"אני לא רוצה לראות שוטרים בשום יציע, הכל רק באישור ממני, שיהיה ברור. תפעלו בדרכי נועם במדרך אחורי בלבד - אם יזרקו אבוקה או משהו דומה, נדע איך לטפל בנושא. זה לא משפחות פשע ביציעים, זכרו זאת בבקשה".
על התדריך הזה חתום מפקד מרחב כרמל, ניצב־משנה אלי מגן. המקום: אצטדיון סמי עופר. הזמן: כשעה לפני הדרבי החיפאי. הרקע: חמישה ימים קודם לכן יצאו עשרות אוהדי הפועל ת"א מאותו אצטדיון מדממים וחבולים אחרי טענות לאלימות קשה מצד שוטרים שתועדו חובטים בהם.
4 צפייה בגלריה
שוטרים
שוטרים
השוטרים כבר בעמדות. אצטדיון סמי עופר לפני תחילת הדרבי
(צילום: אלעד גרשגורן)
בעקבות התמונות, הטענות הקשות והאירועים מהמשחק בין מכבי חיפה להפועל ת"א, שהגיעו עד לוועדה לביטחון הפנים בכנסת והועברו לחקירת מח"ש, ביקשנו להתלוות לכוח המשטרה שהגיע לשמור שלשום על הסדר בדרבי החיפאי. 30 אלף אוהדים, יריבות טעונה, ויותר מ־250 שוטרים שמסתובבים ביניהם. הפוטנציאל נפיץ, אבל לפי נצ"מ מגן, אף אחד לא עולה ליציע בלי הוראה ממנו. הוא גם הוסיף "בבקשה". אחרי הסרטונים המדממים מהשבוע שעבר, לא יזיקו למשטרה כמה גינוני נימוס.
"יש לנו סדר כוחות שמונה 262 שוטרים מיחידות שונות, 485 סדרנים ועוד 16 פקחים של עיריית חיפה, בהחלט כוח גדול של שיטור ופריסה מוגברת – הכל כדי שהאוהדים הרבים שהגיעו לצפות במשחק ישובו הביתה בבטחה", מסביר לנו פקד חיים נבו, קצין המבצעים של תחנת משטרת חיפה. כשהקצינים הבכירים בשטח נשאלים על מקרי האלימות הקשים כלפי אוהדי הפועל ת"א, הם עונים ש"המקרה נמצא בחקירת מח"ש" והם "לא יכולים להתייחס לנושא".
4 צפייה בגלריה
שוטרים
שוטרים
262 שוטרים ו-485 סדרנים היו בדרבי
(צילום: אלעד גרשגורן)
קצת לפני 17.00, עשרות שוטרי יס"מ פרוסים בשטח יחד עם שוטרים ואנשי מג"ב, והם מקבלים תדרוך מרב־פקד גיא גרוסמן, קצין הבטיחות המחוזי: "אני מבקש מכולם הקשבה, אסור לנו להיגרר לשום פרובוקציות מצידם של האוהדים, אסור להיכנס ככה סתם ליציעים. היו פה אירועים שקרו לפני כמה ימים, הם נבדקים, ואנחנו כאן כדי להצליח במשימה - שמירה על הסדר הציבורי. תפקחו כל הזמן את העיניים, יש כוונה של אוהדים להתערבב ביציעים לא שלהם. אם זה יקרה, אנחנו ניכנס ונעשה הכל בצורה מסודרת, בלי להיגרר למקרי אלימות בבקשה, זה ברור? תגלו אמפתיה ותפגינו מחשבה, בבקשה. אנשים באים ליהנות, יהיו כאלו שירצו לבצע פרובוקציות, אנחנו נדע איך לאתר אותם, ואם צריך יהיו מעצרים". הטון דומה, הנימוסים גם, אבל יש גם נחישות. עכשיו רק צריך לראות איך זה יעבוד בשטח.

מכות במתחם

יום לפני המשחק הגיע למשטרה מידע מודיעיני על אפשרות לקטטות בין מחנות האוהדים עוד לפני שריקת הפתיחה, ייתכן שמחוץ לעיר וייתכן שבסמוך לאצטדיון. בצהרי שישי החליט אוהד מכבי חיפה לחמם מעט את האווירה, הגיע למתחם האימונים של הפועל חיפה והשליך שם רימון עשן ירוק. במשחק עצמו השוטרים בעיקר מנסים לאתר את אלו שעלולים להלהיט את הדרבי, אם זה בכניסה ליציע של היריבה, ואם בהכנסת אמצעי פירוטכניקה או חפצים מסוכנים אחרים.
4 צפייה בגלריה
שוטרים
שוטרים
(צילום: אלעד גרשגורן)
"יש אוהדים שמגיעים לראות משחק, אבל מקללים את השוטרים בלי הפסקה. יש אוהדים שחוצים קווים אדומים, מנסים להבריח אמצעי פירוטכניקה ועוד. התפקיד שלנו להגיע אליהם במהירות כדי לא להיגרר לעוד עימותים ואלימות", מסבירים רב־סמל מתקדם ניסים ויצמן ורב־סמל מתקדם אלי חדד מיחידת האופנועים של תחנת חיפה.
דקות ספורות חולפות, וברשת הקשר המשטרתית מתקבל דיווח על מהומה בכניסה למתחם האצטדיון. כוח מוזעק לזירה. "תושב אזור המרכז הגיע לאצטדיון והחל להכות אוהד אחר. מדובר בגבר בן 27, הוא נעצר על ידי לוחמי יס"מ להמשך חקירה. לא נאפשר מעשי בריונות", מסביר פקד נבו בטון פסקני.

רגישות, בפקודה

18.45, קצת יותר משעה לשריקת הפתיחה. נצ"מ מגן אוסף את כולם לתדרוך אחרון. "תזכרו, אני לא רוצה לראות שוטרים ביציע, אין צורך בכך", הוא מדגיש. "אם נצטרך להיכנס נדע איך לעשות זאת ברגישות". אירועי המשחק הקודם מורגשים בכל מילה ובכל פסיק.
4 צפייה בגלריה
שוטרים
שוטרים
(צילום: אלעד גרשגורן)
המשחק מתחיל, אך נעצר אחרי שלוש דקות. למרות הפריסה הרחבה, האוהדים הצליחו להכניס אמצעי פירוטכניקה ועכשיו בוערים על הדשא חזיזים ואבוקות. השוטרים עוצרים נער בן 16 בחשד שהשליך את האבוקה, וברשותו נמצאו עוד נפצים. המשחק מתחדש.
פקד נבו מסתכל על השעון, המשחק מסתיים והנהירה החוצה מכילה עוד פוטנציאל חיכוך. הדי נפצים נשמעים מרחוק, ועוד עצור נוסף לרשימה. ליל הדרבי נסגר בנימה מאופקת, כשבאוויר עוד מהדהדות המילים מהתדריך והתמונות השערורייתיות מהמשחק ההוא: "לפעול ברגישות", "מדרך אחורי" ו"תגלו אמפתיה". הפעם זה עבר בשלום, אבל לשוטרים האלו עוד צפויים מבחנים גדולים יותר, ולאור המראות האחרונים – חובת ההוכחה עדיין מוטלת עליהם.
פורסם לראשונה: 14:00, 28.02.22