סגן אלוף העולם נחת. מארו טפרי זכה היום (שני) לקבלת פנים חגיגית בנתב"ג, אחרי שעשה אתמול היסטוריה כשזכה במדליית הכסף במרתון באליפות העולם בבודפשט. טפרי עצר את השעון על 2:09:12 שעות והקדים בשבע שניות את לאול גברסילאסי האתיופי, שהסתפק בארד. ויקטור קיפלנגט מאוגנדה זכה בזהב ועמד בראש הפודיום לאחר ריצה אדירה וזמן של 2:08:53 שעות.
"אני מתרגש מהמעמד הזה וגאה לייצג את ישראל, אתמול זה בא לידי ביטוי כשזכיתי במדליית הכסף על במה מאוד גדולה", אמר טפרי מיד לאחר הנחיתה. "אני מקווה להמשיך להתקדם והמטרה הבאה היא פריז. אני מודה לתומכים שלי, לספונסרים, לאיגוד ולאגודה שלי מכבי ת"א. יש לכם חלק גדול בהצלחה שלי. לא הספקתי לענות לכולם, קיבלתי המון אהבה ואני רוצה להודות לכולם".
8 צפייה בגלריה
מארו טפרי
מארו טפרי
"המטרה הבאה היא פריז". טפרי
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
מארו טפרי
מארו טפרי
"החבר'ה האלו עשו עבודה מופלאה". חברי נבחרת הריצה
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
מארו טפרי
מארו טפרי
זכה לקבלת פנים חגיגית. טפרי
(צילום: עוז מועלם)
"הייתי אתמול עוד מבולבל, לא האמנתי שזכיתי", הוסיף טפרי. "הדבר הראשון שעשיתי בבוקר היה לפתוח את התיק ולראות את המדליה - ואז האמנתי שבאמת השגתי את זה. נתמקד עכשיו בהתאוששות מהמרתון, קצת להיות עם המשפחה ולנוח, ואחר כך המאמנים יישבו איתנו ונתכנן את העונה. המטרה היא פריז, אבל יהיו באמצע עוד תחרויות.
"בקילומטר ה-41 כבר הבנתי שאני מתקרב למקום השני ונתתי את כל מה שיש לי", שיחזר המרתוניסט את הדרך למדליה. "ראיתי שאני מתקרב אליו בכל צעד ושהוא נחלש. ב-300 המטרים האחרונים ראיתי שאני ממש שם ונתתי את מה שיש. גם נפלתי בעצירת מים, אבל לא התייחסתי לזה, והתרכזתי רק בלעקוף כמה שיותר רצים ולהיות בטופ".
לונה צ'טמאי סלפטר, שסיימה רביעית במרתון הנשים, אמרה: "הילד שלי אמר לי ביום שישי לא לוותר אף פעם. אחר כך ראיתי ושמעתי את כל הישראלים ששרים לי 'לונה, לונה' והמשכתי לרוץ עד הסוף. לא משנה מהו המקום שבו אני מדורגת. אני רוצה להודות לכולם על התמיכה, קיבלתי המון הודעות ולברך את מארו שאני מאוד גאה בו. אנחנו צריכים להישאר חזקים לקראת פריז ולהמשיך להתקדם".

