ב־16 ביולי 1988, עולם הספורט השתחרר מהמוסכמות לגבי כישורי בני האנוש. היה זה באינדיאנפוליס, ארה"ב, במבחנים האמריקאיים לקראת אולימפיאדת סיאול. אתלטית אמריקאית טובה אך לא גאונה, כבר בת 29 ובמחצית השנייה של הקריירה, קבעה תוצאה ביונית.
אותה רצה, פלורנס גריפית'-ג'וינר, לעגה לכל מה שידענו עליה ועל האתלטיקה עד אז. כאילו היה זה אחד הדברים הטבעיים ביותר, היא ניפצה לרסיסים את שיא העולם ב־100 מטר שעמד אז על 10.76 שניות. פלו־ג'ו חתכה 37 מאיות ממנו בדרך ל־10.49 בלתי נתפס שמחזיק מעמד עד היום. בימים שאחרי שיאיה, אותו מעוף ב־100 מטר לצד 21.34 ב־200 מטר שקבעה בסיאול, רוב התקשורת האמינה שהתוצאות האלה יחזיקו מעמד לנצח. במשך יותר משלושה עשורים קשה היה לערער על המוסכמה הזו, אבל רגע לפני גמר ה־100 באליפות העולם באורגון שיתקיים הלילה (05.50), פתאום נראה שהכל אפשרי משלוש סיבות: ג'מייקה, ג'מייקה, ג'מייקה.
4 צפייה בגלריה
איליין תומפסון־הרה, שלי-אן פרייזר־פרייס ושריקה ג'קסון
איליין תומפסון־הרה, שלי-אן פרייזר־פרייס ושריקה ג'קסון
איליין תומפסון-הרה, שלי-אן פרייזר-פרייס ושריקה ג'קסון
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
גריפית' מנצחת ב-100 מטר
גריפית' מנצחת ב-100 מטר
השיאים המיתולוגיים יישברו? פלורנס גריפית'-ג'וינר
(צילום: AP)
אתמול נחגג יום ההולדת ה־34 לשיא - אבל לא רבים שמחו לחגוג. בדיקות הסמים של אז ניקו את המטוס האנושי משימוש בחומרים אסורים, אבל קשה להאמין שהתוצאה הייתה כשרה. מעבר לכך, אנשים שנכחו באירוע סיפרו על רוח מטורפת, הרבה מעבר למהירות המותרת של 2.0 מטר לשנייה. כשהשופטים לא הצליחו לדייק בממצאי מד הרוח, אוי לבושה הזו אצל מעצמת־על, הם פשוט כתבו בסעיף הרוח "0".
מעבר לכך, פלו־ג'ו השתנתה פיזית. ד"ר גלעד ויינגרטן, הפרשן הוותיק, זכה להיפגש איתה מספר פעמים. "באחת ההזדמנויות הציע לי אחד ממנהליה של משלחת ארה"ב לפגוש את 'האישה היפה ביותר בעולם'", הוא מספר. "כמובן שלא סירבתי. מיד הבנתי שזה נכון: החיוך, הצבע, האופנה, הכל מהכל. אחרי השיאים שוב פגשתי אותה. היא נראתה אחרת לגמרי, מאוד שרירית. עם זאת, אחרי מותה פגשתי את בעלה אל ג'וינר, והוא אמר: 'היא אף פעם לא נגעה בסם'". גם כשהלכה לעולמה בטרם עת בגיל 38, והשמועות דיברו על השפעת החומרים על גופה, משפחתה המשיכה להכחיש והסבירה כי סיבת המוות הייתה התקף אפיליפסיה בשנתה.
4 צפייה בגלריה
שלי־אן פרייזר־פרייס
שלי־אן פרייזר־פרייס
שלי-אן פרייזר־פרייס. תנסה לשבור את השיא
(צילום: גטי אימג'ס)
4 צפייה בגלריה
איליין תומפסון־הרה
איליין תומפסון־הרה
איליין תומפסון-הרה. הפייבוריטית
(צילום: AFP)
בוודאי שאפשר לשבור את השיאים שלה, ואנחנו ממש נוגעים בזה. כל מה שדרוש אלו תנאים מושלמים. עולם האתלטיקה עבר שדרוג עצום בזכות המסלולים המהירים, הנעליים החדשניות והאימונים המדויקים מדעית.
בהנחה שלא תקרה הפתעה, השלישייה הג'מייקנית תתחרה בגמר, כל אחת עם אש בעיניים. בעבר כבר דובר על היריבות בין איליין תומפסון־הרה, שלי־אן פרייזר־פרייס ושריקה ג'קסון, ולמרות שיתוף הפעולה בנבחרת השליחות הן להוטות להשאיר זו את זו מאחור. תומפסון־הרה כבר נגעה בשיא כשקבעה 10.54, בעוד היא וג'קסון מאיימות על השיא ב־200, למרות שהפער גדול יותר.
גם אם זה לא יקרה הלילה או באליפות הזו, פלו־ג'ו תימחק מטבלת השיאים ותישאר אנקדוטה מסתורית. ולא מדובר במחשבה עתידנית, עשרות שנים קדימה. זה יקרה בקרוב.
פורסם לראשונה: 12:51, 17.07.22