אולי יש מדינות עם הרבה יותר היסטוריה ומורשת אולימפית מסעודיה וקטאר, ועם מערכת ערכים של זכויות אדם ודמוקרטיה שהיא לא מושלמת אבל לפחות קיימת ותואמת במקצת את הרוח האולימפית, אבל הן יכולות לשכוח מאירוח המשחקים האולימפיים ב-2036. המשחק מכור.
"זאב בודד" - המדור של זאב אברהמי
הדו-קרב לאירוח המשחקים הללו יהיה בין קרן העושר הסעודית לאחותה הקטארית. זה יהיה מרוץ ההלבנה הספורטיבית הגדול בהיסטוריה. ערכים? זכויות נשים ולהט"בים? חופש דיבור ותקשורת חופשית? כמה אתם רוצים עבור הערכים הללו?
3 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת סעודיה
אוהדי נבחרת סעודיה
אוהדי נבחרת סעודיה
(Justin Setterfield/Getty Images)

על חשבון האמיר

הקטארים, אחרי המונדיאל האחרון, הוכיחו לעולם ובעיקר לעצמם שהם יכולים לארח טורניר עולמי ענק בהצלחה. הבקשה שלהם להיכנס למכרז עצמו נדחתה כבר שלוש פעמים, אבל אחרי הארגון של משחקי גביע העולם בכדורגל, ומאחר שרוב האצטדיונים והקומפלקסים בהשקעה של מיליארדי דולר עדיין קיימים, כמעט שאין ספק שהיא תהיה בין המועמדות הסופיות לאירוח.
נשיא הוועד האולימפי של קטאר, ג'ואן בן חמד אל ת'אני, שבמקרה הוא גם האח של האמיר תמים בן חמד אל ת'אני, מסתובב בכל העולם, לומד מה צריך כדי להכין את המדינה שלו לנצח במכרז. הוא היה נוכח בקרן האולימפית לפליטים, שהיא הבייבי של נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך. כבר הוחלט שהישיבה הבאה של הקרן לפליטים תיערך בקטאר. האם מישהו בדק מהו מצבם הרווחתי של עובדים זרים בקטאר? מה המדיניות כלפי פליטים? למה להפריע עם שאלות שלא יורדות טוב בגרון?
קטאר תארח את קרן הפליטים, והשנה אירחה את אליפות העולם בג'ודו ובשנה הבאה את אליפות העולם ובשחייה, ותכף היא תגיש בקשות לארח את גביע העולם בראגבי ב-2025 ואת משחקי אסיה. מי בדיוק יכול לסרב? ואם צריך, מפאת מזג האוויר, להזיז את המשחקים בכמה חודשים? אין בעיה, האמיר משלם. והוא לא היחיד שמשלם.
3 צפייה בגלריה
נשיא הוועד האולימפי של קטאר, ג'ואן בן חמד אל ת'אני עם נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית סבסטיאן קו
נשיא הוועד האולימפי של קטאר, ג'ואן בן חמד אל ת'אני עם נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית סבסטיאן קו
למה להפריע עם שאלות שלא יורדות טוב בגרון? ג'ואן בן חמד אל ת'אני עם נשיא התאחדות האתלטיקה הבינלאומית סבסטיאן קו
(Christian Petersen/Getty Images)
בשנתיים האחרונות, סעודיה נמצאת בשופינג מטורף וחסר מעצורים של מוצרי סל שאמורים להוריד ממנה את הזרקורים על מצב זכויות האדם בגבולותיה. הסכום המדובר בשנתיים וחצי האחרונות הוא בזבוז כספים מסחרר בגובה 6.3 מיליארד דולר (כך לפי בדיקת של "הגרדיאן") על ספורט - פי ארבעה ממה שהוציאה הממלכה בשש השנים שלפני 2021. מדובר בסכום שהוא שווה לתוצר הלאומי של מדינות קטנות, ושגדול הרבה יותר מההערכות המוקדמות. הסעודים, כמו הקטארים, הבינו שספורט הוא מפלט מעולה, ודי זול מבחינתם, שדרכו הם יכולים להלבין את עצמם ולהסיט את תשומת לב העולם מהפרות של זכויות אדם בארצם.
וזה עובד. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שהבטיח לנדות את הסעודים לאחר הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018, כבר ערך ביקור ידידותי במדינה בשנה שעברה. מאחר שקרן העושר הסעודית (עם נכסים בשווי 700 מיליארד דולר, מהעשירות בעולם) אינה דוגלת בשקיפות, רבים מאמינים כי היקף ההשקעות וההשפעה שלה הוא הרבה יותר גדול, וכך גם גודלו של מפעל ההלבנה הספורטיבית שלה.

