"כל עכבה לטובה", אמרו במכבי תל אביב לאחר שהעסקה לצירופו של רומן סורקין נפלה בעונה שעברה. הכל כבר היה סגור, פרטי המעבר בשיתוף עם מכבי חיפה וגם השכר, אבל השחקן העדיף להישאר עונה נוספת בירוקים כדי לקבל יותר דקות ולצבור ביטחון, וזה השתלם לו.
אין ספק שהוא הגיע העונה בשל ובוגר יותר, מקבל שכר של ישראלי בכיר (200 אלף דולר) ולמרות כל העומס בעמדה מספר 4 הוא מצליח לפלס את דרכו ברוטציה, בעיקר על חשבון הדקות של ג'ייק כהן. הערב (שלישי, 21:05) לקראת השבוע הכפול של מכבי ת"א ביורוליג (יארחו את ז'לגיריס וביום חמישי ברצלונה תגיע להיכל), סורקין יצטרך להוכיח שהוא ממשיך לעשות את קפיצת המדרגה שלו באירופה.
4 צפייה בגלריה
רומן סורקין וג'ון דיברתולומאו
רומן סורקין וג'ון דיברתולומאו
הסבלנות משתלמת. רומן סורקין
(צילום: עוז מועלם)
סורקין (24, 2.08 מ') נולד בבלארוס ועלה לארץ עם משפחתו בגיל שנתיים, הוא גדל במחלקת הנוער של אליצור אשדוד. כשהגיע לגיל המתאים החליט לעשות צעד אחד קדימה בקריירה ויצא לשחק בקולג' במכללת אורגון, בה בילה ארבע שנים (בין 2014 ל-2018). הבעיה הגדולה שהתעוררה בשנים אלו הייתה הגיוס שלו לצה"ל. סורקין גילה שהצבא לא אישר לו את דחיית השירות ולתקופה מסוימת הוא נחשב לעריק, מה שאילץ אותו לחזור ארצה ולהתגייס. לאחר שעמד למשפט בעקבות הפרשה הוא לא זכה בצבא ליחס כמו ספורטאים אחרים. הסיפור הבולט התרחש לפני כשנה, כשבאמצע משחק של מכבי חיפה מול עירוני נס ציונה הוא נאלץ לנטוש את הפרקט כדי להתייצב לארבע שעות שמירה.
סורקין שיחק במשך שלוש עונות רצופות במכבי חיפה. בכל עונה הוא התקדם ביכולותיו המקצועיות. באפריל 2018 הוא עשה את הבכורה שלו בירוק ובשלושה משחקים העמיד ממוצעים של 5 נקודות ו-2 ריבאונדים ב-7 דקות, אך בסיום אותה עונה חיפה ירדה ללאומית. שם כבר התחיל להראות את הפוטנציאל ועזר לקבוצה להעפיל חזרה לליגת הבכירה. עונה לאחר מכן הוא כבר הגדיל את מספר הדקות שלו ל-22, בהן רשם 10.8 נקודות ו-4.7 ריבאונדים, מה שגרם לצהובים לשים עליו עין.
4 צפייה בגלריה
סורקין עוקף את פניני
סורקין עוקף את פניני
שידרג את עצמו בכל עונה. סורקין במדי חיפה
(צילום: אורן אהרוני)
השיפור נמשך גם בעונה האחרונה, כשב-29 דקות בממוצע סורקין רשם 13.5 נקודות ו-7.2 ריבאונדים. למרות היכולת הטובה שלו, הקבוצה ירדה שוב לליגה הלאומית, ובאותו שלב נכנסה מכבי תל אביב לתמונה בכל הכוח, מתוך רצון ממשי לראות אותו לובש את המדים הצהובים.
ההצעה שעמדה תחילה על חוזה לעונה אחת גדלה לעונה עם אופציה, השכר עלה בהתאם לרצון, וכבר מההתחלה שיבצו לו אימונים נוספים (לפחות שניים בשבוע) עם עוזרי המאמן וגם עם צוות פיתוח השחקנים - אבי אבן ויאיר שבח. המטרה הייתה לקדם ולשפר אותו על מנת שהוא יוכל להתאים את עצמו במהרה לרמה האירופית, וזה לא לקח הרבה זמן. נכון, הוא עדיין לא שם לחלוטין, ולסורקין יש עוד הרבה מה לשפר, אבל אפילו בשבוע האחרון נראית התקדמות משמעותית, גם מקצועית וגם מנטלית.
