"אנחנו חיים כרגע במצב של חוסר ודאות, אני רועד מכל צליל של הודעה או צלצול בטלפון מחשש שהרופא מתקשר עם בשורות רעות". דימיטריוס איטודיס, מאמן צסק"א מוסקבה שתארח הערב (חמישי, 20:00) את מכבי תל אביב תיאר אחרי הניצחון של קבוצתו 80:94 על לוקומוטיב קובאן בתחילת השבוע את הסיטואציה בה הוא מתנהל מאז פתיחת העונה בעקבות בדיקות הקורונה והאפשרות שתוצאות הבדיקות של שחקניו ייצאו חיוביות.
אפשר להבין את איטודיס, רגע אחרי ההפסד של צסק"א לברצלונה 76:66 במחזור הפתיחה של היורוליג התגלה כי שלושה משחקניו, ניקולה מיליוטינוב, סמן אנטונוב ויאניס סטרלניקס, נדבקו בנגיף והם נמצאים בבידוד ולא ישחקו היום נגד הצהובים.
5 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב
מכבי תל אביב
סטרלנקיס. אחד הנדבקים
(צילום: ראובן שוורץ)
5 צפייה בגלריה
ניקולה מירוטיץ', יוהאנס פויטמן
ניקולה מירוטיץ', יוהאנס פויטמן
מירוטיץ' מנצח את צסק"א בשבוע שעבר
(צילום: EPA)
דרך אגב, לאותו משחק נגד ברצלונה מיליוטינוב לא טס כי חש ברע, סטרלינקס נשאר גם כן במוסקבה בעקבות כאבים בשרירי הרגל וסמנוב כן נכח באולם בברצלונה, אבל לא קיבל דקות. גם מאמן הקטלאנים, שרונאס יאסיקביצ'יוס נבדק לאחר המשחק ונמצא חיובי לנגיף.

"החום לא ירד, הייתי בלחץ"

צסק"א היא קבוצת היורוליג שסבלה הכי הרבה עד כה מהנגיף. רופא הקבוצה רומן אבזלילוב מת מקורונה ב-16 במאי. מתחילת אותו חודש הרגיש לא טוב ואושפז בבית החולים במוסקבה. בתחילה מצבו היה יציב, אך לפתע חלה הידרדרות מהירה ותוך ימים ספורים הוא הלך לעולמו. בתקשורת הרוסית סיפרו כי סבל במשך שנים רבות מבעיות קשות בגב וכן מעודף משקל, שככל הנראה השפיעו.
איטודיס עצמו חלה בקורונה באוגוסט. המאמן היה בחופשה פרטית בצפון יוון וכשחזר לביתו באתונה קיבל שיחת טלפון מדאיגה. "החבר שאירח אותי בחופשה בישר לי שחלה בקורונה", סיפר המאמן בראיון שנתן ביוון. "למחרת ביצעתי את הבדיקה וגיליתי שגם אני חיובי".
5 צפייה בגלריה
דימיטריס איטודיס
דימיטריס איטודיס
איטודיס. הצליח להחלים
(צילום: AP)
המאמן בן ה-49 חווה את המחלה בצורה מדאיגה: "נכנסתי ישירות לבידוד, ואז במשך כמעט שבוע היה לי חום גבוה והוא לא ירד. הייתי בלחץ והתאשפזתי. הפרופסור שטיפל בי בבית החולים דימה את הסיטואציה שלי למשחק כדורסל. הוא אמר לי 'עכשיו אני המאמן ואתה השחקן. אתה חייב להישמע להוראות שלי, ואם תעשה את זה הכל יהיה בסדר'. וזה מה שעשיתי, אושפזתי לשישה ימים והחלמתי. הפרופסור והצוות שלו טיפלו בי על ידי מספר תרופות שעזרו לי מאוד". איטודיס החלים מהמחלה וב-31 באוגוסט כבר נחת במוסקבה כדי להתחיל בהכנות לעונה החדשה.
אבל המאמן, שלושת השחקנים והרופא שמת הם לא היחידים במועדון שסבלו או עדיין סובלים מהנגיף. שבעה שחקני נוער שמשחקים גם בקבוצת הבת נדבקו בקורונה, ובעקבות כך הקבוצה סירבה לאחרונה לטוס למשחק חוץ בצ'בוקסרי במסגרת הגביע הרוסי. כמו כן, מספר עובדי מועדון נדבקו בנגיף.

