בדיוק היום לפני עשר שנים הראה ערן זהבי שהוא יודע להתמודד מצוין ברמות שבהן הוא משחק היום, מול קבוצות הדרג השני באירופה. זהבי עוד לא חלם אז שילבש צהוב, ואת ליון הוא הכניע במדי הפועל ת"א, במספרת מרהיבה.
מאז ועד היום זהבי (33) רק הלך והשתבח, הפך לשחקן שאולי רק הוא עצמו האמין שיהפוך, אבל הנה, אחרי הרבה זמן הוא חווה קושי באיינדהובן. לפחות שלושה כלי תקשורת הציבו בחודש האחרון בכותרת, ליד שמו, את המילה Worsteling – "קשיים" או "מאבקים" בהולנדית.
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
מושך אש, גם בהולנד. ערן זהבי
(צילום: gettyimages)
ביקורת תמיד הייתה על זהבי, גם בימים הטובים ביותר שלו. הוא הרי מושך אש באופן קבוע. אבל בהולנד, בניגוד למקומות אחרים, אין לו מספרים להציג כתגובה. לפחות לא עד עכשיו. לכך חובה להוסיף את הציפיות העצומות ממנו, ואת העובדה שמדובר בסגנון החתמה (ישראלי, מבוגר יחסית) שהאוהדים לא רגילים אליו. כל אלה מובילים להתעסקות יומיומית בחלוץ לא רק בישראל, אלא כמעט בכל מקום בתקשורת ההולנדית.
שער אחד בשישה משחקי ליגה, גם הוא מפנדל. עוד שני שערים בליגה האירופית, החמצת פנדל מול טוונטה - אלה לא המספרים שזהבי רגיל או הרגיל אליהם. במשחקו האחרון מול גרנדה בספרד, עלה מהספסל, נפצע והוחלף. בגלל הפציעה גם לא שיחק אמש ב־2:2 מול הרנביין.

5 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
נפצע והוחלף. זהבי מול גרנדה
(צילום: AP)
הניצחון בספרד העלה את איינדהובן לשלב הבא בליגה האירופית, והוא הושג בזכות פעולות התקפיות יפות של קודי גקפו ומריו גצה, שער של דונייל מאלן, והצטיינות של הקשר המרכזי איברהים סנגארה. לא זהבי.

"יותר נזק מתועלת"

"עם שחקנים כמו מאלן, ג'פו, מדואקה, גצה ואיחטארן אפשר לתהות למה צריך את זהבי", כתב בשבת וים קיפט בטורו בעיתון "דה טלחראף". "הוא לא כדורגלן מיוחד או אישיות מיוחדת". קיפט, חלוץ עבר שכבש קרוב למאה שערי ליגה עבור איינדהובן, הוסיף: "בישראל ובסין הוא כבש המון, אבל בליגה ההולנדית אפילו חלוצים בינוניים מיוון הבקיעו לא מעט, גם בקבוצות קטנות. זהבי חלוץ באיינדהובן, ויש לו רק שער אחד. אולי זה עוד ישתנה, אבל כרגע הוא יותר נטל מאשר תועלת. בלעדיו הקבוצה נראית טוב יותר התקפית".
קיפט הוא האחרון מבין לא מעט פרשנים ושחקני עבר שהתייחסו לזהבי בשבועות האחרונים. חלקם, יש לציין, בעלי אינטרס. כאלה שכותבים בכלי תקשורת הנחשבים בצד של איאקס, היריבה הגדולה, או מעוניינים בקידום אחד השחקנים הצעירים שזהבי לוקח מהם דקות. אבל הביקורת מגיעה כמעט מכל כיוון.
5 צפייה בגלריה
מריו גצה
מריו גצה
"למה צריך את זהבי?". מריו גצה
(צילום: רויטרס)
ושוב, בניגוד לשנים קודמות, זהבי לא הציג עדיין בפני המבקרים את המספרים שהוא אמור לנפק. "אני צופה במשחק ורואה את הישראלי הזה הולך", אמר בשבוע שעבר העיתונאי המפורסם יוהאן דרקסן. "הוא הגיע לכאן לשנה כי הוא חבר של המאמן, בזמן שעל הספסל יושב הכישרון הכי גדול בהולנד, מוחמד איחטארן. צריך לתת לילד לשחק. זהבי יעשה קצת כסף, ויעבור לאיזה מועדון במזרח התיכון או משהו כזה".

