נפתח במספרים יבשים. הסטטיסטיקה של דוני ואן דה ביק באיאקס (2015-2020): 41 שערים ו-34 בישולים ב-175 הופעות; הסטטיסטיקה של ואן דה ביק במנצ'סטר יונייטד (החל מ-2020): שני שערים, שני בישולים ב-50 הופעות.
הירידה התלולה הזו במספרים בין שני המועדונים היחידים בקריירה של הקשר ההולנדי מספרים את הסיפור. משחקן שהפך לכוכב במולדתו וכבש שערים ברבע ובחצי גמר ליגת האלופות לאישיות בלתי רצויה בקבוצה הנוכחית שלו. טוב, לפחות עד שזו תעבירו באופן רשמי היום (שני) בהשאלה לאברטון.
3 צפייה בגלריה
דוני ואן דה ביק
דוני ואן דה ביק
לא רואה מגרש. ואן דה ביק
(צילום: gettyimages)

בספטמבר 2020 הגיע ואן דה ביק לאולד טראפורד תמורת 40 מיליון ליש"ט - אחת ההעברות הכי יקרות בכל הזמנים של השדים האדומים. אולה גונאר סולשיאר, אז עוד מנג'ר יונייטד, טען כי "היכולת שלו לראות חלל, לתזמן את התנועות שלו ולקרוא את המשחק באמת יהפכו את מרכז השדה שלנו למושלם". זה לא קרה.
עכשיו, ביום האחרון של מועד ההעברות, הצליח ואן דה ביק "להשתחרר מהסיוט", לדבריו. אברטון וקריסטל פאלאס ניהלו מו"מ עם יונייטד ועל-פי דיווחים בממלכה הטופיס זכו בשלל. הם יקבלו אותו בהשאלה עד לסיום העונה ויצטרכו לשלם את משכורתו - 100 אלף ליש"ט לשבוע.

"אם הייתי בנעליו, לא הייתי עומד בזה"

כזכור, רק לפני שנתיים ואן דה ביק היה אחד השחקנים המחוזרים ביבשת. זה לא רק חצי גמר הצ'מפיונס עם איאקס, אלא גם ההופעות שלו בנבחרת הולנד. והנה, בינואר 2022 ואן דה ביק לא רק נחשב לאחד הפלופים הגדולים של המועדון בשנים האחרונות, אלא גם למושא ללעג ברשתות החברתיות מצד אוהדי הקבוצה.
3 צפייה בגלריה
דוני ואן דה ביק
דוני ואן דה ביק
המשחק האחרון בו כבש - היה גם האחרון של סולשיאר בתפקיד. ואן דה ביק מול ווטפורד
(צילום: gettyimages)
תאמינו או לא, אבל לאורך כל התקופה רק פעם אחת בלבד שותף בשני משחקים ברציפות: בנובמבר 2020 מול איסטנבול בשהקשיר בצ'מפיונס ונגד סאות'המפטון בפרמייר-ליג. בעונת הבכורה שלו פתח רק ב-15 משחקים וזכה ל-1,460 דקות. סולשיאר פשוט לא האמין בו. אחד משני שעריו במדים האדומים-לבנים, כמה אירוני, היה בתבוסה 4:1 לווטפורד העונה, שהובילו לפיטוריו של המנג'ר הנורבגי.
כבר בקיץ האחרון דרש ואן דה ביק לעזוב את יונייטד מיידית. הוא אפילו החליף סוכן ודרש שיתנו למצוא קבוצה חדשה. אברטון התעניינה גם אז, אבל יונייטד הטילה וטו. סולשיאר שוב חיבל בתוכניות של ההולנדי וטען בפני ההנהלה שהוא לא רוצה לאבד נכס חשוב. על המגרש זה לא נראה כך.
בספטמבר האחרון, במהלך ה-1:2 על ויאריאל בצ'מפיונס, שוב לא שותף, ובדקה ה-89 כשראה שסולשיאר מכניס לכר הדשא את פרד וג’סי לינגרד הם הבחירות האחרונות של מאמנו כמחליפים, לא ניסה להסתיר את התסכול והזעם. הוא תועד זורק מסטיק לכיוון מאמנו ועורר סערה.
"תקרית המסטיק" מול ויאריאל
למעשה משחקו האחרון של השחקן בקבוצה היה עוד ב-2021, ב-8 בדצמבר ב-1:1 מול יאנג בויז בשלב הבתים של ליגת האלופות. העונה שותף ב-529 דקות בלבד. בהולנד, כצפוי, נשמו אתמול לרווחה שוואן דה ביק הצליח לעבור למועדון אחר בפרמייר-ליג. "ההחלטה לחתום במנצ'סטר יונייטד הייתה גרועה", התייחס לעניין מרקו ואן באסטן האגדי. "שם הוא לא היה מצליח לעשות משהו, הם פשוט לא ספרו אותו".
גם כוכב עבר נוסף של נבחרת האוראנג', רפאל ואן דה וארט, הודה: "אם הייתי בנעליו, לא הייתי עומד בזה. הוא היה צריך לבקש לעזוב מזמן, אפילו בהשאלה". הכתב המוערך של "סקיי ספורטס", דרמש שט, טען כי ההולנדי היה מוכן לעבור, ואפילו להתפשר בשכר (מה שלבסוף לא נפגע). "הוא פשוט חושש למעמדו בנבחרת הולנד. זה מה שעובר לו בראש בשנתיים האחרונות", הסביר.
3 צפייה בגלריה
לואי ואן חאל
לואי ואן חאל
עדיין לא זימן את ואן דה ביק לסגל הנבחרת. ואן חאל
(צילום: EPA)
ואכן, ואן דה ביק לא נכלל בסגל הולנד מאז מינויו של לואי ואן חאל. "זה רק בגלל שהוא לא משחק באופן סדיר", הסביר שט. "ואן חאל אמר לו, רק אם תשחק - אחזיר אותך לסגל. בקצב הזה, גם ואן דה ביק יודע, הסיכוי שהוא ישחק במונדיאל הוא קלוש". לפחות כעת, כך זה לפחות נראה, הוא יקבל דקות משחק באנגליה.