את ארבעים ואחת אלופות ה-NBA האחרונות אימנו רק 13 מאמנים. כשמאמן זכה להצלחה, הההנהלה והבעלים נתנו לו פרס של חוזה ארוך ויד חופשית לקבוע את הדרך המקצועית ואת תרבות המועדון. יציבות על הקווים הייתה אחת מהיסודות לשושלות הגדולות. כך עם פט ריילי, פיל ג'קסון, צ'אק דיילי, גרג פופוביץ', ובתקופה היותר מודרנית גם אריק ספולסטרה במיאמי וסטיב קר בגולדן סטייט.
זאב בודד - המדור של זאב אברהמי
אבל אם האקסיומה אומרת שקביעות ויציבות בעמדת האימון הן הכרחיות ליצירת מסורת ואפשרות לשושלת של אליפויות, איך אפשר להסביר את הפיטורים האחרונים בליגה? מילווקי פיטרה את מייק בודנהולצר שנתיים לאחר הזכייה באליפות, מונטי וויליאמס פוטר מפיניקס שנתיים לאחר שהפסיד לבודנהולצר בגמר (ושנה לאחר שנבחר למאמן השנה של הליגה), פרנק ווגל פוטר בשנה שעברה שנתיים בלבד לאחר שהוביל את הלייקרס לאליפות, ניק נרס פוטר ארבע שנים אחרי אליפות סנסציונית בטורונטו. עבודתו של אימה יודוקה הופסקה בבוסטון חודשיים לאחר ההפסד בגמר לגולדן סטייט בשל עבירות משמעת, ואילו דוק ריברס, אלוף ב-2008, פוטר החודש מפילדלפיה, למרות שכל קשר בינו לאיכויות אימון הוא בגדר מדע בדיוני בלבד.
4 צפייה בגלריה
מייק בודנהולזר
מייק בודנהולזר
מייק בודנהולצר. הלך הביתה למרות שלקח אליפות
(AP Photo/Morry Gash)
איך קרה שפתיל הסבלנות כלפי עמדת המאמן נהיה קצר כל כך? ולמה מקבלי ההחלטות מתעלמים מההצלחות של קבוצות שאצלן קיים שקט תעשייתי מוחלט וביטחון בסביבת העבודה של המאמן שלהן? האם תרבות הסיפוק המיידי של החברה בכללותה פלשה גם ל-NBA למרות שזה סותר לחלוטין את הנוסחה להצלחה?

