רומלו לוקאקו? קאי האברץ? טימו ורנר? עם השלמת רכישת צ'לסי על-ידי המיליארדר האמריקאי טוד בולי אף שחקן בסגל לא "חסין" ממכירה. בכל זאת, 2.5 מיליארד ליש"ט שילם בולי עבור הצעצוע החדש שלו והוא צריך גם להחזיר את ההשקעה.
רק שבימים האחרונים השם החם שנזרק החוצה מהמועדון הוא לא של שחקן, אלא של דמות ניהולית. יותר נכון, ה-דמות שכולם בסטמפורד ברידג' פחדו ממנו. סליחה, ממנה.
4 צפייה בגלריה
מרינה גרנובסקיה
מרינה גרנובסקיה
האישה הכל-יכולה בצ'לסי. גרנובסקיה
(צילום: gettyimages)

ניקוי אורוות

מרינה גרנובסקיה (47), מי שכבר כונתה "יד ימינו של רומן אברמוביץ'" או "האישה החזקה בכדורגל העולמי", פוטרה ביום רביעי האחרון מתפקידה. בולי, כצפוי, עושה חריש עמוק בכל שדרות הניהול במועדון והמנהלת המקצועית של צ'לסי - ואחד האנשים שהיו הכי קרובים לבעלים לשעבר - הייתה אחת הראשונות להישלח הביתה, לצד היו"ר ברוס באק.
השבוע כבר נמסר כי באק עוזב את תפקידו, בו שימש מאז 2003 וטען כי "זה הזמן הנכון לפרוש". הצהובונים בממלכה דיווחו כי גם גרנובסקיה ארזה את מטלטליה. עזיבתה תטיל אחריות רבה יותר על בולי, שלקח על עצמו לבינתיים, מי היה מאמין, את ניהול המו"מ על השאלתו של לוקאקו לאינטר. ב"גרדיאן" טוענים כי בולי אף רוצה לתת למנג'ר שלו, תומאס טוכל, יותר כוח בהחתמת שחקנים, מבלי צורך להתייעץ קודם עם דמויות אחרות בהנהלה.
4 צפייה בגלריה
רומן אברמוביץ'
רומן אברמוביץ'
הלכו ביחד דרך ארוכה. אברמוביץ'
(צילום: AFP)
הצעד הזה סימן את סוף הסיפור של גרנובסקיה. "אשת הברזל" הייתה זו שטיפלה בהעברות וחוזי שחקנים בצ'לסי מאז 2013. היא פיתחה מוניטין של מנהלת מו"מ קשוחה וגיששה לגבי חיזוק גם בחודשים שעברו מאז סיום עונת הפרמייר-ליג, בה צ'לסי סיימה שלישית והבטיחה את מקומה בליגת האלופות. גרנובסקיה עבדה בשיתוף פעולה הדוק עם היועץ הטכני של המועדון, שוער העבר פטר צ'ך, שבניגוד אליה - אמור להישאר במועדון.

