יומו האחרון של טורניר המאסטרס בג'ודו שנערך בבודפשט, הונגריה, הניב היום (ראשון), הישגים נהדרים לישראלים, כאשר אלופת העולם הטרייה ענבר לניר (עד 78 ק"ג) - שהפגינה דומיננטיות רבה - זכתה בזהב ופיטר פלצ'יק (100 ק"ג) זכה במדליית כסף. עד היום הגיעה הנבחרת לשני קרבות בלבד על מדליה, שניהם מנבחרת הנשים, כאשר גפן פרימו (52 ק"ג) זכתה ביום שישי בארד וגילי שריר (63 ק"ג) שסיימה אתמול במקום החמישי.
ענבר לניר ( עד 78 ק"ג) נראיתה כאמור מצוין והפגינה עליונות לאורך כל יום הקרבות. בגמר ניצחה הג'ודוקא בת ה-23 את מדליין מאלונגה הצרפתייה באיפון תוך 58 שניות. הניצחון הבטיח לישראלית לא רק מדליית הזהב אלא גם את המקום הראשון בדירוג העולמי.
4 צפייה בגלריה
ענבר לניר בטורניר המאסטרס בהונגריה
ענבר לניר בטורניר המאסטרס בהונגריה
לניר עם שאגת הניצחון בגמר
(צילום: איגוד הג'ודו הבינלאומי)
4 צפייה בגלריה
ענבר לניר בטורניר המאסטרס בהונגריה
ענבר לניר בטורניר המאסטרס בהונגריה
לניר בדרך לאיפון
(צילום: איגוד הג'ודו הבינלאומי)
"יום מצוין מבחינתי", סיכמה לניר את מסע הקסם למדליה. "מאוד נהניתי ושמחה שיכולתי להביא את היכולות שלי לידי ביטוי. תמיד כיף לסיים טורניר עם מדליית זהב. עכשיו אקח כמה ימים למנוחה ואז אחזור לעבוד. הפנים לפריז".
המאמן שני הרשקו הרעיף שבחים על החניכה שלו: "ענבר הציגה תחרות מטורפת, ככה ג׳ודו צריך להיראות וכשזה עובד זה כייף גדול. נבחרת הנשים מסיימת תקופה מדהימה ומלאה בהישגים היסטוריים. העבודה הקשה והמחוייבות משתלמים. ננוח מספר ימים ונחזור לעבוד במרץ לקראת האתגרים הבאים".
4 צפייה בגלריה
ענבר לניר בטורניר המאסטרס בהונגריה והמאמן שני הרשקו
ענבר לניר בטורניר המאסטרס בהונגריה והמאמן שני הרשקו
לניר המאמן הרשקו והמדליה
(צילום: איגוד הג'ודו הבינלאומי)
את הדרך למדליה עשתה לניר בסטייל, כאשר בחצי הגמר ניצחה את ג'ונגיון לי מדרום קוריאה עם איפון תוך 7 שניות בלבד. לניר קיבלה כרטיס אוטומטי לשמינית הגמר, שם גברה על קלואי בוטיג'ג' הצרפתייה עם איפון תוך 25 שניות. גם ברבע הגמר היא סגרה סיפור מהר עם שני ווזארים מול ליקה דרקס ההולנדית.
פיטר פלצ'יק (100 ק"ג) היה הראשון לעלות למזרן בתור הנציג האחרון של נבחרת הגברים המאכזבת, אך ההופעה שלו בהחלט מהווה פיצוי. המדורג 5 הכניע באיפון בחצי הגמר את המדורג 1 בקטגוריית המשקל שלו, איליה סולאמאנידזה הגאורגי. בגמר רשם הישראלי אכזבה לאחר שהפסיד לאוזבקי מוזאפרבק טורובוייב (11 בעולם) לאחר 2:56 דקות, ובעקבות 2 ווזארים.
4 צפייה בגלריה
פלצ'י'ק על הפודיום
פלצ'י'ק על הפודיום
פלצ'י'ק (משמאל) עם המדליה
(צילום: איגוד הג'ודו הבינלאומי)
מאמנו של פלצ'יק, אורן סמדגה, אמר בעקבות הזכייה בכסף: "זוהי זכייה שלישית ברציפות של פיטר פלצ׳ק בטורניר המאסטרס, הטורניר הראשון אחרי מדליית הארד מאליפות העולם מעמידה את פיטר בטופ העולמי. הוא היה גדול היום, הצליח לנצח ספורטאים מצוינים כמו את המדורג הראשון בעולם ומדליסטים מאליפות עולם".
עוד לפני, ברבע הגמר, גבר פלצ'יק (31) על קייל רייס, לאחר שזה צבר שלושה עונשים לחובתו. המאזן בין השניים עד הקרב היה 1:1, כאשר פלצ'יק הפסיד לקנדי בפברואר האחרון בגרנד סלאם ת"א. הוא ניצח אותו גם כן בת"א, בימים שהתחרות הייתה עוד גרנד פרי בינואר 2020 בתקופה שלפני התפרצות הקורונה.
פלצ'יק פתח בקרב מוזר מול גונצ'יסורן בטקחוגיאג המונגולי, ונקלע לפיגור ווזארי תוך 26 שניות בלבד. אלא ששמונה שניות לאחר מכן השווה פלצ'יק בווזארי משלו, שעצר את המשך הקרב לבדיקת השופטים. באמצעות הווידאו התגלה שפלצ'יק למעשה הטיל את יריבו באיפון, וכך הוא עבר לסיבוב הבא. בשמינית הגמר הוא ניצח באיפון בניקוד הזהב את מילקוס סרג'ינקס ההונגרי.
אירוע ביזארי נרשם בתחרות, כאשר הפסקת חשמל גרמה לעיכוב של כעשרים דקות בקיום הקרבות. תחילה האורות חזרו רק חלקית, והמארגנים ניסו להמשיך את התחרות כך, אך זה לא התאפשר ורק כאשר סודר הגנרטור - התחדשו הקרבות.
רז הרשקו (78 ק"ג) פתחה את היום שלה מול קארן סטבנסון ההולנדית בסיבוב השני - אליו קיבלה כרטיס אוטומטי - ולמרות שהובילה בווזארי 1:48 לסיום הקרב, בדקה האחרונה נכנעה הג'ודאית הישראלית בחניקה להולנדית. בכך הרשקו, מדליסטית הארד מאליפות העולם האחרונה, סיימה את דרכה בתחרות מוקדם מהצפוי.
פורסם לראשונה: 13:18, 06.08.23