אחרי שבוע מזעזע בו הפסידה בבית לפרנקפורט והודחה מהליגה האירופית, ולאחר מכן נכנעה גם לקאדיס הנלחמת נגד הירידה, ברצלונה תתארח הערב (חמישי, 22.30) בלי יותר מדי חשק אצל סוסיאדד. עם שבעה מחזורים בקנה, כל מה שנשאר לה זה לשמור על העמדה ברביעייה הראשונה כדי להיכנס לליגת האלופות, וזהו. מרכז ההגנה צפוי להיראות אחרת, עם החזרה מהשעיה של רונלד אראוחו וההחלמה מפציעה של הבלם הוותיק ג'רארד פיקה (35). זה הפרט היחיד שמקשר בין פיקה לכדורגל נטו בימים החולפים.
הוא כבר שנים רבות שולח זרועות ארוכות לתחומים נוספים: הוא הפך לסלב בינלאומי בזכות הנישואים לזמרת שאקירה, מדגמן ומככב בטורנירי פוקר. אבל הסערה הנוכחית, שהצליחה להוציא את ספרד משלוותה, נוגעת לעסקנות שלו - פיקה הוא המייסד והנשיא של חברת "קוסמוס", הפועלת בין השאר בתחום ההשקעות בספורט, ומידע שנגנב על ידי האקרים ממחשבי ההתאחדות הספרדית מוכיח שפיקה חצה את הגבול שמפריד בין מקצוענות לניגוד אינטרסים.
4 צפייה בגלריה
ג'רארד פיקה
ג'רארד פיקה
חצה את הגבול שמפריד בין מקצוענות לניגוד אינטרסים. פיקה
(צילום: AP)
"קוסמוס" כבר נחשבת לשחקנית מרכזית בשוק הספורט העולמי, כשהשיא שלה הגיע במהפך של גביע דייויס והפיכתו למין מונדיאל מרוכז במקום תחרות מפוזרת בשלבים. מדובר בעסקת ענק בשווי 3 מיליארד דולר ל-25 שנים עליה חתמה החברה לפני מספר שנים עם איגוד הטניס העולמי, שרצה לערוך מתיחת פנים לטורניר הדגל שלו. כעת, ההאקרים גילו את היקף המעורבות שלה בעניין הרבה יותר בעייתי - העברת טורניר הסופר קופה הספרדי לסעודיה בחוזה של 10 שנים.
החל מ-2019 ספרד עברה לשיטה חדשה - במקום משחק בין האלופה למחזיקת הגביע, הצטרפו אליהן הסגנית והמפסידה בגמר (או לחלופין קבוצות אחרות לפי הדירוג בליגה) לסוג של פיינל-פור, שהתקיים כבר פעמיים בסעודיה והועבר משם פעם נוספת בגלל הקורונה. על פי ההקלטות שתוכנן פורסם בעיתון "אל קונפידנסיאל", פיקה העלה ב-2018 את רעיון שינוי הפורמט, קוסמוס שימשה כמתווכת בעסקה בין המארגנים הסעודים להתאחדות הספרדית, ונהנתה בשל כך מעמלה של 24 מיליון אירו. עוד נטען כי נשיא ההתאחדות הספרדית לואיס רוביאלס הסכים לשלם לפיקה 6 מיליון אירו על תרומתו וניסה להסתיר זאת ברישומים ובמסמכים שונים. ההתאחדות עצמה נהנית מ-40 מיליון אירו מדי שנה במסגרת העסקה, כשחלק מהסכום מחולק בין קבוצות הליגה (רוביאלס טען כי מדובר במחצית מהתשלום השנתי).
4 צפייה בגלריה
לואיס רוביאלס
לואיס רוביאלס
ניסה להסתיר את מעורבותו. רוביאלס
(צילום: EPA)
התקשורת התנפלה על פיקה, שניסה להתגונן ואמר כי הכדורגל הספרדי הרוויח מכך. הוא הצהיר כי לא קיבל תשלום מההתאחדות והוסיף: "אני גאה בעסקה ואין לי שום דבר להסתיר. ההקלטות הוציאו את דבריי מהקשר, רק ניסיתי לסייע לרוביאלס למצוא נוסחה נכונה לחוזה. אני יודע איך להפריד בין עסקאות מסחריות לבין העבודה שלי כשחקן. ניגוד אינטרסים? זה תלוי בערכים של כל אדם. אני לא מתכוון להתנצל. אולי זה לא מקובל ששחקן עושה דברים כאלה עד לפרישה, אבל אני נהנה מזה".
