המלחמה בעזה השביתה כמובן את הכדורגל בישראל, אבל האוהדים לא יושבים בחיבוק ידיים, להפך: את הוואקום הספורטיבי הם ממלאים בכל הכוח עם יוזמות עצמאיות וקבוצתיות מחממות־לב למען תושבי העוטף והחיילים בחזית ומחוות לזכר הנרצחים והנופלים.
חלק מהקורבנות היו אוהדים מסורים בעצמם, למשל עידן עדרי ז"ל, שנרצח במסיבת הטבע, ונקבר עם חולצה של קבוצתו האהובה בית"ר ירושלים; גופתו של אוהד בית"ר אחר, חי צפתי ז"ל, זוהתה בעזרת קעקוע הקבוצה שעל גבו.
2 צפייה בגלריה
yk13634871
yk13634871
המשפחה ביקשה, 2,000 איש הגיעו בחולצות אדומות. הלווייתו של סמל עידן רז
(צילום: נחום סגל)
בימים שמאז הטבח בעוטף עזה הוצפו הרשתות החברתיות בעדכונים על הלוויות של עשרות אוהדים. היו משפחות שביקשו מאנשים להגיע להלוויות יקיריהן עטופים בחולצות ובצעיפים הקבוצות שליוו את בניהן כל חייהם. ההיענות הייתה מדהימה. ברביעי האחרון, למשל, הגיעו כאלפיים אנשים לבושים באדום להלוויה של עידן רז ז"ל, לוחם גולני ואוהד הפועל ת"א, שנפל בקרב. בדברי ההספד בבית העלמין בעין המפרץ אמרה אמו אתי: "אני יודעת שיש פה אוהדים של מכבי ת"א ובית"ר ירושלים, שעבורם הצבע האדום זה ממש סוף העולם, ועדיין בחרו לשים על עצמם אדום ולהיות מחוברים כולנו יחד לרוחו של עידן. תודה על המחווה".
באופן טבעי, אוהדים רבים התגייסו בימים האחרונים לשירות מילואים. חלקם מקפידים להגיע עם הצעיפים של קבוצותיהם האהודות. הם מכניסים את הצעיפים לטנקים, לפק"ל האישי, רוצים להיות קרובים יותר מכל לאהבתם הגדולה גם בשעה הקשה ביותר של המדינה.
עמותת אוהדי מכבי ת"א, "אחים לסמל", מרכזת את שמות אוהדי הקבוצה שנרצחו או נפלו כחללים ומעדכנת על הלוויותיהם. בנוסף, ארגוני האוהדים של מכבי ת"א ־ אחים לסמל, קרן מכבי, מכבי פנאטיקס, הגייט, אגודת מכבי ־ גייסו כבר מאות אלפי שקלים לטובת רכישת וסטים קרמיים וקסדות ללוחמים, צעצועים ועשרות אלפי שקיות עם חולצות, גרביים, מוצרי טואלטיקה וחטיפים. גם ארגון האולטראס של הפועל ת"א, מעבר להנצחת אוהדי הקבוצה שנרצחו ונפלו, מתרים כספים ומסייע בציוד ובתמיכה למשפחות השונות, יחד עם ליווי המשפחות השכולות החל מהשבעה.
אוהד הפועל ת"א אחר, אורי מייזלמן, כעובד בימים כתיקונם כמדריך במחנות השמדה בפולין, עסוק בשבוע האחרון בפעילות התנדבותית, למשל דאגה למכונות תפירה למלונות ים המלח לטובת תושבי בארי, לאחר שהמתפרה בגלריה לאומנות בקיבוץ הפגוע נשרפה כליל; אושיית טוויטר אחרת, אוהד הפועל באר־שבע מתן חלק ("שזיף") שתבע את סלוגן המלחמה "הופכים עליהם", הוא אחד האזרחים הפעילים ביותר במלחמה: מסייע בגיוס כספים לציוד צבאי, מרכז עשרות בקשות מצד חיילים ואזרחים ומפנה אליהם תורמים, ועוד; צביקה הדר, גם הוא אוהד באר־שבע כמובן, שהוציא בעבר רישיון כנהג משאית, עושה מדי יום את הדרך ממרכז הארץ עם דגל הקבוצה על המשאית עם ציוד לחיילים ולתושבי העוטף.

התגייסות קבוצתית

גם מועדוני הכדורגל נרתמו למאמץ הלאומי. בנוסף לשחקנים מגיעים להלוויות, מבקרים פצועים בבית חולים וילדים במתחמי מפונים, הקימו הקבוצות בסיוע האוהדים חמ"לים במטרה לגייס תרומות וציוד לחיילים. מירושלים יוצאות בכל יום מספר משאיות עם ציוד כגון סוללות, מטענים ניידים ופנסים. כמו כן, בבית"ר מתקבלות אינספור פניות לגבי אוהדים שנרצחו או נפלו במהלך הלחימה, והוחלט ליזום לזכרם פרויקט הנצחה ותוקם אנדרטה בבית וגן.
היו גם יוזמות פרטיות של בכירים בכדורגל הישראלי. בעלי בית"ר ירושלים, למשל, ברק אברמוב, ירד לדרום כדי להכין אוכל לחיילים ותרם ציוד, כמו גם חדרים בבית מלון בתל־אביב; אלונה ברקת, בעלי הפועל באר־שבע, מתנדבת במרכז הקונגרסים; יו"ר ההתאחדות לשעבר, אורן חסון, שבנו משרת ביחידת עילית, עושה מדי יום את הקו בין מושב אביבים בצפון למחנה רעים באוגדת עזה עם העברת ציוד שגייס כתרומות ללוחמים ־ משקפי לחימה, נעליים טקטיות, שעונים או פנסים, ומפנה תושבים משדרות ואשקלון למשפחות מארחות, זאת במקביל לחמ"לים שפתח לטובת גיוס תרומות.
2 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
מתנדבת במרכז הקונגרסים. ברקת
(צילום: עוז מועלם)
גם אצל השחקנים נרשמו יוזמות עצמאיות. רותם חטואל מבאר־שבע, לדוגמה, מגייס כספים, מגיע לביקורים בבסיסי צבא, ואסף יחד עם חבריו עשרות אלפי שקלים לטובת רכישת ציוד לחיילי צה"ל.
אנשי עסקים שמזוהים עם הקבוצות מסייעים גם הם. הטייקון יצחק תשובה, לשעבר הבעלים של מכבי נתניה, ירד בימים האחרונים לבסיסי צה"ל בדרום, רקד עם החיילים וגם גייס כספים רבים לטובת רכישת ציוד כמו אפודים קרמיים; מני ויצמן, לשעבר בעלי הפועל ת"א, עזר למינהלת הליגה בכדורסל להוציא את הזרים בטיסות לקפריסין וליוון ולשכן אותם שם בבתי המלון שבבעלותו.
אגב, היוזמות לא מתרכזות רק בתוך ישראל. היו אוהדים שפתחו חמ"ל בינלאומי בניסיון לסייע בהסברה ולהשפיע על מועדונים שאוהדיהם יצאו נגד ישראל ובעד הפלסטינים. בין היתר הם מפיקים סרטונים ויוזמים שיחות עם ארגוני אוהדים של קבוצות בחו"ל.
אלה ימים שבהם הכדורגל נדחק לשוליים ומילים כמו ניצחון והפסד מקבלות משמעות אחרת לגמרי, אבל דבר אחד בטוח: עם יוזמות נפלאות כאלה, עם התגייסות כה גורפת, החברה הישראלית כבר ניצחה.