בקושי 24 שעות חלפו מאז שהקרע בין קיליאן אמבאפה ופריז סן־ז'רמן קיבל רנטגן: טוטנהאם כבר הגישה לו הצעה, מנצ'סטר יונייטד וארסנל מתעניינות, הוא יצר קשר עם חבר בצ'לסי, באיירן מינכן תתעניין אם עסקת הארי קיין לא תצא לפועל, מילאן היא האפשרות היחידה עבורו באיטליה, ואל־הילאל, הקבוצה שלאו מסי נופף מעליו לטובת אמריקה, גם שמה על השולחן חבילת פיתויים מלאת אפסים.
סוף השבוע הזה הבהיר שני דברים: הפרויקט בפריז מתפרק, אין לו שום תוחלת. מסי הלך לאמריקה, אמבאפה הולך, ניימאר כבר מזמן לא שם, לפחות לא בנפשו. הנושא השני הוא שהשחקן, שהוא בלי ספק אחד משלושת הטובים בפלנטה כרגע, קרא את הבלוף במשחק הפוקר שהוא משחק עם המועדון שלו והוא הולך לשחק במועדון אחר, בשיא הקריירה.
4 צפייה בגלריה
אמבאפה
אמבאפה
עוזב את פריז. אמבאפה
(צילום: bERTRAND GUAY / AFP))
4 צפייה בגלריה
(איור: ליאו אטלמן )

פצע מוגלתי

כמובן שהקבוצה הכי רצינית במרדף אחרי שירותיו של הצרפתי היא ריאל מדריד. היא נמצאת ברקע הסכסוך. מדובר במאבק גלדיאטורי של כוח וכבוד, אבל בעיקר של הרבה כסף. המועדון הפריזאי הבהיר כבר לפני כמה שבועות לאמבאפה שהוא חייב לחתום כבר הקיץ על חוזה ארוך טווח, כדי לשים על הנייר את ההבטחות שלו בדיבורים לגבי מחויבותו לקבוצה. אחרת, המועדון דורש שיעזוב. לפ.ס.ז' יש כיסים מאוד עמוקים, אבל אין להם שום כוונה לוותר על הכסף מההעברה של אמבאפה. בסוף השנה הבאה אמבאפה יהיה שחקן חופשי ופריז לא תראה גרוש מעזיבתו.
בסוף השבוע, האלופה הצרפתית הכריזה כי אמבאפה לא יהיה בסגל הקבוצה שיוצאת למסע אימונים ביפן ודרום קוריאה, והכריחה אותו להתאמן עם סגל הקבוצה שנשאר מאחור, זאת אומרת, השחקנים שפריז לא בונה עליהם לסגל לעונה הבאה, אבל עדיין נמצאים אצלה תחת חוזה. אמבאפה עשה כהנחיית המועדון, אבל הבהיר: אין לי שום בעיה, ואולי אני אפילו מעדיף, לשבת את העונה הזו בחוץ ולעזוב ללא תמורה בסוף העונה. זוהי אמירה־החלטה אמיצה של אמבאפה: הוא קפטן הנבחרת הצרפתית שבקיץ תשתתף באליפות אירופה בכדורגל.
לפ.ס.ז' אין שום אופציות. היא תהיה חייבת לשלם לאמבאפה את מאה מיליון הדולרים שהיא צריכה לשלם לו השנה. אמבאפה אמנם הבטיח שלא יעזוב את הקבוצה בחינם, אבל הוא יודע שאם ריאל לא תצטרך לשלם עליו סכום העברה, היא תוכל להשקיע יותר בבונוס החתימה שלו, שכבר עכשיו מוערך באזורים שבין 250 ל־300 מיליון דולר.
פ.ס.ז' מרגישה נבגדת. זו לא רק ההבטחה של אמבאפה להיות סמי־נאמן, אלא העובדה שהיא השקיעה בו כבר יותר מ־450 מיליון דולר (ההעברה ממונאקו, משכורות ובונוסים, פלוס מענק חתימה בן תשע ספרות רק בשנה שעברה). אם אמבאפה יישאר אצלה העונה הוא ירוויח פעמיים (משכורת פלוס מענק חתימה), והיא תצא קירחת מכאן ומכאן. לריאל גם יש פוליסת ביטוח בעמדה בדמות ויניסיוס. פ.ס.ז' הולכת להיכנס לקרב עם אמבאפה. בלי כפפות. זה הולך להיות מכוער. כשקבוצה רוצה לסלק מהסגל שלה שחקן שהוא טופ 3 בעולם, יש הרבה מוגלה לפצע הזה.
4 צפייה בגלריה
פ.ס.ז'
פ.ס.ז'
אמבאפה לא זכה לשריקות בוז מהאוהדים כמו שספגו מסי וניימאר
(צילום: רויטרס)

