עבור אנשים מדור מסוים, ברט פארב היה ההיכרות האמיתית הראשונה שלהם - טוב, שלנו - עם פוטבול. אחד השמות הראשונים שפרצו גלובלית מעבר למה שמרבית העולם ידע אז על פוטבול - כלומר, רק סופרבול, וגם זה בעיקר בגלל הפרסומות ומופע המחצית.
"זריקה מבחוץ" - המדור של ציפי שמילוביץ
פארב היה אגדה של ממש, הסיפור הקלאסי של בן מעמד פועלים לבן שנולד במיסיסיפי, שיחק במערב התיכון, וצמח להיות אחד הכוכבים הגדולים של המשחק הכי פופולרי באמריקה בזכות עבודה קשה ואופי מברזל. פארב הוביל את גרין ביי פאקרס לזכייה בסופרבול ב-1997, היה שלוש פעמים רצופות ה-MVP של הליגה, וקבע שיא של 297 משחקים רצופים במשך לא פחות מ-19 עונות, רצף שהסתיים רק ב-2010 כשהוא כבר בן 41. הוא גם היה הקוורטרבק הראשון אי פעם שהשיג 70,000 יארד, 10,000 מסירות, 500 טאצ'דאונים, 200 ניצחונות, וגם ניצחונות על כל קבוצה בליגה.
4 צפייה בגלריה
ברט פארב
ברט פארב
פארב. אגדה אמיתית
(צילום: AP)

אייקון חוצה מגדרים

הייתה לו יד אדירה, הוא העיף את הכדור עשרות מטרים קדימה בדיוק יוצא דופן, והיה אחראי לקאמבקים בלתי נשכחים. הטאצ'דאונים שפארב מסר היו מהסוג שהופך היום ויראלי תוך שניות, אבל גם לפני האינטרנט ולפני טוויטר, הם חדרו לכל מהדורה של תוכניות ספורט ברחבי העולם.
המאבקים שלו מחוץ למגרש רק העצימו את המיתוס. הייתה תקופה בה היה מכור למשככי כאבים, מה שהציף אותו בסימפטיה במיוחד בחלק של אמריקה בו התמכרות לאופיאטים זו קטסטרופה מתמשכת. אוהדים ופרשנים בכו איתו כשהוביל את הפאקרס לניצחון יום לאחר מות אביו ועמדו לצידו כשנכנס למרפאת גמילה. אפילו הטענה לפיה שלח תמונות של איבר מינו לכתבת טלוויזיה, לא פגעה בפופולריות שלו - זה לא באמת מפתיע, הרי מדובר ב-NFL, ליגה בה מה שפארב עשה זו הערת שוליים יחסית לדברים שהיא מוכנה להעלים מהם עין.
בקיצור, ברט פארב היה אייקון בקנה מידה כזה שאפילו ארון רוג'רס, שיש לו כפות רגליים ענקיות משל עצמו, התקשה למלא לגמרי את הנעליים המיתולוגיות שהותיר בגרין ביי. אבל עכשיו כל זה מתרסק תחת חשדות פליליים שנמצאים בחקירה של ה-FBI, ומציירים אדם מושחת שניצל את המעמד והפריבילגיה שלו, פשוט משום שחשב שמותר לו, תוך שהוא פוגע באנשים הכי עניים באמריקה.
4 צפייה בגלריה
ברט פארב וממשיך דרכו ארון רוג'רס
ברט פארב וממשיך דרכו ארון רוג'רס
ברט פארב וממשיך דרכו ארון רוג'רס
(צילום: רויטרס)

