על כוחה העצום של טיילור סוויפט - הרבה יותר מזמרת פופולרית, אלא קטליזטור תרבותי וכלכלי - למד לא מזמן אלחנדרו באלדה, מגינה השמאלי של ברצלונה. ריאיון בו הודה כי אינו אוהב את המוזיקה שלה עורר זעם בקרב מעריציה של סוויפט, שיצאו בקמפיין ענק שעודד הצבעות לג'וד בלינגהאם בבחירת "נער הזהב", השחקן הצעיר המצטיין של 2023. המטרה הייתה לפגוע בסיכויים של באלדה, והיא הייתה מוצהרת לפי הקריאה ברשתות החברתיות: "היי סוויפטיז! אנחנו לא יכולים לתת לבאלדה לזכות". מאז שההזיה הזו התחילה לפני כחודש, בלינגהאם עקף בפער ניכר את באלדה בהצבעות.
ספורטאי אחר, שחקן הפוטבול טראוויס קלסי, למד השבוע איך נראה הצד השני, הנוצץ והמוצלח יותר של המטבע. מאז שנחשף כי הוא מנהל מערכת יחסים עם סוויפט, ארה"ב איבדה את העשתונות. זו גרסה מודרנית של טום בריידי וג'יזל, אבל בחזקת 100. סוויפט הגיעה ביום ראשון לעודד מקרוב את החבר במשחק של קנזס סיטי מול שיקגו, ומהאתר האחראי למכירת מרצ'נדייז של שחקני פוטבול דיווחו ל-ESPN כי באותו היום בלבד מכירות החולצה של קלסי זינקו בקרוב ל-400 אחוז! בנוסף, הרייטינג של המשחק היה גבוה מהרגיל, ואנחנו בסך הכל מדברים על מישהי שישבה בתא הכבוד לצד אימו של קלסי, לא שיחקה וצולמה רק פה ושם כשהיא נלהבת במיוחד.
6 צפייה בגלריה
קלסי וסוויפט
קלסי וסוויפט
יש או אין רומן? קלסי וסוויפט
(צילום: AP)
הסיפור של סוויפט התפתח לממדים שנוגדים כל היגיון. ההערכות הן כי מסע ההופעות הנוכחי שלה יוביל להוצאות של 5 מיליארד דולר בארה"ב לבדה, והיא מושכת קהל אדיר ומניעה לצמיחה כלכלית מתמשכת בכל עיר בה היא מבקרת. ג'ולי קאלברט, נשיאת ארגון התיירות של סינסינטי, אמרה לאחרונה: "טיילור סוויפט היא כוח שאסור לזלזל בו. ההשפעה הכלכלית שהיא מייצרת פשוט מדהימה. מעריצים מגיעים מכל מקום להופעות שלה, ממלאים מלונות, אוכלים במסעדות ומבקרים באטרקציות מקומיות".
אבל בואו נסתפק בכך כרגע - כי קלסי הוא הסיפור במקרה שלנו, והוא דמות יוצאת דופן בפני עצמו, אחד משחקני הפוטבול הפופולריים והמצליחים כיום, ואיש שהכריזמה הטבעית והאישיות החמה הובילו אותו לזירות רחוקות מהספורט. אולי בקרב קהל מעריציה של סוויפט - אפילו האמריקאים - לא כולם היו יודעים לומר לכם שמדובר בנשק מרכזי בהתקפה של אלופת ה-NFL המכהנת קנזס סיטי, שזכתה פעמיים בסופרבול בארבע השנים האחרונות, אבל הוא כן קפץ לעין בעולמות הקרובים יותר אליהם.
6 צפייה בגלריה
טראוויס קלסי
טראוויס קלסי
טראוויס קלסי. דמות יוצאת דופן, אבל רחוק מטיילור סוויפט
(צילום:David Eulitt/Getty Images)
לפני חצי שנה קלסי הנחה בצורה נפלאה פרק של סאטרדיי נייט לייב, בו הפגין כישרון משחק ותזמון קומי ברמה גבוהה; עוד לפני כן, ערוץ הבידור יצר עבורו ב-2016 תוכנית ריאליטי בסגנון "הרווק" - "לתפוס את קלסי" – בה נשים התחרו על ליבו; הוא מופיע בפרסומות ובתוכניות אירוח ללא הרף, ובת הזוג הקודמת שלו הייתה גם היא מתוקשרת מאוד – משפיענית הרשת קיילה ניקול. הוא שתה באהבה את תשומת הלב לקראת הסופרבול האחרון, בו התמודד עם אחיו הגדול ג'ייסון, שמשחק בפילדלפיה, והמשפחה הפכה את כל הסיפור לחגיגה.
