תתכוננו לקאמבק המרגש של השנה. או שבעצם של השנים האחרונות. כן, זה עומד לקרות, וממש בקרוב: כריסטיאן אריקסן חוזר!
האמת שזה די מדהים, כאשר רק לפני חצי שנה אריקסן, הכוכב הכי גדול של נבחרת דנמרק, בעצם כבר לא היה בחיים. "במשך חמש דקות הייתי למעשה מת", סיפר אריקסן בראיון בלעדי שנתן לטלוויזיה הדנית לקראת סוף השנה האזרחית.
9 צפייה בגלריה
כריסטיאן אריקסן
כריסטיאן אריקסן
הוא חוזר. אריקסן
(צילום: גטי אימג'ס)
9 צפייה בגלריה
שחקני דנמרק ליד כריסטיאן אריקסן
שחקני דנמרק ליד כריסטיאן אריקסן
"במשך חמש דקות הייתי למעשה מת". אריקסן על כר הדשא מול פינלנד ביורו האחרון
(צילום: AP)
וזה בדיוק מה שעבר בראשם של 13,790 הצופים באצטדיון פארקן בקופנהגן ועוד מאות מיליוני צופי הטלוויזיה, שראו ב-12 ביוני 2021 את המשחק בין דנמרק לפינלנד. הם היו בטוחים שאריקסן, כוכב נבחרת דנמרק, מת.
זה קרה בדקה ה-43 של המשחק, כשאריקסן התמוטט על כר הדשא בשל דום לב. הראשון שניגש אליו היה הקפטן סימון קר, שהפך אותו על גבו והזעיק את אנשי הצוות הרפואי של נבחרת דנמרק. במשך דקות ארוכות הם ביצעו בו פעולות החייאה, אבל לפחות בדקות הראשונות, אריקסן היה מוגדר כמת מבחינה קלינית. הרגעים הללו לא יישכחו לעולם. זו הייתה אחת הדרמות הגדולות ביותר שידע הכדורגל העולמי. ולמען האמת היה מזל גדול שחייו של אריקסן ניצלו.
9 צפייה בגלריה
הצוות הרפואי סביב כריסטיאן אריקסן
הצוות הרפואי סביב כריסטיאן אריקסן
במשך דקות ארוכות בוצעו באריקסן פעולות החייאה
(צילום: AP)
בימים הראשונים שלאחר האירוע המטלטל היה לכולם די ברור שאריקסן בן ה-29 סיים את קריירת הכדורגל שלו. אף אחד לא העלה בדעתו שהוא יחזור לשחק כמקצוען, ברמות הגבוהות ביותר. "מה שחשוב זה שהוא חי. כל השאר, בטח הכדורגל, לא חשוב", הייתה התגובה של כל מי שנשאל בנושא.
אבל בינתיים עברה כחצי שנה, וכריסטיאן אריקסן החליט שהוא לא מתכוון לוותר על הקריירה, ובטח שלא על החלום הגדול שלו - לשחק במונדיאל.
מי אמר שהוא לא בכושר? הסרטון שהעלה השבוע אריקסן לאינסטגרם
אחרי שבגופו הושתל דפיברילטור (קוצב לב) ולאחר שעבר את כל הבדיקות הרפואיות המחמירות ביותר, הוא חזר להתאמן ומקווה שעד סוף החודש, כשיסתיים חלון ההעברות של ינואר, הוא יחתום בקבוצה חדשה.

10 קבוצות ממתינות בתור

עד לקיץ האחרון אריקסן היה שחקנה של אינטר, איתה זכה בעונה שעברה באליפות איטליה. אולם החוק באיטליה מונע מאנשים (ולא רק ספורטאים) שבגופם הותקן דפיברילטור לעסוק בפעילות גופנית מאומצת. ולכן בלית ברירה אינטר החליטה בחודש שעבר לשחרר את אריקסן מהחוזה שהיה חתום עליו. כעת הוא שחקן חופשי.
מיד אחרי שהרופאים אישרו לו לחזור ולהתאמן, כשעדיין היה בדנמרק, אריקסן התאמן באודנסה, המועדון בו גדל לפני שכעבר לאיאקס. אבל אז הוא חזר לאיטליה, שכן הוא היה עדיין תחת חוזה באינטר.
9 צפייה בגלריה
אריקסן חוגג
אריקסן חוגג
בלית ברירה אינטר שחררה אותו
(צילום:AP)
אריקסן עדיין גר עם משפחתו במילאנו, וכעת כדי להתאמן הוא נוסע בכל יום כ-40 דקות אל מעבר לגבול, לעיר השווייצרית הקטנה קיאסו. בשווייץ, בשונה מאיטליה, אין מניעה ממי שבגופם הותקן דפיברילטור, להתאמן. וכך, כבר למעלה מחודש, כריסטיאן מתאמן במתקנים של המועדון המקומי, עם מאמן אישי. בהתחלה הוא עשה אימוני כושר אבל עכשיו הוא כבר מתאמן עם כדור.
