אסמואה ג'יאן נחשב לאחד הכוכבים הגדולים של הכדורגל הגנאי, אחרי שהצטיין במדי נבחרת "הכוכבים השחורים" והוביל אותה להישג שיא במונדיאל בדרום אפריקה 2010 - עלייה לרבע הגמר. החלוץ בן ה-36 אמנם עוד לא פרש ממשחק פעיל, אבל כבר משקיע את זמנו וכספו בתחומים אחרים, שהם לאו דווקא בתחום הספורט.
צופים מזדמנים באליפות אפריקה בכלל ואוהדי נבחרת גאנה בפרט, שראו כיצד נבחרת "הכוכבים השחורים" שסומנה כאחת מהמועמדות לזכות בטורניר היבשתי - הודחה כבר בשלב הבתים - לבטח תהו בשאלה מה היה קורה אילו אסמואה ג'יאן היה לובש את המדים הלבנים-שחורים. התשובה היא שייתכן כי התוצאה הייתה שונה, שכן מדובר באחד מהשחקנים הגדולים ביותר של גאנה, שמקומו שמור בהיכל התהילה המקומי לצד שמות אחרים כמו עבדי פלה, מייקל אסיין וסמואל קופור.
4 צפייה בגלריה
אסמואה ג'יאן
אסמואה ג'יאן
אחד השחקנים הגדולים בתולדות הכדורגל הגנאי. ג'יאן
(צילום: GettyImages)
4 צפייה בגלריה
אסמואה ג'יאן משתלב בעולם המוזיקה
אסמואה ג'יאן משתלב בעולם המוזיקה
אסמואה ג'יאן. השתלב גם בעולם המוזיקה
(צילום: GettyImages)
כעת, בגיל 36, דואג החלוץ הוותיק לבטח את עתידו, כשהוא שותף פעיל בעסקים רבים, מאגרוף, דרך תחנות דלק ועד מוצרי מזון ואף חברת תעופה בבעלותו. הפרויקט האחרון שלו קשור דווקא לספורט: קידום ענף הטניס בארץ מולדתו, כשחברת התעופה שלו "בייבי ג'ט אירליינס" נותנת חסות למספר אירועים וטורנירים ברחבי המדינה. "הגנאים לא עוקבים אחרי טניס", הסביר ג'יאן. "כדורגל הוא הספורט מספר 1 במדינה ואני מכבד את זה. אבל טניס הוא האהבה השנייה שלי, ובקידומו אני מתרכז".
חייו החדשים על מגרש הטניס לא היו פשוטים כלל בתחילת הדרך, משום שנאלץ להתנצל בפומבי לאחר שהוא ואחיו, באפור ג'יאן, תקפו יריב במהלך משחק אימון באוקטובר 2020. עם זאת, הוא נשאר מעורב בספורט בגאנה ואפילו זכה בחלוף כשנה מאז אותו מקרה בטורניר זוגות מקומי לצד אחיו, שכמוהו גם הוא כדורגלן בינלאומי לשעבר.
הכניסה לעולם הטניס, באה בזמן לג'יאן, שכן חברת התעופה שלו נתקלה בקשיים עסקיים בשל מגפת הקורונה. תחום נוסף, בו השתלב ג'יאן, שגם כן לא קשור ישירות לענפי הספורט השונים, היה העולם המוזיקלי, לאחר שהקליט שלושה אלבומים עם מוזיקאי ההיפלייף (סגנון מוזיקלי גנאי) קסטרו, לאחר שהסינגל "African Girls", שיצא בשיא הקריירה שלו באוגוסט 2010, היה להיט שכבש את המצעדים.
4 צפייה בגלריה
אסמואה ג'יאן מחמיץ את הפנדל מול אורוגוואי בדקה ה-120 במונדיאל דרום אפריקה 2010
אסמואה ג'יאן מחמיץ את הפנדל מול אורוגוואי בדקה ה-120 במונדיאל דרום אפריקה 2010
זכור בעיקר בגלל הפנדל המוחמץ ההוא מול אורוגוואי במונדיאל 2010
(צילום: AP)

"אם לא אצליח לחזור לכושר ראוי - אפרוש"

ג'יאן לא שיחק באופן סדיר מאז הקיץ שעבר, כשהקבוצה האחרונה בה שיחק הייתה לגון סיטיס אף.סי מהליגה הגנאית, בה רשם חמש הופעות בלבד. למרות הכל, באוגוסט האחרון, הוא התעקש שזה עדיין לא הזמן לתלות את הנעליים. "לא פרשתי מכדורגל. סבלתי מכמה פציעות בעונה שעברה, אבל לא סיימתי לשחק", אמר ג'יאן והבהיר, "אני יכול להתעורר יום אחד ולהודיע על פרישה מכדורגל, אבל כרגע אני פעיל. אנשים יבקרו אותי, אבל אני רק מקווה לחזור לכושר ולמשקל הרגילים שלי. אם אני לא אצליח לחזור לכושר ראוי - אפרוש".
ג'יאן, בשיאו, היה גם שחקן נהדר. התחנה הראשונה מחוץ לגבולות גאנה הייתה אודינזה, אליה עבר מליברטי פרופשיונלס. לאחר מכן עבר לשחק ברן הצרפתית, נחטף על ידי סנדרלנד האנגלית תמורת שיא מועדון של 13 מיליון ליש"ט ביום האחרון של חלון ההעברות בקיץ 2010, ואז יצא למסע בין יבשתי שעבר בין היתר באל עין מהליגה באיחוד האמירויות, שנגחאי פורט הסינית, קייסריספור הטורקית ונורת'איסט יונייטד מהודו.
גם במדים הלבנים-שחורים של גאנה עשה ג'יאן חיל, כשכבש 51 שערים ב-109 משחקים, אך לצערו זכור גם מהחטאת פנדל מכריע בדקה האחרונה של ההארכה מול אורוגוואי, אחרי אותה נגיעת יד מפורסמת של לואיס סוארס מקו השער.
4 צפייה בגלריה
אסמואה ג'יאן
אסמואה ג'יאן
עשה אקזיט בסין. ג'יאן
(צילום: GettyImages)
בסופו של דבר, ג'יאן לא רק הרוויח מבחינה מקצועית, אלא גם כלכלית. בתקופתו בסין, על פי ההערכות, הרוויח שכר של 23.6 מיליון ליש"ט במהלך השנתיים שם, שהסתכמו בכמעט 3 מיליון ליש"ט לכל שער (ערן זהבי, מלפניך). כל הסכומים שצבר, אפשרו לג'יאן להפנות את תשומת לבו לתחומי העניין האחרים שלו. במקום להופיע על המגרש, ג'יאן משמש כיום בתור פרשן בערוץ Supersport TV הדרום-אפריקאי, גם במהלך האליפות היבשתית הנוכחית בקמרון, והמשיך כאמור להשתלב במגוון תחומים.
משמש גם כפרשן בטלוויזיה
שמו חקוק כחלק בלתי נפרד מתקופת הזהב של הכדורגל בגאנה ויעידו על כך סיפורים דוגמת היום בו קיבל 100 ליש"ט בחינם ממוכר (ואוהד סנדרלנד), שהעריץ אותו מהימים בליגה האנגלית, או כשצעירה גנאית איימה להתאבד אם לא יתחתן איתה. בימי הזוהר שלו, היה ג'יאן נערץ ובעל השפעה רבה. כיום, נראה שדבר אחד לא השתנה וזו העובדה כי גם כשהוא לא קורע רשתות, הרי שההשראה והאקטיביות שלו נותרה בשיאה.