גם אם ערן זהבי יבקיע הערב (ג', 21:45) צמד בדנמרק ואף יסחוב את הנבחרת לניצחון סנסציוני, הוא עדיין לא יהיה שחקן הנבחרת הטוב ביותר בכל הזמנים ויחלוף על פני מוטל'ה שפיגלר. אם זהבי רוצה שזה יקרה, אז הוא יצטרך להביא את ישראל למונדיאל בפעם השנייה בתולדותיה. משימה שנראית כמעט בלתי אפשרית.
שפיגלר כבש 32 שערים. זהבי, עד ערב המשחק, 31. שפיגלר שיחק בנבחרת 83 פעמים, זהבי 66. היתרון הגדול של שפיגלר לאורך כל הדרך הוא משמעות השערים, הוא כבש את השער שהעלה את נבחרת ישראל למונדיאל ואת השער היחיד שלה בו. הוא התעלה ברגעים הכי חשובים.
4 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
ערן זהבי. מספרים מרשימים
(צילום: עוז מועלם)
כפי שלמדנו מראיונות עם מוטל'ה שפיגלר, הוא יודע מה שכולם יודעים, שזהבי יעבור אותו ויהפוך למלך השערים של הנבחרת. אם לא הערב, אז בפעם הבאה. מהראיונות איתו מובן שזהבי מאוד מרשים את שפיגלר, ובעצם את מי לא.
בספורט תמיד עולות השוואות בין ספורטאים שונים, בכתבה זו לא אנסה להכריע מי טוב יותר, זהבי או שפיגלר, כי שניהם ראויים. יחד עם זאת, אנסה לספר על מוטל'ה שהכרתי כבן הדור שלי, בעזרתם האדיבה של שחקני צמרת ישראלים שהיו אתו בצמתים החשובים
זהבי הוא סקורר מובהק עם סיומת נהדרת, לאחר שפאולו סוזה הזיז אותו לעמדת החלוץ במכבי ת"א. מוטל'ה שפיגלר, לעומתו. היה קשר במרכז המגרש, המרבה לכבוש שערים, שביחד עם גיורא שפיגל, ניהל את משחק הנבחרת במרכז השדה.
4 צפייה בגלריה
שפיגלר (במרכז התמונה) באימון ב-1970
שפיגלר (במרכז התמונה) באימון ב-1970
שפיגלר (במרכז התמונה) באימון ב-1970
(צילום: גטי אימג'ס)
הקריירה שלהם התפתחה בצורה שונה. מוטל'ה שפיגלר שיחק בנבחרת הלאומית כבר בגיל 18, אצל ערן זהבי הפריצה הגיעה מאוחר, בגיל 23. בעונה שבה הבקיע את השער הדרמטי בדקה ה-92 בטדי, מול בית"ר ירושלים והביא לאדומים אליפות על חשבון מכבי חיפה ב-2010. במהלך אותה עונה הוא כבש 11 שערים, מספר מצחיק בהשוואה למספרים שלו כיום בגיל 34.
בגיל 23 שפיגלר כבר היה שחקן ותיק. נבחרת זהבי התקבע בהרכב רק בגיל 26 במוקדמות היורו אצל אלי גוטמן, את המספרים המפלצתיים הוא צבר בהתקרבו לגיל 30. מזהבי נגרעו הרבה שערים שהיה יכול להבקיע לו התחיל מוקדם יותר בתפקוד הנוכחי, המתאים לתכונותיו.
המכנה המשותף שלהם הוא האופי והנחישות האינסופית. שני שחקנים שלעולם לא שבעו, ותמיד התאפסו על המטרה הבאה. שחקנים שלא רואים ממטר. הם תמיד במרכז העניינים, יודעים לכבוש שערים זכורים ומפציצים גם מחוץ למגרש. אי אפשר לשכוח את האמירה המפורסמת של שפיגלר "נתניה ועוד 15", בתחילת עונת 1982/83, צריך הרבה אומץ כדי לומר זאת בתחילת העונה, אבל מוטל'ה עמד במילה שלו.
4 צפייה בגלריה
שפיגלר במדי הנבחרת
שפיגלר במדי הנבחרת
בגיל 23 כבר היה ותיק
(צילום: AP)

"לא היה בנבחרת שחקן כמו שפיגלר"

ליצחק שום, עם 78 הופעות בנבחרת ישראל, אין ספק מי גדול יותר. "לא היה ולא יהיה בנבחרת ישראל שחקן בדרגה של מוטל'ה, הוא לא היה רק מבקיע שערים, אלא היה עושה הכל. מה זה הכל? הוא היה המנהיג ואפילו מעורב בקביעת ההרכב. לא חושב שמישהו במונדיאל מקסיקו 1970 היה יכול לשחק בהרכב מבלי שזה היה מקובל על שפיגלר", ממשיך שום. "ואני לא מדבר על המהלכים והשערים הנפלאים"
"נכון שהוא לא בעט בצורה מדויקת בשתי הרגלים כמו ערן זהבי", ממשיך שום, "אבל השמאלית שלו הייתה שווה שתי רגליים. אם מספרים שערן ממשיך את האימונים גם אחרי שכולם יורדים, אני יכול לספר שמוטל'ה היה משאיר אותי בסופי אימונים לשעה, כדי שאגביה לו. אם זהבי יביא את הנבחרת למונדיאל אז נדבר. אגב, יש לי הערכה עצומה כלפי ערן זהבי".
יוחנן וולך החיפאי, שהיה הגרזן בקישור של נבחרת ישראל במקסיקו 1970 ולדבריו היה "חוטב העצים של הנבחרת, מספר "אצל שפיגלר השערים היו רק הבונוס, כי הוא גם בנה ביחד עם גיורא שפיגל את המשחק. קשה לתת תחזית כמה היה מבקיע בהנחה שהיה מתופקד כסקורר של הנבחרת. כל הנבחרת שיחקה עבור מוטל'ה וגיורא כי הם ידעו הכי טוב מה לעשות. מה שהם ראו עם הגב לאחור, אני לא ראיתי עם העיניים קדימה".
4 צפייה בגלריה
יצחק שום באימון הפועל כפר סבא
יצחק שום באימון הפועל כפר סבא
יצחק שום: "שפיגלר היה קובע את ההרכב"
(צילום: ראובן שוורץ)
וולך ושום הזכירו את סוד הכושר הגופני המעולה של שפיגלר. "כשעשו מבדקים, כולנו נהדמנו. בשיא, הדופק שלו היה 90, בעוד שאצל רובנו, חוץ אולי מוולך, הדופק היה כבר על 150. בוא לא היה זקוק לחימום. מוטל'ה לא היה רק סקורר. זה היה בעצם המקצוע השני שלו. הוא גם קשר שמבשל שערים. שפיגלר ושפיגל, יכלו לפרק בדאבל פסים שלהם הרבה מהנבחרות אירופה".
איציק ויסוקר, השוער האגדי, מוסיף: "קודם כל, אם היו לנו שישה ערן זהבים, היינו מגיעים למונדיאל ולמקום גבוה. אם היו לנו שלושה שפיגלרים, אולי יכולנו להגיע למשחק הגמר במקסיקו. מעשית, כפי שראיתי זאת מעמדת השוער, שפיגלר היה שחקן מדהים. ומעל לכול הרזולוציות של יכולת, עמדה המלה: מנהיגות.
שלמה שרף, לשעבר המאמן הלאומי, סיכם: "צריך להבין שעם מוטל'ה שפיגלר במגרש, היו לנבחרת כאילו שני מאמנים. הוא היה שחקן שהוא כמו מאמן על המגרש, עוזר המון למאמן הראשי".