ספורט זה דבר אכזרי. לפעמים אפשר לשחק מכוער ולנצח, לפעמים אפשר לשחק מצוין ולהפסיד. ההבדל הוא שבניצחון סולחים לך על הכל, וכשאתה מפסיד, כמעט אף פעם לא תקבל קרדיט על הדברים הטובים שעשית. ומכבי ת"א עשתה אתמול הרבה דברים יפים מול ריאל מדריד.
חוץ מברבע הראשון המאוד חלש שלה, שהבעיה העיקרית בו הייתה שריאל קלעה 29 נקודות – קצב ספיגה שמכבי לא יכולה לנצח מולו גם כשהיא נהדרת בהתקפה – הקבוצה הציגה כדורסל טוב מאוד, גם כקולקטיב וגם כבודדים. בולדווין קלע 28 נקודות, קולסון קלע 26 (למרות שלא הופעל כמעט בדקות הראשונות, וככלל, הוא נוגע פחות מדי בכדור), ווב היה אדיר עם 18 נקודות וכרגיל מכבי הייתה הרבה יותר טובה כשהוא היה במגרש, סורקין קלע 10 ונתן דקות טובות, ניבו חסם ללא הפסקה לכולם ופינה אותם לזריקות, ובראון, למרות שקלע רק שש נקודות באחוזים נמוכים מאוד, היה אסרטיבי, מסר תשעה אסיסטים וגם שמר בכלל לא רע יחסית לעצמו.
3 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א ווייד בולדווין מול שחקן ריאל מדריד רודי פרננדס
שחקן מכבי ת"א ווייד בולדווין מול שחקן ריאל מדריד רודי פרננדס
בולדווין. היה מצוין
(Pierre-Philippe MARCOU / AFP)
וגם קטש היה טוב. הוא אמנם ניסה במחצית הראשונה לשלב בין בלאט ודיברתולומיאו, זיווג שאני לא סובל באופן כללי בגלל הבעיות ההגנתיות שהוא יוצר, ומול קבוצה גבוהה כמו ריאל הוא בכלל מסוכן, אבל ברגע שמצא את החמישייה שהולך לה – עם ווב בעמדה 4, הוא רץ איתה ברציפות, ביצע חילופים רק כשממש היה חייב מטעמי תשישות, והחזיר שחקנים מיד כשהתאוששו.
ובואו, אם היה מאמן שעשה דברים תמוהים אתמול זה מתאו של ריאל מדריד. קוזר, שלא שיחק בכלל במחצית הראשונה, עלה בחמישייה במחצית השנייה. זה אולי הגיוני כשמדובר בשחקן מוגבל שאתה מכניס מטעמים ספציפיים, נגיד כדי לשמור על הכוכב של היריבה, אבל לא לשתף את קוזר מחצית שלמה? שחקן ברמתו? די הזיה.
ולא רק זה. ברבע הרביעי מכבי צימקה תוך שתי דקות מ-13 הפרש ל-2 הפרש (מה שקרה כשווב סיים לנוח וחזר למגרש, דוגמה נוספת ל"אפקט ג'יימס ווב" שעליו כתבתי בשבוע שעבר). באותן דקות קמפסו ופוארייה היו על הספסל – וכבר הרבה זמן. אני חושב מה היו אומרים בארץ על קטש בתסריט כזה, ומזיע מאימה. לאבד 11 הפרש בשתי דקות כששחקני מפתח על הספסל ועוד בלי לקחת פסק זמן? היו שותים את דמו. אבל מעבר לים הכל כנראה קל יותר.

3 צפייה בגלריה
קטש וניבו
קטש וניבו
קטש. ניהול משחק טוב
(צילום: Dragan Tesic)
בשלב הזה מתאו החזיר את השניים למשחק, יבוסלה עבר לעמדה 4 (אחרי ששיחק כסנטר דקות ארוכות בגלל היעדרותו של טווארס ואנמיותו של נ'דייה), הזוניה שיחק בעמדה 3 ומוסא בעמדה 2 – הרכב מוכשר, גבוה וחזק, שברח מיד לתשע נקודות הפרש. ואז הוא הוציא את יבוסלה, ומכבי כמעט ניצחה את המשחק. אז נכון שמתאו שלא הפסיד, אבל זו הייתה הסתבכות מיותרת שהפיל על עצמו. לקטש לא היו אתמול טעויות כאלה.