די, נמאס

אמבאפה (24), שהיה מעורב פיזית ורגשית במהומות בצרפת בשבועות האחרונים, היה אמור להיות אבן הפינה שסביבה תיבנה קבוצה חדשה, צרפתית יותר. על עומק הקרע והציפיות בין שני הצדדים תעיד העובדה שהמועדון שמע על כוונות השחקן לא לחתום על הארכת חוזה רק לאחר שמנהליו קיבלו פנייה מעיתון צרפתי שבידיו היה עותק מההצהרה של אמבאפה.
צריך לזכור: שני הצדדים היו בעמדה דומה בקיץ שעבר, כשאפילו נשיא צרפת עמנואל מקרון התגייס כדי לשכנע את אמבאפה להישאר. ריאל מדריד נופפה לעברו בחוזה היקר בהיסטוריה, אבל אז החליטו הבעלים הקטארים של המועדון לתחוב את הידיים שלהם עמוק לחשבונות הבנק כדי להשאיר את אמבאפה. חלק מכך נבע מהרצון לראותו בקבוצה בבעלות קטארית לפני הגביע העולמי במדינה. החוזה היה לשנתיים עם אופציה של השחקן לשנה שלישית. אמבאפה כעת הודיע למועדון שהוא מוותר על האופציה. ההפסד לפ.ס.ז' הוא של מינימום 200 מיליון דולר. בוטנים במונחים קטאריים, אבל פגיעה עצומה באגו ותחושה של בגידה.
4 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת צרפת קיליאן אמבאפה עם גביע מלך השערים של מונדיאל 2022
שחקן נבחרת צרפת קיליאן אמבאפה עם גביע מלך השערים של מונדיאל 2022
כמעט לבדו הביא את צרפת לסף זכייה חוזרת בגביע העולמי. אמבאפה
(AFP)
צריך גם לזכור שלמרות העונה המאוד בינונית של פ.ס.ז', אמבאפה לא זכה ליחס רע ולשריקות בוז מהאוהדים כמו שספגו מסי וניימאר. במונחים של כדורגל בינלאומי, אמבאפה אפילו חיזק את המותג שלו לאחר שכמעט לבדו הביא את צרפת לסף זכייה חוזרת בגביע העולמי. תוסיפו לזה את הנדבך של היותו יליד הפרברים המפורסמים מסביב לפריז, את המנוע השיווקי מסביב לשמו ואת מכירות המרצ'נדייז, ותקבלו קבוצה עם משבר זהות קשה, ואוהדים שאין להם עם מי להזדהות.
קשה להאמין איך אמבאפה והקבוצה יכולים לחדש את הקשר ביניהם. מאז ההודעה של אמבאפה ביוני הם נמצאים במלחמת גרסאות מטונפת וציבורית. צד אחד טוען שהם כבר היו בשיחות על הארכת חוזה, ואילו מחנה אמבאפה טוען שמדובר בשקר מוחלט וכי הוא הודיע לקבוצה כבר בשנה שעברה, זמן קצר לאחר שחתמו על החוזה, כי הוא לא מתעתד להמשיך לשחק בקבוצה בשנה השלישית של החוזה (שנת האופציה). בתגובה הציג המועדון את החולצה שאותה לבש אמבאפה בטקס חתימת החוזה, עם השנה 2025 עליה.
נשיא המועדון, נאסר אל־ח'לאיפי, ניצל את טקס ההגעה של המאמן החדש, לואיס אנריקה, כדי להתחיל בטקס הגירוש של הכוכב מהמועדון. "אנחנו לא רוצים שהוא יעזוב בחינם ב־2024", אמר אל־ח'לאיפי. "אם הוא רוצה להישאר, הוא חייב לחתום על הארכת חוזה".
אבל מתברר שזה לא נכון: אמבאפה יכול להישאר גם בלי הארכת חוזה ולעזוב בחינם בסוף העונה. אין לו בעיה גם לקבל את המשכורת שלו בעודו צופה בנטפליקס שרוע על הספה בבית. גם ההתייחסות של אל־ח'לאיפי לדרך ההתנהלות של אמבאפה ויועציו (בראשות אמו) היא היתממות: אל־ח'לאיפי התנהג באותה צורה כלפי ברצלונה כשזו לא יכלה להרשות לעצמה להחזיק יותר במסי.
בינתיים הקטארים הציעו לאמבאפה מיליארד דולר לעשר שנים כדי להישאר בקבוצה. התגובה של אמבאפה ברורה: אין שום הצעה שתשאיר אותי בפ.ס.ז'. לאמבאפה נמאס מהקבוצה, מהפרויקט, מהאכזבות, משינויי המאמנים והסגל, אולי אפילו מהעיר ומהמדינה ומהפרברים. זה הזמן להתגרש, וטבעם של גירושים להיות לא נעימים. הוא צריך בית חדש. והוא מרגיש שהוא נתן מספיק לבית הקודם כדי שישקם את עצמו בלעדיו.