תוך קצת יותר משעה, החל מ-4:51 בבוקר שבין שני לשלישי, אנסטסיה גורבנקו תזנק לגמר אולימפי היסטורי וכשתסיים אותו היא תלך לנוח ותתכונן לחצי הגמר במשחה החזק ביותר שלה. אפשר להגיד שזה היום הכי חשוב בקריירה של השחיינית הנפלאה, רק בת 17 כזכור.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
אם ההעפלה לחצי הגמר ב-200 מטר מעורב אישי הייתה צפויה (קבעה את הזמן השביעי בטיבו), אז ההגעה לגמר ב-100 מטר גב די הפתיעה את כולם. בחצי הגמר היא שברה את השיא הישראלי, כרגיל, והעמידה אותו על 59.30 שניות, מה שהספיק לה למקום השמיני והאחרון.
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
בוקר גורלי. אנסטסיה גורבנקו
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו בחצי הגמר ב-100 מ' גב
אנסטסיה גורבנקו בחצי הגמר ב-100 מ' גב
אנסטסיה גורבנקו בחצי הגמר ב-100 מ' גב
(AFP)
גורבנקו היא האישה הישראלית הראשונה בהיסטוריה שתזנק לגמר אולימפי והישראלית השלישית בסך הכל, אחרי שאיתן אורבך עשה זאת באותו משחה וסיים שמיני באולימפיאדת סידני 2000, ויעקב טומרקין שהגיע שביעי ב-200 מטר גב בלונדון 2012. אגב, שמתם לב שכל הישראלים שהגיעו לגמר אולימפי עשו זאת במשחי הגב?
בכל מקרה, המטרה של גורבנקו בגמר היא להשוות או לשפר את מיקום השיא של טומרקין. זה ממש לא יהיה פשוט, שכן לצידה יתחרו שחייניות אדירות כמו רייגן סמית' האמריקאית ששברה בחצי הגמר את השיא האולימפי (57,86 שניות), שיאנית העולם האוסטרלית קיילי מקיואן (קבעה את הזמן השלישי בטיבו בגמר) וקיילי מאסה הקנדית, אלופת העולם בעבר ומדליסטית הארד מריו.
אם להיות ריאליים, לפי התוצאות בחצי הגמר כמובן, המתחרה העיקרית של גורבנקו על המקום השביעי היא קירה טוסייה ההולנדית, שקבעה זמן של 59.09 שניות, מהיר ב-21 מאיות מהתוצאה של הישראלית. יהיה מעניין לראות אם גורבנקו תשמור כוחות לחצי הגמר ב-200 מטר מעורב, כאמור המקצה החזק שלה.
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
גורבנקו ב-200 מטר מעורב
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
רייגן סמית'
רייגן סמית'
מתחרות אדירות. רייגן סמית'
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
קיילי מאסה
קיילי מאסה
קיילי מאסה
(צילום: רויטרס)
מה שבטוח, הפער הקצר בין המשחים לא ממש מטריד אותה. "עבדנו על זה הרבה באימונים, אני והמאמן דייב מארש, עשינו הרבה תרגול במחנה בפיליפינים. אני חושבת שאני מוכנה לזה פיזית", אמרה גורבנקו וגם התייחסה להופעה הנהדרת שלה ב-100 מטר גב: "בסך הכל אני מרוצה מעצמי היום. הפתעתי את עצמי בבוקר. אני ממש מרוצה. זה לא משחה שציפיתי לעלות בו לגמר".
היא התייחסה כמובן גם למוקדמות ב-200 מטר מעורב: "אני חושבת שזה היה משחה טוב. פתחתי מהר ובסוף ניסיתי לשמור על שליטה. יהיה קשה להיכנס לגמר. אצטרך לשבור את השיא האישי שלי, אם לא יותר מזה. הבנות שוחות פה ממש מהר. אני מקווה שאצליח להתעלות על עצמי אחרי הגמר ב-100 מטר גב ולעשות את זה".
גורבנקו, שנולדה בחיפה להורים שעלו מאוקראינה, היא מטאור מגיל צעיר וכנראה הכישרון הגדול ביותר שצמח אי פעם לשחייה הישראלית. בילדותה שילבה בין שחייה להתעמלות אמנותית, אך בגיל 12 החליטה להתמקד בשחייה. לתודעה הישראלית נכנסה גורבנקו לראשונה לפני כשלוש שנים כשהוכתרה לאלופה אולימפית לנוער בבואנוס איירס אחרי שניצחה במשחה ל-200 מטר מעורב אישי.
השנה גורבנקו עשתה קפיצת מדרגה משמעותית ופרצה חזק גם לזירת הבוגרות. רגע השיא עבורה היה הזכייה באליפות אירופה לבוגרות ב-200 מטר מעורב, תוך שהיא משאירה מאחור בין היתר את קטינקה הוסו ההונגרייה, מהשחייניות הגדולות של דורנו.

גאוות הקריות

בעיר מגוריה של גורבנקו, קריית ים, כמו גם בעיר השכנה קריית ביאליק, שם נמצאת אגודת השחייה שלה, מתמוגגים מההישגים של השחיינית.
"זו תמיד גאווה לשמוע שנערה שצמחה במערכת החינוך העירונית מגיעה להישגים כאלה", אמר ראש העיר קריית ים, דוד אבן צור. "שמה של אנסטסיה נישא כעת בכל רחבי תבל, ואנחנו בקריית ים מעודדים אותה ושמחים עבורה. כמובן שההישג הוא בראש ובראשונה שלה, של המשפחה שלה ושל המאמנים שלה. אני חושב שהמסר החזק ביותר מסיפור ההצלחה של אנסטסיה הוא שעם הכישרון חייבת לבוא גם עבודה קשה, מה שבהחלט ניכר במסלול חייה. אני מקווה שילדים שרואים עכשיו את אנסטסיה יקבלו השראה ללכת בדרכה, להצטיין ולאתגר את עצמם להישגים מרשימים".
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו שמחה לאחר הניצחון
אנסטסיה גורבנקו שמחה לאחר הניצחון
גם מצטיינת בלימודים. אנסטסיה גורבנקו
(צילום: AFP)
מי שעוקבות באדיקות רבה אחר הישגיה של גורבנקו, היא המורה שלה למתמטיקה מבית הספר היסודי בקריית ים, דורית ברזילי, שמספרת שמאז ומתמיד אנסטסיה הייתה מצטיינת בכל תחום, ולא רק בשחייה. "אנסטסיה הצליחה להגשים את החלום ולהגיע רחוק בזכות ההתמדה שלה בתהליך והאמונה שלה, וכמובן בזכות ההורים המקסימים שתמיד עמדו מאחוריה", אמרה ברזילי.
אגב, אחת ממורותיה של גורבנקו היא אלופה בפני עצמה - השייטת אסתי כהן פרוימוביץ', אלופת ישראל בסאפ רייס לשנת 2018 ומדליסטית כסף וארד מאליפות העולם בסין לשנת 2019 במקצוע זה.
"לראות תלמידה שהופכת לספורטאית מצטיינת ברמה העולמית זו נחת שאין לתאר", אמרה כהן פרוימוביץ' שמלמדת גם את אחותה הקטנה של גורבנקו. "אנסטסיה היא אדם נחוש, ועל אף שההישג שלה הוא הישג לאומי, היא צנועה ומההיכרות שלי איתה היא בוודאי תיקח את זה כמוטיבציה להצליח אף יותר ולא להסתפק בכך".