במשחקים האחרונים ביורוליג החליט יאניס ספרופולוס לקצר משמעותית את הרוטציה, מה שהוציא ממנה את כל הישראלים. יפתח זיו הראה שהוא עדיין סובל מחבלי קליטה, וכשקיבל צ'אנס לא סיפק את הסחורה, עוז בלייזר וג'ייק כהן בכלל לא התלבשו למשחק האחרון מול פנאתינייקוס וג׳ון דיברתולומאו קיבל פירורים. מי שדווקא כן שיחק וקיבל 15 דקות היה סורקין, שגם החזיר על האמון בו עם 9 נקודות, 6 ריבאונדים ו-15 במדד.
4 צפייה בגלריה
יאניס ספרופולוס ורומן סורקין
יאניס ספרופולוס ורומן סורקין
הרוטציה קוצרה, אבל דווקא סורקין קיבל קרדיט. עם ספרופולוס
(צילום: אורן אהרוני)
בסיום אותו משחק דאגו ג'יימס נאנלי ודרק וויליאמס לפרגן לישראלי הצעיר במסיבת העיתונאים. וויליאמס גילה שנאנלי אמר בחדר ההלבשה שסורקין ראוי להיות שחקן יורוליג, ושהוא באופן קבוע שואל את השניים שאלות, מנסה ללמוד מהם עד כמה שהוא יכול וכל הזמן מתייעץ. "כשיש שחקן שפתוח לביקורת על הטעויות שלו, אני לא דואג", אמר וויליאמס באותה מסיבת עיתונאים. "סורקין שחקן נהדר, הוא עוד ימשיך לתרום לנו".
בקבוצה מספרים שסורקין עצמו הגיע לאותה מסיבת עיתונאים עם הרבה ביטחון. נכון שבמכבי חיפה הוא לא נראה כל כך ביישן, והיה די בטוח בעצמו כשחקן מוביל, אבל בשבועות הראשונים במדים הצהובים משהו השתנה בו. הוא הבין לאט לאט שהוא חלק מקבוצה גדולה ונהיה שקט יותר עם הזמן. יחד עם זאת, הוא ידע שאם לא יעשה את קפיצת המדרגה הוא יהיה כמו עוד שחקן ישראלי שניסה את מזלו במכבי ת"א ולא הצליח להשתדרג.
"חיכיתי להזדמנות שלי", סיפר הפורוורד. "שמח שזה הצליח. כל משחק שאני עולה על הפרקט אני מרגיש חלק מהקבוצה. המאמן אמר לנו שיש משחק שאתה יכול לא לשחק ומשחק אחרי זה תשחק 30 דקות, צריך פשוט להישאר מוכן להזדמנות ולקחת אותה".
4 צפייה בגלריה
סורקין חוגג
סורקין חוגג
מתייעץ עם הזרים. סורקין עם וויליאמס
(צילום: אורן אהרוני)
במכבי תל אביב מעידים שתהליך הלמידה שלו בא לידי ביטוי לא רק בפן המקצועי, אלא גם בפן הבין אישי והמנטלי. הוא דואג לקחת מכל אחד במועדון טיפים, גם בנוגע לדברים הקטנים כמו היכולת לדבר מול תקשורת, מתוך הבנה שהוא נמצא בתוך מועדון גדול שמקבל הרבה חשיפה וכל מילה וכל מעשה שלו נמצאים תחת מעקב.
כל הדברים האלו עוזרים לו בסופו של דבר להפוך את עצמו לשחקן לגיטימי, להסתדר עם שחקנים בעלי ותק וניסיון וגורמים להם לרצות לעזור לו ולשמוח בהצלחתו. ובעיקר, הוא עוזר לעצמו להיות מוכן מנטלית ברגע הנכון כשיקראו לו לפרקט.