אליפות אירופה באתלטיקה לא לבד. מינכן מארחת בימים אלה במשותף סדרה של אליפויות אירופה בענפים שונים – התעמלות מכשירים, כדורעף חופים, קיאקים, חתירה, אופניים, טיפוס, טריאתלון וטניס-שולחן. מיני-אולימפיאדה לציון 50 שנה למשחקי מינכן. הפנינג של ספורט. מאכלים בוואריים לרוב, פזורים בין תחנות הפעלה שונות, בעיקר לילדים, שפתחו מיטב חברות הענק הגרמניות. לכל ענף יש מיצג משלו, והמבקרים יכולים להתנסות בו. משפחות-משפחות נוהרות פנימה, מקבלות הסברים, משתעשעות. ככה בונים תרבות של ספורט.
עוד על אליפות אירופה באתלטיקה
אחרים עולים על הגבעות ומנסים לתפוס נתח קטן מהתחרויות באצטדיון. מחיר הכרטיסים נע בין 35 ל-65 אירו או 165 לחבילת פרימיום. זוג גרמני עם שלושה ילדים מתלבט ארוכות מול הכניסה. בסוף הם מוותרים. "אנחנו יכולים להרשות את זה לעצמנו, וזה לא יקר לעומת מה שהוצאנו בפעמים קודמות או על אירועים אחרים", אומרת פרייה פטרס, "אבל עוד מעט סוף הקיץ, החורף מגיע ואנחנו לא יודעים מה מחכה לנו שם. צריך להיות זהירים".
3 צפייה בגלריה
בלסינגג אפריפה
בלסינגג אפריפה
"מגיע כפייבוריט". אפריפה
(צילום: gettyimages)
בינתיים הקיץ מכה כאן באכזריות. חום אימים. לחות נוראית. הספורטאים במסלול האתלטיקה הקטן בצילו של האצטדיון האולימפי מתמתחים, עושים ספרינטים, קופצים, זורקים. אבל אחרי כמה דקות הם נכנעים. נשכבים עם בטנם על הדשא כמו פרות באחו, מנענעים ברגליהם ומתמכרים לקרני השמש.
רק שאי-אפשר לשכוח את כל הכיעור, הטרגדיה מתחת לפני השטח. עברתי בין הגשרים ההולכים ומקיפים את המקום, מול בנין ב-מ-וו, מעל האוטוסטרדה, מעל הגשר שבו איש ביטחון ממוצא ערבי הצדיע שלשום במועל יד לעבר המשלחת הישראלית. בסופו נפרשה אבן הזיכרון עם שמות 11 החללים, י"א הספורטאים הישראלים שנרצחו כאן, אבן מצמיתה שעוצרת את נשימתך.

ההמתנה הכפולה של בלסינג

חנה קנייזבה מיננקו תתחרה הערב החל מ-21:55 בגמר הקפיצה המשולשת. אדוה כהן עלתה לגמר ה-3,000 מטר משוכות (יתקיים מחר בערב) עם הזמן השישי בטיבו, 9:39.99 דקות. רצי המרתון ולונה צ'מטאי סלפטר כבר הביאו מדליות. אבל נראה שגולת הכותרת של המשלחת הישראלית היא ילד הפלא החדש, בלסינג אפריפה. בגיל 18, הוא הוכתר לאחרונה כאלוף העולם עד גיל 20 בריצת 200 מטר בזמן מדהים, 19.96 שניות. מקולומביה הוא התעופף להמשיך במומנטום במינכן, והפעם בין רצים בוגרים.
3 צפייה בגלריה
נבחרת ישראל על הפודיום עם הזהב
נבחרת ישראל על הפודיום עם הזהב
התחילה את האליפות הפנטסטית של ישראל. נבחרת המרתון על הפודיום עם הזהב
(צילום: גטי אימג'ס)
ככל שהתקרב מועד ריצת חצי הגמר שלו אמש, בשעה המקומית והמדויקת בצורה כה גרמנית, 20.13, כך האפירו השמיים. במקום החום של הצהריים מבול התחיל לרדת על הצופים, אבל הם לא כאלו שמתרגשים מגשם. הקהל החל למחוא כפיים בקצב במשך דקות ארוכות כדי להכניס את הספורטאים לטירוף, עבר לגל המקסיקני הידוע ואז בחליף למסיבת דיסקו. אבל מה שתופס ביציעים פחות מצליח על המסלול, והמבול הזה הוביל לדחייה של התחרויות עד לשיפור במזג האוויר.
