נבחרת הגלישה הישראלית תפתח בעוד ארבעה ימים את התחרויות שלה באתר האולימפי באנושימה, מרחק של שעתיים נסיעה מטוקיו, תחת פיקודו של המאמן הישראלי האולימפי המצליח גור שטיינברג. הוא גייס הפעם לעזרתו כוורת של יוצאי יחידות נבחרות, שהיו בין היתר אחראים על פיתוח לוחמים בצה"ל – במטרה להחזיר את הנבחרת לפודיום לראשונה מאז בייג'ינג 2008.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
שטיינברג, שאחראי לשליש מהמדליות האולימפיות של ישראל (זהב עם גל פרידמן, ארד עם פרידמן ושחר צוברי), החליט לחזור לתפקיד מאמן נבחרת הגברים אחרי שבשני המשחקים האולימפיים האחרונים היא לא הצליחה להכניס אף גולש לשיוט המדליות (הגולשות לי קורזיץ ומעיין דוידוביץ' דווקא כן עשו זאת, בלונדון ובריו). והוא ויתר לשם כך על משרה בכירה בהיי־טק ושכר גבוה פי שלושה. התקווה שלו היא שהנציג הישראלי, יואב כהן, יחזיר עטרה ליושנה.
5 צפייה בגלריה
גור שטיינברג
גור שטיינברג
אחראי לשלוש מהמדליות האולימפיות של ישראל. גור שטיינברג
(צילום: אורן אהרוני)
בפתיחת השיוטים ביום ראשון צפויה סופת טייפון לבקר באנושימה, אבל שטיינברג לא מנסה לרגע להנמיך ציפיות: "המטרה שלנו היא מדליה. מקום 5-6 זה סביר, 7-10 כישלון סביר, ומחוץ לשיוט המדליות כישלון משמעותי. שיהיה ברור, אנחנו לא מועמדים למדליה, זה לא כמו שהגענו עם פרידמן לאטלנטה. המועמדים הם האיטלקי, ההולנדי והפולני, אבל עשינו הכנות טובות. המקום הטבעי שלנו, על פי התחרויות בשנה האחרונה, הוא 5-6, אבל אני מקווה שההכנות ישדרגו אותנו להילחם על מדליה".
כאשר שטיינברג מדבר על הכנות טובות, הוא מתכוון לצוות שהפך את נבחרת הגלישה למשהו שדומה ליחידה מובחרת בצה"ל. "הדבר שאני מאוד גאה בו זה הצוות המקצועי, הגעתי אליהם אחד־אחד. מאמן הכושר שלנו, אריה ריינר, שהגיע מהשייטת, הוא הכי ערכי ופדנט. יש את הפסיכולוג של היחידות המיוחדות, יורם גובר, והגיוס האחרון שלנו הוא סא"ל במיל' מורן טפירו, גולש רוח בעצמו שהיה מפקד מינהלת עתידים בצה"ל. הוא העוזר שלי לענייני טכנולוגיה וחדשנות".
5 צפייה בגלריה
אתר התחרות באנושימה
אתר התחרות באנושימה
צפויה סופת טייפון. אתר התחרות באנושימה
(צילום: getty images)

"שלם עם הבחירה"