אין בכלל ספק שלא יהיה פשוט עבורו לחזור ולשחק ברמות הגבוהות ביותר, אחרי למעלה משישה חודשים בהם לא שיחק כדורגל כלל. אבל יש לו חלום, והוא רוצה להגשים אותו.
"המטרה שלי היא לשחק במונדיאל בקטאר", הוא אמר באותו ראיון לטלוויזיה הדנית. "אני רוצה לשחק. זה מה שיושב לי בראש כל הזמן. זו המטרה, זה החלום. אם המאמן יזמן אותי לסגל, זה כבר סיפור אחר. אני בטוח שאני מסוגל לחזור, כי אני לא מרגיש שום דבר שונה מאיך שהרגשתי לפני מה שקרה. מבחינה פיזית אני נמצא בכושר טוב".
9 צפייה בגלריה
36 שערים ב-109 משחקים במדי נבחרת דנמרק
36 שערים ב-109 משחקים במדי נבחרת דנמרק
36 שערים ב-109 משחקים במדי נבחרת דנמרק
(צילום: רויטרס)
אריקסן הוסיף: "החלום שלי הוא לחזור לנבחרת הלאומית ולשחק שוב בפארקן, להוכיח שמה שקרה היה אירוע חד פעמי, ושזה לא יקרה שוב. אני רוצה להוכיח שאני כבר במקום אחר ושאני יכול לשחק בנבחרת. שוב, מי שיחליט זה המאמן, אבל הלב שלי לא יהיה מכשול".
אריקסן הבקיע 36 שערים ב-109 משחקים במדי נבחרת דנמרק. הוא מדורג במקום החמישי בטבלת ההופעות בנבחרת ובמקום השביעי בטבלת המבקיעים. אם יחזור לשחק במדי האדום-לבן, הוא עשוי לטפס למקום הראשון בשתי הקטגוריות.
אריקסן משחק כבר 11 שנים בנבחרת. הוא השחקן הרביעי הכי צעיר שלבש את המדים הלאומיים. הוא היה השחקן הצעיר ביותר במונדיאל 2010 בדרום אפריקה כשהיה בן 18. אם יהיה בסגל לקטאר, זה יהיה המונדיאל השלישי שלו. אבל כדי שזה יקרה הוא חייב לחזור ולשחק באופן סדיר.
וכך, במקביל לאימונים האינטנסיביים שהוא עושה, הסוכן שלו עובד במרץ כדי למצוא לו קבוצה חדשה. על פי הפרסומים בתקשורת הדנית יש לפחות 10 קבוצות שהביעו עניין בלהחתים את אריקסן, כולל שלוש קבוצות מהפרמייר-ליג. באופן רשמי לא צויין באיזה קבוצות מדובר, אבל השמועות מדברות בעיקר על ווסטהאם וטוטנהאם – שהיא היעד ההגיוני ביותר.
9 צפייה בגלריה
קונטה עם הכדור
קונטה עם הכדור
מכיר את אריקסן מצוין. קונטה
(צילום: AP)
לא רק שטוטנהאם היא קבוצתו לשעבר, מי שמאמן אותה הוא אנטוניו קונטה, שמכיר את אריקסן מצויין. הוא הרי אימן אותו בעונה שעברה. קונטה אמר בשבוע שעבר: "זה היה מרגש לראות אותו שוב על הדשא, לראות אותו בועט בכדור. מה שקרה לו בקיץ היה אירוע קשה. לא רק לו עצמו אלא לכל מי שמכיר אותו ועבד איתו. גם אני חששתי לחייו באותם רגעים במשחק מול פינלנד. ועכשיו לראות אותו מתאמן, אלו חדשות נהדרות. מבחינתי ומבחינת טוטנהאם, הדלת תמיד פתוחה".
אריקסן שיחק 7 שנים בטוטנהאם, מאז שעבר אליה ב-2013 מאיאקס. הוא היה אחד השחקנים הבולטים של ה"ספרס" בשנים הללו והיה שותף לעלייה לגמר ליגת האלופות ב-2019. בינואר 2020 עבר אריקסן לאינטר, וכאמור זכה עימה באליפות. אבל אוהדי טוטנהאם לא שכחו אותו. בכל זאת, הוא כבש 69 שערים ב-305 משחקים, ופעמיים נבחר לשחקן השנה של הקבוצה.
מרטין שחוטס, סוכנו של אריקסן, לא חשף יותר מדי פרטים על הקבוצות שמתעניינות בו אבל אמר: "אם כריסטיאן יחזור לשחק בפרמייר-ליג זה בהחלט ירגיש כמו לחזור הביתה".
