בלקפול, הקבוצה שסיימה במקום ה-16 בצ'מפיונשיפ האנגלית, עלתה בתחילת השבוע לראש הכותרות בבריטניה. לא רק באתרי הספורט, אלא גם בעיתונים הנחשבים בממלכה. הסיבה: אירוע, שגם בשנת 2022, נחשב לחריג למדי בכל הקשור לכדורגל העולמי.
השחקן הצעיר של בלקפול, ג'ייק דניאלס בן ה-17, יצא מהארון ועשה זאת בפומבי, בלי חששות וללא פילטרים. הוא פרסם סרטון באתר הרשמי של המועדון והקריא מכתב שכתב: "העונה האחרונה הייתה נהדרת מבחינתי במגרש. רשמתי את הופעת הבכורה שלי בבוגרים, כבשתי 30 שערים בקבוצת הנוער, חתמתי על החוזה המקצועני הראשון שלי וזכיתי להצלחה עם חבריי. אבל מחוץ למגרש החבאתי את הזהות האמיתית שלי ואת מי שאני באמת. ידעתי כל חיי שאני הומו ואני מרגיש שאני מוכן עכשיו לצאת ולהראות את זה לעולם".
4 צפייה בגלריה
ג'ק דניאלס
ג'ק דניאלס
"צעד לעבר הבלתי נודע מבחינתי". דניאלס
(צילום: האתר הרשמי של בלקפול)
"זה צעד לעבר הבלתי נודע מבחינתי כאחד הכדורגלנים הראשונים במדינה שחושף שהוא הומוסקסואל", המשיך דניאלס. "קיבלתי השראה מג'וש קבאלו, מאט מורטון וספורטאים כמו טום דיילי, שהיו מלאי תעוזה ונחישות כדי להוביל שינוי. זכיתי לתמיכה ועצות מהמשפחה, מהמועדון ומהסוכן שלי. גם החברים שלי בקבוצת הנוער בבלקפול חיבקו אותי אחרי שבישרתי להם את זה ותמכו בי כדי שאוכל לצאת בפומבי".
"שנאתי לשקר כל חיי ולהרגיש שאני צריך להתאים למשהו שאני לא. אני רוצה להוות מודל. יש אנשים שמרגישים לא נעים לחשוף את הזהות המינית שלהם. אני רוצה להגיד להם שלא ישתנו. תהיו עצמכם, תהיו מאושרים, זה מה שמשנה", סיכם.
ההודעה של דניאס הפכה לנקודת ציון בולטת בממלכה. ב-BBC אף כינו זאת "קו פרשת המים של הכדורגל האנגלי". בטח כשזה מגיע כאשר כדורגל הגברים עוסק בשנים האחרונות יותר ויותר בסוגיות חברתיות, אך השחקנים עצמם, לפי לא מעט פרסומים (גם בצהובונים האנגלים), פשוט "מפחדים" לצאת מהארון.

