את שפת הגוף של ג'ק אנגלידיס, שהגיע לבלומפילד כדי לעקוב מקרוב אחרי קבוצתו בחצי גמר הגביע מול הפועל באר־שבע, לא היה קשה לפענח. אחרי ההדחה הצורמת האיש החזק במכבי ת"א אף שיתף אנשים בסביבתו בנוגע לאכזבתו הגדולה.
המועדון בעל התקציב הגבוה ביותר בכדורגל הישראלי נותר ללא תארים. המאמן מלאדן קרסטאיץ' יסיים את תפקידו בחודש הבא. לגבי מי שנמצא מעליו בהיררכיה המקצועית, ברק יצחקי, קיים סימן שאלה גדול. חלוץ העבר, הסמל שניסה להיכנס לנעליו הגדולות של ג'ורדי קרויף כמנהל מקצועי, חתום על אחת העונות החלשות של המועדון בעידן מיץ' גולדהאר. באופן טבעי, הפוקוס בכל קבוצה נמצא סביב המאמן והשחקנים, אבל במקרה של מכבי ת"א – בטח כמועדון שהיה חלוץ בהבאת מנהל מקצועי זר ששינה את התפיסה – ליצחקי יש חלק גדול בכישלון.
4 צפייה בגלריה
ברק יצחקי
ברק יצחקי
ברק יצחקי. יש לו מניות בכישלון
(צילום: עוז מועלם)
יצחקי היה מהתומכים הגדולים בהשארתו של המנהל המקצועי במחלקת הנוער, פטריק ואן לוון, שהוסב למאמן הקבוצה הבוגרת. זאת למרות שהיו למנהל המקצועי מספיק תמרורי אזהרה לגבי המאמן שכשל בפלייאוף העליון של העונה הקודמת, ואשר למרות הזכייה בגביע המדינה לא הפך לדמות מוערכת במיוחד בחדר ההלבשה. זה בדיוק מסוג הדברים שגולדהאר ונציגו אנגלידיס ציפו שיצחקי יביא איתו – הערך המוסף, האינטואיציות. לצערם של השניים את הטעות הזו הם גילו מאוחר מדי, וכמו במקרה של קרסטאיץ' נאלצו לקבל את ההחלטה על פרידה מההולנדי בעצמם.
למרות שוואן לוון עבד בארץ בשנים האחרונות, מי שבסופו של דבר היה צריך להתוות מדיניות זה יצחקי. לפחות בנוגע לישראלים בסגל. הכוונה היא להחלטות כמו הוויתור על איתי שכטר ואיתן טיבי, שנחשבו לעוגנים גם בחדר ההלבשה, והבאת שחקנים בינוניים כמו עידן נחמיאס או אוסאמה חלאיילה, שהפך לנער פוסטר. בנוסף רשומה על שם יצחקי השארתם של שחקנים שנראים מעבר לשיאם כמו אנדרה ז'ראלדש, אבי ריקן וטל בן־חיים.
4 צפייה בגלריה
פטריק ואן לוון
פטריק ואן לוון
פטריק ואן לוון. קיבל תמיכה מיצחקי
(צילום: עוז מועלם)

העקיפה של קרסטאיץ'