עדיין לא מחוברת

צסק"א ביצעה לא מעט שינויים בקיץ האחרון. היא נפרדה משני סמלים גדולים שלה, קייל היינס ואנדריי וורונצ'ביץ', והחתימה במקומם את טורניקה שנגליה ומיליוטינוב. ההכנה הקצרה גרמה לכך שהרוסים עדיין לא מחוברים, בדומה ללא מעט קבוצות ביורוליג.
היינס. עזב את צסק"א אחרי שבע שנים
עובדתית צסק"א כבר הפסידה שני משחקים העונה. אם את זה לברצלונה אפשר להבין, בטח לאור העובדה שהספרדים שדרגו עוד יותר את קבוצת החלומות שהייתה להם בעונה החולפת עם צירופו של ניק קלאתס וכמובן שאראס על הקווים, וגם אירחו את המשחק, את ההפסד ב-VTB לפארמה 97:95 קשה להסביר.
בסיום הרבע השלישי של המשחק צסק"א הוליכה ב-20 הפרש! (61:81), והיה נראה שהיא בדרך לניצחון קליל, אלא שאז הגיעה התפרקות שעד עכשיו איטודיס לא מבין. מייק ג'יימס וחבריו קיבלו על הראש 36 נקודות ברבע האחרון, קלעו רק 14 והפסידו 97:95 משלשת ניצחון מטורפת על הבאזר של מקסים גריגורייב.
גם בניצחון על קובאן בתחילת השבוע חוסר התיאום זעק לשמיים, וצסק"א צלחה את ההתמודדות בסופו של דבר רק אחרי ששנגליה ירד לספסל והשחקנים מהעונה הקודמת דוגמת ג'ואל בולומובי, שהשווה את שיא ה-VTB במשחק עם 6 חסימות ומדד הפלוס מינוס שלו היה הטוב בשתי הקבוצות - 21, עלו לפרקט.
5 צפייה בגלריה
ג'ואל בולומבוי, אלכס אברינס, ברנדון דייויס
ג'ואל בולומבוי, אלכס אברינס, ברנדון דייויס
בולומבוי. שש חסימות נגד פארמה
(צילום: EPA)

הסקורר, שחקן ההגנה והדבק

על הנייר, מכבי ת"א מקבלת את צסק"א במצב הכי טוב שהיא הייתה יכולה לבקש. בלי שלושה שחקנים, שניים מהם משמעותיים (מיליוטינוב וסטרלניקס) וכשהיא עדיין לא בתיאום מלא. ועדיין, גם בסגל הנוכחי של הרוסים, הם עדיפים על החבורה של יאניס ספרופולוס בצורה משמעותית.
ג'יימס הוא עדיין אחד משלושת הסקוררים הטובים ביבשת לצד שיין לארקין וסקוטי ווילבקין, יכולות ההגנה של דניאל האקט מוכחות, דארון הילארד הוא עוד שחקן שיכול לעשות נזק ליריבה בכל רגע נתון, וכמובן שעל הוורסטיליות והניסיון של שנגליה אין צורך להוסיף.
אבל בסוף נראה שמי שמחבר את כל העסק יחד הוא וויל קלייבורן. ה-MVP של פיינל פור 2019, שקרע את הרצועה הצולבת בפתיחת העונה הקודמת במשחק מול אלבה ברלין ונעדר לתקופה של כמעט שנה, חזר חזק הרבה יותר הן פיזית ובעיקר מנטלית.
5 צפייה בגלריה
וויל קלייבורן והמשפחה חוגגים
וויל קלייבורן והמשפחה חוגגים
קלייבורן והמשפחה. שחקן שכל מאמן היה רוצה
(צילום: AFP)
נגד בארסה הוא אמנם לא היה במיטבו עם 8 נקודות ב-30 דקות, אבל ב-VTB, בטח בשני המשחקים האחרונים מול פארמה (19 נקודות ו-6 ריבאונדים) ונגד קובאן (22 נקודות ב-24 דקות), הוא הראה שחזר ליכולת שכל כך אפיינה אותו מלפני הפציעה.