כשאתה צעיר, בתחילת הדרך ורואים שיש לך פוטנציאל, השדרים או הפרשנים תמיד יפנו לצופים ויחמיאו לך במשפט האולטימטיבי: "כדאי לכם לזכור את השם שלו".
את שמו של המתאגרף הבריטי בן ה-21, סוני ליסטון עלי, לא סביר שתשכחו. בכל זאת, המתאגרף הצעיר מאסקס קרוי על שם שניים מאגדות הענף - סוני ליסטון ומוחמד עלי. לכן, אולי לא כדאי לשאול אותו איך באמת התגלגל לזירת האגרוף. "זה הגורל", הודה ליסטון עלי בראיון ל-BBC. "עם השם שנתנו לי, לא הייתה לי ברירה, אלא להתאגרף".
טוב, זה לא סוד שהשאלה הראשונה שכולם שואלים את ליסטון עלי היא איך לעזאזל קיבל את שמו. "סבא שלי רצה לקרוא לי סוני, אמא שלי חובבת אגרוף גדולה ונתניה לי את השם ליסטון. אבא שלי ש רבע בנגלי (חבל ארץ בצפון מזרח אסיה הדרומית) ושם המשפחה שלו במקרה עלי. ככה הכל התחבר".

שפר התנהגותך

רצה שוב הגורל ועלי וליסטון המקוריים חלקו את אחת מיריבויות האגרוף האייקוניות ביותר שיש. הכל התחיל ב-25 בפברואר 1964, אז עלי (כשעוד נקרא קסיוס קליי), בסה"כ בן 22, גרם לליסטון להיכנע לאחר שישה סיבובים, "הימם את העולם" והנחיל לו הפסד שני בלבד מתוך 37 קרבות.
2 צפייה בגלריה
ליסטון ועלי בקרב הבלתי נשכח ב-1964
ליסטון ועלי בקרב הבלתי נשכח ב-1964
ליסטון ועלי בקרב הבלתי נשכח ב-1964
(צילום: גטי אימג'ס)
ליסטון נחשב עד אז לאלוף הבלתי מעורער עם עבר פלילי ולמרות שהילך אימים על יריביו, עלי לא היסס להתגרות בו ולהתעמר בו בזירה. לפני הקרב הימרו סוכנויות ההימורים על ליסטון ביחס של 7 ל-1, אבל עלי לעג לכולם ונטל את התואר.
שתי האגדות נפגשו שוב כעבור 15 חודשים ואז עלי כבר טייל עם ניצחון בסיבוב הראשון - שבנה את המותג שלו בדרך להפיכתו בהמשך למתאגרף הגדול בכל הזמנים.
צפו בביצועים של סוני ליסטון עלי
לעלי האנגלי לא היה כל-כך עניין באגרוף בשנותיו הראשונות. הוא הגיע לראשונה לזירת האגרוף כדי לשפר את התנהגותו ולפרוק כעסים. "זה היה בגיל 9 או 10", שחזר ליסטון עלי. "זה לא שאמא שלי נתנה לי את השם הזה ואמרה שהוא חייב להיות מתאגרף. היו לי בעיות בבית הספר וניסיתי את זה".
"הפסדתי את חמשת הקרבות הראשונים שלי, אבל אז עשיתי סוויץ' במוח כי נהניתי מאגרוף", הוסיף ליסטון עלי. "אז הפסדתי עוד פעם אחת לפני שיצאתי לרצף של 30 ניצחונות".
2 צפייה בגלריה
מוחמד עלי מעל סוני ליסטון
מוחמד עלי מעל סוני ליסטון
מוחמד עלי מעל סוני ליסטון
(צילום: AP)
היריבים, לא פעם, הופתעו כשסוני ליסטון עלי היה "בסך הכל ילד לבן רזה שישב בפינה", צחק האנגלי. בשנה שעברה כבר חתם חוזה עם האמרגן פרנק וורן ומאז הוא בלתי מנוצח במשקל בינוני-קל - ארבעה ניצחונות ואפס הפסדים. רק שבניגוד לאיש והפה הגדול, עלי האנגלי די "רדום".
"אני מתאגרף מרושע", סינגר על עצמו ליסטון עלי. "גבוה וחלקלק. אבל דווקא בראיונות אני יותר עצבני מאשר ממה שאני בזירה. אני בחור מאוד צנוע, אבל זה לא מוכר קרבות. לכן צריך לדבר על עצמי קצת יותר".