"אנחנו מכירים את ברק כשחקן, והגענו למסקנה שהוא יכול להתפתח לתפקיד", הסביר אנגלידיס לפני מספר חודשים. "הוא התחיל כמתלמד, בעיקר של בן מנספורד, ונחשף לבעלי מקצוע. אנחנו כל הזמן מתקדמים בעבודה. חשבנו שגם עבורו זה הזמן הנכון להתקדם, ועשינו את הבחירה הנכונה". במבחן המציאות, התחזית האופטימית לא הוכיחה את עצמה.
במקרים רבים, בטח בקבוצות כושלות, היחסים בין מנהלים מקצועיים למאמנים הופכים למתוחים. כך קרה גם בין יצחקי לקרסטאיץ', כפי שנטען בתקשורת הסרבית, עד כדי כך שהמאמן אף עקף את המנהל המקצועי בפנייה ישירה לבוסים. קרסטאיץ' היה אחראי ישירות להבאת ג'ורג'ה יובאנוביץ' בחלון ההעברות האחרון, מה שנראה במרבית המשחקים כבינגו. לעומת זאת, המאמן הסרבי הגיע לישראל במחזור ה־14, כשמכבי ת"א ניצבה 8 נקודות מתחת למכבי חיפה ו־10 מבאר־שבע, שהובילה אז את הטבלה. היום, כשנותרו שישה מחזורים לסיום העונה, הפער מהמובילה מחיפה גדל ל־13 נקודות.
4 צפייה בגלריה
מלאדן קרסטאיץ'
מלאדן קרסטאיץ'
מלאדן קרסטאיץ'. מתיחות עם יצחקי
(צילום: עוז מועלם)
במסיבת העיתונאים לקראת משחק הליגה בבאר־שבע, קרסטאיץ' התפוצץ. בטח במונחים של קריית שלום ומועדון כמו מכבי ת"א, שמנטרל בנחישות וביעילות כל ניסיון לביקורת פנימית ולהדלפות. אבל המצב המעורער של הקבוצה ושלו חילצו מהמאמן התבטאות חריגה, לפיה הוא מצפה לקבל תשובות לגבי העונה הבאה. בהמשך הוא כנראה עיכל את העובדה שדבריו רק יזיקו, או שקיבל הנחיה מגבוה וכבר לא חזר על הדברים.

ביקורת ביציע וברשתות

אחרי ההדחה מהגביע נשמעה גם כלפי יצחקי ביקורת נוקבת ברשתות החברתיות וביציעים. גם הספינים האחרונים מסביבת מכבי ת"א, כמו ניסיון החתמתו כביכול של אלי דסה (שאינו מתכוון לחזור לישראל), או אזכור שמותיהם של ערן זהבי, דור פרץ ואיביץ', אינם רציניים. נכון לעכשיו, ראשי המועדון לא קיבלו שום החלטה בכיוון.
ליצחקי יש גם אחריות ישירה על אחד מהמנופים המשמעותיים של המערכת – הקבוצה־הבת שלה, בית"ר ת"א/בת־ים מהליגה הלאומית. בין השאר אפילו הונחת שם אחד האנשים המזוהים ביותר עם המועדון, המאמן קרלוס גרסיה, שהוביל אותה לירידה לליגה השלישית. בכך איבד מועדון האם כלי משמעותי להרצת שחקנים. ברינונים לגבי אימוץ בני־יהודה כקבוצה־בת אין ממש, וייתכן שתישקל האופציה של רמת־השרון. בחזית הצעירים קיוו במועדון ליצור באזז בדמות אוסקר גלוך הצעיר, אבל שום גימיק לא יצליח לטשטש את איבוד הדרך של יצחקי.
4 צפייה בגלריה
מיץ' גולדהאר מכבי תל אביב
מיץ' גולדהאר מכבי תל אביב
מיץ' גולדהאר. עלול להראות לגולדהאר את הדרך החוצה
(צילום: עוז מועלם)
בשיחות שקיים עם חבריו אמר המנהל המקצועי כי הוא מאמין שיקבל את הסיכוי להיות דומיננטי יותר לקראת העונה הבאה, והזדמנות אמיתית לבניית הקבוצה שזקוקה למהפכה. אלא שאצל הבוס הקנדי אין סנטימנטים, גם לא כלפי מי שנחשבים לסמלים, מה שעשוי להחזיר למועדון מנהל מקצועי זר ובכיר.
"בתחילת העונה בנינו את הקבוצה עם פטריק", אמר יצחקי במסיבת העיתונאים האחרונה. "אעשה את העבודה בצורה הטובה ביותר, ובסוף ההחלטה אם אשאר בתפקיד היא של הבעלים". הערב (20.30) מול הפועל ת"א בבלומפילד ינסה המנהל המקצועי לשמור על רצף של שמונה שנים ללא הפסד בדרבי, ואם לא השליטה בליגה אז לפחות על הדומיננטיות בעיר. גם זה, כנראה, לא מה שיכריע לגבי עתידו במועדון הצהוב.
פורסם לראשונה: 13:53, 25.04.22