תארו לכם שלאו מסי לא היה משחק בנבחרת ארגנטינה, או שכריסטיאנו רונאלדו היה מחרים את נבחרת פורטוגל. הזוי לא? זה בדיוק מה שקרה בחמש השנים האחרונות עם אחת הכוכבות הגדולות בכדורגל הנשים, אדה הגרברג (26), שהחליטה לפרוש מנבחרת נורבגיה עד "שתקבל יחס שווה לגברים". אתמול (חמישי) ההתאחדות הנורבגית הטילה פצצה: הגרברג נכללה בסגל לקראת מוקדמות המונדיאל באפריל, אך חשוב מזה: הכוכבת כנראה תיכלל גם בסגל ליורו בקיץ הקרוב, לומר שזאת תוספת כוח משמעותית עבור הנבחרת יהיה אנדרסטייטמנט.
אחת החלוצות הטובות בעולם לא שיחקה במשחקי הנבחרת כבר חמש שנים. לטענתה, בשל היחס המחפיר לו זוכות כדורגלניות במדינה, לעומת היחס אותו מקבלים הגברים. בראיון לפני שנתיים הסבירה כי המגרשים בו הנשים מתאמנות לא מתוחזקים ועלולים לגרום לפציעות. הציוד שמגיע לאימונים לא ראוי וכולל לפעמים נעליים במידה הלא נכונה, מה שפגע בהכנות של נורבגיה לטורנירים. "רציתי לגרום לכך שדברים יתחילו להשתפר", אמרה בראיון ל"גרדיאן" הבריטי, "לקחתי החלטה קשה. אבל אני מרגישה שזאת ההחלטה הנכונה. אני מקווה שיום אחד נשים יקבלו את התנאים שמגיעים להן".
4 צפייה בגלריה
אדה הגרברג במדי הנבחרת ב-2015
אדה הגרברג במדי הנבחרת ב-2015
אדה הגרברג במדי הנבחרת ב-2015. חזרה הביתה
(צילום: AFP)
דבריה של הגרברג לא נפלו על אוזניים ערלות. איגוד השחקניות יצא למאבק, שזכה גם לתמיכת נבחרת הגברים, בסופו של דבר נחתם הסכם היסטורי ובמסגרתו הוחלט כי נבחרת הנשים תקבל את אותה תמיכה כספית כמו נבחרת הגברים. זה לא שיכנע את הגרברג, שאמרה כי הבעיה היא מעבר לכסף, והגישה בעיניה לא השתנתה.
בלי הנבחרת, הגרברג הפכה לאחת הכדורגלניות הטובות בעולם, אם לא הטובה שבהן. עם 294 שערים בקריירה ב-294 משחקים, חמש זכיות רצופות עם ליון בליגת האלופות והאישה הראשונה שמקבלת את כדור הזהב (2018). הנבחרת רשמה ביצועים בינוניים, למרות שכדורגל הוא ספורט הנשים הכי פופולרי במדינה. במונדיאל היא הגיעה לרבע הגמר ולאולימפיאדה לא העפילה. אין ספק שעם הגרברג בהרכב, הביצועים היו טובים יותר.

"הרגשתי שוב כמו ילדה"

