השופטים באליפות אפריקה הם כרגע לא הצד החזק של הטורניר. הרי כולם זוכרים גם היום את השופט הזמבי, ג'אני סיקאזווה, שרשם פארסת ענק בלתי נשכחת בשבוע שעבר במשחק בין טוניסיה למאלי. סיקאזווה שרק בטעות לסיום המשחק בדקה ה-85, חידש אותו רק לאחר שהספסל הטוניסאי עורר את תשומת ליבו והמשיך עם שריקה הזויה נוספת, שוב לסיום, 15 שניות לתום המועד החוקי. הרשת חגגה, מארגני האליפות נכנסו למגננה.
והנה, אתמול (שלישי) השופטים שוב עלו לכותרות בטורניר - הפעם בצד החיובי. סלימה מוקנסנגה, בת ה-33 מרואנדה, הפכה לשופטת הראשית הראשונה באליפות אפריקה, כשניהלה את המשחק בין זימבבואה לגיניאה (1:2) בבית 2. "רציתי בעיקר להראות לעולם שגם אנחנו יכולות", סיפרה מוקנסנגה. "שגם נשים יכולות לנהל משחק גברים ברמה גבוהה - ולעשות זאת על הצד הטוב ביותר".
6 צפייה בגלריה
סלימה מוקנסנגה
סלימה מוקנסנגה
עוד ציון דרך. מוקנסנגה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
סלימה מוקנסנגה
סלימה מוקנסנגה
"רציתי בעיקר להראות לעולם שגם אנחנו יכולות"
(צילום: EPA)
זו לא הפעם הראשונה שמוקנסנגה שופטת משחקים בינ"ל. היא כבר עשתה זאת בקיץ האחרון באולימפיאדת טוקיו ובמונדיאל הנשים בצרפת. בשבוע שעבר רשמה את ציון הדרך הראשון מבחינתה באליפות, כששימשה כשופטת הרביעית ב-0:1 של גיניאה על מלאווי. "אני רוצה שנשים אחרות יתמכו בי, שופטות אחרות ונשים בכל העולם, כי אנחנו יכולות לעשות משהו, אנחנו כבר שם", אמרה מוקנסנגה. "ההכנה זהה, ויש לנו את כל הכלים להצליח".

"בהתחלה חשבתי שאולי טעו בשם שלי"

מוקנסנגה היא השופטת הרביעית שזומנה לאליפות, לצד בושארה קרבובי ופתיה ג'רמומי המרוקניות וקארין אטמזבונג מקמרון. רק מוקנסנגה זכתה לשיבוץ כשופטת ראשית. האמת, למרות הביטחון שהפגינה בראיונות האחרונים - גם היא הופתעה מכך. "בהתחלה חשבתי שאולי טעו בשם, כשהבטתי על רשימת השופטים והמשחקים באליפות", היא סיפרה לאחרונה בראיון ל-ESPN. "זה אומר שכנראה רואים בי משהו, שמאמינים בי. משוכנעים שאני יכולה לשפוט בצורה הטובה ביותר".
6 צפייה בגלריה
סלימה מוקנסנגה
סלימה מוקנסנגה
מוקנסנגה, בקיץ האחרון באולימפיאדת טוקיו. "למדתי מזה המון"
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
סלימה מוקנסנגה
סלימה מוקנסנגה
עם כדור המשחק, אתמול במשחק בין זימבבואה לגיניאה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
סלימה מוקנסנגה
סלימה מוקנסנגה
(צילום: רויטרס)
הופעת הבכורה של מוקנסנגה מגיעה פחות משבועיים אחרי שרבקה וולץ' הבריטית הפכה לאישה הראשונה שניהלה משחק במסגרת הגביע האנגלי, בניצחון של פלימות' על ברמינגהאם. מוקנסנגה, כאמור, שפטה גם באולימפיאדת טוקיו, במשחקים של נבחרת בריטניה מול צ'ילה ואוסטרליה ובמפגש בין הולנד לסין.
"למדתי מזה המון", היא הודתה. "זה היה אירוע ענק שרק קידם אותי. ברואנדה אין VAR וזה נתן לי גם ניסיון להשתמש בכלי שאצטרך להתרגל אליו בעתיד הקרוב". כשנשאלה מה ההבדלים בין משחקי נשים לגברים, ענתה: "המהירות שונה, זו הרמה הגבוהה ביותר. אני צריכה להיות מוכנה לזה".
6 צפייה בגלריה
רבקה וולץ'
רבקה וולץ'
פתחה למוקנסנגה את הדלת? וולץ'
(צילום: gettyimages)
מוקנסנגה הגיעה לשיפוט מאהבתה למשחק. היא שיחקה כדורגל בצעירותה, אבל הוקסמה תמיד מהשופט. "שיחקתי בבי"ס היסודי והתיכון, אבל גם כשהייתי רואה משחקים בטלוויזיה, אהבתי לראות את מי שלקח את ההחלטות, את זה שהשחקנים כיבדו. האדם הזה עניין אותי", הסבירה. "רציתי להיות זו שמובילה את המשחק, ששולפת כרטיסים, שמסבירה מה טוב ומה רע".
כשהייתה בתיכון, לא התקבלה לקורס שופטות ברואנדה בשל גילה הצעיר ולמדה את יסודות המשחק מקריאת ספרים. אחרי מספר שנים, התקבלה, הוסמכה ושפטה בתחילה בעיקר משחקי ותיקים במדינתה. ההשקעה שלה גדלה וכך גם המשחקים שזכתה לנהל - מהליגה השלישית לגברים במדינתה ועד משחקים בינ"ל ברחבי היבשת. "הגעתי למקום שלא ציפיתי שאהיה שם", חשפה בשנה שעברה. "טיילתי הרבה בעולם והתחלתי ללמוד גם משופטים אחרים".
עכשיו היא חולמת על שיפוט בגביע העולמי. אמנם לא זה בקטאר, אבל זה לאחריו. "לא כל אחד מקבל הזדמנות כמו שאני קיבלתי. מה יהיה בעתיד? תמיד יש סיכוי להגיע לעוד אירועים גדולים. אני, מטבעי, תמיד אופטימית", מסכמת מוקנסנגה.