ההתאחדות לכדורגל נכנסת לאחד השבועות החשובים והמורכבים שלה מאז שנוסדה לפני עשרות שנים. על הפרק: קרב בלימה בניסיון למנוע סנקציות על הכדורגל שלנו, מה שעלול ליצור אפקט דומינו שישליך על הספורט הישראלי כולו.
החשש הגדול הוא שמרכז הכנסים "קווין סיריקיט" שבבנגקוק, אשר יארח ביום שישי הקרוב את קונגרס פיפ"א, יהפוך למשפט שדה נגד מדינת ישראל. על הפרק: דרישתה של ההתאחדות הפלסטינית להעלות לסדר היום את "המצב בעזה ומעבר לקו הירוק", ולהביא את הנושא להצבעה.
6 צפייה בגלריה
יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ
יו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ
חשש ממשפט שדה נגד מדינת ישראל. זוארץ
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
בהתאחדות מתייחסים לתוכניות של הפלסטינים בשיא הרצינות, ואפילו הקימו חמ"ל חירום. כמו כן, נפתחה קבוצת וואטאספ תחת הכותרת "נשארים בפיפ"א", בה חברים בין היתר היועצים המשפטיים של משרדי החוץ, התרבות והספורט והמל"ל, יחד עם צמרת ההתאחדות בראשות היו"ר שינו זוארץ. אחד הרעיונות שהועלו בקבוצה היה להציג במהלך הקונגרס בתאילנד את סרט הזוועות מ-7 באוקטובר במטרה להראות איך הכל התחיל ולמה ישראל פועלת בעזה. הנושא הגיע לרמת התייעצות עם השגרירה בבנגקוק, אורנה שגיב, שהתנגדה להצעה והעבירה את המסר הבא: "הקרנת הסרט תציב את המארגנים בפוזיציה בעייתית מאוד. זה טאבו מבחינתם, הם בטוח יתנגדו. הם הדגישו פה את חשיבות אי-הפוליטיזציה של פיפ"א, והסרט יהיה בדיוק מה שהם לא רוצים". זוארץ ענה: "אני מבין שהכל זה חד-צדדי, פוליטיזציה של צד אחד זה בסדר".

הפרויקט של רג'וב

החמ"ל הישראלי עובד סביב השעון במטרה להגיע מוכנים כמה שיותר ולטרפד את היוזמה של ההתאחדות הפלסטינית, שכבר הצליחה פעמיים – ב-2015 וב-2017 – להעלות את הסוגיה הישראלית לדיון, למרות שבשני המקרים היא לא הגיעה להצבעה בקונגרס אלא נעצרה במועצה, הגוף המצומצם של הארגון, עליו נרחיב בהמשך.
נציגים מטעם ההתאחדות טסו בשבועות האחרונים לסדרת מפגשים עם מקביליהם בעולם, והוקם צוות משפטי בכיר עם רקע בספורט במטרה להדוף את טענות הפלסטינים.
המשלחת הישראלית לקונגרס תכיל כעשרה מומחים בתחומם, עליהם מוטלת המשימה לפתור את המשבר בתקופה מאתגרת במיוחד, שבה ישראל לא נהנית מאהדה גדולה בעולם.
מי שמוביל לאורך השנים את הניסיונות להעניש את ישראל דרך הכדורגל שלה הוא ג'יבריל רג'וב, שהפעם מגיע עם אמביציה אפילו גבוהה יותר, מאחר שניצחון על הבמה הגדולה של פיפ"א יעניק לו נקודות רבות במרוץ לתפקיד יו"ר הרשות אחרי עידן אבו-מאזן.
6 צפייה בגלריה
רג'וב
רג'וב
מגיע הפעם עם אמביציה אפילו גבוהה יותר. רג'וב בקונגרס הקודם
(צילום: Philipp Schmidli/Getty Images)
אחת מטענות הבסיס שלו, שהובאו גם בקונגרסים הקודמים, היא כי ישנן קבוצות כדורגל ישראליות המשחקות ב"טריטוריה של ההתאחדות הפלסטינית ללא הסכמתה". מדובר בין היתר על אריאל, מעלה-אדומים, גבעת זאב, אורנית ותומר. פיפ"א נוטה שלא להביע את עמדתה בנוגע לסכסוכים טריטוריאליים – לכן הארגון דחה את שתי הדרישות הקודמות של רג'וב. הפלסטינים טוענים בנוסף כי כל תשתיות הכדורגל בעזה הושמדו או נפגעו, והפכו למחנות פליטים או בתי חולים שדה. הם צירפו בפנייתם לפיפ"א פוסטים "לוחמניים" שפירסמו בכירים בכדורגל הישראלי, וסרטונים של שירים גזעניים מצד אוהדים נגד שחקנים מהמגזר הערבי.
הפלסטינים ציינו כי במלחמה בין רוסיה לאוקראינה כן ננקטה עמדה פוליטית, כשהרוסים הושעו ברמת הנבחרות והמועדונים מהזירה הבינלאומית. מובן שהניסיון לייצר סימטריה בין המקרים הוא קלוש, מאחר שרוסיה הייתה זו שתקפה מדינה ריבונית, בעוד ישראל הגיבה לטבח אכזרי. בנוסף, רוסיה כלל לא הורחקה מפיפ"א, וההגבלות עליה חלות בשל הסיכון הביטחוני לקיים שם משחקים בינלאומיים – כלומר לא בשל הפלישה לאוקראינה.
הציוץ הראשון של כ"ץ נגד רג'וב
אגב, מקסים מיטרופאנוב, מנכ"ל התאחדות הרוסית, אמר אתמול: "אנחנו לא בעד השעיית ישראל על ידי פיפ"א, זה משהו שעלול לגרום לנו נזק".
רג'וב למעשה החליט לנצל את הביקורות שסופגת ישראל בעולם על רקע המלחמה בעזה, ובעיקר נוכח האפשרות לפעולה קרובה ברפיח, כדי לנסות להעביר החלטה פוליטית בעלת משמעויות דרמטיות.

