היה קשה להאמין שזה באמת יקרה בסופו של דבר, כמות הקלקולים בדרך הייתה מייאשת ואפילו רבים מאזרחי יפן לא רצו שהאירוע ייצא לפועל, אבל לאחר דחייה של שנה בגלל מגפת הקורונה, ובצל האיום שלה, אולימפיאדת טוקיו תיפתח רשמית בשישי (14:00) בטקס מפואר.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
משחקי הקיץ ה-32 במספר בעת החדשה יספקו 16 ימים של דרמות (פלוס התחרויות שהמוקדמות שלהן כבר החלו במהלך השבוע), הישגים ספורטיביים ורגעים שיכנסו להיסטוריה - ורק חבל שזה יקרה מול יציעים ריקים, החלטה שהתקבלה בוועדה המארגנת לקראת הפתיחה בגלל העלייה בתחלואה בטוקיו ומהחשש מהדבקה המונית. והדבר הכי חשוב מבחינתנו: את ישראל תייצג המשלחת הגדולה בתולדות המדינה, 90 ספורטאים רעבים ששואפים לחזור עם כמה שיותר מדליות.
9 צפייה בגלריה
 16 ימים של דרמות
 16 ימים של דרמות
16 ימים של דרמות
(צילום: AFP)
כדי לעשות לכם סדר, הכנו לכם את המדריך המלא לקראת המשחקים - וכמובן שתוכלו לעקוב בכל זמן בעמוד המיוחד של ynet, שם תקבלו את כל החדשות החמות מסביב לשעון ותיהנו מלוח אירועים מפורט. אולימפיאדת טוקיו - הנה זה קורה.

מה חשוב לדעת על משחקי 2020?

קודם כל, שהאולימפיאדה עדיין נקראת "טוקיו 2020" למרות שנדחתה לקיץ 2021. רבים תוהים בנוגע לכך, והסיבה הרשמית היא הרצון ליצור המשכיות, להבהיר שזו אותה האולימפיאדה והקורונה לא ניצחה אותה (בדומה לכך שמשחקי אליפות אירופה בכדורגל שנערכו הקיץ נקראו "יורו 2020"). גם המיתוג כולו - מהמרצ'נדייז, דרך הפרסומות ועד הלוגו הרשמי - נשאר עם הכיתוב 2020, והעלויות של השינוי היו עלולות להכביד על המארגנים.
טקס הפתיחה ייערך באצטדיון הלאומי החדש בטוקיו, והמשחקים יתקיימו עד ל-8 באוגוסט. המשחקים הפראלימפיים ייערכו בטוקיו בין ה-24 באוגוסט עד ה-5 בספטמבר, בהשתתפות משלחת ישראלית בת 33 ספורטאים וספורטאיות. אם אתם מתכננים את הלו"ז שלכם, אז חשוב שתדעו שהתחרויות ייפתחו באזור 3-2 לפנות בוקר, שעון ישראל, מדי יום, ורוב הגמרים יהיו בשעות הצהריים שלנו.
9 צפייה בגלריה
טוקיו 2020
טוקיו 2020
התחרויות יחלו באזור 3-2 בבוקר
(צילום: EPA)
התחרויות יתקיימו בתשעה מחוזות, אך רובן ייערכו בשני איזורים בטוקיו: "איזור המורשת", בו ייעשה שימוש בבניינים שחודשו מאולימפיאדת 1964 שנערכה אף היא בטוקיו, ואזור המפרץ, שנועד לשמש כ"מודל לפיתוח עירוני חדשני".
עם זאת, מספר אירועים יתקיימו מחוץ לבירה, כמו חלק ממשחקי הכדורגל, תחרויות המרתון וההליכה שיתקיימו בעיר הצפונית סאפורו - 800 ק"מ מטוקיו - בגלל החשש מחום כבד בטוקיו עצמה שיקשה על המתחרים, וגם העיר פוקושימה תהיה מעורבת. העיר, שהפכה מוכרת בנסיבות איומות ב-2011 בגלל האסון הגרעיני במקום, תארח חלק ממשחקי הבייסבול.

כמה מדינות וספורטאים ישתתפו?

