שערורייה ומבוכה במשחקי פאן-אמריקה 2023 בצ'ילה, ששמו באור די מגוחך את מארגני הטורניר: קימברלי גרסיה הפרואנית כבר חשבה שהיא קבעה שיא עולם בגמר ל-20 ק"מ הליכה לנשים, אבל מהר מאוד היא הבינה שמשהו לא כשורה, והיא נאלצה "להסתפק" במדליית הזהב בה זכתה.
אז מהי בעצם אותה תקלה שקלקלה לגרסיה את שבירת השיא? מתברר שמארגני הטורניר איתרו "בעיות מדידה" במסלול באצטדיון האתלטיקה בסנטיאגו, כאשר במקום 20 ק"מ, הרצות השלימו 17 בלבד. את חיצי האשמה ספגו כמובן מארגני האירוע. אגב, זאת לא התקלה הראשונה שנרשמה בטורניר שיצא לדרך לפני תשעה ימים, כאשר התקבלו תלונות על איומים בשביתה של חברת האבטחה ואשפה שהציפה המתחמים בהם התקיימו התחרויות השונות.
2 צפייה בגלריה
קימברלי גארסיה
קימברלי גארסיה
עדיין לא שיאנית העולם. גרסיה
(צילום: MAURO PIMENTEL / AFP)
ובחזרה לריצה הביזארית: גרסיה סיימה את המסלול בזמן של 1:12.26 שעות, שעל הנייר שבר את השיא הקודם אותו החזיקה ג'יאיו יאנג הסינית שסיימה 20 ק"מ בזמן של 1:23.49 שעות. שיאה האישי של גרסיה, אלופת העולם ל-20 ק"מ ב-2019, עמד עד אותו הרגע על 1:26.58. אם הזמן של גרסיה לא הדליק נורה אדומה אצל המתחרים (והוא הדליק), האסימון בטוח נפל להם כאשר לא פחות מ-11 מתחרות נוספות שהגיעו לקו הסיום אחריה "שברו" גם כן את שיא העולם.
כשנשאלו על הזמנים המוזרים, ענתה ויויאן ליירה הברזילאית, שסיימה רביעית ואף היא כאמור רשמה זמן מהיר יותר משיא העולם: "אנחנו שולטות בקצב של הריצה שלנו, ושמנו לב שבהקפה הראשונה פתחנו ממש חזק, אפילו סיימנו אותו בזמן מהיר יותר מהגברים. ידענו שיש משהו מוזר, אז בשלב מסוים הפסקנו לשים לב לזמן של הריצה".
2 צפייה בגלריה
קימברלי גארסיה
קימברלי גארסיה
כבר בסיום הסיבוב הראשון משהו הרגיש חשוד. גרסיה על המסלול
(צילום: MAURO PIMENTEL / AFP)
בתגובה לשערורייה, אמרו באיגוד משחקי פאן-אמריקה שהם מילאו את חובתם בכך ששכרו מומחה שיבצע את המדידות לקראת המירוץ. "אותו מומחה פשוט לא ערך מדידות מדויקות של המסלול שהספורטאיות עברו", אמרו המארגנים להגנתם. "אנו מצטערים מאוד על עוגמת הנפש שחוו הספורטאיות, המאמנים, הציבור והעיתונות אך לא ניתן לייחס את המצב הזה לוועדה המארגנת".
כאמור, בעקבות התקלה אפשר להעריך שגרסיה תצליח לשמור על מדליית הזהב בה זכתה. ולגבי הזמן בו סיימה את המירוץ? הוא ככל הנראה יבוטל אבל הודעה רשמית בנושא טרם התקבלה.