9 צפייה בגלריה
טוטנהאם חוגגת
טוטנהאם חוגגת
היה ונותר אליל בטוטנהאם. אריקסן בימיו בצפון לונדון
(צילום: EPA)
שחוטס הוסיף: "ההתקדמות של כריסטיאן מעולה. הוא עבר את כל הבדיקות הרפואיות לפני חג המולד והתוצאות היו מצוינות. אנחנו מאמינים שלקראת סוף ינואר הוא כבר יתחיל אימונים קבוצתיים. בכל מקרה אני מעדך שכריסטיאן עצמו ידבר על עתידו, וזה יקרה בקרוב מאוד".

הדילמה הרפואית

כאמור, באיטליה אריקסן לא יכול לשחק, אבל במדינות רבות, כמו הולנד ואנגליה, אין מניעה שהוא ישחק, כל זמן שהרופאים מאשרים זאת. ויש גם תקדימים. דיילי בלינד, קפטן איאקס בהווה, ששיחק בעבר במנצ'סטר יונייטד, משחק מאז 2019 כאשר בגופו מותקן דפיברילטור, לאחר שנמצא כי הוא סובל מאי סדרים בקצב הלב. מאז שהמכשיר הותקן בגופו בלינד משחק בקביעות, בליגה ההולנדית, בליגת האלופות ובנבחרת.
בלינד הוא לא היחיד. גם המגן הבלגי אנטוני ואן לו חזר לשחק ברוסלייר אחרי שבגופו הותקן דפיברילטור. לאחר כמה שנים, כשהיה בן 30, הוא החליט לפרוש, כשהבין שלא יוכל לחזור ולשחק ברמה שהציג לפני המקרה.
9 צפייה בגלריה
דיילי בלינד
דיילי בלינד
משחק מאז 2019 כאשר בגופו מותקן דפיברילטור. בלינד
(צילום: AFP)
ויש גם את דניאל אנגלברכט, חלוץ שטוטגרט קיקרס, שהתמוטט על כר הדשא בדומה לאריקסן, בשל דום לב. לאחר 17 חודשים הוא חזר לשחק, בניגוד לעצת רופאיו, ואפילו הבקיע שער – הראשון בהיסטוריה שעשה זאת עם דפיברילטור. אבל כעבור כשנתיים הוא החליט לפרוש, כשהתברר לו שליבו פסק לפעום 3 פעמים, ורק בזכות המכשיר הוא נותר בחיים.
אז כן, הדעות בנושא עדיין חלוקות, האם לאפשר לספורטאים עם דפיברילטור לחזור לפעילות מלאה, או לאסור עליהם. עובדתית, באיטליה למשל הדבר אסור ובמדינות אחרות מותר. ד"ר ג'ייסון ברדלי, קרידיולוג מבית החולים לנקנאו בפנסילבניה, שמתמחה ברפואת ספורט, אומר: "בעבר הרופאים היו אוסרים על כך באופן מוחלט. אבל כיום יש גישה שונה. השאלה היא מה הסיכוי שאירוע כזה יחזור על עצמו".
9 צפייה בגלריה
דניאל אנגלברכט
דניאל אנגלברכט
חזר לשחק אחרי דום לב - אבל אחרי שנתיים פרש. דניאל אנגלברכט
(צילום: gettyimages)
סרחיו אגוארו הודיע לא מכבר על פרישה לאחר שהתגלה כי הוא סובל מבעיה לבבית. במקרה שלו לא ידוע האם הוא שקל שימוש בדפיברילטור כדי להמשיך בקריירה, או שוויתר על כך, גם בשל גילו והעובדה שהוא בכל מקרה היה לקראת סיום הקריירה.
אריקסן יחגוג בדיוק בעוד חודש את יום הולדתו ה-30. הוא עדיין צעיר. יש לו עוד לפחות ארבע שנים בטופ של הכדורגל העולמי, אם יחזור לשחק. השבוע אריקסן העלה סרטון לאינסטגרם ובו הוא בועט כדור חופשי מדוייק מ-18 מטר לחיבורים, כשלושער אין שום סיכוי להגיע לכדור. ממש כמו בימים הטובים.
אז כן, אריקסן מאמין ומקווה שביום ההולדת ה-30 שלו הוא כבר יחזור להיות כדורגלן מן המניין, כזה שמשחק על בסיס קבוע. ואם אכן זה יקרה ואם גם נראה אותו במונדיאל בקטאר בנובמבר, זה יהיה אחד הסיפורים הגדולים ביותר של הספורט העולמי ב-2022.
פורסם לראשונה: 14:14, 14.01.22