206 משלחות יצעדו בטקס הפתיחה, כשהמדינה היחידה שהחליטה לא להשתתף הפעם בגלל החשש מקורונה היא צפון קוריאה. בסך הכל יתחרו במשחקים 11,238 ספורטאים. אבל ישנם גם שני מקרים חריגים שחשוב לדבר עליהם.
הסוכנות הבינלאומית למניעת סימום בספורט החליטה בשעתו להשעות את רוסיה מכל פעילות לאחר חשיפת המנגנון הממשלתי שפעל במדינה והלעיט המוני ספורטאים בחומרים אסורים. ההשעיה שהוטלה ב-2019 הייתה לארבע שנים, קוצרה בהמשך לשנתיים ע"י בית הדין לערעורים בספורט, אך עדיין חלה על המשחקים בטוקיו.
9 צפייה בגלריה
יעקב טומרקין בפעולה
יעקב טומרקין בפעולה
יעקב טומרקין. נושא הדגל הישראלי יחד עם חנה מיננקו
(צילום: אורן אהרוני)
עם זאת, הדבר אינו אומר שספורטאים רוסים לא יכולים להשתתף באולימפיאדה - הם רק לא יוכלו לעשות זאת תחת דגל רוסיה. המשלחת שתגיע מרוסיה תיקרא ROC, משלחת הוועד האולימפי הרוסי, תתחרה תחת דגל הוועד, ובמקרה של זכייה בזהב, במקום המנון רוסיה יושמע חלק מהקונצ'רטו לפסנתר מספר 1 של פיוטר צ'ייקובסקי. קראתם נכון.
329 "הספורטאים הרוסים הניטרליים", כפי שיכונו בתחרויות, הם כאלה שקיבלו אישור בינלאומי להתחרות באולימפיאדה אחרי שהוכיחו כי לא השתמשו בעבר בחומרים אסורים ולא היה להם קשר למערכת הסימום השיטתי.
בנוסף, בטוקיו תתחרה משלחת פליטים בינלאומית של ספורטאים מצטיינים שלא קיבלו אזרחות במדינות אליהן נמלטו וזוכים להזדמנות להתחרות על הבמה הגדולה. בין הספורטאים במשלחת זו יהיו גם שני מבקשי מקלט החיים בישראל: תחלואיני מלקה מאריתריאה (מרתון) וג'מאל עבדלמאג'י עיסא מוחמד הסודני (5,000 מטר).

למה אפשר לצפות מהמשלחת הישראלית?

כאמור, 90 ספורטאים וספורטאיות ישראלים ייקחו חלק במשחקים, כשיהיה אפשר לראות אותם ב-17 ענפים שונים. בין השאר, המשלחת גדלה בגלל שלראשונה מאז מונטריאול 1976, אז הייתה זו נבחרת הכדורגל, ישראל תיוצג באחד מענפי הכדור - בזכות העפלתה לטוקיו של נבחרת הבייסבול עם 24 שחקנים. הסיכוי שלה להפתיע לא רע - הטורניר האולימפי כולל שש משתתפות בלבד, כך שהמדליה אינה חלום רחוק, ובגלל השיטה המשונה אפילו נבחרת שפתחה בשלושה הפסדים תוכל להגיע עד לגמר.
9 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל
נבחרת ישראל בבייסבול
(צילום: Margo Sugarman)
כמובן שזו תהיה הבכורה האולימפית של ישראל בענף, אבל במשלחת ישנם גם מתחרים שייצגו אותנו לראשונה בקשתות, קפיצות סוסים, שחייה במים פתוחים וגלישת גלים.
המשלחת נחשבת לאיכותית במיוחד, וישנם מספר שמות שאפשר להזכיר כמועמדים למדליה. הבולטת מכולם היא המתעמלת האמנותית לינוי אשרם, שהפכה לכוכבת בינלאומית. אשרם בת ה-22 נמצאת כבר שנים בצמרת העולמית של המתחרות, מציגה תרגילים ברמת קושי גבוהה במיוחד וזוכה בקביעות במדליות בתחרויות הגדולות. עם זאת, התחרות האולימפית מאתגרת יותר: בעוד אליפויות אחרות מעניקות מדליה על כל תרגיל בנפרד (אלות, סרט, כדור, חישוק), באולימפיאדה נאבקים רק בקרב-רב, שקלול כל התרגילים יחד. כל טעות קטנה עלולה לעלות במקום על הפודיום, אבל אשרם היא מהבכירות בענף ומכירה את הלחץ.
אלוף העולם לשעבר בג'ודו, שגיא מוקי, ירד מעט בכושרו לעומת שנות השיא שלו, בעיקר בגלל פציעות, אבל הוא עדיין אחד מהמובילים במשקל שלו (עד 81 ק"ג). מתעמל המכשירים ארטיום דולגופיאט זכה בשנה שעברה באליפות אירופה בתרגיל הקרקע. הנוכחות שלו בגמרים הגדולים קבועה, ולמרות התחרות הקשה יש לו סיכוי טוב. ריצת המרתון נחשבת תמיד לבלתי צפויה בגלל שאין לדעת איך התנאים ביום נתון ישפיעו על המתחרה, אבל לונה-צ'מטאי סלפטר היא בהחלט מהטובות בעולם ותגיע בשביל להתברג בשלישייה הראשונה.
אבל השם שעולה יותר ויותר לקראת המשחקים הוא זה של גולשת הרוח קטי ספיצ'קוב, שתחגוג 22 במהלך המשחקים. אחרי שהצטיינה בגילי הנוער, ספיצ'קוב עברה בהצלחה אדירה לבוגרות, ובשנתיים האחרונות זכתה פעמיים במדליית הכסף באליפות העולם. מבין כל הספורטאים הישראלים המובילים נראה שהיא זו שמגיעה לטוקיו בכושר הטוב ביותר, ויהיה שווה לעקוב אחריה.
9 צפייה בגלריה
ארטיום דולגופיאט
ארטיום דולגופיאט
ארטיום דולגופיאט. מועמד למדליה
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
קטי ספיצ'קוב
קטי ספיצ'קוב
מגיעה בכושר מצוין. קטי ספיצ'קוב
(צילום: Sailing Energy)
שימו לב גם לנבחרת ההתעמלות האמנותית המעולה, לקלע סרגיי ריכטר, לגולש הרוח יואב כהן, ללוחמת הטאקוונדו אבישג סמברג – וגם לאנסטסיה גורבנקו, שמועמדת להיות השחיינית הישראלית הראשונה שמעפילה לגמר אולימפי. יש למה לחכות.