בניסיון להשתלט על הדיון הציבורי, גם רוביאלס התעקש כי אין פסול בהתנהלות, למרות ששכרו התנפח בשנים שמאז החתימה: "הסעודים שילמו את העמלה ולא ההתאחדות. אין לנו קשר כלכלי עם פיקה או החברה שלו. המחלקה המשפטית שלנו אמרה שאין בעיה. לכל צד בעניין יש קוד אתי משלו, ולהתאחדות יש שלושה פילטרים שונים שצריך לעבור לפני אישור עסקאות. אני מקווה שיהיו עוד כדורגלנים כמו פיקה, שלומדים ויש להם עיסוקים אחרים". רוביאלס אף התגאה בכך שבזכות הספרדים, אוהדות סעודיות מורשות להיכנס לאצטדיון ולא לשבת בהפרדה.
4 צפייה בגלריה
גביע הסופר קופה
גביע הסופר קופה
40 מיליון אירו מדי שנה רק כדי שהסופר קופה ינחת בסעודיה
(צילום: AFP)
אבל תוכן השיחות בין פיקה לרוביאלס יוצר תמונה לא נעימה בנוגע לעומק הפרטים הפיננסיים אליו ירד הבלם, כולל הרווח של הקבוצה בה הוא משחק. הוא גם זרק את שמו של לאו מסי באחת השיחות בתור דמות שתוכל לעזור להם, למרות שלארגנטינאי לא הייתה נגיעה בדבר. באחת ההקלטות הוא נשמע אומר לנשיא: "אם הבעיה היא כסף, ריאל מדריד תסכים לקבל 8 מיליון, ותוכל לתת 8 גם לברצלונה. אפשר להעניק 2 מיליון ועוד מיליון לשתי הקבוצות האחרות. ההתאחדות תישאר עם 6 מיליון ביד, ואנחנו יכולים ללחוץ על הסעודים להוסיף עוד, נגיד להם שבלי זה ריאל עלולה לא להגיע. תחשוב על זה, אירוח בספרד יכניס לך מקסימום 3 מיליון". בהקלטה אחרת הוא הוסיף: "הסעודים אמרו שישלמו מחר. העניין הוא שאמרו שישלמו רק לכם, אבל זה לא הגיוני שלא ישלמו גם לנו. אני צריך את הגיבוי שלך".
בעיה נוספת של פיקה היא שהעניין לא מסתיים שם. זה לא סוד שבשנים האחרונות הוא חווה ירידה חדה ביכולת שלו, וב-2018 פרש מנבחרת ספרד איתה זכה במונדיאל ובאליפות אירופה. עם זאת, באחת ההקלטות פיקה ביקש מרוביאלס לעזור לו לקבל זימון לסגל ששיחק באולימפיאדת טוקיו הקיץ: "אתה חייב לעזור לי בזה, אתה חייב לגרום לזה לקרות", לחץ פיקה על הנשיא. "אנחנו חייבים לדבר עם המאמן ולשמור זאת בסוד, אחרת שחקנים נוספים ינסו את זה". רוביאלס השיב כי ינסה לשוחח עם המאמן לואיס דה לה פואנטה, אך כי ההחלטה הסופית שמורה לו. בשיחת המשך אמר רוביאלס לפיקה כי דיבר עם המאמן, שאמר כי הוא מעדיף להמתין עד הבטחת המקום הטורניר לפני שידבר עם הבלם.
4 צפייה בגלריה
ג'רארד פיקה
ג'רארד פיקה
לא מבין את חומרת העניין? פיקה
(צילום: EPA)
זה לא נגמר שם - פיקה הביא לשיחות האישיות גם את האיבה לריאל מדריד, ואחרי ששמע כי גם סרחיו ראמוס מעוניין לשחק באולימפיאדה, כתב לרוביאלס: "זה בדיוק הסגנון שלו להדליף את זה קודם כדי להפעיל עליך לחץ". בסופו של דבר שני הבלמים לא זומנו לנבחרת, שזכתה במדליית הכסף.
יכול להיות שהדבר הגרוע ביותר הוא שפיקה ורוביאלס כלל לא מבינים את חומרת העניין. פיקה נותר איתן בעמדתו ואמר שלא רק שאינו מתכוון לפרוש, אלא שהפרשה רק נותנת לו מוטיבציה להמשיך לשחק עוד כמה שנים. גם כך הוא ספג לעג אחרי ההפסד לפרנקפורט, בגלל שהתרברב ברשתות החברתיות על החזרה של ברצלונה לגדולתה בעקבות הניצחון על ריאל בקלאסיקו, וכעת הוא מצטייר גם כעסקן מלוכלך שנגוע בשחיתות ומנסה לקדם את הקריירה הספורטיבית והקריירה העסקית דרך ניצול קשרים אישיים. עכשיו נותר לו לקוות שבקרוב תתפוצץ שערורייה אחרת כדי לקבל קצת אוויר.
פורסם לראשונה: 11:44, 21.04.22