אם האולימפיאדה הייתה מתקיימת במועדה, שחר צוברי היה הנציג הישראלי למשחקים, אבל שנת הקורונה שינתה את הכל. יואב כהן זכה באליפות אירופה ומאוחר יותר סיים חמישי באליפות העולם, מה שהביא את שטיינברג לבחור בו על פני צוברי.
אתה שלם עם הבחירה ביואב כהן?
"במאה אחוז. יואב עוד לא ביסס את עצמו במעמד של מדליה, אבל הוא מאוד יציב. יכול להיות שהוא יעשה את הפריצה בטוקיו, אבל יכול גם להיות שזה יקרה מאוחר יותר והוא יהיה ספורטאי מעולה ברמת מדליות. בשלוש השנים האחרונות יואב וכל הנבחרת עשו הכנה טובה ולכן אני מרגיש נוח לפני התחרות. התחלנו מנקודה מאוד נמוכה, אבל התקדמנו מאוד בהישגים. אופק אלימלך עשה מדליה, תום ראובני כמעט זכה, יואב סיים חמישי באליפות העולם, ואפילו צוברי זכה במדליה אחרי שנים אפורות שעבר".
ולא בחרת בו בסוף.
"שחר, שכולם מדברים על ההצלחות שלו במאני־טיים, היה במצב של הנשמה מלאכותית כשנכנסתי לתפקיד, ועבודת הנבחרת החזירה אותו לתקופה הישגית. יו"ר איגוד השייט דאז, גילי אמיר, היה שואל אותי מדי חודש אם יש בו תשוקה. התעקשתי שהוא חשוב בנבחרת, ולא אני זה שיפנה את הדרך לצעירים. הם יצטרכו להתמודד. ב-2020 שחר שוב נראה מצוין, מועמד חזק לאולימפיאדה אם לא הייתה נדחית. אבל ב-2021, עם הפציעה שלו והתקדמות נוספת של הצעירים, לא הייתה סיבה הישגית לבחור בצוברי אחרי שכהן ניצח בשובר שוויון".
5 צפייה בגלריה
גור שטיינברג עם יואב כהן ושחר צוברי
גור שטיינברג עם יואב כהן ושחר צוברי
גור שטיינברג עם יואב כהן ושחר צוברי
(צילום: אורן אהרוני)
שטיינברג זוכר את הדברים של אמיר כשחזר לנבחרת: "הוא אמר שיש סבלנות ושהם יודעים שהולכים לדרך ארוכה. באולימפיאדה האחרונה סיימנו במקום ה-17 ולפני כן ב-19, שזה אומר 13 שנה מחוץ לשיוט המדליות. מה שהיה לי בידיים זה ספורטאים עם הרבה כישרון ומוטיבציה, אבל רק הישגים בנוער, ללא יכולת עבודה בבוגרים".

"חוויה מטלטלת"

לשטיינברג יש חוזה עד אחרי אולימפיאדת פריז 2024, אבל הוא לא סגור על העתיד שלו בנבחרת. "לוגית, הדבר הנכון לעשות זה חזרה טבעית להיי־טק. אולימפיאדה זו חוויה מטלטלת, נראה איך ארגיש אחריה. יש לי הרבה הערכה וקרדיט אצל הספורטאים ואנשי המקצוע שעובדים איתי בנבחרת, אבל בהנהלת האיגוד לא מעריכים אותי מספיק, הקרדיט שלי הולך ומצטמצם בניגוד לתוצאות, הדרך של הנבחרת וכל בחינה אובייקטיבית אחרת".
5 צפייה בגלריה
יואב כהן ושחר צוברי
יואב כהן ושחר צוברי
"לא הייתה סיבה לבחור בצוברי אחרי שכהן ניצח בשובר שוויון"
(צילום: vilamoura sailing)
אתה זורק פה פצצה. מה זאת אומרת?
"באופי שלי אני משקיע, וחשובה לי ההערכה של הספורטאים ואנשי המקצוע. אני לא אחד שעסוק בלהרשים או לרצות את המנהלים, וגם לא מסמפט אנשים שעובדים ככה ומצפים שאנהג כמוהם. זה עניין של יכולות. בגילי אני לא מתעסק עם רמת חברי ההנהלה באיגוד, רק חבל שהתיווך שהמנהלים בשכר נותנים לי הוא גרוע, ואני לא מדבר על המנהל המקצועי אלי צוקרמן והמנכ"לית סמדר פינטוב. עם האנשים בהנהלה שלא בשכר נחמד לי, אני חבר של חלקם אבל לא נפגש עם אף אחד ביום־יום. אני חלש בזה. אני נלחם על כל דבר שקשור בספורטאים שלי, אבל לא בונה על שינוי.
"המנהלים באיגוד לא רגילים לזה שיש מאמן שדורש ומביע ביקורת קשה. אמר לי חבר הנהלה, שהוא חבר שלי ומעריך את העבודה שלי, שיש פער אדיר בין איך שאני נתפס ומוצג בהנהלה לבין מה שקורה בפועל. אני מגיע לישיבות פעם בשנה לרבע שעה".
5 צפייה בגלריה
יואב כהן בתחרות בספרד
יואב כהן בתחרות בספרד
"יואב כהן יציב, יכול להיות שיעשה את הפריצה בטוקיו"
(צילום: Sailing enargy)
נחזור לטוקיו. מהם התנאים הצפויים בשבוע השיוטים?
"התנאים בסך הכל טובים ליואב, רוחות בינוניות ומגוונות. זה אתר לא מקובע כמו בכנרת או באילת. באנושימה עובר לפעמים טייפון, כמו שצפוי לנו בתחילת השבוע, והוא יכול לייצר גלים. נראה מה יקרה בהמשך השבוע".