כמה קרוב. זו הייתה יכולה להיות המדליה הכי דרמטית של ישראל אי פעם. גולש הרוח יואב כהן הגיע היום (שבת) לשיוט המדליות ללא סיכוי ריאלי לזכות במדליה - וכמעט מצא את עצמו על הפודיום, אך בסופו של דבר סיים במקום הרביעי.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
הדרמה החלה כששלושה גולשים מפולין, איטליה וצרפת נפסלו וקיבלו כל אחד 22 נקודות שליליות בעקבות כך. את תומאס גויאר הצרפתי כהן אמנם לא יכול היה לעקוף אפילו תיאורטית, אבל הפסילה של הפולני והאיטלקי החזירה אותו משום מקום לתמונת מדליית הארד.
5 צפייה בגלריה
יואב כהן
יואב כהן
כהן חוגג את הניצחון בשיוט המדליות. בסוף זה לא הספיק
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
יואב כהן
יואב כהן
רק כמעט. כהן
(צילום: EPA)
כהן הוביל בשיוט (ובסוף גם ניצח אותו), ולפרקים אף היה בעמדת זכייה בארד, אבל בסופו של דבר בי קון הסיני סיים רביעי את השיוט והקדים את כהן בנקודה אחת, 75 נקודות שליליות לעומת 76 של הישראלי.
"אין לי הרבה מה להגיד. בסוף ידענו שזה על הנקודות", אמר כהן רגע אחרי שחצה את קו הסיום. "עשיתי המון טעויות השבוע. התנאים היו קשים. עשיתי כל מה שיכולתי. חבל מאוד, עוד קצת. זה כואב. ברגע שהצרפתי נפסל, מהר מאוד הבנתי את הסיטואציה. כבר לא היה לי איך לשלוט בזה, רק לקוות שיקרה משהו. זה היה ממש קרוב בסוף. אני אוהב את הספורט הזה, אבל מה לעשות, ככה זה".
5 צפייה בגלריה
בין קון חוגג בסיום השיוט עם דגל סין
בין קון חוגג בסיום השיוט עם דגל סין
בין קון חוגג בסיום השיוט עם דגל סין
(צילום: רויטרס)
על הניצחון בשיוט המדליות, אמר כהן: "התאמנו על זה הרבה. נכון, יש יותר לחץ, יש יותר על המאזניים. אבל אנחנו מאומנים בזה. הגעתי מוכן לזה מאוד. אני שמח שבשיוט האחרון הצלחתי להראות יכולות כאלה, ולבוא במאני-טיים ולעשות את זה. אני חי בשביל הרגעים האלה. ממש עוד שנייה וזה היה נגמר גם בצורה הכי שמחה בעולם. השארתי הכל במים. אני בכושר מדהים. חמש שנים של עבודה שמסתכמות בכמה נקודות, זה קשה. זה שמחה ועצב ביחד. אני רוצה להגיד תודה לכולם בישראל, וסליחה שזה היה ככה קרוב ולא מספיק".
מאמן הנבחרת גור שטיינברג: "היינו מוכנים לזה. אמרתי לפני הסדרה, שייט זה ספורט של תנאים. היינו כאן שבועיים לפני התחרות ואלו התנאים שהיו. אמרתי שיואב כהן לא מועמד למדליה, אבל בתנאים שלו הוא הגיע לרמה אדירה, עם יכולות, והיום ראיתם מה הוא יכול לעשות, גם במאני-טיים. זה היה שיוט מפואר. מזכיר את השיוט של גל פרידמן באתונה. מדויק כמו לוחם. הוא עשה כל מה שהוא יכול. היינו צריכים לקוות שגם הסיני ייפול קצת, שהספרדי יעבור אותו. זה היה מחוץ לשליטה שלנו, זה היה מסדר את המדליה".

הגיע לאולימפיאדה ברגע האחרון

כהן גדל ביישוב קדימה, ובעקבות הצטיינותו בקייטנת שייט משפחתו העתיקה את מקום מגוריה לקיבוץ שדות ים, שבו נמצא מועדון איכותי במסגרתו התחרה גם האלוף האולימפי גל פרידמן. כהן החליט להתמקד פחות בלימודים ולהתרכז יותר בים, אבל לא האמין שהרגע הגדול שלו יגיע כבר עכשיו, כאשר התכנון היה אולימפיאדת פריז או לוס אנג'לס. אבל נגיף הקורונה סייע לכהן.
5 צפייה בגלריה
יואב כהן
יואב כהן
סיים בסופו של דבר במקום הרביעי הכללי. כהן
(צילום: EPA)
המדליסט האולימפי מבייג'ינג, שחר צוברי, כבר הבטיח את מקומו בטוקיו, אך לאור דחיית המשחקים בטוקיו בשנה, החליט המאמן הלאומי, גור שטיינברג, לפתוח מחדש את המרוץ. כהן הצליח להגיע בשוויון בניקוד הפנימי בתחרויות לזה של צוברי, ושטיינברג קיבל החלטה שהוא זה שייצא לאולימפיאדה בטוקיו, ולא צוברי.
לכהן יש לא מעט תארים בגילי נוער, כמו למשל מדליית זהב באליפות העולם ב-2017, אבל רק בשנה-שנתיים האחרונות הצליח לגרוף הצלחות גם ברמת הבוגרים. ב-2020 זכה באליפות אירופה.

ספיצ'קוב סיימה שישית

קטי ספיצ'קוב סיימה את שיוט המדליות בניל פרייד במקום העשירי והאחרון, ודורגה שישית בתום התחרות. לו יונשיו הסינית זכתה בזהב (סיימה שלישית בשיוט המדליות), האלופת האולימפית מריו, שרלין פיקון הצרפתייה, ניצחה בשיוט וזכתה בכסף, אמה ווילסון הבריטית בארד.
5 צפייה בגלריה
קטי ספיצ'קוב
קטי ספיצ'קוב
עשירית בשיוט המדליות. ספיצ'קוב
(צילום: רויטרס)