תופעה נדירה ביותר

בשנה שעברה היה זה ג'וש קבאלו, קשר אדלייד יונייטד מהליגה האוסטרלית, שיצא מהארון כהומוסקסואל בעודו שחקן פעיל - היחידי שעשה זאת כשהוא עוד משחק בליגה הבכירה. "קוראים לי ג'וש קבאלו. אני בן 21, ואני הומו", הודיע אז הקשר הצעיר בסרטון. "כשגדלתי הרגשתי כל הזמן שאני צריך להתחבא. התביישתי. חששתי שלא אוכל לעשות את מה שאני אוהב וגם להיות הומו. אני רוצה רק לשחק כדורגל ולקבל יחס זהה לשאר השחקנים. נמאס לי לנסות לשחק משחק, נמאס לי לחיות חיים כפולים. זה מתיש. זה משהו שאני לא רוצה שאף אחד יצטרך לחוות".
4 צפייה בגלריה
ג'וש קבאלו במדי אדלייד יונייטד
ג'וש קבאלו במדי אדלייד יונייטד
השחקן היחידי שיצא מהארון בעודו משחק בליגה הבכירה. קבאלו
(צילום: AP)
רק שיציאה מהארון של כדורגלנים היא, כאמור, עדיין תופעה נדירה ביותר. תומאס היצלספרגר הגרמני הוא הכדורגלן המוכר ביותר שעשה זאת (ב-2014), אך זה קרה לאחר פרישתו. בבריטניה נזכרו השבוע שוב בג'סטין פשאנו, הכדורגלן האנגלי הראשון שיצא מהארון. פשאנו היה סקורר נהדר, החלוץ השחור הראשון שנרכש תמורת מיליון ליש"ט ומעלה בליגה האנגלית, אך גם מי שסבל מהצקות בלתי פוסקות בשל נטיותיו המיניות.
ב-1990, כשהקריירה שלו כבר הייתה על הקרשים, פשאנו יצא מהארון. הוא עשה זאת בעיתון הכי צהוב שיש "הסאן" וגם קיבל על כך 100 אלף פאונד. שמונה שנים מאוחר יותר, ואחרי שהסתבך בכמה תקריות מחוץ למגרש - אחת מהן כשהואשם על-ידי נער בן 17 שהטריד אותו מינית, פשאנו התאבד, כשתלה את עצמו במחסן ביתו. במכתב שהשאיר טען שוב לחפותו, והוסיף: "אני מקווה שישו שאני אוהב מחכה לי, לפחות אמצא שלווה". לאחר מותו נודע שהמשטרה החליטה לסגור את התיק נגדו מחוסר ראיות.
4 צפייה בגלריה
תלה את עצמו במחסן ביתו. פשאנו
תלה את עצמו במחסן ביתו. פשאנו
תלה את עצמו במחסן ביתו. פשאנו
(צילום: GettyImages)
אמל פשנו, אחייניתו של ג'סטין, שמנהלת קרן צדקה על שמו, פרגנה השבוע לדניאלס. היא אמרה שההודעה שלו "נחמה עצומה לכדורגלנים הרבים שעדיין חיים בסתר כהומואים ושעדיין מרגישים שהם לא מסוגלים לצאת מהארון".
"אם ג'סטין היה בחיים", הוסיפה אמל. "אני יודעת שהוא היה אחד האנשים הראשונים שהיו יוצרים קשר עם ג'ייק כדי להציע את תמיכתו ואיחוליו. המשאלה של ג'סטין הייתה ליצור חברה שבה אנשים יכולים פשוט להיות טובים יותר זה לזה ושבה לא קיימת קנאה".
4 צפייה בגלריה
הכדורגלן המוכר ביותר שיצא מהארון בפומבי, אך זה קרה לאחר פרישתו. היצלספרגר
הכדורגלן המוכר ביותר שיצא מהארון בפומבי, אך זה קרה לאחר פרישתו. היצלספרגר
הכדורגלן המוכר ביותר שיצא מהארון בפומבי, אך זה קרה לאחר פרישתו. היצלספרגר
(צילום: גטי אימג'ס)
אפשר לראות גם את שינוי הגישה שעברה התקשורת מאז תחילת שנות ה-90 ועד היום. במקרה של פשאנו היא חיפשה רק את העניין הצהוב (והרייטינג שתקבל בעקבותיו), במקרה של דניאלס היא הרחיבה את היריעה ודיברה על להט"בים בספורט העולמי. בנוסף, הרחיקה מהשיח וגינתה כל מי שדיבר בגנות הקהילה. אחד מהם הוא שחקן בלקפול, מרווין אקפיטטה, שמשחק עם דניאל באותה קבוצה. התקשורת הבריטית מצאה שאקפיטטה פרסם ב-2012 פוסטים המכילים גוונים הומופובים ויצאה נגדו. השחקן בן ה-26 מחק מיד אותם ושלח הודעת התנצלות המביעה חרטה על מעשיו לפני עשור "שאינם משקפים בשום אופן את הערכים שאני מחזיק כעת".

"יום בעל חשיבות לכל הכדורגל האנגלי"

בבריטניה, כאמור, התרגשו וחיזקו את ההודעה של דניאלס. "כדורגל צריך להיות מסביר פנים לכולם. כל הכבוד לך ולדרך בה החברים, המשפחה והמועדון שלך תמכו בך", כתב חלוץ טוטנהאם ונבחרת אנגליה, הארי קיין. מגן מנצ'סטר יונייטד לשעבר, ריו פרדיננד, צייץ בטוויטר: "כבוד גדול להחלטה האמיצה הזו. בואו כולנו נעזור ליצור סביבה בטוחה ותומכת עבור אנשים להט"בים בכדורגל ומחוצה לו".
דניאלס מסביר את ההחלטה שלו לצאת בפומבי מהארון
חברו לשעבר של פרדיננד ביונייטד, גארי נוויל, הוסיף כי "ההודעה של ג'ייק תירשם בהיסטוריה ועשויה לשנות את תרבות הכדורגל האנגלית. מה שהוא עשה דורש אומץ מדהים. בחדר הלבשה, זה ייראה כבלתי מתקבל על הדעת להכריז שאתה הומו. אני לא יכול לדמיין כמה זה היה קשה. כל מה שהייתי אומר זה שמדובר ביום בעל חשיבות רבה עבור ג'ייק ומשפחתו, אבל גם עבור הכדורגל האנגלי".
"הענף לא התמודד עם הנושא הזה טוב בכלל. אנחנו יודעים שעכשיו זה משהו שמקובל מנקודת מבט של אוהדים, אבל זה עדיין לא נכנס לתוך חדר ההלבשה", המשיך נוויל. "חדר הלבשה יכול להיות מקום רע...אתה חושב על לחץ חברתי ופגיעות. הדרך שבה ג'ייק דיבר הייתה מדהימה".
לטענת טרוי דיני, חלוץ בירמינגהם סיטי, יש לפחות שחקן אחד בכל קבוצה שנמשך לגברים. רק שהפחד מונע מהם לבצע את הצעד שדניאלס עשה. "אני אומר שככל הנראה בכל קבוצת כדורגל יש שחקן אחד הומו או דו-מיני. הוא שם ב-100 אחוז", אמר דיני. "אני חושב שחברי קהילת הלהט"ב מפחדים לשאת על כתפיהם את הלחץ להיות הראשונים שיוצאים מהארון וברגע שאחד מהם יעשה את הצעד הרבה אחרים ילכו בעקבותיו. כיום הפלטפורמה מאפשרת זאת יותר מבכל תקופה אחרת". והנה, האם אחרי דניאלס יגיעו עוד הרבה אחרים? ימים יגידו.
פורסם לראשונה: 17:35, 20.05.22