בארצות הברית וברחבי העולם מציינים היום (שבת) 20 שנה לפיגועי ה-11 בספטמבר ולנפילת מגדלי התאומים. ניו יורק, העיר שהתמלאה בעשן ונכנסה לאבל עמוק לפני שני עשורים בדיוק, תארח הערב (23:00) את גמר אליפות ארצות הברית הפתוחה. שתי המתמודדות בגמר, אמה רדוקאנו וליילה פרננדס, אפילו לא היו בחיים כאשר התרחשה מתקפת הטרור שזעזעה את העולם. כן, הן עד כדי כך צעירות.
לפני כשלוש שנים, ב-10 ביולי 2018, רדוקאנו ופרננדס נפגשו בסיבוב השני של טורניר ווימבלדון לנערות. זה נגמר אז בניצחון 2:6, 4:6 לזכות רדוקאנו, והבריטית המשיכה עד לרבע הגמר, שם הודחה. באותם ימים איש לא העלה על דעתו שכעבור שלוש שנים בלבד השתיים יתמודדו זו מול זו בגמר אליפות ארה"ב לבוגרות.
5 צפייה בגלריה
ליילה פרננדס ואמה רדוקאנו
ליילה פרננדס ואמה רדוקאנו
ליילה פרננדס ואמה רדוקאנו. גמר שאי אפשר היה לחזות
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
אמה רדוקאנו לא מאמינה שהיא בגמר
אמה רדוקאנו לא מאמינה שהיא בגמר
רדוקאנו לא מאמינה שהיא בגמר
(צילום: AFP)
רדוקאנו, שתהיה בנובמבר הקרוב בת 19, הגיעה לארה"ב כמדורגת 150 בעולם והתייצבה לגראנד סלאם השני בקריירה הקצרה שלה. פרננדס, שחגגה יום הולדת 19 בתחילת השבוע, הופיעה לטורניר מהמקום ה-73 בדירוג העולמי (וסופרת בסך הכל שבע הופעות בטורנירי גראנד סלאם). למעשה השתיים ישחקו הערב זו מול זו בפעם הראשונה בקריירת הבוגרות, ולראשונה מאז המשחק ההוא. המנצחת תזכה ב-2.5 מיליון דולר.
"כמובן, מאז הגענו רחוק מאוד, כשחקניות וכנשים", אמרה רדוקאנו, "אני בטוחה שזה יהיה שונה מאוד מהפעם הקודמת שבה נפגשנו. שתינו משחקות טניס טוב, אז יהיה משחק טוב".

"היא תזכה במספר רב של גראנד סלאמים בוודאות"

רדוקאנו, שהגיעה לשמינית הגמר בווימבלדון השנה ומאז רק התעצמה וצברה ביטחון, ניצחה בחצי הגמר את מריה סקארי מיוון ולא ידעה את נפשה מרוב אושר. "בכנות, אני פשוט לא מאמינה שזה קורה. זה הלם, מטורף. להיות בגמר גראנד סלאם בשלב הזה של הקריירה שלי – אין לי מילים", אמרה. כשהיא נשאלה על הציפיות לקראת הגמר, השיבה: "הגעתי לטורניר מהמוקדמות, כך שטכנית על הנייר אין עליי לחץ".
5 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
אפילו הוא היה בין המברכים של רדוקאנו. בוריס ג'ונסון
(צילום: רויטרס)
"זו הייתה הופעה מדהימה", אמר מאטס וילאנדר, טניסאי העבר ופרשן יורוספורט, על הניצחון של רדוקאנו בחצי הגמר. "אתה אף פעם לא חושב שמישהו יתמודד עם הלחץ כפי שהיא התמודדה איתו. היא כוכבת. היא הולכת לזכות במספר רב של גראנד סלאמים בוודאות, והיא ראויה להיות בגמר".
מאטס וילאנדר: "רדוקאנו ופרננדס יודעות להישאר רגועות ברגעים החשובים ביותר. יש להן מתנה טבעית של רוגע, שהן לא נבהלות, וזה מדהים. אני אפילו לא יכול להסביר את זה"
"הרמה שלה לא תרד מתחת לזה. היא בטוחה בעצמה; היא צעירה; אין לה פחד מהלא נודע בכלל; ויהיה קשה מאוד לנצח אותה בגמר", הוסיף וילאנדר. "רדוקאנו ופרננדס יודעות להישאר רגועות ברגעים החשובים ביותר. יש להן מתנה טבעית של רוגע, שהן לא נבהלות, וזה מדהים. אני אפילו לא יכול להסביר את זה". אולי דווקא גילן הצעיר, והעובדה שהן משוחררות מציפיות, עזרו לשתי העולות לגמר לשחק בצורה משוחררת יותר.
הבריטית הפכה לטניסאית הצעירה ביותר שמגיעה לגמר פלאשינג מדו מאז סרינה וויליאמס, שעשתה את זה כשהייתה בת 17. אותו גמר ב-1999 היה גם האחרון עד היום שכלל שתי טניסאיות מתחת לגיל 20 – יריבתה של וויליאמס הייתה מרטינה הינגיס בת ה-18. שתיהן המשיכו לקריירות מפוארות, ושתי הפיינליסטיות הנוכחיות יקוו ללכת בדרכן.
5 צפייה בגלריה
ליילה פרננדס
ליילה פרננדס
הקהל התאהב בה. ליילה פרננדס
(צילום: AP)

