיון פרטיזן לעיני 50 אלף הצופים. מה כבר אפשר להשיג מול המועמדת מספר 1 למדליית הזהב האולימפית?
ובכן, 65 שניות מתחילת המשחק בישל שלמה (צחי) נהרי לרפי לוי, הסקורר הגדול. אף אחד לא התרגש. היוגוסלבים תקפו בלי הפסקה, עד שמוחמד מואיץ' השווה בדקה ה-37. אותה מגמה נמשכה במחצית השנייה. יענקל'ה חודרוב, השוער המזהיר, שיחרר כדור לחלק היוגוסלבי של המגרש. בלגן בהגנה, והעורב רפי לוי ניצל זאת כדי לקבוע 1:2. ניצחון הירואי, שהכניס את ישראל לתמונה לקראת אולימפיאדת רומא 1960.
12 צפייה בגלריה
צמד שזכור עד היום. רפי לוי
צמד שזכור עד היום. רפי לוי
צמד שזכור עד היום. רפי לוי
(צליום : דוד רובינגר)
יוגוסלביה המאיימת, הבטיחה את הכרטיס עם 0:4 מהדהד על יוון בחוץ, ובהמשך הוכתרה כאלופה האולימפית. ישראל, של המאמן היהודי-הונגרי גיולה מאנדי, התנחמה בניצחונה הגדול ביותר עד אז.

1. צרפת - ישראל 3:2

המקום: פריז התאריך: 13.10.1993 מאמן: שלמה שרף
שום דבר באותו יום לא הכין את הקרקע למשהו יוצא דופן. נבחרת ישראל עמדה לסיים קבלת פנים קפואה בכדורגל האירופי, בלתי-מנצחת ומול צרפת, לא פחות, מהמובילות בכדורגל העולמי. ובחוץ, באצטדיון פארק דה-פראנס. המאמן שלמה שרף שעמד לסיים את תפקידו, אחרי המכות שנחתו על ראשו והנבחרת שלו, ביקש מהשחקנים שיילחמו עבורו כמתנת פרידה. השאלה לא הייתה מי תנצח, אלא בכמה.
(צפו ב-2:3 המדהים של נבחרת ישראל על צרפת)
צרפת, שהביסה את ישראל 0:4 ברמת גן בתחילת טורניר המוקדמות, הייתה זקוקה לנקודה בלבד, משני משחקי בית, כדי להבטיח את מקומה במונדיאל 1994 שנערך בארה"ב. שמות אדירים של מגה-כוכבים התייצבו מול ישראל: ז'אן פייר פאפן, אריק קאנטונה, דויד ז'ינולה, פרנק סוזה, לורן בלאן, דידייה דשאן, מרסל דסאי, עמנואל פטי וברנאר לאמה בשער. חלק מהשחקנים הללו היו עדיין צעירים. חמש שנים לאחר מכן, כמה מהם יזכו בגביע העולמי.
אף אחד לא התייחס ברצינות לשער היתרון המפתיע של רונן חרזי בדקה ה-20. כולם היו בטוחים שמדובר בשער כבוד. תוך פחות מ-20 דקות, סוזה וז'ינולה הפכו כצפוי. איכשהו, ישראל בהרכב שכלל את המאמן הלאומי הנוכחי אלון חזן ועוזרו אלון חרזי, החזיקה פיגור שער בלבד. משום מקום, בדקה ה-83, הדהים אייל ברקוביץ' המחליף בשוויון. הצרפתים תקפו בחמת זעם, אך את הסוף של הסיפור כולם מכירים - ראובן עטר הפגיז את הרשת הצרפתית, 2:3. רוני רוזנטל במשחק בלתי נשכח היה מעורב ישירות בכל השערים.
12 צפייה בגלריה
(צילום: ארכיון "ידיעות אחרונות")
כעבור מספר שבועות, צרפת רשמה עוד הפסד ביתי, הפעם 2:1 לבולגריה, שוב בדקות הסיום. הטריקולור נותרו מחוץ למונדיאל בארה"ב, וההפסד לישראל הפך לאחד הימים השחורים בתולדות הכדורגל הצרפתי. ושלמה שרף? חוזהו הוארך בקדנציה אחת, שלאחריו הגיעו עוד שתיים.