מהר מכפי שמישהו יכול היה לצפות, ואחרי שנראה היה שהמועדון בדרך להתרסקות, ברצלונה חוזרת הקיץ להיות אחת הקבוצות האטרקטיביות באירופה. והיא עושה זאת בעיקר בעזרת רכישות יקרות.
לאחר שצירפה בהעברה חופשית את אנדראס כריסטנסן מצ'לסי ואת פרנק קסייה ממילאן, ברצלונה החתימה את ראפיניה - כוכבה של לידס ונבחרת ברזיל – ב-58 מיליון אירו, וכמובן את רוברט לבנדובסקי ב-45 מיליון (לא כולל בונוסים), אחרי סאגה מתישה מול באיירן מינכן.
5 צפייה בגלריה
לאפורטה ולבנדובסקי
לאפורטה ולבנדובסקי
מאיפה הגיעו 45 מיליון אירו עבורו? לאפורטה עם לבנדובסקי
(צילום: AP)
הקיץ של ברצלונה כל כך מרשים, עד שכמעט וניתן לשכוח כי רק לפני שנה, הצרות הכלכליות שלה הן שהובילו לעזיבתו של לאו מסי בחינם לפריז סן ז'רמן, וכי בגללן עלו בהרכב הקבוצה במהלך העונה האחרונה שחקנים אלמוניים שקודמו מקבוצת המשנה.
אך למעשה, הבעיות הכלכליות שהזיקו לברצלונה בעונה שעברה עדיין קיימות, ובגדול. הקבוצה נמצאת היום בחובות של 1.3 מיליארד אירו, זאת לאחר שהפסידה כמעט חצי מהסכום רק בעונה שעברה.

כאמור, על אף הקשיים הכלכליים, ברצלונה מוציאה המון כסף – שאין לה - על שחקנים בכירים והיא לא מתכננת לעצור. על פי הדיווחים, הקבוצה נמצאת בשיחות עם עוד מספר שחקנים מבוקשים, ברנרדו סילבה ממנצ'סטר סיטי, ססאר אספיליקווטה ומרקוס אלונסו מצ'לסי, ועוד. אז איך הקבוצה היחידה בלה-ליגה שנמצאת במינוס מחתימה שחקנים בסכומי עתק?
השאלה הזאת מעסיקה חובבי כדורגל רבים, אך לא רק אותם. "יש להם הרבה שחקנים חדשים, לא רק רוברט (לבנדובסקי)", אמר השבוע מאמנה של באיירן מינכן, יוליאן נגלסמן, "אני לא יודע איך זה קרה, למען האמת, זה המועדון היחיד בעולם שיכול לקנות שחקנים ואין לו כסף. זה דבר די מוזר ומושגע".
5 צפייה בגלריה
ראפיניה
ראפיניה
על אף הקשיים הכלכליים, ברצלונה מוציאה המון כסף. ראפיניה
(צילום: gettyimages)
נכון לכרגע, האמת הפשוטה היא שברצלונה עושה משהו שהיא לא יכולה לעשות. אמנם היא החתימה שחקנים חדשים, אך על-פי חוקי הליגה, כל עוד הקבוצה לא משיגה הכנסות מיידיות, היא לא יכולה לרשום אותם בסגל הקבוצה. על מנת להשיג את הכסף הדרוש ולעמוד בחוקי הלה-ליגה והפייר-פליי הפיננסי – המכופפים גם ככה לטובתה - הקבוצה מנסה לגייס כסף מיידי דרך שלושה מישורים.

