ההילוכים החוזרים האיטיים היו קשים לצפייה. טואה טאגובאילואה, הקוורטרבק בן ה-24 של מיאמי דולפינס, חטף מכה אדירה בראשו מ-160 הקילוגרמים של ג'וש טופו, שחקן ההגנה של סינסינטי בנגלס. הוא נשאר שרוע על הקרקע במשך כמה דקות שהרגישו ארוכות מאוד. זרועותיו ואצבעות ידיו התעצבו בתנוחה לא טבעית, שמוכרת כתגובה מיידית לזעזוע מוח. היו כמה רגעים מפחידים כשטאגובאילואה הורד באלונקה לחדר ההלבשה.
"זריקה מבחוץ" - המדור של ציפי שמילוביץ
זה רחוק מלהיות מחזה נדיר ב-NFL. בעונה שעברה היו בליגה 187 מקרי זעזוע מוח מאובחנים, וזה עוד היה המספר הנמוך ביותר מאז נכפה על ה-NFL, ממש בלי שיהיה לליגה חשק, להתחיל בספירה ב-2015. זה אומר שהיו יותר מעשרה זעזועי מוח מאובחנים בכל שבוע של העונה. המקרה של טאגובאילואה הצית כותרות לא כי הוא יוצא דופן במידת הברוטליות והסכנה לתפקוד המוחי שלו, לטוות קצר וארוך, אלא כי הוא נראה כמו מחדל בטיפול בשחקן שמראש לא היה צריך להיות על המגרש. וגם כי הוא שם, שוב, זרקור על המחיר הכבד שבא עם תהילת הפוטבול, ואיך כולם, כולל הצופים, מסכימים להיות חלק ממנו.
3 צפייה בגלריה
טואה טאגובאילואה שחקן מיאמי דולפינס
טואה טאגובאילואה שחקן מיאמי דולפינס
התמונה שזעזעה את האמריקאים. טאגובאילואה
(צילום: AP)

הפרוטוקול והסקנדל

הסיפור התחיל לפני שבועיים במשחק של הדולפינס נגד בפאלו בילס. ברבע השני ספג טאגובאילואה מכה בגבו, וכשנפל נחבט ראשו בדשא. הוא קם מיד, אבל שוב מעד ונלקח לחדר ההלבשה לבדיקת זעזוע מוח. ההודעה הראשונה של הדולפינס הייתה כי חזרתו למשחק מוטלת בספק בגלל חשש לפגיעת ראש, אבל ברבע השלישי שוב היה טאגובאילואה על המגרש והוביל את הדולפינס לניצחון.
רק ארבעה ימים לאחר מכן, זמן מנוחה אפסי ממש, עלה טאגובאילואה למשחק נגד הבנגלס. ברבע השני באו הכניסה האדירה של ג'וש טופו, הצילומים המפחידים של טאגובאילואה ואצבעותיו המתעוותות, והסקנדל הגדול הראשון של העונה ב-NFL.
"פרוטוקול זעזוע המוח" הוא משהו שראשי ה-NFL ניסו להימנע ממנו במשך שנים. הליגה עשתה הכל כדי להפריך את הקשר בין המכות האדירות ששחקנים חוטפים בראש לבין נזק מוחי מוכח שנגרם להם ושרבים מהם סוחבים אותו כל חייהם.
אפשר לראות דוגמה לנזק הזה אפילו בפוליטיקה האמריקאית העכשווית: בתחילת נובמבר ייערכו בארה"ב בחירות קריטיות לקונגרס. במרוץ לסנאט במדינת ג'ורג'יה מתמודד מטעם המפלגה הרפובליקנית הרשל ווקר, שהיה אגדת פוטבול באוניברסיטת ג'ורג'יה ואחר כך המשיך לקריירת NFL. היום הוא בן 60 ובכל פעם שהוא מדבר - מה שקורה הרבה כשאדם רץ לקונגרס - ברור לגמרי כי הוא סובל מנזק ברמה כזו או אחרת. חלק עצום מהשחקנים סוחבים כל החיים פגיעות כאלה, שאפילו לא נכנסות לסטטיסטיקה הכללית.
3 צפייה בגלריה
הרשל ווקר
הרשל ווקר
סובל מנזק ברמה כזו או אחרת. הרשל ווקר
(צילום: AP)
"פרוטוקול זעזוע מוח" העכשווי קובע שאם שחקן קיבל מכה בראשו ומפגין תסמינים, הוא עובר במגרש בדיקות כלליות לאבחון אובדן הכרה, אי-יציבות מוטורית גסה, בלבול או אמנזיה, ובדיקת נוירולוגית בסיסית הכוללת סקירת עמוד שדרה צווארי, הערכת דיבור, התבוננות בהליכה ובתנועות עיניים ובדיקת אישונים. אם אפילו מרכיב אחד של הבדיקות נראה חשוד, השחקן נפסל מלחזור למגרש ועובר בדיקות מעמיקות יותר. כל שחקן NFLשאובחן עם זעזוע מוח חייב לבצע תהליך בן חמישה שלבים לפני שהוא מקבל אישור לחזור להתאמן ולשחק.
על פניו זה נשמע כמו פרוטוקול רציני, מה שלא חסך מהליגה בדיחות טוויטר מורבידיות כמו: "הפרוטוקול של ה-NFL היה מאשר לנשיא ג'ון קנדי לחזור למכונית אחרי שהכדור של לי הארווי אוסוולד פגע לו בראש". אז הליגה מיהרה להגיב כמו שהיא מגיבה בדרך כלל: הודעה לעיתונות עם מלים חמורות והבטחות לחקור את המקרה. היא אפילו הודיעה על עדכון הפרוטוקול, שמעכשיו ישבית מיידית שחקנים שמפגינים אי יציבות מוטורית קיצונית, לא חשובה הסיבה.
3 צפייה בגלריה
האווי לונג
האווי לונג
"אתה מקבל מכות חזקת בפוטבול. זו העסקה שאתה עושה כשאתה מחליט להיות שחקן פוטבול". האווי לונג
(צילום: AP)