מגיע למצבים - ומפספס

זהבי אכן נחשב לרכש בלעדי של המאמן רוג'ר שמידט, שאימן בסין בזמן שהחלוץ הישראלי שיחק שם. שמידט אמר לאחרונה שהוא בטוח שזהבי יכול להראות את יכולת כיבוש השערים שלו גם בהולנד. המאמן הגרמני טען שחשוב לזכור שהישראלי הגיע מאוחר יחסית לעונה, טס למשחקי נבחרת, והתמודד גם עם נגיף הקורונה שהשפיע על השתלבותו בקבוצה. הוא הוסיף שהחיבור בין זהבי לסגנון של הקבוצה ודאי יגיע בקרוב.
האם באמת מדובר בעניין של סגנון? אולי, אבל יכולות להיות כמה סיבות מקצועיות לתפוקה של זהבי עד כה. במגזין הכדורגל ההולנדי VI העלו את הטענה שהוא פשוט אינו חד. כדי להוכיח זאת הם פירסמו נתוני Xg – שערים צפויים – של זהבי. לפי שיטה זו מחשבים כל מצב הבקעה ביחס לסיכוי המוערך של השחקן להבקיע ממנו (בהתחשב בהגנה, במהירות ההתקפה ובפרמטרים נוספים) - ורואים כמה הוא היה אמור להבקיע סטטיסטית.
5 צפייה בגלריה
מאמן איינדהובן רוג'ר שמידט
מאמן איינדהובן רוג'ר שמידט
זהבי נחשב לרכש בלעדי של המאמן. רוג'ר שמידט
(צילום: EPA)
הבדיקה הראתה כי למרות שבסין זהבי בעט הרבה יותר לשער, מדד השערים הצפויים שלו עומד בהולנד על 0.69 למשחק. קרוב מאוד למספר שלו בכל הקריירה בסין. כלומר, בחיבור איכות וכמות מצבי ההבקעה, זהבי מגיע להזדמנויות שהוא רגיל אליהן. הוא פשוט מפספס.
נקודה נוספת, שדווקא יכולה להצביע על קצר בסגנון בין שחקן לקבוצה, נוגעת במיקום הפעולות שלו במגרש. בסין, כמו ברוב הזמן במכבי ת"א, זהבי הוצב כשחקן הקדמי ביותר. הוא אמנם יורד לאחור, משתתף בהנעת הכדור ואז חוזר לרחבה בתנועה טובה. אבל יש הבדל בין לעשות זאת כפי שהתרגל, לבין מקרה שבו נמצא לפניו חלוץ נוסף, שמביא איתו עוד שחקני הגנה.
זה המצב באיינדהובן, כשלפני זהבי משחק מאלן. הישראלי מבצע לא מעט פעולות בעמדה אחורית יחסית. כשהיה יורד לאחור בסין, הוא עדיין היה מצליח להתגבר על שומר, אבל בהולנד זה קשה יותר. שיעור ההצלחה שלו בדריבלים העונה עומד על 22 אחוזים בלבד, לעומת 72 בעונה האחרונה בגוואנגז'ו. הבדל עצום.
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי
ערן זהבי
פשוט מפספס. זהבי עם עוד ניסיון עקר
(צילום: EPA)
כמה חלוצי עבר התייחסו בחודש החולף לזהבי, תוך מתן דגש לנושא המנטלי, וחלקם מאמין שדברים יסתדרו בסוף. "זהבי יודע להבקיע, כולם יודעים את זה", אמר יורי מולדר, חלוץ נבחרת הולנד בעבר והיום מאמן חלוצים צעירים. "הוא בגיל שבו כבר חווה הכל, אבל עדיין יש לו תחושה פנימית שאומרת 'אני רכש יקר, הציפיות ממני גבוהות ויש לי מעצמי ציפיות גבוהות'".
התפוקה, לפחות כרגע, לא עונה על אותן ציפיות, אבל חשוב לזכור שמדובר במספר קטן יחסית של משחקים. על הנייר נראתה איינדהובן כיעד מושלם עבור החלוץ הישראלי. זהבי, כמו תמיד, יישאר בכותרות, אבל יש לו מספיק זמן לשנות את התוכן שלהן.