כמה ענפי ספורט יהיו באולימפיאדה, והאם ישנן תחרויות חדשות?

משחקי טוקיו יכללו 339 סוגי תחרויות ב-33 ענפים שונים. בהתאם לאג'נדה האולימפית החדשה, שמטרתה לשלב ענפים חדשים ואטרקטיביים יותר לקהל צעיר, שיימשכו יותר צופים למסך, טוקיו מציגה ארבעה שלא היו בעבר במשחקים, לצד החזרה של הבייסבול (סופטבול לנשים), שלא היה חלק מהתוכנית האולימפית מאז 2008, ונכנס מחדש בגלל שמדובר בספורט הלאומי של יפן.
ה"צעיר" מבין ארבעת הענפים החדשים הוא סקייטבורד, כשהתחרויות בו יתקיימו בשני סגנונות – רחוב ופארק. בשניהם נדרש הגולש להציג תרגילים ברמה טכנית גבוהה, והציון ניתן לפי ביצועי ודרגת הקושי. כאן לא רק הקהל הוא צעיר, אלא גם חלק מהמשתתפים בתחרות האולימפית יהיו בני נוער, ששולטים ומצטיינים בענף בתחרויות הבינלאומיות.
בגלישת הגלים יתמודדו בקטגוריית גלשן קצר - 1.8 עד 2.4 מטר, וישראל תשלח את ענת ליליאור לתחרות הנשים. ענף הטיפוס הספורטיבי, שהפך פופולרי מאוד בארץ בשנים האחרונות, יכלול מקצים בסגנונות הבולדרינג, ההובלה והמהירות. הענף החדש הרביעי הוא קראטה, עם תחרויות קאטה וקומיטה.
9 צפייה בגלריה
סקיי בראון בפעולה
סקיי בראון בפעולה
סקיי בראון. הסקייטבורד הפך לענף אולימפי
(צילום: AP)
אבל מתיחת הפנים האולימפית לא נעצרה שם. בניסיון להעניק למשחקים אווירה יותר צעירה ואורבנית, ובניסיון לאזן בין נשים וגברים, נכנסו גם טורניר כדורסל רחוב (3 על 3), משחי ומרוצי שליחים מעורבים (רביעיות הכוללות שני גברים ושתי נשים), ואפילו תחרות מעורבת בקליעה.

מי הם השמות הגדולים ששווה לצפות בהם?

סימון ביילס האמריקנית כבר נחשבת בגיל 22 לאחת הספורטאיות הגדולות בהיסטוריה. היא מתעמלת מכשירים נדירה עם יכולת אתלטית יוצאת דופן, אנרגיות עצומות ואישיות כובשת. אחרי שלקחה ארבע מדליות זהב ועוד אחת מכסף בריו 2016, היא מועמדת לשחזר את ההופעה גם בטוקיו. כדאי לכם מאוד לצפות בה בכל הזדמנות אפשרית, אפילו בתרגילי המוקדמות, היא באמת מיוחדת.
עוד אמריקני מצטיין הוא השחיין כיילב דרסל. לא מדובר במייקל פלפס, כי פלפס יש רק אחד, אבל דרסל הוא פנומן שיגיע כדי לאסוף כמות של מדליות זהב ולנפץ שיאי עולם. כדאי שתשימו עין גם על הקרב בבריכה בין שתי שחייניות נפלאות שייאבקו במספר מקצים, קייטי לדקי מארה"ב ואריארן טיטמוס האוסטרלית.
אחת הספורטאיות המובילות של יפן באולימפיאדה הביתית, כזו שהשתמשו בדמותה הנערצת כדי לקדם את המשחקים, היא הטניסאית נאומי אוסקה. היא עברה שנה קשה מאוד בה התמודדה עם משבר נפשי, אבל מחויבת מאוד למדינה ומועמדת לזכות בזהב. רוב הטניסאים הבכירים לא יגיעו לטורניר הגברים, מה שמשאיר לנובאק ג'וקוביץ' פתח לזכייה.
9 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'. קשה להמר נגדו
(צילום: gettyimages)
וכמו תמיד, נבחרת ארה"ב בכדורסל תמשוך הרבה תשומת לב. הפעם מוביל אותה הסופרסטאר קווין דוראנט, אבל משחקי ההכנה הראו שהיא פגיעה מאוד ושהיריבות טובות מתמיד.