צעד אחד יותר מדי

הסאגה בה מסובך עכשיו פארב בן ה-52 התפוצצה ב-2020, אז נחשפה פרשת מעילה גדולה של כספי ציבור במיסיסיפי. התברר כי 94 מיליון דולר של כספים פדרליים, שנועדו לסיוע חירום לתושבי המדינה הענייה ביותר בארה"ב, נוצלו בצורה בלתי הולמת ובמקרים מסוימים באופן בלתי חוקי. מבקר מדינת מיסיסיפי, שאד ווייט, תיאר את המעילה, שהביאה לכתבי אישום פליליים נגד שישה בני אדם, כ"הונאה הציבורית הגדולה ביותר בתולדות המדינה". בשנה שעברה פרסם ווייט דרישות להחזר של יותר מ-77 מיליון דולר מכספי משלם המסים, שנלקחו מתוכנית שנקראת "תוכנית הסיוע הזמני למשפחות נזקקות" (TANF).
בין היתר, נכתב בדו"ח, שילם מרכז החינוך הקהילתי של מיסיסיפי - ארגון ללא מטרות רווח - לפארב 1.1 מיליון דולר שקיבל מ-TANF עבור הרצאות בשנים 2017 ו-2018. אפשר להתווכח עד כמה הרצאות של ברט פארב מתאימות לקטגוריית ׳סיוע חירום׳, אבל פארב אפילו לא נתן אף הרצאה כזו בתמורה לכסף. מבקר המדינה אמר כי אין אינדיקציה לכך שפארב ידע שהכסף הגיע מהקופה הציבורית, ולא הוגש נגדו כתב אישום.
בשנה שעברה החזיר פארב את 1.1 מיליון הדולרים, אבל סירב לשלם את הריבית על החוב שהסתכמה ב-228 אלף דולר. בחודש מאי האחרון הגישה מחלקת שירותי האנוש של מיסיסיפי תביעה אזרחית נגד פארב, בדרישה שיחזיר גם את הריבית. המשפט הזה מתנהל עכשיו והגילויים בו בוודאי גורמים לפארב - שהרוויח 140 מיליון דולר מפוטבול ושוויו מוערך היום בכ-110 מיליון דולר - להתחרט על כך שיצא למלחמה על 228 אלף דולר שלא היו שלו מראש.
4 צפייה בגלריה
פיל בראיינט
פיל בראיינט
מושל מיסיסיפי לשעבר, פיל בראיינט. תחלופת הודעות בעייתית
(צילום: AP)

הכדור כבר לא בידיים של פארב

אתר החדשות המקומי, "מיסיסיפי טודיי", חשף השבוע כי מסמכים שהוגשו לבית המשפט כוללים חילופי הודעות טקסט בין פארב למושל מיסיסיפי לשעבר, פיל בראיינט, בהן דנו בהעברת חמישה מיליון דולר לטובת הקמת אולם כדורעף באוניברסיטת סאות'רן מיסיסיפי. פארב, שנולד וגר עד היום במיסיסיפי, שיחק פוטבול בסאות'רן מיסיסיפי ובתו, שחקנית כדורעף, למדה שם בתקופה בה נשלחו ההודעות.
לפי ההודעות, בראיינט הדריך את פארב איך בדיוק לכתוב הצעת מימון שתאושר על ידי המדינה, כשבאחת ההודעות תוהה פארב "האם התקשורת יכולה לגלות מהיכן הכסף הגיע" לפי המסמכים, אותם 1.1 מיליון דולרים מהסיפור המוקדם יותר, היו למעשה חלק מהמזימה המלאה להקים אולם כדורעף עבור הבת של ברט פארב.
הפרשה הזו מתפוצצת בדיוק במקביל למשבר מים קשה מאוד בעיר ג'קסון שבמיסיסיפי, שרוב תושביה שחורים והם נאלצים כבר שבועות לחמם את מי השתייה כיוון שצינורות המים הוזנחו על ידי ראשי המדינה במשך עשרות שנים. בני תומפסון, חבר קונגרס שמייצג מחוז באזור ג'קסון שבו 38% מהילדים נמצאים מתחת לקו העוני, אמר השבוע: "קרנות TANF לא אמורות לבנות אצטדיוני כדורעף, זה רובין הוד הפוך. לוקחים מהעניים ונותנים לעשירים". תומפסון, שעומד בראש הוועדה החוקרת את אירועי ה-6 בינואר בקונגרס, דורש "חקירה פדרלית יסודית", וה-FBI אכן כבר חוקר.
4 צפייה בגלריה
בני תומפסון
בני תומפסון
חבר הקונגרס, תומפסון. "מדובר ברובין הוד הפוך"
(צילום: AP)
בקריירה הבאמת עצומה שלו, בנה לעצמו ברט פארב פרסונה שהפכה אותו לאליל חוצה מעמדות וגזעים. זו משימה לא קלה באמריקה, והוא השיג אותה על המגרש. אחרי שפרש, הפך פארב תומך קולני במועמדים פוליטיים ימניים והוא משחק גולף באופן קבוע עם דונלד טראמפ. עכשיו מתברר כי הוא לקח כספים שנועדו לסייע לתושבים העניים ביותר במדינה הענייה ביותר באמריקה, והדבר היחיד שהטריד אותו בכל זה, היה החשש שהתקשורת תגלה. מזה, כך נראה, אפילו אחד מיצרני הקאמבקים הגדולים בהיסטוריה של הפוטבול יתקשה לחזור. כך או אחרת, הסיפור הזה מוכיח שוב כי "לעולם אל תפגוש את האלילים שלך, הם רק יאכזבו אותך", היא באמת אחת הקלישאות המוצלחות.
פורסם לראשונה: 14:06, 16.09.22