אין וטו, כל קול קובע

החשש הגדול ביותר של ההתאחדות הוא שהנושא יגיע הפעם להצבעה בקונגרס של פיפ"א, אירוע עתיר תככים פוליטיים וקומבינות, בו ישתתפו 211 התאחדויות. שם, בניגוד לאו"ם, אין זכות וטו של מדינה כזו או אחרת – דין לאוס כדין אנגליה – לכן ישנו סיכוי סביר כי במקרה כזה הסיוט של הכדורגל הישראלי יתממש.
המטרה המרכזית של המשלחת היא שהנוסח המקורי של ההתאחדות הפלסטינית לא יגיע להצבעה בקונגרס, אלא ייעצר במועצה כמו בשני המקרים הקודמים.
6 צפייה בגלריה
קונגרס פיפ"א
קונגרס פיפ"א
אירוע עתיר תככים פוליטיים וקומבינות. קונגרס פיפ"א ב-2018
(צילום: AP)
פיפ"א מורכבת משני גופים: המועצה שהיא למעשה הממשלה, והקונגרס שהוא הכנסת. יום לפני שהקונגרס יתכנס ביום שישי, הנושא יגיע למועצה, שבתרחיש האופטימי תביא נוסח מרוכך נגד ישראל להצבעה למחרת. לרוב, הצעות של המועצה זוכות בקונגרס לרוב של 90 אחוז ומעלה, אבל הפעם צפוי להיות קרב צמוד יותר – כך שקונגרס פיפ"א עלול לא לאמץ הפעם את הקו של המועצה. בהתאחדות כבר הכינו תוכנית מגירה במקרה כזה עם פנייה לבית הדין העליון לבוררות ספורט (CAS) כדי לבטל את ההחלטה בטענה למעורבות פוליטית.

