העקיפה המדהימה של מארו טפרי בכיכר הגיבורים, מטרים ספורים לפני תום המרתון המפרך בבודפשט, הפכה אותו לישראלי השלישי שזוכה בתואר סגן אלוף העולם באתלטיקה - ולמדליסט הרביעי בסך הכול. ובהחלט יכול להיות שזו המדליה המפתיעה מכולן.
ההישג הסנסציוני הזה, שהגיע בסיום דרמטי במיוחד של ריצה ל-42 קילומטרים ו-195 מטרים, הכניס את טפרי לרשימה אקסקלוסיבית. גם מהראשון בה, כמו טפרי, איש לא ציפה לקחת מדליה.
5 צפייה בגלריה
טפרי
טפרי
אברבוך, סלפטר וטפרי
(צילום: AP ורויטרס)
זה קרה ב-1999. אלכס אברבוך עלה זמן קצר לפני כן מחבר העמים, והיה ידוע שם בעיקר כאתלט קרב 10 צעיר. אבל בתחרות הגדולה הראשונה שלו במדי ישראל, כשהוא אלמוני כמעט לגמרי, הדהים אברבוך עם המדליה הכחולה-לבנה הראשונה באליפויות העולם, ארד בסביליה עם 5.80 מטר בקפיצה במוט.
אברבוך הוסיף שנתיים אחר כך מדליית כסף, כשניתר ל-5.85 מטר באליפות העולם באדמונטון 2001. בהמשך הוא גם זכה בשתי מדליות זהב באליפויות אירופה, הראשונה והמרגשת מכולן במינכן 2002, שלושים שנה אחרי רצח הי"א.
5 צפייה בגלריה
אלכס אברבוך
אלכס אברבוך
פרץ את הסכר. אברבוך
(צילום: getty images)
הישראלית הראשונה שזכתה במדליה באליפות עולם הייתה חנה קנייזבה-מיננקו, סגנית אלופת העולם בבייג'ינג 2015, שקבעה באותה תחרות את שיאה הישראלי בקפיצה משולשת - 14.78 מטר. קנייזבה, שנולדה באוקראינה, הפכה שנתיים לפני כן לאזרחית ישראלית כשהתחתנתה עם אתלט העבר אנטולי מיננקו.
בשנה שעברה הייתה לונה צ'מטאי-סלפטר לישראלית הראשונה שזוכה במדליה במרתון אליפות עולם, כשסיימה עם הארד ביוג'ין, אורגון, בתוצאה של 2:20:18 שעות. גם היא, כמו יתר המדליסטים הישראלים בתחרות העולמית, לא נולדה בארץ. צ'מטאי, ילידת קניה שהגיעה לארץ בכלל כדי לעבוד כאם בית אצל הקונסול הקנייתי, נישאה למאמן הריצה דן סלפטר.
5 צפייה בגלריה
חנה מיננקו
חנה מיננקו
הישראלית הראשונה שזכתה במדליה באליפות עולם. מיננקו
(צילום: AP)
5 צפייה בגלריה
לונה צ'מטאי סלפטר
לונה צ'מטאי סלפטר
עלתה על הפודיום בשנה שעברה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
טפרי
טפרי
הישג אדיר. טפרי
(צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)
גם טפרי לא נולד בישראל, אבל בניגוד לשלושת האחרים ברשימה שאליה הצטרף היום, הוא עלה לארץ כנער מאתיופיה, בגיל 14. וכמו אברבוך, הישג השיא בקריירה שלו עד היום נרשם במינכן. לפני שנה, 50 שנה אחרי רצח הי"א, הוא זכה בשתי מדליות באליפות אירופה - זהב קבוצתי עם הנבחרת וכסף בתחרות האישית, לאחר שנעקף ברגע האחרון. הפעם הוא היה זה שעקף, בדרך למדליית הכסף ההיסטורית באליפות העולם.