בשיתוף המכביה ה-21
כמו בכל אחת מתחרויות המכביה האחרונות, גם הפעם משולבים ענפים פאראלימפיים כחלק בלתי נפרד מהתחרויות הרגילות של האירוע. ביקרנו בגמר כדורסל כסאות גלגלים, שם ראינו הרבה כישרון, יכולת ורוח ספורטיבית. מה היה לספורטאים ולמארגנים לספר על המשמעות של שילוב ספורטאים פאראלימפיים בתחרויות המכביה?

עשהאל שבו, שחקן נבחרת ישראל בכדורסל כסאות גלגלים - שאיבד את אמו ושלושה מאחיו בפיגוע טרור ב-2002 כשהיה בן 9, אמר כי "אחרי שאתה עובר טראומה כל-כך גדולה, מה שעוזר לך לקום בבוקר זה השאיפה להצליח. ומבחינתי הספורט זה הכול. עברתי פציעה מאוד מאוד קשה, והדבר שבאמת הרים אותי - זה הספורט".
2 צפייה בגלריה
עשהאל שבו
עשהאל שבו
עשהאל שבו
(צילום: אסף מגל)
רון בולוטין, המנהל המקצועי של הוועד הפראלימפי הישראלי, פירט על התחרויות במכביה: "יש לנו חמישה ענפים פאראלימפיים, שמשולבים בתחרויות הרגילות של המכביה. למסורת השילוב במסגרת המכביה יש ערך מוסף, חינוכי, חברתי, מעבר לעצם הפעילות ספורטיבית".
ריקי קנטרביץ', סגן יו"ר המכביה, אמר כי "השילוב הזה הוא קודם כל טוב לספורטאים הפאראלימפים, אבל הוא לא פחות חשוב, אולי יותר חשוב דווקא, לספורטאים ללא מגבלה. בספורט כולנו ספורטאים, ואחר-כך זה גם יוצא החוצה. לומדים להסתכל לכולם בגובה העיניים, זה ישפיע בסופו של דבר על הסביבה וזה מתחיל פה. אנחנו מנסים תמיד לשלב עוד ועוד ענפי ספורט כאלו במכביה".
שבו קורא לכל בני הנוער הצעירים, "אם יש לכם איזושהי מגבלה פיזית, קודם כל בואו אלינו, אנחנו רוצים אתכם. וגם אלו שאין להם מגבלה פיזית ועדיין מרגישים קשיים וחווים קשיים, כולנו חווים קשיים, צריך לדעת להמשיך ולקום. ושמכל קושי אנחנו נהיה חזקים יותר וככה אנחנו בעצם בונים לעצמנו את החיים, אנחנו צומחים דרך קושי, הצמיחה באה רק דרך התמודדות".
אלי בירנבאום, יו"ד הוועד האולימפי, מסכם ומאחל לכל הספורטאים, "הפאראלימפים והאולימפיים גם יחד, שימשיכו להתחרות ברוח ספורטיבית טובה. זה ייתן גם דרך ארץ למדינה שלנו".
2 צפייה בגלריה
גמר טורניר הכדורסל בכיסאות גלגלים
גמר טורניר הכדורסל בכיסאות גלגלים
גמר טורניר הכדורסל בכיסאות גלגלים
(צילום: אסף מגל)
התמיכה בשילובם של ספורטאים עם מוגבלויות במגוון רחב של ענפי הספורט השונים הינם נדבך נוסף מתוך מהלך רחב היקף שמוביל מפעל הפיס בשנים האחרונות לשילובם של אנשים עם מוגבלויות בחברה הישראלית במטרה לייצר שיווין הזדמנויות מלא בכל תחומי החיים: הקמת מבני ציבור ייעודיים ומימון פעילויות במסגרת הקהילה, רכישת אופני טנדם עבור הרשויות, אירועי "לילה סגול" ופרויקטים לאומיים כמו 'שווים בתעסוקה' בשיתוף קבוצת "ידיעות אחרונות" ועמותת שווים, כמו גם יצירת קורסי הכשרה למען שילוב מיטבי בעולם התעסוקה. במסגרת זו מושקעים משאבים גדולים בפרויקטים רבים ויוזמות מגוונות יחד עם הרשויות המקומיות.
מנכ"ל מפעל הפיס, עו"ד בני דרייפוס, אמר כי "שילובם של אנשים עם מוגבלויות בכל תחומי החברה הוא יעד עליון וכפועל יוצא מכך מתקיימים מיזמים ארציים ומקומיים רבים למען שילוב מלא בקהילה, במשק, בתקשורת וכמובן גם בספורט. אנחנו שולחים לכלל המתחרים במקצים הייעודיים חיבוק גדול וברכת הצלחה בשמנו ואני בטוח שגם בשמם של כל אזרחי ישראל״.
בשיתוף המכביה ה-21