כשהיא בשיא הקריירה שלה, הגרברג קרעה את הרצועה הצולבת הקדמית. מדובר בפציעה קשה, שלפעמים גם גומרת קריירה. ואם זה לא מספיק, היא גם נפצעה בדיוק כשפרצה מגפת הקורונה. בניגוד לכדורגל הגברים שחזר בקיץ 2020, כדורגל הנשים הושבת ברובו. הגרברג מצאה את עצמה לבד מול פציעה איומה, שלקחה לה שנה ושמונה חודשים מהקריירה.
4 צפייה בגלריה
אדה הגרברג
אדה הגרברג
אדה הגרברג במשחק הראשון אחרי הפציעה
(צילום: גטי אימג'ס)
"הרגשתי שוב כמו ילדה שמשחקת כדורגל לראשונה", סיפרה ל-BBC, "זה היה קרב קשה שסחט אותי רגשית. היו הרבה נקודות שבירה במהלך החודשים שבהם הייתי מחוץ למגרש, ומגפת הקורונה הפכה את ההחלמה להרבה יותר מאתגרת".
"למזלי הייתה לי סביבה תומכת במהלך כל הפציעה, בעזרת המשפחה שלי הצלחתי לחזור לכדורגל אותו אני כל כך אוהבת, נזכרתי מחדש איך זה מרגיש להיות כדורגלנית. ההרגשה אחרי ההחלמה היא שמחה טהורה. יש לי עוד הרבה עבודה עד שאחזור לכושר טוב, אבל אני בטוחה שאחזור לעצמי", אמרה בראיון באוקטובר האחרון.
4 צפייה בגלריה
אדה הגרברג
אדה הגרברג
עשתה היסטוריה בליון, והתעלמה מהנבחרת
(צילום: גטי אימג'ס)
כעבור חודש, מצאה לראשונה את הרשת אחרי הפציעה, עם צמד ב-1:6 הענק של ליון על היריבה הגדולה פריז סן ז'רמן. הגרברג לא הייתה יכולה לעצור את הדמעות בסיום: "זה היה כל כך מרגש, אחרי כל העבודה שעשיתי בשנה האחרונה. מרגיש נהדר לכבוש שוב, זה היה ערב מושלם ואני מקווה שיהיו עוד כאלה". במולדתה, מהפך החל להתבשל. כדורגלנית העבר האגדית ליסה קלאבנס הודיעה כי היא תרוץ לראשות ההתאחדות לכדורגל. קלאבנס כבר שברה תקרת זכוכית אחת או שתיים בחייה, הא הייתה האישה הראשונה שפירשנה מונדיאל בטלוויזיה (2018), וכיהנה במספר תפקידים בכירים מאוד בהתאחדות. היא כמובן ניצחה ומונתה בתחילת החודש ליושבת הראש הראשונה בהיסטוריה של ההתאחדות הנורבגית.

מסע השכנוע עבד

"כדורגל הוא הענף הספורט הכי פופולרי בקרב נשים בנורבגיה", אמרה קלאבנס בנאום הכניסה שלה לתפקיד, "אנחנו לא מיעוט קטן. הבחירה בי מוכיחה כי כל ילדה יכולה להגשים את החלומות שלה דרך כדורגל, אני רוצה להמשיך בקו הזה". לקלאבנס צפויה עבודה רבה בשיפור נבחרת הגברים, שהטורניר הגדול האחרון שלה היה יורו 2000.
עוד לפני שנבחרה, ליסה קלאבנס הקפידה לבקר את אדה הגרברג בצרפת, היא הגיעה למספר משחקים שלה והשתיים שוחחו על קאמבק אפשרי למדים הלאומיים. אחרי שקלבאנס נבחרה ונכנסה לתפקיד, הגרברג הבינה שהשינוי המשמעותי לו קיוותה אכן קורה – וחזרה לנבחרת.
4 צפייה בגלריה
ליסה קלאבנס
ליסה קלאבנס
ליסה קלאבנס. האישה הראשונה של הכדורגל הנורבגי
(צילום: AP)
"היו לי שיחות עמוקות עם ליסה במהלך החודשים האחרונים, ומצאנו פיתרון למצב", אמרה הגרברג, "אני שמחה שהקאמבק יוצא לדרך וסיפור חדש מתחיל. אמשיך להילחם על שוויון זכויות בתוך ומחוץ למגרש. אני רוצה שנשיג את המטרות שלנו ונשמש השראה לכל הילדים והילדות בנורבגיה. אני נרגשת לשחק עבור המדינה שלי שוב". קלאבנס הוסיפה: "הסברתי לאדה את התפקיד שאנחנו מייעדים לה בנבחרת, השיחות איתה היו טובות, היא יודעת שיחד איתה הנבחרת תשתפר מאוד".
המשימה הראשונה של הגרברג בנבחרת תהיה די קלה. נוברגיה רחוקה ניצחון אחד מהבטחת ההעפלה למונדיאל, ובתחילת אפריל תשחק מול קוסובו ופולין. המשימה השנייה שלה תהיה חשובה הרבה יותר: לזכות עם הנבחרת ביורו 2022 שייערך באנגליה. הפעם האחרונה בה נורבגיה הוכתרה לאלופת אירופה הייתה לפני 29 שנים, ועם הגרברג היא אמורה להיות אחת הפייבוריטיות לזכייה.