החזון הגדול של בעלי הפועל ירושלים לשעבר אורי אלון היה להגיע ליורוליג, אבל ההצהרות לא הצליחו לפרוץ את גבולות החלום הפרוע – ובסופו של דבר במועדון מהבירה הרימו ידיים והחליטו לעבור מהיורוקאפ של יול"ב לליגת האלופות של פיב"א. בינתיים גם הפועל ת"א בונה לעצמה מסורת אירופית, ואחרי עשרות שנים בצל היריבה העירונית העשירה מכבי ת"א, האדומים כבר לא חוששים לפנטז על השתתפות בליגה הבכירה של היבשת.
למען האמת, לא רק שהפועל ת"א מכוונת ליורוליג, הבעלים החדש שלה עופר ינאי הצהיר רק לאחרונה בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet שהוא רוצה להפוך את הקבוצה שלו לטובה באירופה. לא פחות.
4 צפייה בגלריה
הפועל ת"א מכבי ת"א דרבי
הפועל ת"א מכבי ת"א דרבי
עוד מוקדם מאוד, אבל לפחות המטרה הראשונה בהישג יד. שחקני הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
ינאי
ינאי
חולם רחוק. ינאי
(צילום: יונתן בלום)

תקרת הזכוכית

עוד מוקדם מאוד, אבל לפחות המטרה הראשונה בהישג יד: הפועל ת"א עלתה בפעם השנייה ברציפות לרבע גמר היורוקאפ, אחרי שסיימה את שלב הבתים במקום השני עם מאזן מרשים של 13 ניצחונות לעומת חמישה הפסדים, וכעת ינאי במרחק נגיעה מתואר אירופי, שהבונוס שלו שמן במיוחד: כרטיס חד-פעמי ליורוליג (גם הופעה בגמר תספיק בתנאי שמונאקו או ולנסיה לא יגיעו לפלייאוף במפעל הראשי).
אם כאן אנחנו מדברים על כניסה בדלת הראשית, ישנה גם אפשרות מסובכת יותר להתקבל למועדון החברים הפרטי של שמעון מזרחי, דימיטריס ינאקופולוס ופלורנטינו פרס – דרך החלון. במקרה הזה יצטרכו האדומים לקוות שישתנו כמה סדרי עולם במפה הפוליטית המסואבת של היורוליג – ועל הדרך לשבור תוכנית חיסכון. כיום התקציב של הפועל ת"א עומד על 35 מיליון שקל – 55 מיליון שקל פחות מזה של מכבי ת"א, לצורך ההשוואה, שגם היא לא נחשבת לאחת מעשירות המפעל.
דרך מורכבת נוספת היא לקבל כרטיס חופשי. מפעל היורוליג עובר שינויים רבים, כאשר על פי דיווחים באירופה ישנה כוונה להגדיל את מספר המשתתפות ל-24, כולל דיבורים על כניסתן של קבוצות מלונדון, פריז ואפילו קבוצה מדובאי שטרם הוקמה. המהלך הזה הוא כלכלי נטו. אותה נציגה וירטואלית מהמפרץ אמורה לשלם 150 מיליון יורו, מתוכם יחולקו לכל אחד מ-13 המועדונים המחזיקים ברישיון A (החברות הקבועות ביורוליג) מיליון יורו מדי עונה בשש השנים הבאות.
רמי כהן: "עיר כמו ת"א צריכה שני אולמות כדורסל. יש 2,000 איש ברשימות ההמתנה לכרטיסים, אז כבר היום אנחנו יכולים להגיע ל-6,000 מינויים"
לא בטוח שמדובר בבשורה מעודדת עבור הכדורסל הישראלי ולהפועל ת"א בפרט: כמעט כל שוק אחר באירופה, אם זה ספרדי, טורקי, יווני או איטלקי, נחשב לאטרקטיבי יותר מבחינה כלכלית-שיווקית. היטיב להגדיר זאת מנכ"ל היורוליג לשעבר, ג'ורדי ברתומאו: "היורוליג לא מייצגת מדינות, ליגות או ערים, אלא שווקים".
ואם זה לא מספיק, אז השנה הפכה מכבי ת"א לסוג של נטל עבור הליגה בשל המלחמה. לדוגמה, קבוצות טורקיות אינן יכולות לארח אצלן את המשחקים מול הצהובים בשל הרגישות הביטחונית ועלויות האבטחה העצומות. אם מערבבים את כל העיסה הדביקה הזו, קשה למצוא אינטרס שיגרום לקבוצות היורוליג להצביע בעד כניסת נציגה נוספת מישראל, ולשכנע ספונסרים להשקיע בהצטרפותה.
4 צפייה בגלריה
פרטיזן מול הכוכב האדום
פרטיזן מול הכוכב האדום
למה לסרביה כן יש שתי נציגות ביורוליג? הדרבי בין פרטיזן לכוכב האדום
(צילום: EPA/ANDREJ CUKIC)
סרביה, לדוגמה, היא מדינה בסדר גודל של ישראל, אפילו קטנה יותר, ולה דווקא יש שתי נציגות במפעל. אבל במקרה הזה מדובר בשתי מעצמות כדורסל, פרטיזן בלגרד והכוכב האדום, עם מספר אוהדים שקשה למצוא היום באירופה, וכמובן מסורת אדירה ועשרות כוכבים שמהווים את הפנים של הליגה, ומרכזים סביבם הרבה כסף.
יו"ר הפועל ת"א, רמי כהן, מסתכל על הדברים בזווית מעט יותר אופטימית: "החשיפה של הכדורסל בארץ ביחס לגודל האוכלוסייה היא מהגבוהות באירופה. ישנו שינוי תפיסה ביורוליג לעומת העבר לטובת שווקים שהם אוהבי הענף, ולאו דווקא שווקים גדולים. עצם זה שמדברים על הרחבת הליגה אומר שכנראה יהיה מקום גם לכאלה וגם לכאלה. הפועל צריכה לגייס ספונסרים ולהגדיל את כל הארגון כדי להיות מועדון ששייך לרמות הגבוהות".