גול עצמי

ההכנות של ההתאחדות הישראלית לקראת השבוע הגורלי נעשו בשלושה מישורים עיקריים: משפטי, יחסים בין התאחדויות ומדיני. האנשים שמנהלים את האירוע מאחורי הקלעים הקפידו לשמור על פרופיל נמוך, הבינו שכל מילה לא במקום תשחק לידיו של רג'וב ויתר המדינות הערביות, כולל ירדן, שתומכות בפלסטינים. ביום חמישי האחרון נפל לידיהם כפרי בשל קלף שעשוי לסייע להם בקונגרס – הציוץ של שר החוץ ישראל כ"ץ, שבו נכתב: "ג'יבריל רג'וב, מחבל בחליפה שתמך פומבית בפשעי חמאס, פועל ברחבי העולם כדי לסלק את ישראל מהתאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א. נפעל לסכל את מזימתו ואם לא יפסיק – נכלא אותו במוקטעה ונשאיר אותו לשחק לבד סטנגה בין הקירות". אגב, רג'וב כבר הוסיף את הציוץ לסדרת הראיות שלו.
באותה קבוצת וואטאספ נדהמו מהציוץ והרוחות סערו. זוארץ כתב: "אני לא מבין. רק אתמול ביקשנו להימנע ולא להפתיע עם אמירות כאלה. אנחנו מנסים לפתור משבר".
אחד המשפטנים הבכירים בתחום הספורט הבינלאומי הוסיף בזעם: "חברים ממשרד החוץ, רק תגידו לנו שזה לא אמיתי. זה יצא תחת הדוברות של השר? אני מתפלל שלא. ואם כן, זה לא ייאמן. זו שערורייה קולוסאלית בפוסט ילדותי שלא יכול לצאת מתחת ידיו של שר כלשהו, בוודאי לא שר החוץ. הוא גורם נזק ופוגע בעבודה קשה ומדודה, שכולנו, כל הצוות המסור כאן, עושים. איך ייתכן שהשר לא מעודכן ולא מבין מה הוא עושה ואיזה נזק הוא גורם למדינה?"
נציגת משרד החוץ כתבה שהדברים הגיעו מדוברות השר ללא התייעצות עם המשרד, ומיד הגיבו לה: "נורא ואיום. אין מילים". מנכ"ל ההתאחדות לשעבר, רתם קמר, הצטרף: "זה לא נורמלי. פשוט הרימו לו להנחתה וברור שישתמשו בזה נגדנו".
בעקבות חשיפת ynet, יו"ר ההתאחדות הודיע בזעם בקבוצת הוואטאספ כי לא ימשיך בהתכתבויות בנושא עם אנשי משרד החוץ. "אני סיימתי פה, אתם כנראה לא מבינים את המצב", כתב להם.
"לא הגענו לאף קונגרס במצב מדיני כזה, בזמן שרג'וב נמצא בעמדה הכי אופטימלית", הסביר גורם הקשור לנושא. "רג'וב עשה תרגיל, הוא בונה על כל דבר שיכול לגרום לנו נזק". אגב, אם זה לא הספיק, הבוקר (ראשון) המשיך כ"ץ לתקוף את רג'וב בציוץ נוסף: "ההתאחדות לכדורגל יכולה לפעול כאיגוד מקצועי נגד הרחקת ישראל מפיפ"א בכל דרך שתבחר. בשבילי זה לא רק ספורט. אני כשר החוץ של מדינת ישראל אוקיע בכל מקום אדם נאלח כמו ג'יבריל רג'וב, שתמך בגלוי בטבח ה-7 לאוקטובר של החמאס וקרא לעשות מעשה דומה ביו"ש, ובוודאי שלא נאפשר לו ליהנות מ-VIP והטבות מצד מדינת ישראל. שיתכבד וישב במוקטעה ברמאללה. הרכנת ראש היא לא הדרך מול אויבים ושונאים".
הציוץ הנוסף של ישראל כ"ץ נגד רג'וב, הבוקר
משפטנים כמו קמר ועו"ד אפרים ברק כבר עושים שיעורי בית וערוכים להגיב עם טיעונים משפטיים לכל תרחיש אפשרי על סמך תקנון פיפ"א ומקרי עבר דומים. ראוי לציין שלישראל יש גיליון נקי, ולמעשה אין עילה משפטית לסנקציות, אבל הבריתות והפוליטיקות עלולות לסבך את התמונה.

אינפנטינו וצפרין איתנו

על הקשרים עם ההתאחדויות אחראי בעיקר זוארץ, שכבר הצליח לגייס לטובת הכדורגל הישראלי את ברנד נוינדורף, נשיא ההתאחדות הגרמנית, שאמר: "דיברתי עם שינו זוארץ בטלפון, הבטחתי לו את התמיכה המלאה והסולידריות שלנו". הבעיה היא שגרמניה היא טיפה בים במקרה הזה, כי למדינה גדולה וקטנה יש אותה השפעה – קול אחד.
מצד אחד, נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו כבר תמך בישראל ונשיא אופ"א אלכס צפרין הבטיח שלא יוטלו סנקציות על ישראל, אך מנגד אין שאלה לטובת מי יצביעו עשרות התאחדויות כמו טורקיה, איסלנד, אירלנד, בוסניה ודומותיהן – לכן החשיבות שנוסח ההצעה ירוכך במועצה היא גדולה.
6 צפייה בגלריה
צ'פרין
צ'פרין
הבטיח שלא יוטלו סנקציות על ישראל. צפרין
(צילום: Alexander Hassenstein/Getty Images)
הצלע הבעייתית ביותר כאן היא זו המדינית. אם בעבר ראשי המדינה התערבו במשברים דומים, הפעם ישנו דום פעילות, בעיקר על רקע העיסוק שלהם בנושאים משמעותיים יותר הקשורים למלחמה. וכאמור, לא רק שאין לכדורגל הישראלי גלגל הצלה מדיני, מגיע נזק בדמות הציוץ של כ"ץ שבוע לפני הקונגרס.
"אנחנו מגיעים במצב שלא הגענו אליו מעולם לקונגרס פיפ"א", הודו גורמים העוסקים בנושא בחודשים האחרונים. "אם נפסיד, השמיים ייפלו על כל הספורט הישראלי ונהפוך למצורעים. אנחנו אופטימיים בצד המשפטי, אבל יש פה המון פוליטיקה שתכריע".
פורסם לראשונה: 01:30, 05.05.24