אם יש אנשים שלא מאמינים למשפט "לא כל הנוצץ זהב" אלה הקטארים, בעלי הבית של פריז סן־ז'רמן. ב־11 השנים שחלפו מאז רכשו את הקבוצה הייתה להם העדפה ברורה לכל מה שזוהר, יוקרתי ומנקר עיניים, אבל נדמה שהקיץ נפל האסימון, או במקרה הזה חבית הנפט. לא שמעכשיו פ.ס.ז' תסתמך רק על שחקנים מהאקדמיה, אבל הקבוצה רוצה לצאת לדרך חדשה, שמתחילה ביפו.
המשחק הרשמי הראשון של הפריזאים העונה יתקיים הערב (ראשון, 21.00) בבלומפילד, הסופרקאפ מול מחזיקת הגביע נאנט, ולא להתבלבל לגמרי משורות הפתיחה - כל הכוכבים עדיין נמצאים. לאו מסי בקבוצה, ניימאר בקבוצה, קיליאן אמבאפה בקבוצה (אבל לא ישחק הערב בגלל צהובים). השינוי שמנסים להשיג בבירת צרפת הוא בסגנון - בבניית הקבוצה, באימון ובמחשבה הכוללת. אולי כך יגיעו סוף־סוף למטרה במשחק האחרון של העונה, זכייה בליגת האלופות.
5 צפייה בגלריה
מסי וניימאר באימון
מסי וניימאר באימון
מסי וניימאר באימון. העונה מתחילה בישראל
(צילום: עוז מועלם)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
זה לא אומר לוותר על הנוצץ, הרי אמבאפה האריך חוזה בסיומו של אחד הסיפורים הגדולים של הפגרה, אלא להפוך את הקבוצה ליעילה בצורה כזו שתאפשר לאמבאפה, מסי וניימאר להפעיל את הקסמים שלהם בצורה מקסימלית. "אנחנו לא רוצים יותר את המראה המשוויץ יוקרה, זה סוף זמן הנוצצים", אמר מוקדם יותר הקיץ נשיא המועדון נאסר אל־ח'לאיפי. "אנחנו צריכים ליצור קבוצה אמיתית, למצוא רוח קבוצתית אמיתית. זאת תהיה המשימה של הצוות החדש".
אותה רוח מדוברת אמורה להתייחס גם לשחקנים, שאליהם נחזור עוד מעט, אבל גם לגורמים בכירים יותר. מיד אחרי חתימתו המחודשת של אמבאפה פורסם שהמנהל המקצועי החדש במקום לאונרדו יהיה לואיס קמפוס, והיו כאלה שראו בכך מגמה הפוכה למה שמנסה פ.ס.ז' לעשות. קמפוס הוא מינוי של אמבאפה, שחקן שהביא מנהל מקצועי. לא נשמע דבר בריא, אבל במקרה הזה כנראה ההפך הוא הנכון.