מכדורגל ועד גולף

אין שום דבר שמסוגל לעצור או לשנות את כריעת הברך בפני הכסף של מדינות המפרץ. התלונות של ארגון אמנסטי בעקבות רכישת קבוצת הכדורגל האנגלית ניוקאסל בידי הסעודים בנובמבר 2021, נרשמו בפרוטוקול. מאז הקנייה שונה סט התלבושות של משחקי החוץ של הקבוצה, והיא משחקת עם תלבושת שמתאימה ומזכירה את זו של הנבחרת הלאומית של סעודיה. "זה מראה את כוחו של ההון הסעודי", אמר פליקס ג'ייקנס מ"אמנסטי אינטרנשיונל", "ואת הרצון שלה להלבין דרך הספורט את הרקורד הברוטלי והעקוב מדם שלה בכל מה שקשור לזכויות אדם".
3 צפייה בגלריה
אוהדי ניוקאסל
אוהדי ניוקאסל
ההשקעה בהם הייתה עוד יחסית מינורית. אוהדי ניוקאסל
(צילום: רויטרס)
ההשקעה בניוקאסל, 415 מיליון דולר, הייתה יחסית מינורית. שנה לאחר מכן, קרן ההון הסעודית מקציבה 2.3 מיליארד דולר להשקעות בכדורגל, בעיקר העולמי, כולל רכישת ארבע קבוצות מהליגה הסעודית. היא מביאה לאל-נאסר את כריסטיאנו רונאלדו, שפותח את הסכר לקיץ שבו מגיעים לליגה שמות ענק כמו קארים בנזמה, אנגולו קאנטה ורוברטו פירמינו. הפנקס פתוח, והיד רק מחכה לחתום. לקיליאן אמבאפה הציעו הסעודים 200 מיליון אירו בעונה (לא כולל 300 מיליון לפריז סן-ז'רמן) - הצעה שרק אמבאפה היה יכול לסרב לה.
טורנירים של טניס, תחרויות אתלטיקה, מרוצי מכוניות, קרבות אגרוף ועוד ענפים כבר מתקיימים בסעודיה. הסופר-קאפ של ספרד ואיטליה נערך בשנה שעברה באותו שבוע בריאד. הסעודים זרקו בשנה שעברה סכום אסטרונומי של שני מיליארד דולר כדי להקים יש מאין סבב גולף שהיה אמור להתחרות עם הסבב העולמי המסורתי PGA. ראשי ה-PGA ניסו להתנגד, אבל היה מדובר בהשתלטות עוינת. שחקנים היו יכולים להרוויח בטורניר אחד בסבב הסעודי את מה שלא הרוויחו בכל הקריירה שלהם. אחרי הבטחה שלא ייכנעו לכסף, מארגני ה-PGA התכופפו וישתפו עימו פעולה. ועדה של הסנאט האמריקאי אמנם חוקרת את המקרה, אבל כמעט אין ספק שהסבבים יאוחדו ובראשו יעמוד נציג מקרן ההון הסעודית.

הדובדבן: לנצח את קטאר

הסעודים אינם מסתפקים רק בתשלומים עבור קניית קבוצות ותחרויות ספורט בכלל. אם הם משקיעים בפורמולה 1, הם משקיעים גם בחברות שמייצרות את המכוניות, הם קונים בלי הפסקה שטחי פרסום בתחרויות ספורט, והם גם שחקן עיקרי ברכישת חברות המעורבות בייצור משחקי וידיאו.
מדובר בגוף רב-זרועות, חסר כל חשבון כספי, שמוכן לשלם המון עבור כל מה שיעזור לו להלבין את ההתנהלות הבלתי דמוקרטית של הממלכה. הסעודים אמנם מתכננים ללכת בעקבות קטאר ולארח את המונדיאל ב-2030, אבל גולת הכותרת של המאמץ הזה, הדובדבן שבקצפת, יהיה כמובן ניצחון במכרז על אירוח האולימפיאדה ב-2036, בעיקר אם זה יהיה על חשבון קטאר.
פורסם לראשונה: 10:03, 04.08.23