משה חוגג וברק אברמוב חתמו אתמול (רביעי) על הסכם העברת הבעלות של בית"ר ירושלים, שיוצג היום בפני הרשות לבקרת תקציבים, אבל בכלל לא בטוח שזה יסיים את הסאגה שמטריפה את הכדורגל הישראלי בימים האחרונים, ושזה מה שיציל את הקבוצה מהורדה לליגה א'.

מהם המכשולים בדרך למימוש החוזה?

רגע לפני החתימה על החוזה עוד ניסו מקורביו של אברמוב לשכנע אותו לרדת מהנושא, כיוון שהוא לא יכול לבצע בדיקת נאותות רצינית, אבל בכל מקרה קיימים שלושה תנאים לא פשוטים להוצאתו לפועל: קבלת אישור מהמשטרה, ערבות מעיריית ירושלים על הלוואה בסך עשרה מיליון שקל שאברמוב מתכוון לקחת, והעברה מסודרת של הבעלות על בני־יהודה.
4 צפייה בגלריה
משה חוגג
משה חוגג
משה חוגג. יש הרבה שאלות
(צילום: עוז מועלם)
המשטרה הוציאה צו לתפיסת הנכסים של חוגג בשל החשדות נגדו, וזה כולל את הכסף שהוא יקבל ממכירת בית"ר. אם המשטרה תשתכנע שהעסקה לא פוגעת בקופת החילוט, היא לא תטרפד את המכירה. באשר לערבות מעיריית ירושלים, גורמים בעירייה טענו כי היא לא תהווה מכשול, אבל מדובר בהחלטה של היועץ המשפטי בשיתוף משרד הפנים. העברת הבעלות על בני־יהודה מאברמוב לאיש העסקים שמתכוון להציב בחזית נציג מטעמו היא בעייתית, ולא בטוח שהוועדה להעברת זכויות של ההתאחדות תאשר אותה. מצד שני, במחנה חוגג ובבית"ר ניסו לשמור על אופטימיות שהתנאים ימולאו והעסקה תצא לפועל.

כיצד תפעל הרשות לבקרה?

נאמן הקבוצה, עו"ד יצחק יונגר, כבר העביר את החוזה החתום לעירייה, למשטרה ולרשות לבקרה, ואת ההחלטה כיצד לנהוג בבית"ר תקבל היום יו"ר הרשות, רו"ח סיגלית סייג. תחילה יצטרך אברמוב להציג מסמך המוכיח שיש לו אפשרות כלכלית להעמיד תקציב וערבויות לקראת העונה הבאה, מה שיעניק לו ארכה של מספר ימים נוספים. אם יומצא מסמך כזה, תתכנס הוועדה להעברת זכויות ותבחן תחילה את העברת הבעלות על בני־יהודה מאברמוב לאיש עסקים או מי מטעמו. רק אם המהלך הזה יושלם בהצלחה, ידונו בהעברת הבעלות על בית"ר מחוגג לאברמוב. אם אברמוב לא יוכיח איתנות כלכלית או שהעברת הבעלות על בני־יהודה לא תאושר, בית"ר תקבל הודעה על הורדתה ללאומית, ואם לא תעמיד תקציב ראוי גם לליגת המשנה – היא תמצא עצמה בליגה א'.
4 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
יצטרך להציג מסמך המוכיח שיש לו אפשרות כלכלית להעמיד תקציב. אברמוב
(צילום: אורן אהרוני)

כמה כסף יצטרך אברמוב להשקיע?

לפני החתימה על החוזה ביצע אברמוב בדיקת נאותות רדודה, לא כזו שמתאימה לעסקה מסדר הגודל הזה. לשם השוואה, לפני שרכש את בני־יהודה הוא ערך בדיקה שנמשכה שלושה חודשים. החוזה שלו עם חוגג מחייב אותו להעביר כבר עכשיו 14 מיליון שקל – תשעה מיליון מהם לכיסוי חובות מיידיים ועוד חמישה מיליון לטובת סגירת חלק מהחוב לשותפיו של חוגג בחברת סינגולריטים. החובות המידיים הם בין היתר הלוואות בסך 5.5 מיליון שקל לשני גופים שונים ועוד כ־1.5 מיליון הלוואה מגוף חוץ בנקאי. אברמוב יצטרך להעביר במהלך העונה עוד תשעה מיליון שקל לכיסוי חובות ועוד שישה מיליון שקל בפריסה לשנתיים על מנת להסדיר את יתרת החוב לשותפיו של חוגג בסינגולריטים.
4 צפייה בגלריה
בית"ר ירושלים
בית"ר ירושלים
יהיה להם בעל בית חדש?
(צילום: עוז מועלם)

מה קורה בצד המקצועי?

כמעט ביקום מקביל, ועם משאבים מצומצמים, יוסי אבוקסיס מכין את הקבוצה לעונה הבאה בצוותא עם המנכ"ל מוני ברוש ואיש הכספים חיים נבון, וביום ראשון היא תצא למחנה אימונים באוסטריה. אחרי שהורידו מהתקציב את השוער איתמר ניצן שעבר למכבי נתניה, מהסגל של העונה שעברה נשארו שחקנים כמו ירדן שועה, אוראל דגני, מקס גרצ'קין, דן עזריה, אופיר קריאף ואביאל זרגרי, שצפוי להימכר למכבי חיפה ולהישאר בבית וגן כמושאל. עד כה הוחתמו חמישה שחקנים חדשים: סתיו נחמני, שמגיע במסגרת עסקת זרגרי, בר כהן, אבישי כהן, אור זהבי וחגי גולדנברג. הזר החתום היחיד הוא גלאופילו פלייטר, וישנו סיכום עקרוני עם דנילו אספרייה ששיחק בהפועל באר־שבע. מי שעוד אמור להצטרף הוא השוער איתמר ישראלי. הנבחנים האחרונים שנותרו עם הקבוצה הם יונתן לוי, לי־און מזרחי, רועי רבינוביץ' ורז ברוכיאן.
4 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס. ההכנות לעונה נפגעו
(צילום: עוז מועלם)

מה הקשר בין הבעלות על בית"ר לבית וגן?

לבעלי בית"ר ירושלים אין זכויות על מתקן האימונים שלה בשכונת בית וגן, שממוקם באחד מאתרי הנדל"ן היקרים ביותר בעיר, אלא רק יכולת להטיל וטו על בחירת מתקן חלופי שאליו תתפנה הקבוצה בעתיד. על פי ההסכם בין הבעלים של הקרקע, חברת נאות בית וגן, לבין מקרקעי ישראל, עיריית ירושלים והמועדון, הבעלים אמורים להעמיד בירושלים שטח שיהיה מקובל על בית"ר ולבנות עליו מתקן אימונים חלופי בתקן אירופי. רק לאחר שהמתקן יהיה מוכן ובית"ר תעבור אליו, יתחילו במתחם בית וגן עבודות הבנייה. ההערכה היא כי מדובר בהליך של מספר שנים.
בבית"ר כבר פסלו בעבר את האפשרות לעבור לאזור רמות, ומהצד השני תושבים בשכונת גילה התנגדו להקמת מתחם של 45 דונם בקרבתם. גורמים עסקיים העריכו כי אחת הסיבות המרכזיות לכך שחוגג לא רוצה ללכת להליך של פירוק קשורה לבית וגן.