8 צפייה בגלריה
מארו טפרי
מארו טפרי
לונה צ'טמאי סלפטר: "המשכתי לרוץ עד הסוף ולא משנה מהו המקום שבו אני מדורגת"
(צילום: עוז מועלם)
8 צפייה בגלריה
מארו טפרי
מארו טפרי
הישג מדהים. טפרי
(צילום: עוז מועלם )
יו"ר איגוד האתלטיקה גל לוי בירך: "אנחנו מרוגשים ונרגשים להיות פה ברגע הזה, רגע שהוא שיא של מגמה שהתחילה לפני מספר שנים, וממצבת את האתלטיקה הישראלית ובראשה את הריצות הארוכות במקום מוביל באירופה ובעולם. היום אנחנו יודעים להגיד בגאון 'ברוכים הבאים למעצמת האתלטיקה הישראלית האירופית והעולמית'. החבר'ה האלה עשו עבודה מופלאה וייצגנו אותנו על הבמה המרכזים בעולם. המטרה שלנו בפריז היא להתחרות על המדליות ועל המקומות הראשונים, לא רק להשתתף".
טפרי רשם את הישג השיא שלו בקריירה עם מדליה ראשונה אי פעם באליפות העולם, שהיא גם הראשונה של מרתוניסט ישראלי בריצת הגברים (לונה-צ'מטאי סלפטר זכתה במדליית הארד במרתון הנשים בשנה שעברה). עד כה, הישג השיא שלו, ובכלל של מרתוניסטים ישראלים, היה המקום ה-11 שהשיג באליפות העולם בשנה שעברה שנערכה באורגון.
זו המדליה הראשונה של המשלחת הישראלית בתחרות, לאחר שבלסינג אפריפה לא הצליח לעבור את שלב המוקדמות בריצה ל-200 מטר וסלפטר סיימה רביעית אתמול במרתון הנשים. איימרו עלמיה, הישראלי השני במרתון, סיים במקום ה-20 בזמן של 2:12:32 שעות.
8 צפייה בגלריה
טפרי
טפרי
שלושת הזוכים במדליות, רגע אחרי סיום המרוץ
(צילום: Shaun Botterill/Getty Images)
טפרי שמר כוחות בתחילת הריצה, ואט-אט החל להגביר את הקצב. לאחר השעה הראשונה הוא היה בעשירייה השלישית, אך כאמור, ככל שהתקדמה הריצה הוא החל לעקוף עוד ועוד רצים והתקדם עד למקום השישי, ולאחר מכן ביצע עוד ועוד עקיפות. ב-5 הק"מ האחרונים הוא עקף את טמיראט טולה אלוף העולם מ-2022 ומדליסט הארד מטוקיו, ותפס את המקום השלישי, בו החזיק כמעט עד הסיום, עד שיצא לעקיפה הנוספת והמכריעה שסידרה לו את המקום השני ההיסטורי.
טפרי הוא סגן אלוף אירופה בריצת מרתון מהאליפות שנערכה בשנת 2022 במינכן, ושותף למדליית הזהב הקבוצתית במרתון באותה אליפות.
8 צפייה בגלריה
מארו טפרי
מארו טפרי
טפרי, המדליה ודגל ישראל
(צילום: עוז מועלם)
באולימפיאדת טוקיו הוא סיים במקום ה-13, ובכך רשם את הישג השיא לרץ ישראלי במרתון במשחקים האולימפיים. הוא זכה גם במדליית הזהב במרתון פאקוקה, יפן שנערך בדצמבר 2022 ביפן.

המדליסט הישראלי הרביעי

ההישג המדהים והסנסציוני הפך את טפרי לישראלי הרביעי שזוכה במדליה באליפות העולם באתלטיקה. הגבר היחיד שקדם לו הוא אלכס אברבוך, שזכה במדליית ארד באליפות העולם בסביליה 1999 עם 5.80 מטר בקפיצה במוט, זמן קצר אחרי עלייתו ארצה. אברבוך, הישראלי הראשון שזכה במדליה באליפות העולם במלכת הספורט, הוסיף שנתיים אחר כך מדליית כסף, כשניתר ל-5.85 מטר באדמונטון 2001.
8 צפייה בגלריה
טפרי
טפרי
טפרי חוצה את קו הסיום, היום
(צילום: AP Photo/Denes Erdos)
האתלטית הישראלית הראשונה שזכתה במדליה הייתה חנה קנייזבה-מיננקו, סגנית אלופת העולם בבייג'ינג 2015, שקבעה באותה תחרות את שיאה הישראלי בקפיצה משולשת - 14.78 מטר. בהמשך, כאמור, הייתה סלפטר לישראלית הראשונה שזוכה במדליה במרתון, כשסיימה עם הארד ביוג'ין, אורגון, בתוצאה של 2:20:18 שעות.