משחק שה-DNA שלו הוא אלימות

הבעיה האמיתית, שכולנו מנסים להתחמק ממנה, היא ששום דבר לא ימנע משחקנים לחטוף זעזועי מוח קשים. אי אפשר להגן עליהם מזה, כי בסופו של דבר פוטבול הוא משחק שגורם לפגיעות מוחיות. אין דרך לעקוף את זה. "אני לא בטוח עד כמה אנחנו יכולים לעשות יותר ממה שכבר עושים", אמר שחקן העבר ופרשן ההווה הבכיר, האווי לונג. "אתה מקבל מכות חזקת בפוטבול. זו העסקה שאתה עושה כשאתה מחליט להיות שחקן פוטבול".
זו אמירה כנה באופן ברוטלי. זה הפוטבול. אפשר לנסות להפוך אותו לקצת יותר בטוח, אבל זה משחק שה-DNA שלו הוא אלימות. זה ספורט מלהיב שהוא גם משחק שחמט אכזרי, כמעט ברברי. או שאתה יכול לחיות עם זה או שלא. רוב הצופים כמובן שלא רוצים לחיות עם זה, מה שהוביל לתגובות זועמות לשפע ההילוכים החוזרים, באיטיות, ברזולוציה חדה ומכל זווית, של טאגובאילואה ואצבעותיו המעוותות.
אמזון שילמה 11 מיליארד דולר תמורת זכויות שידור ל-11 עונות, וחטפה ביקורות קשות, אבל כפי שכתב מבקר הטלוויזיה, ריצ'רד דייץ', באתר The Athletic, ההילוכים החוזרים האלה הציגו את המציאות במלוא האמת: "זו הייתה טלוויזיית ספורט כנה, האלימות של הפוטבול בלי כיסויים. זה היה כואב ולא נוח לצפייה, אבל זה היה אמיתי".
זה אכן היה רגע חשוב, בו ראו עשרות מיליוני צופים את המחיר ששחקנים משלמים כדי שאנחנו נהנה מחוויית ספורט וטלוויזיה שאין הרבה כמותה. בסופו של דבר כולנו, כל מי שרואה פוטבול - כולל המקישה במקלדת הזו - שותפים לעסקת דמים: המשחק שאנחנו אוהבים הורס לאנשים את המוח.
פורסם לראשונה: 17:39, 07.10.22