אבל גם לא היה לו את הסגל של ריאל. כן, גם בלי טבארס ויוי, יש שם עומק בלתי נגמר. לפחות שני שחקנים מעולים בכל עמדה חוץ משחקן הציר, כשהוורסטיליות של הזוניה, מוסא, דק, יבוסלה ורודי, שיכולים לשחק בשתיים או שלוש עמדות באותה רמה - זה דבר שיוצר אין סוף אפשרויות למאמן ומאפשר לכולם לנוח כמעט בלי הגבלה. שמונה שחקנים קלעו שם אתמול תשע נקודות ומעלה. זו כמות כישרון לא נתפסת.
למכבי פשוט אין את העומק הזה. שחקניה המובילים בילו במגרש הרבה יותר דקות מאלה של ריאל, ולמרות שיש לזה גם יתרון כי כולם חמים, מלאי ביטחון ונמצאים בשטף, בסוף המשחק כבר אין מספיק אנרגיה כדי לתת פוש גדול שיחולל שינוי. לשחקנים הרעננים של ריאל היה עוד הרבה כוח.
3 צפייה בגלריה
למכבי ת"א אין עומק כזה. הזוניה
למכבי ת"א אין עומק כזה. הזוניה
למכבי ת"א אין עומק כזה. הזוניה
(איציק בלניצקי, ONE)
וזו לא רק הכמות כמובן, אלא גם האיכות. פוארייה אולי מחליף בריאל, אבל התקפית הוא לא פחות טוב מטבארס, ואולי יותר. הוא ענק, ולמכבי אין תשובה לגודל הזה. אין לה גם שחקנים שלמים כמו מוסא והזוניה שיודעים לעשות הכל, אבל באמת הכל. בשנייה שמכבי עברה לשחק עם הרכב הנמוכים שלה מוסא עשה חגיגות. הספיקה חסימה אחת בכל התקפה כדי שהוא ימצא את עצמו מתחת לסל מול בלאט או די-ברתולומיאו, ויקלע או יוציא מהם עבירה. והוא עוד עלה מהספסל. למכבי אין שחקן כזה גם בחמישייה, וזה ממש לא נאמר כדי לזלזל באלה שיש לה. לאף קבוצה באירופה אין כזה סגל.
בפינתנו "דברים שיש לדון בהם": בולדווין קיבל עבירה טכנית. ופייר, הפעם גם אני במקומו הייתי מתעצבן. הרגו אותו בחדירה, תפסו לו פעמיים את הזרוע, וכלום. אין שריקה. שתק בפעמים הקודמות שהרביצו לו, וכשזה קרה באופן קיצוני ברבע הרביעי, התפוצץ. אז נכון, לא צריך לקרות. והוא גם עבריין מועד בתחום הזה. אבל כל מי שמצקצק בלשונו לא שיחק כדורסל בחיים ולא מבין כמה זה מרתיח כשלא שורקים לך על מכות כאלה.
הבעיה הגדולה במשחק האנרגטי ומלא ההשראה שמכבי הציגה היא שיש עוד אחד בעוד יומיים. השחקנים המובילים שלה שיחקו המון. לא בטוח שנשאר להם כוח לעוד תצוגה מרשימה תוך זמן כל כך קצר. אלא שהצהובים כבר במקום השמיני בטבלת היורוליג, והרבה קבוצות נושפות בעורפם. אם רוצים לשמר את חלום ההצלבה בחיים, חייבים להתעלות ולנצח את באסקוניה. הסיכויים לא לטובתה של מכבי, אבל אם באיירן מינכן ניצחה את הספרדים אתמול, זה בהחלט אפשרי. בסוף, זה כנראה המשחק החשוב בין השניים שיש לקבוצה השבוע.