בינתיים היה מעניין לדבר עם אנשי המקצוע שבאו לצפות. יו"ר איגוד האתלטיקה עמי ברן חושב שאפריפה כבר עשה את שלו הקיץ ("כל מה שהוא ישיג מעכשיו זה בונוס"), אבל המנהל המקצועי של האיגוד, רוגל נחום, מכוון קצת יותר למעלה: "הוא מגיע כפייבוריט, עם הזמן הכי טוב באירופה השנה והצלחות בתחרויות בינלאומיות. אז הגמר הוא המטרה. שם זה כבר משהו אחר, יש את האלמנט של אם אתה יכול להתעלות או לא".
3 צפייה בגלריה
בלסינגג אפריפה
בלסינגג אפריפה
רוגל נחום: "הוא מגיע כפייבוריט". אפריפה (מימין) במינכן
(צילום: gettyimages)
נחום, שמכיר היטב את המעמדים האלה בתור קופץ משולשת מצטיין, בעבר, מוסיף: "אתה עובד קשה פיזית ולוגיסטית, ואז יש תקופה מאוד קצרה של קליימקס באליפויות. זה דבר שמעצים את התחושות ואת החוויה, בעיקר במינכן. אנחנו מתחרים הרבה באצטדיונים קטנים וריקים, ופתאום יש פה 60 אלף איש שמבינים, מעורבים ואוהבים אתלטיקה. צריך למצוא פה את שביל הזהב, כי אווירה כזו, והייצוג של המדינה, כל זה יכול להכניס אותך לאטרף והתרגשות או ללחץ. אתלט טוב זה אתלט שמוצא איזון, שלוקח הכל לכיוון החיובי. אין מתכון לזה. אבל מי שיודע שהוא בכושר טוב? זה מעיף אותו".
מה שכמעט העיף באמת את אפריפה הייתה הילדותיות, אבל אין לו מספיק ניסיון כדי להימנע מדברים כאלה. לקראת קו הסיום במקצה שלו המקום השני היה כמעט מובטח, אבל אפריפה, שהרגיש שהוא כבר בטוח בגמר, האט והביט הצידה כדי לראות את המצב. ג'ושוע הארטמן הגרמני ניצל זאת כדי לעקוף אותו ברגע האחרון. עם 20.34, בלסינג המתין בקוצר רוח לראות אם העפיל בתור אחד משני המפסידים המהירים בחצי הגמר. כ-20 דקות מאוחר יותר הוא נשם לרווחה – ואת הטעות הזו הוא כבר לא יעשה יותר. הערב נראה אותו בגמר, ב-22.20 שעון ישראל.
"אני מרגיש טוב למרות שבטוח יכולתי יותר", אמר אפריפה בסיום. "העפלתי על הקשקש אבל לשנייה לא חשבתי שאני לא אעלה. לא הייתי לחוץ על הכסא החם. לא חשבתי שיעברו אותי. הבעיה הייתה שהסתכלתי על המוביל ואז הגרמני הגיע וזרק את הראש. זה לא יקרה בגמר, אני הולך לבוא טעון ולהתפוצץ. הגעתי לגמר, וזו היתה המטרה. עכשיו אני יכול לרוץ הרבה יותר בשקט. אני הולך להביא את עצמי ואת הנשמה בגמר".
"לבלסינג הייתה ריצה פחות טובה, הוא לא תיכנן אותה טוב טקטית", הוסיף מנכ"ל איגוד האתלטיקה גל לוי. "היה לנו מזל. אנחנו מצפים לריצה הרבה יותר חזקה בגמר".