בישראל, מן הסתם, חגגו את הזהב האולימפי המרשים של לינוי אשרם (22), שהצליחה בניגוד לכל התחזיות והסיכויים לגבור על האחיות הרוסיות דינה וארינה אברינה בגמר הקרב-רב בהתעמלות אמנותית ולסיים בראש הפודיום.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
מאז אטלנטה 1996 רוסיה זכתה בזהב האולימפי בקרב-רב, רצף שנשבר אתמול (שבת). למעשה אשרם היא הראשונה אי פעם שלא שייכת לאחת ממדינות ברית המועצות לשעבר (מלבד לורי פונג הקנדית ב-1984, שעשתה זאת כשהגוש המזרחי החרים את המשחקים בלוס אנג'לס).
3 צפייה בגלריה
דינה אברינה
דינה אברינה
כזה דבר לא קרה לרוסיה מאז 1996. האחיות אברינה
(צילום: AFP)
כך שאפשר להבין את הדרמה וההדים שהזכייה של הישראלית, או אם תרצו ההפסד של רוסיה (דינה אברינה סיימה במקום השני אחרי אשרם), עוררו במדינה שרגילה לראות את המתעמלות שלה זוכות בזהב.
דריה דמיטרייבה, מי שזכתה במדליית הכסף בלונדון, המשיכה באותו קו זועם של הרוסים וטענה: "לומר שאני המומה זה יהיה בלשון המעטה. אני מגיעה מתחום ההתעמלות אמנותית ואני יודעת איך מחושבים הציונים, מה שווה כל אמלנט, ואלו מהם שווים פחות. צפיתי בכל התרגילים של כל המתעמלות בגמר ואני יכולה לומר בביטחון מלא שהמקום הראשון הגיע לדינה אברינה. כעיקרון, באולימפיאדה, אין דבר כזה שמתחרה שמפילה מכשיר (אשרם הפילה את הסרט בתרגיל האחרון) תסיים ראשונה".
היא המשיכה: "בכל אליפויות העולם, בכל מקום, הבנות שלנו (מרוסיה) מסיימות ראשונות. שם הציונים שניתנים הם הוגנים. אני אפילו לא יכולה להתחיל לתאר מה אני מרגישה על מה שקרה בגמר. הישראלית עולה לתרגיל האחרון, המכשיר נופל לה. יש לי דמעות, בכיתי".
3 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
"אין דבר כזה שמתעמלת מפילה מכשיר ומסיימת ראשונה". לינוי אשרם בתרגיל הסרט
(צילום: AFP)
"כמדליסטית אולימפית אני אומרת: או שהשיפוט היה משוחד, או שהם פשוט היו עייפים מהעובדה שרוסיה זוכה בזהב בהתעמלות אמנותית ברצף מאז 1996".
על אשרם היא אמרה: "אני חושבת שהיא טובה מאוד. בשלושת המכשירים הראשונים היא נתנה תרגילים טובים. אבל היא עשתה טעות וקיבלה ציון גבוה מאוד. אני חושבת שזה לא הוגן. אני לא יכולה לומר שום דבר רע על המתעמלת הישראלית, אבל המתעמלות שלנו יותר טובות. ראיתי את זה. דינה הייתה טובה יותר".
המאמנת של התאומות אברינה, אירינה וינר, המשיכה באותו קו ועלתה להתקפה: "עם שיפוט כזה התעמלות אמנותית בדרך החוצה מהאולימפיאדה. כל דבר שקרה הוא בושה, זה פשוט בלתי אפשרי בכל ענף שהוא".
"זה לא הגיוני להמשיך להיות חלק מההתעמלות האמנותית עם כזה שיפוט. דינה הייתה צריכה לנצח כאן בלפחות חצי נקודה. אני חושבת שאנחנו צריכים לערער לנשיא הוועד האולימפי הבינלאומי תומאס באך".
3 צפייה בגלריה
אירינה וינר
אירינה וינר
אירינה וינר
(צילום: אורן אהרוני)
"הטעות של המתעמלת הישראלית בתרגיל הסרט מונעת ממנה להיות אלופה אולימפית בכל צורה. בנוסף, דינה ביצעה תרגיל מבריק במכשיר האחרון. לינוי לעומת זאת עשתה טעות שהייתה צריכה להוריד לה נקודות על דרגת הקושי ועל הביצוע ועדיין קיבלה ציון זהה לזה שהיה לה במוקדמות, אז היא לא טעתה".
וינר המשיכה וטענה למזימה של ממש: "זו הייתה טעות בוטה, חוסר צדק מזעזע - וזה היה מתוכנן מראש. אין לטעות הזו שום קשר לספורט נקי. זה בדיוק כמו שימוש בחומרים אסורים או מתן שוחד לשופטים. הטעות של המתעמלת הישראלית בסיום הייתה כזו שלא הייתה אמורה להשאיר לה שום סיכוי לזכות בזהב, ופשוט העלימו מזה עין. זו פשוט בושה לשופטים. הם הורידו את אברינה מראש הפודיום בצורה הכי לא הוגנת ומכוערת שאפשר".