שחרור שחקנים עם חוזים כבדים

במהלך כהונתו של נשיא ברצלונה הקודם, ג'וזף מריה ברתומאו, הקבוצה החתימה מדי קיץ המון שחקנים על חוזים מנופחים. לא מעט מאותם שחקנים לא הצליחו להשתלב מקצועית וכעת מנסים בקבוצה להיפטר ממה שהם מכנים "חוזי ברתומאו".
עד כה, ברצלונה כבר שיחררה הקיץ מספר שחקנים - אך כרגע מדובר בכסף קטן בלבד. היא קיבלה 20 מיליון אירו מאסטון וילה עבור קוטיניו - שהגיע לברצלונה מליברפול תמורת 135 מיליון - והשאילה את פרנסיסקו טרינקאו לספורטינג ליסבון ואת קלמנט לנגלה לטוטנהאם. הקבוצה תנסה גם להיפטר ממרטין ברייטוויט, סמואל אומטיטי וממפיס דפאי שהגיע רק בעונה החולפת, אך קשה לראות אותה עומדת ביעדיה מבלי למכור את אחד מכוכביה בסכום רציני, למשל פרנקי דה-יונג המבוקש במנצ'סטר יונייטד.
5 צפייה בגלריה
פרנקי דה יונג מכדרר
פרנקי דה יונג מכדרר
כרגע הוא עדיין בברצלונה. דה יונג
(צילום: AP)
לברצלונה יש אינטרס כלכלי גדול למכור את דה יונג - שהפך לקורבן של מסע הרכש הנלהב של הקבוצה – שכן על פי חוזהו המפלצתי, שכרו רק יגדל מעונה לעונה. סיבה נוספת היא שברצלונה חייבת לדה יונג 17 מיליון אירו אחרי שבעונה שעברה הקשר הסכים לדחייה בתשלומי השכר שלו על מנת לעזור לקבוצתו בשעתה הקשה, וברצלונה מכוונת לכך שהקבוצה שתחתים את דה-יונג תקבל על עצמה גם חלק מהחוב.

קיצוץ בשכר השחקנים הבכירים

בזמן שהקבוצה מבזבזת כסף שאין לה, אחת מתוכניות ההצלה היא לחזור על המתכון המוצלח מהעונה שעברה, ולדרוש משחקניה קיצוץ נוסף בשכרם. הנפגעים העיקריים יהיו השחקנים הוותיקים והבכירים, ג'ראד פיקה, מארק-אנדרה טר-שטגן, ג'ורדי אלבה, סרג'י רוברטו וסרחיו בוסקטס.
5 צפייה בגלריה
בוסקטס וכריסטנסן במסיבת עיתונאים
בוסקטס וכריסטנסן במסיבת עיתונאים
בוסקטס וכריסטנסן, ההגעה של אחד עשויה לפגוע במשכורת של השני
(Gettyimages)

מכירה של אחוזים מההכנסות העתידיות

הקבוצה מנסה למשכן את העתיד למען ההווה. היום (שישי) המועדון הודיע רשמית כי השלים מכירת 15% נוספים (25% בסה"כ) מזכויות השידור ל-25 שנים הקרובות לחברת "Sixth Street" האמריקאית. המשמעות: הזרמת סכום מיידי של 315 מיליון אירו לקופה, אך אלו יהיו שווים אפילו יותר.
מה זאת אומרת? הסכומים אותם קיבלה הקבוצה שווים עבורה עוד יותר בזכות חוקי הליגה הספרדית, המאפשרים למועדונים להוציא יותר מסך הכנסותיהם, זאת כמובן ביחס למאזנם הכלכלי. במקרה של בארסה: 315 מיליון אירו, שנכנסו לקופה, יאפשרו לה להוציא בעונת 2022/23 לא פחות מ-400 מיליון אירו. אגב, 207.5 אירו שנכנסו מהפעימה הראשונה (10% מהכנסות זכויות השידור) יהיו שווים עבור ברצלונה 267 מיליון.
5 צפייה בגלריה
אצטדיון ספוטיפפי קאמפ נואו
אצטדיון ספוטיפפי קאמפ נואו
שינוי שכבר נכנס לתוקף: ספוטיפיי קאמפ נואו
(AFP)
וזה לא רק זה. הקבוצה תנסה למכור גם 49.9 אחוז מההכנסות העתידיות של מחלקת המרצ'נדייז שלה. בנוסף, ברצלונה חתמה על הסכם חסות ענק עם מובילת הסטרימינג, ספוטיפיי. במסגרת ההסכם, שמו של אצטדיון הקבוצה שונה ל-"ספוטיפיי קאמפ נואו". צעדים אלה צפויים להזרים מאות מיליוני אירו לקופת הקבוצה, אך לא מספיק בשביל למחוק את החובות.