קוטלת הגדולות

פרננדס הפכה כבר לצעירה ביותר מאז סרינה ב-99' שמנצחת באותו טורניר גראנד סלאם שתיים מהמדורגות בין חמש הראשונות בעולם, לאחר שגברה על נאומי אוסקה (3 בעולם) ואלינה סביטולינה (5) – אבל היא לא הסתפקה בזה וניצחה בחצי הגמר עוד מדורגת מהצמרת העולמית: את השנייה בעולם, הבלארוסית ארינה סבלנקה. "אני שמחה שכל מה שאני עושה על המגרש, האוהדים אוהבים אותו – ואני אוהבת את זה, גם כן. אפשר לומר שזה קסום", אמרה פרננדס אחרי שהעפילה לגמר.
רדוקאנו עוד לא שמטה מערכה בטורניר, והדיחה בין השאר את מדליסטית הזהב מטוקיו, בלינדה בנצ'יץ'. היא תהיה הטניסאית הבריטית הראשונה זה 44 שנה שמופיעה בגמר גראנד סלאם ליחידות, וכן פיינליסטית הגראנד סלאם הצעירה ביותר מאז 2004. "לא ממש הייתי בטוחה איך הרמה שלי תהיה כאן", הודתה רדוקאנו, "במובן מסוים רמת הטניס שלי הפתיעה אותי, באופן שבו הצלחתי להתגבר על כמה מהשחקניות הטובות בעולם".
"אישית, אני חושבת שבתוכי ידעתי שיש בי יכולות דומות ליריבות האלה, אבל לא ידעתי אם אני מסוגלת לשמר את זה במשך מערכה או משחק שלם", אמרה הסנסציה הבריטית, "להיות מסוגלת לעשות את זה ולנצח את השחקנים הטובות בעולם – אני באמת לא מאמינה שעשיתי את זה".
5 צפייה בגלריה
ליילה פרננדס בטירוף
ליילה פרננדס בטירוף
פרננדס חוגגת בחצי הגמר. מסע מופלא
(צילום: AFP)
שתי הטניסאיות הפכו ללא ספק לחביבות הקהל בטורניר. פרננדס אפילו אמרה שהצליחה לנצח בזכות הקהל הניו-יורקי שתמך בה ועודד אותה. בבריטניה ידוענים רבים בירכו את רדוקאנו על העלייה לגמר, בהם ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. "כל הכבוד על ניצחון מבריק. המדינה כולה תעודד אותך בגמר", כתב בחשבון הטוויטר הרשמי.
"מעולם לא חשבתי שאגיע מוקדם כל כך לגמר גראנד סלאם", הודתה רדוקאנו בריאיון לרדיו של רשת BBC. למעשה, אף אחד לא דמיין את זה, ואף אחד לא דמיין שאלה יהיו שתי העולות לגמר בארה"ב. אבל תאמינו או לא, יש הפתעות בחיים.
פורסם לראשונה: 16:52, 10.09.21