באופן מסורתי, השחקן שנחשב לטוב ביותר בליגה הוא שחקן התקפה. ברוב המקרים השחקן הטוב בליגה מגיע מקבוצה שנאבקת על האליפות. בירם כיאל לא עומד בשני הקריטריונים האלה, הוא קשר בקבוצה שתשמח מאוד לפלייאוף עליון, אבל למרות שעומר אצילי ורמזי ספורי נחשבים לשחקני הסיבוב הראשון - גם כיאל נמצא שם, השלישי בחבורה. אחד השחקנים הכי טובים בליגה, בטופ של הטופ.
כבר שנים שכיאל הוא אחד השחקנים הישראלים הבולטים ביותר, רק שהוא עשה זאת מחוץ לישראל, אבל עדיין יש פה סוג של הפתעה כיוון שמקרים כאלה, של לגיונר חוזר ועוד לא לקבוצת ענק, נוטים להתפוצץ בפנים. במקרה הזה ההפך הוא הנכון. ההשפעה של כיאל על סכנין גדולה יותר משל כל שחקן אחר על הקבוצה שלו. סכנין בהנהגתו נמצאת במקום השלישי בטבלה. סכנין בלי כיאל אולי הייתה במרכז הטבלה. אולי.
4 צפייה בגלריה
כיאל חוגג
כיאל חוגג
בירם כיאל חוגג
(צילום: ראובן שוורץ)
4 צפייה בגלריה
בירם כיאל
בירם כיאל
עשור מוצלח בבריטניה. כיאל בברייטון
(צילום: getty images)
כיאל בן ה־33 הגיע לסכנין בנובמבר שעבר אחרי עשור בבריטניה, שכלל שלוש אליפויות, שני גביעים ושער נגד איאקס בליגת האלופות עם סלטיק. היה משהו מיוחד בכך שכיאל, הלגיונר הערבי־ישראלי הגדול ביותר שהיה כאן, מגיע לקבוצה המייצגת את המגזר הערבי בליגת העל.
כיאל אמנם לא גדל בסכנין אלא במכבי חיפה, אבל משפחתו מתגוררת בכפר ג'דיידה, המרוחק כ־25 דקות נסיעה מסכנין, והוא שיחק כדורגל כילד וכנער בהפועל בני־ג'דיידה. לקבוצת הנוער של מכבי חיפה עבר כשהיה בן 18.

מתקל, מוביל, מנהיג

כיאל לא חזר למכבי חיפה בעונה שעברה כיוון שבמועדון הירוק לא היו מעוניינים בו, והוא נחת בסכנין. בהתחלה הוא היה זקוק לזמן משחק כדי להיכנס לכושר, אבל מאז שזה קרה כיאל נראה גדול על הקבוצה. כל המשחק של סכנין בנוי על היציאה להתקפות מעבר שמוביל כיאל. מעמדת הקשר המרכזי הוא תורם הגנתית ומתקל, אבל בעיקר מוציא את הקבוצה קדימה בהזדמנויות הנכונות, במסירה ובעיקר בכדרור.
הדריבל של כיאל נראה העונה כאחד המרשימים בליגה, והשחלות הכדור שלו בין הרגליים של היריב הן דבר נפוץ אצלו. למרות שהוא לא משחק בעמדה מאוד קדמית, כיאל מדורג רביעי בליגה בדריבלים מוצלחים.
4 צפייה בגלריה
שחקני בני סכנין חוגגים
שחקני בני סכנין חוגגים
מנהיג בסכנין. כיאל חוגג עם חבריו
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
כיאל ויעקב שחר
כיאל ויעקב שחר
רוצה להראות לאקסית שהוא עדיין בטופ. כיאל ויעקב שחר
(צילום: עוז מועלם)
ויש גם את עניין המנהיגות. כיאל הוא לא עוד שחקן טוב, אלא אחד שעבר בקריירה דברים שאף שחקן אחר בסכנין לא התקרב אליהם. בחודש שעבר הודיע כיאל על פרישה מהנבחרת. הוא אמנם לא היה חלק משמעותי ממנה בתקופה האחרונה, אבל רשם קרוב ל־50 הופעות. שחקנים עם יובל הופעות בנבחרת לא מתקרבים לרוב לקבוצה כמו סכנין.
בשבת (19:50) יש לכיאל וסכנין משחק מול האקסית המיתולוגית שלו, מכבי חיפה כמובן. השתיים צמודות בטבלה, אבל 10 נקודות מפרידות ביניהן. לא מדובר באותה ליגה כמובן – מכבי חיפה רוצה עוד צלחת, ובשביל סכנין להישאר במקומה הנוכחי יהיה כמו אליפות – אבל עבור כיאל זו עוד הזדמנות להראות שגם היום יש לו מקום בכל קבוצה בליגה, גם הטובות ביותר. הוא מראה את זה בכל שבוע במגרש.
פורסם לראשונה: 13:22, 24.12.21