רוצה קביעות? אל תאמן כדורסל

"היה די קשה לשמוע את החדשות בשבועיים האחרונים", הגיב אריק ספולסטרה, מאמן מיאמי, לגל הפיטורים. "דוק ריברס למשל, יהיה חבר בהיכל התהילה, ובסופו של דבר רק קבוצה אחת יכולה ללכת עד הסוף". ספולסטרה מאמן במיאמי מאז 2008, שני בוותק רק לגרג פופוביץ' שנמצא בסאן אנטוניו מאז 1996. רק עוד שני מאמנים נהנים מוותק של יותר משמונה שנים: סטיב קר שמאמן בגולדן סטייט מאז 2014 ומייקל מאלון בדנבר מאז 2015. "אם אתה מחפש ביטחון וקביעות בעבודה, אז אימון כדורסל זה לא עבודה בשבילך", הגיב מאלון לגל הפיטורים.
4 צפייה בגלריה
מאמן מיאמי אריק ספולסטרה
מאמן מיאמי אריק ספולסטרה
זן בסכנת הכחדה אריק ספולסטרה
(John Minchillo/AP)
מדובר במשחק כיסאות אכזרי. שלושים מאמנים מסתובבים סביב כיסא אחד. לכל כישלון יש את המתכון שלו. מייק בודנהולצר הוביל את מילווקי למאזן הכי טוב בליגה אבל הפסיד בסיבוב הראשון של הפלייאוף למיאמי. למונטי וויליאמס בנו קבוצה חדשה באמצע העונה, לא היו לו שום שחקני רוטציה והוא היה חייב לחווט את הכימיה בין השחקנים מחדש. ההנהלה של ניק נרס מעולם לא הצליחה למלא את הבור שנפער אחרי העזיבה של קוואי לנארד. הציפיות מכל אחד מהם הן על גבול הבלתי אפשריות. כך או כך: מתוך תשעת המאמנים האחרונים שאימנו את הקבוצות שלהם לגמרים, ביניהם דייויד בלאט, רק שניים נותרו במשרתם. "אני לא בשוק, אני פשוט מאוכזב", אמר סטיב קר לאחר ששמע על פיטוריו של בודנהולצר ממילווקי, "הוא מאמן נהדר שרק זכה באליפות. אלו חדשות עצובות למקצוע האימון".
מיאמי, קבוצתו של ספולסטרה, התחילה השבוע את סדרת גמר המזרח נגד בוסטון. זו הפעם השלישית בארבע שנים ששתי הקבוצות הללו נלחמות ביניהן בפלייאוף המזרח. ספולסטרה פגש השנה במאמן השלישי של בוסטון בארבע השנים האחרונות. "אני חושב שהדבר הכי חשוב כרגע לקבוצה הוא מערכת יחסים יציבה בתוך הארגון בין ההנהלה לבין הצוות המקצועי", אמר.
4 צפייה בגלריה
סטיב קר
סטיב קר
"חדשות עצובות למקצוע". סטיב קר
(צילום: רויטרס)
ספולסטרה התחיל לעבוד במיאמי לפני 28 שנה, כשהיה בן 24. פט ריילי והבעלים, משפחת אריסון, נמצאים בקבוצה מאז 1995, המנכ"ל אנדי אליסבורג נמצא בקבוצה מאז שנוסדה לפני 35 שנים. מיאמי היא מועדון של המשכיות ומסורת עם תרבות מועדון שלא מתחלפת. לרוב הקבוצות אין כזו סבלנות. לאחר ההדחה נגד בוסטון, דוק ריברס אמר במסיבת עיתונאים כי הוא לא דואג למקום העבודה שלו. יומיים לאחר מכן הוא פוטר.