אולם לא תקני

מעבר לצורך של ינאי להכניס את היד עמוק לכיס ולהגדיל באופן דרמטי את התקציב, האדומים יהיו חייבים לחשוב על אולם ביתי מתאים, מאחר שהיכל קבוצת שלמה, שמכיל 3,500 מקומות ישיבה בלבד, לא עומד בדרישות היורוליג. "לא חסרות אפשרויות", סבור כהן. "אם בוחנים את האופציה להרחיב את האולם שלנו, אז מדובר בעניין של שנתיים גג. ניתן גם לשחק בחולון או לבנות אולם נוסף בת"א. כשרוצים ויש יכולת, בונים ערים שלמות בשנתיים, אז לנו יש גם רצון וגם יכולת".
4 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
הפועל ת"א תהיה חייבת לחשוב על אולם ביתי מתאים ליורוליג
(צילום: עוז מועלם)
מובן שפתרון זמני נוסף יכול להיות אירוח בהיכל מנורה מבטחים במשותף עם הצהובים. "זה עובד באיזשהו אופן בבלומפילד, אבל המקרה קצת שונה כי הפועל תמיד שיחקה שם", מציין היו"ר. "זה לא ממש רציני, כי עיר כמו ת"א צריכה שני אולמות גדולים, ואני לא מדבר רק לצורכי ספורט".

בונים מסורת

כדי לבנות מסורת הפועל ת"א צריכה להתחיל לקחת תארים. משנה לשנה האדומים בונים קבוצות יותר אטרקטיביות, ונדמה שאם העונה היה אולם גדול יותר, גם הוא היה מתמלא בקלות. האם אחרי ההופעה בגמר בפלייאוף בעונה שעברה האדומים יכולים לטפס מדרגה אחת נוספת? מוקדם לדעת, אבל הקהל כבר לא חושש להסתכל ליריבה בלבן של העיניים. "יש יותר מ-2,000 איש ברשימות ההמתנה לכרטיסים", מגלה כהן, "אז כבר היום אנחנו יכולים להיות עם 6,000 מינויים. זה מדהים, כי אם לפני עשר שנים היו אומרים לי שהפועל ת"א תהיה קבוצה מובילה ביורוקאפ, הייתי אומר שהם הזויים".
פורסם לראשונה: 01:30, 14.02.24