אבל שוב אנחנו נגררים למחוזות בידוריים. השורה התחתונה היא שטראוויס קלסי, שיחגוג 34 ביום חמישי (מבוגר בחודשיים מסוויפט) הוא שחקן מעולה, הטייט אנד הטוב בליגה ואחד הגדולים בכל הזמנים, והוא מחזיק בלא מעט שיאי יעילות לעמדה שלו. יחד עם הקוורטרבק הפנומן פטריק מהומס, הם משכיחים את העובדה שלמעשה אין לצ'יפס תופסים איכותיים במיוחד או משחק ריצה ברמה של אלופה – השימוש בקלסי כמוקד של ההתקפה משבש את התוכניות של כל מאמן הגנה.
לא רק שהוא מטרה מאסיבית (1.96 מ' על 113 ק"ג) שקולטת כדורים באחוזים גבוהים, אלא שקלסי גם מושך אש ותשומת לב ומפנה אחרים להתחבר עם מהומס. מאז 2018 הוא החמיץ שלושה משחקים בגלל פציעות – והצ'יפס הפסידו בשניים מהם, משהו שלא קורה להם הרבה, כולל במשחק הפתיחה של העונה הנוכחית. בלי קלסי, מהומס לא היה זוכה לתהילה הזו.
6 צפייה בגלריה
ג'ייסון קלסי (מימין) ואחיו טראוויס
ג'ייסון קלסי (מימין) ואחיו טראוויס
האחים קלסי בסופרבול האחרון. המשפחה חגגה את הסיפור
(צילום: AP)
מהומס גם הסביר את הסוד: "טראוויס הפך לשחקן חכם יותר עם השנים. הוא יודע איך להתפנות למסירה, הוא חוסם בצורה חכמה ויכול להעיף שחקנים. הוא לא הפסיק להתפתח, ואני מבטיח שאנסה לשמור אותו בקבוצה כמה שיותר". בקבוצה מדברים הרבה גם על המנהיגות של קלסי, הלמידה האינסופית, ההכוונה לצעירים.
הוא עצמו מאוהב במשחק, גם אם לפעמים נראה שהמצלמות מפתות אותו יותר: "תמיד יש לי מה להוכיח", הוא הבהיר בינואר, "ואני תמיד רוצה להשתפר. להמשיך ולהמשיך כדי להגיע לשלמות". בינתיים אין סימן להאטה גם העונה – אחרי שחזר מהפציעה הקצרה, הוא היה מצוין והשיג טאצ'דאון בכל אחד משני הניצחונות של הצ'יפס. ההצטיינות הזו, לצד האופי, הם ההיבטים שהופכים את קלסי לדמות נדירה בנוף האמריקאי המפולג. כי את טראוויס קלסי מקבלים ואוהבים באופן די גורף – לפחות עד השבוע.
6 צפייה בגלריה
טראוויס עם הגביע
טראוויס עם הגביע
אין סימן להאטה. קלסי אחרי הזכייה בסופרבול
(צילום: רויטרס)

עלה על הרדאר של השמרנים

באופן היסטורי, אין שמרנים יותר מאוהדי פוטבול בין הקהלים של ענפי הספורט המקצועניים. זה ענף של צווארון כחול, עבודה קשה, חיבור חזק למולדת, לדגל ולצבא, וגם השקפות שמייצגות יותר את הצד הקיצוני של הרפובליקנים שהרים את ראשו בעשור האחרון. זו ליגה שהקיאה מתוכה את קולין קפרניק שהחל בכריעת הברך בהמנון כאות מחאה נגד אלימות כלפי שחורים – אבל קלסי עשה זאת גם הוא ב-2017, לפני משחק מול לוס-אנג'לס צ'ארג'רס, והעניין נשכח לגמרי.או שפשוט לא זכה להתייחסות ממי שהעדיף לראות אותו כגיבור פוטבול.
רק עכשיו, לאור טירוף טיילור סוויפט, התמונה "צצה במפתיע" מחדש ברשתות החברתיות, וגולשים רבים מאשימים אותו בהיותו woke, "מוער", אחד מהאנשים האלה עם הרגישות החברתית הגבוהה שהשמרנים מתעבים.