עם אילו בעיות התמודדו המארגנים?

הקורונה הרסה הכל. עדיין תהיה התרגשות של הספורטאים, ובוודאי שצופים בכל העולם יהיו דבוקים לטלוויזיה, גם באמצע הלילה, אבל היא תיפתח ותתקיים בטעם מר, כזה שיישאר גם בזיכרון ההיסטורי.
במרץ 2020, עם פרוץ המגפה ואחרי שהלחץ הציבורי העצום כופף את ידיהם של ראשי הוועד האולימפי הבינלאומי והוועדה המארגנת, הוחלט לדחות את המשחקים בשנה. שנה מאוחר יותר הוחלט כי לא תתאפשר כניסת תיירים לאולימפיאדה. מספר שבועות לפני טקס הפתיחה, המארגנים נאלצו לבטל גם את נוכחות הקהל המקומי, והחליטו שהמשחקים האולימפיים יתקיימו ללא צופים, לראשונה בהיסטוריה.
סקרי דעת קהל שנערכו בחודשים האחרונים מצביעים ללא הרף על כך שרוב היפנים היו מעדיפים לבטל את האולימפיאדה. חששות האזרחים נוגעים לחדירת חולים ממדינות זרות ויצירת עומס בלתי אפשרי על מערכת הבריאות המקומית. מדובר בכמויות עצומות של מבקרים (מעבר לספורטאים, ישנם עוד אלפי אנשי צוות ועיתונאים שהגיעו ליפן), ובשבוע שלפני המשחקים כבר נרשמו מקרים של משתתפים חיוביים לקורונה.
9 צפייה בגלריה
ספורטאים סינים בנמל התעופה בטוקיו
ספורטאים סינים בנמל התעופה בטוקיו
ספורטאים סינים בנמל התעופה בטוקיו
(צילום: רויטרס)
המארגנים עושים הכל כדי להרגיע את הציבור, ומחייבים את הספורטאים לשגרה נוקשה במיוחד, עם חובת עטית מסכות בכל זמן ובדיקות קבועות, אך ברור לכולם שלא ניתן להגיע למצב של אפס נדבקים במהלך האולימפיאדה.
הדחייה הובילה לניפוח תקציב האירוח, שעוד לפני המגפה הוכפל לעומת היעד המקורי. הסכום הסופי בלתי נתפש - 15.6 מיליארד דולר (2.5 מיליארד נוספו מאז הדחייה), והיעדר התיירים בנוסף לביטול הקהל יצרו בעיות נוספות: הכלכלה היפנית לא תיהנה מזרימת כספי התיירות שכל מארחת בונה עליהם, וההחזרים על הכרטיסים, לצד אי מכירת הנותרים, הובילו לנזק של 850 מיליון דולר.
עם זאת, ביטול המשחקים לחלוטין לא עמד על הפרק. ראשית כל בגלל שאולימפיאדת פריז 2024 מתקרבת לא היה ניתן לדחות אותם שוב מאחר שהלו"ז האולימפי, שכולל מערך מורכב של הכנות פיזיות ומנטליות מצד הספורטאיות ותחרויות בכל העולם, לא איפשר להעביר את טוקיו לאף מועד אחר פרט לקיץ הנוכחי.
מעבר לכך, כל האופרציה כרוכה בכסף גדול של נותני חסות וזכייני שידור מכל רחבי תבל. נזק מסוים כבר נגרם לכל הגופים הללו בגלל הדחייה, בגלל פגיעה בלוח השידורים המתוכנן לקיץ 2020. ביטול המשחקים היה מתגלגל למטה, עד לרמה של ערוצים ספציפיים בכל מדינה ורוכשי פרסומות שהיה צורך להעניק להם פיצוי ולהכביד עוד יותר את העול הכספי הכרוך במשחקים.