מילה זו מילה

לצ'לסי הגיעה גרנובסקיה, ילידת מוסקבה, כאמור, יחד עם אברמוביץ' לפני 19 שנה. עוד לפני כן, כבר בשנת 1997, החלה לעבוד אצל המיליארדר הרוסי בחברת Sibneft ומשם, כאמור, התקדמה. ב-2010 מונתה לעוזרת האישית שלו וכעבור ארבע שנים זכתה למינוי היוקרתי: המנהלת המקצועית של הבלוז. "היא קשוחה אבל הוגנת. מאוד ישירה ומקצועית, מה שאי אפשר לומר על הרבה אנשים בתחום", סיפר לפני מספר שנים אחד ממנהלי הקבוצות בפרמייר-ליג.
הדעות עליה, גם היום, חלוקות. יש כאלה שטוענים כי היא מנהלת רעה, לא מבינה בכדורגל והגיעה לצ'לסי רק בזכות הקשרים עם אברמוביץ'. אחרים דווקא מספרים על דמות קשוחה, אמביציוזית ובעיקר מנהלת מו"מ לא מתפשרת, שתחסר לקבוצה הלונדונית.
הסוכנים שעבדו ועובדים עם צ'לסי הודו כי מדובר במישהי שיכולה להיות מקסימה וידידותית, אבל גם מאוד אמוציונלית. "אם לרגע תחצו את הקו מולה, היא בפעם הבאה תעבור מולך ואפילו לא תגיד שלום", סיפר ג'ון סמית', מהסוכנים המוכרים בממלכה. "היא בחורה מאוד אינדיבידואלית, אבל מבריקה".
4 צפייה בגלריה
פטר צ'ך
פטר צ'ך
אגדת העבר דווקא נשארה במועדון. צ'ך
(צילום: גטי אימג'ס)
"כשאתה לומד להכיר אותה, אתה מגלה מישהי נעימה, בעלת חוש הומור ותרבותית", הוסיף נשיא ליל, אוליבייה לטננג. השבוע, כשכבר כולם בכדורגל האנגלי יודעים שהיא היסטוריה בצ'לסי, המשיכו להחמיא לה. דיק לאו, לשעבר אחד הבכירים בארסנל, אמר: "הדבר הכי טוב שאפשר להגיד עליה, זה שאם היא אמרה לך משהו - היא תעמוד במילה. 'אמון' היא לא מילה שאנחנו נוהגים להשתמש בה בכדורגל העולמי ודווקא מרינה מיישמת אותה. אתה תמיד ידעת שאפשר לסמוך עליה".
לאו הכיר את גרנובסקיה, כשהתותחנים רצו להחתים את פטר צ'ך בשנת 2015. זה היה אחרי שהפך לאגדה בצ'לסי ועם סעיף יציאה מהחוזה בסך 10 מיליון פאונד. ארסנל הסכימה לשלם אותו, אך כולם בממלכה היו בטוחים שבבלוז לא יאפשרו לאחד הסמלים שלהם לעבור דווקא ליריבה העירונית. גרנובסקיה נתנה ללאו מילה שאם אכן ישלמו את הביי-אאוט - השוער ינחת באמירויות. זה קרה. "היא אף פעם לא בילפה. ברגע שסיכמת איתה - ידעת שהיא תעמוד בהבטחת", סיכם לאו.

"שואבת לך את הדם מבלי שתבין"

ועדיין, ב-20 השנים האחרונות כולם הבינו שהמנהלת המקצועית היא גם דמות שונה בנוף הכדורגל. אין לה חשבונות ברשתות החברתיות, היא לא מתראיינת וחלק מבכירי העיתונאים בממלכה מעולם לא שמעו את קולה. מה שכן, היא אסרטיבית ועומדת על שלה, בכל החלטה שנרשמה במועדון בתקופת אברמוביץ'.
בשנת 2018 נבחרה במקום החמישי ברשימת הנשים החזקות בספורט של "פורבס" ואחד ממנהלי הקבוצות בפרמייר-ליג סיפר עד כמה אסור להתעסק איתה: "אני קורא לה 'המתנקשת השקטה'. אתה מתיישב, היא גורמת לך להרגיש כאילו אתה מנצח וכמה אוהבים אותך, אבל באותו זמן היא שואבת לך את הדם מבלי שתבין".
4 צפייה בגלריה
טוד בולי
טוד בולי
עושה סדר. בולי
(צילום: gettyimages)
לאוניד סלוצקי, מאמנה של קאזאן וחבר קרוב של אברמוביץ', סיפר ל"אתלטיק" בשנה שעברה: "היא הפכה למנהלת נהדרת בצ'לסי, אבל לפני כמה שנים בכלל לא ידעה כדורגל. אני לא בטוח שהיא זכרה כמה שחקנים משחקים בכל קבוצה. בגלל העבודה הצמודה עם אברמוביץ', היא הפכה לשם דבר בכדורגל העולמי".
ומי יירש את גרנובסקיה בתפקיד? שמותיהם של אנדראה ברטה מ​​אתלטיקו מדריד או פול מיטשל, המנהל המקצועי של מונאקו, עלו לאחרונה. בכל מקרה, הם לעולם לא יהיו גרנובסקיה. לא בטוח שיהיה עוד מישהו כמוה בכדורגל האנגלי.