לצד זאת, קלסי הצליח לעלות על הרדאר השמרני בחזיתות נוספת. חברת פייזר בחרה בו לככב בפרסומת שקוראת לאמריקאים לצאת ולקבל בוסטר נגד קורונה וחיסון לשפעת, וזה לא בא טוב לאותו אגף באוכלוסייה שלא אוהב ענייני רגישות למיעוטים – וגם מתנגד לחיסונים.
6 צפייה בגלריה
טראוויס קלסי
טראוויס קלסי
השמרנים בזים לו. קלסי
(צילום: AP Photo/Ross D. Franklin)
צ'רלי קירק, מייסד ארגון חינוך לשמרנות, לעג לקלסי: "השאלה היא מי ישבור לו את הלב קודם, טיילור סוויפט או החיסון לקורונה, כי לשניהם יש נטייה לעשות את זה". אשת תקשורת אחרת ירתה: "אני מאחלת לזוג הצלחה, לא במערכת היחסים אלא בדלקת קרום הלב שיחטפו". ויש את סיפור באד לייט, יצרנית הבירה שנמצאת בקשר עסקי עם קלסי ויצאה בפרסומת עם הטרנסג'נדרית הפופולרית דילן מאלבייני. הניסיונות להצית קמפיין נגד קלסי נגעו גם בזה בלעג.

משפחת מלוכה חדשה?

העניין צבר תאוצה מסוימת השבוע, אבל נראה שיהיה קשה למחוק את קלסי. 1. סוויפט היא מכפיל ומשלש כוח. היא אפילו הביעה תמיכה פומבית במפלגה הדמוקרטית והפופולריות שלה לא נפגעה, למרות שדונלד טראמפ עיקם את האף. ישנו הרבה יותר רצון לעקוב בהתלהבות אחרי הרומן המלבלב ולסמן לייקים לתמונות הפפראצי "המקריות", מאשר נטייה של מחנה שלם וגדול מאוד להפנות את הגב לקלסי. 2. הוא גרסה ייחודית של "אמריקאי לדוגמה", לא סתם הבן של השכן אלא הבן של השכן עם טנדר מטורף, שרירים, זיקה לערים מוחלשות, פעילות צדקה למען נוער במצוקה ושישיית בירות קרה בהיכון בצידנית. הוא לא יאבד את המעמד הזה בקלות. 3. בואו נאמר זאת בכנות – בניגוד לקפרניק, הוא לא שחור.
6 צפייה בגלריה
טרוויס קלסי טיילור סוויפט
טרוויס קלסי טיילור סוויפט
למרות הכל, אין עדיין הצהרה רשמית על זוגיות
(צילום מסך)
קלסי וסוויפט יצאו יחד מהמשחק ביום ראשון, והוא לקח אותה ברכב האספנות שלו – שאבל מודל 1970 עם גג פתוח – למסיבה עם השחקנים ובנות זוגם במסעדה מקומית. הם לא הצהירו בפומבי, באיזה ריאיון זוגי ומרגש שכל העולם ינסה לשים עליו יד, שהם זוג. רק זרקו הרבה רמזים, ונראה שכיף להם לבלות יחד. מבחינתם, זה מה שחשוב, אבל מבחינת הצופה מבחוץ, הזווית הסוציולוגית מנצחת בגדול – מרתק לראות את המאבק בין הצורך במציצנות ובהכתרת משפחת מלוכה אמריקאית לבין הגוש השמרני החזק שמחפש באופן פעיל לכלוך על קלסי מהרגע שמעמד הסלב שלו שודרג באופן ניכר. במקרים לא מעטים, ניתן לנחש, זה גם מאבק שמתנהל בתוך הנפש של מעריצי סוויפט מהצד הימני הקיצוני של הפוליטיקה.
אבל דבר אחד בהחלט בטוח, וזה למרות שאנחנו מגיעים מזווית ספורטיבית – אין ספק מי הכוכבת הגדולה יותר בקשר הזה. כפי שאמר מהומס אחרי המשחק בו צפתה הזמרת: "ברגע ששמעתי שהיא באצטדיון, ידעתי שאני חייב למסור לטראוויס לטאצ'דאון. הוא רצה להשיג אותו לא פחות מאשר שהמעריצים של טיילור סוויפט רצו שזה יקרה".
פורסם לראשונה: 11:07, 29.09.23