השחקנים שווים יותר

אפשר כמובן להבין גם את המועדונים. חוקי השחקנים החופשיים גרמו לכך שחלון ההזדמנויות של קבוצות לזכות באליפות הולך ומתקצר. בודנהולצר פוטר גם בגלל שהדחה בסיבוב הראשון בפלייאוף נתפסת כבזבוז של שנה מתוך החוזה של יאניס, שחקן של פעם בדור. הנהלת מילווקי שהתחייבה לחוזה של 228 מיליון דולר לחמש שנים ב-2020 רוצה תוצאות, לא תירוצים. מונטי ווויליאמס קיבל באמצע העונה את קווין דוראנט. דוראנט בן 35. הבעלים החדש של פיניקס לא הביא את דוראנט כדי לבנות תוכנית חומש. בעוד חמש שנים דוראנט יהיה בבית אבות ספורטיבי. הסאנס רוצים אליפות. אתמול.
4 צפייה בגלריה
ווגל ולברון
ווגל ולברון
ווגל ולברון. המאמן פוטר אחרי אליפות
(צילום: AP)
בודנהולצר סיים בראשות הבית המרכזי עם מילווקי חמש פעמים, ומאזן הניצחונות שלו עומד על כמעט שבעים אחוז. ועוד אליפות אחת. הלייקרס פיטרו את פרנק ווגל אחרי אליפות ואחרי שסיימו את העונה הרגילה במאזן של 49 הפסדים ו-33 נצחונות. בודנהולצר הוביל את מילווקי ל-58 נצחונות ו-24 הפסדים השנה, המאזן הכי טוב בליגה. לפי כל הדיווחים, במילווקי היה שקט תעשייתי, כימיה קבוצתית, היחסים בין המאמן ליאניס היו מעולים. הלחיצה על כפתור הפיטורים תשיג עבור הבאקס בדיוק ההפך ממה שהם קיוו לו כשפיטרו את בודנהולצר: מאמן חדש, שיטה חדשה, תרבות חדשה, שפה חדשה, כימיה חדשה בין העומד על הקווים ליאניס. מתוך 41 האליפויות שהוזכרו בתחילת הכתבה, רק שלושה מאמנים זכו בעונה הראשונה שלהם בקבוצה. סטטיסטית, מילווקי בזבזה עוד שנה מהחוזה של יאניס.
ב-13 השנים בין 2010 ל-2022 קליבלנד החליפה שבעה מאמנים, הלייקרס וסקרמנטו שישה, ארבע קבוצות החליפו חמישה מאמנים, שמונה קבוצות החליפו ארבעה מאמנים. הבדיחה בליגה היא שאתה ממנה מאמן רק כדי לפטר אותו, ואכן אורך חיי המדף של מאמן NBA נע בין שלוש לארבע שנים. אבל יש בעלים שרואים זאת אחרת. "כשאני מפטר מאמן, זה משקף גם את היכולת שלי לגייס עובדים לארגון ברמות הכי גבוהות", אמר לארי מילר, הבעלים לשעבר של יוטה ג'אז. בשלושים השנים שבהן מילר היה הבעלים, אימנו את יוטה שני מאמנים: פרנק ליידן שפרש מיוזמתו וג'רי סלואן.
יוטה לא זכתה באליפויות, אבל הייתה לה דרך ותרבות מועדון, ושיטת משחק ברורה. מונטי וויליאמס הגיע לפיניקס אחרי שאימנו שם איגור קוקושקוב וג'יי טריאנו. לפניהם אימן ארל ווטסון שפוטר שלושה משחקים לתוך עונת 2018. פיניקס לא העפילה לפלייאוף בעשר העונות שלפני הגעתו של וויליאמס, ארבע פעמים סיימה עם המאזן הגרוע ביותר במערב, ובשלוש מארבע השנים האחרונות לפני הגעתו היו לה שלושים אחוזי הצלחה. עם וויליאמס היא סיימה את שלוש העונות האחרונות שלו (מתוך ארבע בסך הכל) בלפחות 53.8 אחוזי הצלחה וסיימה במקום השני, הראשון והרביעי במערב. בארבע השנים לפני שוויליאמס הגיע לקבוצה היא ניצחה 26.5 אחוז מהמשחקים שלה, איתו היא ניצחה ב-62.7 אחוז מהמשחקים. כשפיניקס הפסידה בחצי גמר המערב נגד דנבר העדיפה, נשאלה באריזונה רק שאלה אחת: מונטי וויליאמס, מה עשית בשבילנו לאחרונה?

סוף ידוע מראש

רבים מכנים את מקצוע המאמן כעבודה הכי גרועה בין כל העבודות הכי מצוינות שיכולה אמריקה להציע. אתה מקבל שכר עצום, יש לך תהילה, אתה מחכה לסופרסטארים, וכשהם מגיעים - מגיע איתם גם סולם ענק של ציפיות. אם בודנהולצר היה מאמן את ברוק לופז, קריס מידלטון וג'רו הולידיי, אף אחד לא היה נוגע בו. אבל הפסד עם יאניס בסיבוב הראשון זה משהו שהנהלת מילווקי לא הייתה יכולה לחיות איתו.
אתה נולד להיות מאמן. אתה חורש שעות על הדרכים, בחדרי הווידאו, על הפרקט, בכנסים, אין לך בית או אישה או ילדים. אתה מטפס בשלבי הסולם. אתה מגיע למעלה, הכי למעלה, אתה מקבל כוכבים גדולים, ואז אתה מגלה שלא משנה מה עשית, חוץ ממקרים ממש בודדים, אתה שייך למועדון אקסלוסיבי ביותר: קהילת דמוקלס.