החוקים החדשים של גאלטייה

קמפוס היה המנהל המקצועי כשאמבאפה הגיע למונאקו וגם כשעלה לבוגרים, ונוצר קשר עמוק בינו לבין משפחתו של השחקן. לרוב חיבור כזה לא מבטיח דווקא מינוי של האדם הנכון לתפקיד, אבל לקמפוס יש קבלות. הוא לא "שם" כמו לאונרדו, אלא איש עבודה. הוא בנה במונאקו משהו נפלא וקידם צעירים רבים, ואת הסגל של ליל שזכה באליפות.
דברים דומים אפשר לומר על המאמן החדש כריסטוף גאלטייה, שספק אם רוב אוהדי פ.ס.ז' מחוץ לצרפת (אחרי הגעת מסי הפכה פ.ס.ז' לקבוצה החמישית בעולם בכמות עוקבים ברשתות החברתיות) הכירו את שמו קודם. גאלטייה הוא לא כוכב עבר נוצץ, אלא מאמן של הצלחות בשנים האחרונות. הוא הגיע מניס, לקח קודם אליפות עם ליל, ובארבע העונות האחרונות זכה פעמיים בתואר מאמן העונה בצרפת.
גאלטייה מנסה לעשות דברים אחרת. תקופת מאוריסיו פוצ'טינו כמאמן התאפיינה, בין השאר, בבעיות משמעת ולקראת הנסיעה למזרח הרחוק מוקדם יותר החודש, ועכשיו לישראל, הוכנסו חוקים חדשים מלווים בסנקציות אפשריות. על המגרש עצמו גם אפשר לחזות בשינוי ברור בדמות מערך חדש, כזה שנועד להציב את הכוכבים הגדולים קרוב יותר אחד לשני ובעיקר לאפשר מקסימום חופש למסי.
5 צפייה בגלריה
גאלטייה במסע"ת בבלומפילד
גאלטייה במסע"ת בבלומפילד
גאלטייה במסע"ת בבלומפילד. חוקים חדשים
(צילום: AFP)
השנה הראשונה של מסי מחוץ לברצלונה הייתה הרבה פחות מוצלחת ממה שקיוו לה בפריז. בעוד אמבאפה פרח והתעצם, מסי לא רשם מספרים גבוהים. היו לו אמנם 15 בישולים בכל המסגרות, אבל רק 11 שערים, שישה בלבד מתוכם בליגה. אצל פוצ'טינו עמדת המוצא של מסי הייתה באגף ימין והוא גם התבקש לעשות שם עבודת הגנה רצינית, בעיקר במשחקי ליגת האלופות.
בכל משחקי ההכנה עד כה עלתה פ.ס.ז' במערך 3־4־3, הגיוני כשבעמדות המגינים יש שחקנים כה טובים התקפית כמו אשרף חכימי ונונו מנדש. כשהשניים האלה מספקים את הריווח ההתקפי באגפים יכולה שלישיית MNM להיות באמצע, כשהשחקנים קרובים אחד לשני, ולשער. עמדת המוצא מציגה לרוב את אמבאפה וניימאר כחלוצים ומסי ממש מאחוריהם, אבל יש כל הזמן תחלופת מקומות.
5 צפייה בגלריה
שחקני פריז סן ז'רמן באימון
שחקני פריז סן ז'רמן באימון
שחקני פריז סן ז'רמן באימון. המערך ישתנה
(צילום: עוז מועלם)

די מריה אאוט, אקיטיקה אין

"כן, אבל אני לא המאמן", ענה אמבאפה כשנשאל אם עדיף לו אישית ולקבוצה בכלל שמסי ישחק בעמדה מרכזית יותר. "לאו הוא שחקן שצריך להיות עם הכדור, להרגיש את המשחק, להיות מעורב. אני חושב שזו עמדה טובה בשבילו, להיות השחקן החופשי".
בתקופה האחרונה פורסם במקומות שונים על ניסיון למכור את ניימאר, אולי הסמל הגדול ביותר של מה ש"נוצץ", אבל עם השכר הגבוה והירידה בתפיסה המקצועית לגביו אין קונים. אז ניימאר ככל הנראה נשאר, והשלישייה תמשיך יחד. מי שכבר לא ישחק איתם הוא אנחל די מריה, שעבר ליובנטוס אחרי שבע שנים בעיר האורות. כשדי מריה הגיע בזמנו לפריז גם הוא היה שם נוצץ מאוד, שנכנס קודם לכן לנבחרת העונה בליגת האלופות ולנבחרת המצטיינים של מונדיאל 2014. והנה הקיץ, בהמשך למגמה המדוברת שהחלה ממינוי המנהל המקצועי והמאמן, השחקנים שהצטרפו הם לא כוכבים מוכחים ששמם שגור בפי כל אוהד כדורגל.
5 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה ואשרף חכימי
קיליאן אמבאפה ואשרף חכימי
קיליאן אמבאפה. הוא דווקא לא יהיה בבלומפילד
(צילום: AFP)
פ.ס.ז' הולכת עכשיו על שחקנים צעירים שיוכלו לגדול יחד איתה, גם במחשבה קדימה וגם כדי ליצור היררכיה ברורה. ויטיניה, קשר מרכזי שהגיע מפורטו, אמור לקבל הרבה דקות אחרי שהצרפתים שילמו עליו 41 מיליון יורו. שני השחקנים האחרים הם צרפתים הנחשבים לכישרונות־על - נורדי מוקיאלה, מגן ימני ובלם שהגיע מלייפציג, והוגו אקיטיקה, חלוץ שהצטרף מריימס, אבל לא הגיע לישראל ולא ישחק.
אקיטיקה בן ה־20 הוא אחד החלוצים הצעירים המבוקשים באירופה הקיץ, אתלט עם קילר אינסטינקט ברחבה. ישנה תחושה שדווקא עכשיו, אחרי קיץ שבו פ.ס.ז' לא החתימה כוכבים נוצצים חדשים, נעשו שם הפעולות הנכונות שיכולות להקפיץ אותה למקום שבו היא רוצה להיות.
אם זה יקרה, והצרפתים ילכו עד הסוף בכל החזיתות, תמיד נוכל לומר שהם יצאו לדרך, במשחק הראשון של העונה, אי שם ביפו.