טורניר הטניס שולחן האולימפי ייפתח מחר – ואפילו ואת זה נגיד בזהירות ובהסתייגות המתבקשות, יש סיכוי מסוים, קטן אמנם, לערעור של ההגמוניה הסינית ארוכת השנים בענף. יפני ויפנית, טומוקזו הארימוטו ואיטו מימה, ינסו להדהים ולקחת את מדליות הזהב מהסינים הפייבוריטים.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
אבל מי שיצטרף לטורניר הזה רק בשלבים המאוחרים – בקרבות הישירים בין השכנות מהמזרח הרחוק, יפספס ובגדול. כבר מחר (שבת, 9:00) תיכנס למעגל המשחקים אחת הספורטאיות הכי מיוחדות ומעוררות השראה בעולם.
3 צפייה בגלריה
נטליה פרטיקה
נטליה פרטיקה
פרטיקה. סיפור מדהים
(צילום: AP)
במבט ראשון על נטליה פרטיקה הפולנייה (32) ייתכן ולא תשימו לב לשום דבר – למעט ליכולות הטניס שולחן הנהדרות שלה. היא מכה חזק, מסובבת את הכדור מצוין, נלחמת על כל כדור ועושה את המוות ליריבות שלה. אבל אם תמקדו את המבט, תבחינו כי את כל הדברים הללו פרטיקה עושה למעשה ללא יד ימין. פרטיקה נולדה קטועת יד, ללא האמה וכף היד הימנית.
הוריה מספרים כי למרות המגבלה הפיזית עוד מגיל צעיר מאוד פרטיקה הייתה "טומבוי" שאהבה ספורט ולשחק עם הבנים. הם מצדם סירבו להתייחס אליה בצורה מיוחדת או לפנק אותה יתר על המידה – וחינכו אותה כי הכול אפשרי עבורה. את טניס השולחן היא גילתה בגיל 7 ומהרגע הראשון הציגה כישרון יוצא דופן. כל כך מוכשרת הייתה פרטיקה הקטנה שבגיל 11 בלבד (!) היא נשלחה למשחקים הפראלימפיים בסידני. ארבע שנים מאוחר יותר באתונה היא כבר זכתה במדליית הזהב הפראלימפית ומאז עשתה זאת שלוש פעמים נוספות ברצף.
פרטיקה הפכה לסוג של אלוהות בטניס שולחן הפראלימפי – אבל היא לא הסתפקה בכך. היא ידעה שהיא מספיק טובה כדי להתחרות גם בסבב הרגיל. "בהתחלה זה נראה פשוט בלתי אפשרי להגיע לרמה גבוהה. אבל החלטתי שאני פשוט לא מוותרת. נתתי את הכול בכל יום וההקרבה הזו הוכיחה לי שאין דבר כזה בלתי אפשרי", נזכרת פרטיקה.
3 צפייה בגלריה
נטליה פרטיקה
נטליה פרטיקה
פרטיקה. "אין דבר כזה בלתי אפשרי"
(צילום: AP)
ב-2004 אותה שנה קסומה שבה זכתה במדליית הזהב הפראלימפית – היא הדהימה כשהוכתרה לאלופת אירופה לנוער בקטגוריה הרגילה. ארבע שנים מאוחר יותר – פרטיקה התייצבה לאולימפיאדה הרגילה בבייג'ינג כחלק מנבחרת פולין בתחרות הטניס שולחן קבוצתית. כשחברותיה לנבחרת סיימו את התחרות וחזרו הביתה – היא נשארה גם למשחקים הפראלימפיים שם כצפוי זכתה במדליית זהב קלילה נוספת – כשהיא לא שומטת אפילו מערכה אחת בדרך.
אבל כפי שניתן לצפות מספורטאית נחושה כמו פרטיקה, גם השתתפות בתחרות הקבוצתית באולימפיאדה – לא סיפקה אותה. היא רצתה להשתתף באירוע המרכזי של האולימפיאדה – התחרות האישית. הזינוק המדהים של הפולנייה המחוננת נמשך – ב-2010 היא כבר נכנסה אל תוך המועדון האקסלוסיבי של 50 השחקניות הטובות בעולם, כשטיפסה למקום ה-48 בדירוג הרגיל – ואחרי שצלחה את טורניר המוקדמות האירופי היא השיגה את הכרטיס הנחשק לטורניר היחידות של אולימפיאדת לונדון.
ההופעה של פרטיקה בלונדון כבר עוררה תשומת לב עולמית והקנתה לה חשיפה עצומה. היא העפילה אוטומטית לסיבוב השני בגלל דירוגה הגבוה – וניצחה במשחקה הראשון יריבה דנית לפני שהפסידה להולנדית וסיימה הופעה מכובדת מאוד.
3 צפייה בגלריה
נטליה פרטיקה
נטליה פרטיקה
פרטיקה בלונדון 2012
(צילום: AP)
צריך לראות את מכת הסרב של פרטיקה כדי להאמין. היא מניחה את הכדור על הגדם ביד ימין ומגישה בידה השמאלית. מכאן היא ממשיכה לשחק במלוא העוצמה והנחישות באמצעות ידה השמאלית כמובן.
"סגנון המשחק שלה מזכיר סגנון גברי", מספרת על פרטיקה כרמית דור, אלופת ישראל בטניס שולחן, "היא שמאלית ועוצמתית עם חבטת התקפה חזקה מאוד מכף היד. בנשים המשחק הוא מהיר מאוד עם תנועות קצרות קרוב לשולחן ופחות חבטות של כדורים עוצמתיים. פרטיקה לעומת זאת דווקא משתדלת לחפש חבטת כף יד חזקה כדי לסיים את הנקודות במהירות ובעוצמה".
פרטיקה מבינה כמובן מדוע היא מעוררת עניין כה רב – אך מאידך גם מאוד לא אוהבת את ההתייחסות המוגזמת לדעתה למגבלה שלה. "מבחינתי המגבלה הזו היא כלום", היא אמרה לאחר ההופעה בלונדון, "אני משחק את אותו המשחק כמו אחרות ועושה את אותם האימונים. יש לנו אותן מטרות ואותן חלומות. אני יכולה לשחק כמוהן. משעמם אותי שכל הזמן שואלים אותי על המגבלה שלי".
כיום פרטיקה מדורגת 81 בעולם ובסיבוב הראשון בטוקיו היא תגיע כפייבוריטית למשחק מול מישל ברומלי האוסטרלית (211 בעולם). אם תצלח את המשוכה הראשונה, פרטיקה תנסה להמשיך ולהתקדם ואולי אף להפתיע את אחת השחקניות הבכירות בענף. כמו שעשתה בבייג'ינג, בלונדון ובריו, מיד אחרי אולימפיאדת טוקיו – תשתתף פרטיקה גם במשחקים הפראלימפיים, שם היא נחשבת לרמה בפני עצמה. פרטיקה לא הפסידה בקטגוריה הפראלימפית כבר 13 שנים. הקיץ שלה, כפי שאתם כבר ודאי מבינים, אמור להסתיים בעוד חיוך גדול ומדליית זהב חמישית ברציפות, המונחת על צווארה.