אחד המוקדים של משלחת ישראל לאולימפיאדת טוקיו יהיה ללא ספק בריכת השחייה, שם לא פחות מ-12 ספורטאים בכחול-לבן יזנקו למים, בתקווה להגיע כמה שיותר רחוק ואולי לשבור את שיא הענף במשחקים האולימפיים: המקום השביעי שהשיג יעקב טומרקין בלונדון 2012 במשחה ל-200 מטר גב.
טוקיו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
אלה שהמון מים התחלפו בבריכה מאז, וכעת הפוקוס עובר לאנסטסיה גורבנקו בת ה-17. אלופת אירופה הטרייה ב-200 מטר מעורב תפתח את המסע האולימפי שלה כבר היום (שבת, 13:33) כשתשתתף במשחה חימום ב-100 מטר פרפר, שם שובצה למקצה הרביעי ותזנק במסלול השמיני.
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
(צילום: אורן אהרוני)
ל"ילדת הפלא" של השחייה הישראלית, יש אולימפיאדה עמוסה. אם היא תשתתף בכל המשחים שאליהם נרשמה בהצבות האחרונות, היא תזנק למים שש פעמים למשחי מוקדמות – חמישה משחים אישיים ואחד בשליחים המעורב לגברים ונשים.
כולם במשלחת מקווים שהשיא יגיע במשחה החזק שלה ל-200 מטר מעורב אישי, שבו תנסה להעפיל לגמר נשי ראשון אי-פעם באולימפיאדה עבור ישראל, אבל אף אחד לא ירים גבה אם גם בשאר המשחים היא תתקדם לשלבים המאוחרים.
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
גורבנקו. "חיכיתי הרבה זמן"
(צילום: אורן אהרוני)
"חיכיתי הרבה זמן ואני עדיין לא מעכלת שזה קורה", סיפרה גורבנקו ביום פתוח לתקשורת ערב צאתה למשחקים. "אני נורא מתרגשת. לא יודעת עדיין איך אגיב. אני שמחה מהדרך שעברתי, השתפרתי מאוד בשנים האחרונות. זו תהיה ההופעה הראשונה שלי ואני מקבלת עצות ממי שיש לו ניסיון בנבחרת. אני מקווה שאעמוד בלחץ ומבטיחה שאעשה את הטוב ביותר כדי לייצג את מדינת ישראל בכבוד".

פשוט אוהבת להיות במים

מי שמלווה את הנבחרת מקרוב בטוקיו, וביומיום במרכז שלו בסן דייגו, הוא יועץ העל של השחייה הישראלית דייב מארש, ששימש כמאמן הנשים של ארצות הברית במשחקים הקודמים בריו 2016.
6 צפייה בגלריה
מארש. "לא רואים במשחקים האולימפיים כסוף הדרך
מארש. "לא רואים במשחקים האולימפיים כסוף הדרך
מארש. "לא רואים במשחקים האולימפיים כסוף הדרך
(צילום: אורן אהרוני)
גם מארש יודע שכולם יעקבו מקרוב אחרי כל תנועה של השחיינית הצעירה והמוכשרת ששוברת שיאים בזה אחר זה, אך מנסה להחזיר את כולם לקרקע.
"העובדה שיש לנו נבחרת צעירה יחסית, ובהשוואה לשאר הקבוצות בעולם אנחנו אכן אחת מהנבחרות הצעירות ביותר, זו הולכת להיות חוויה מדהימה גם לעתיד ולתחרויות הבאות", סיפר מארש. "אנחנו לא רואים את המשחקים האולימפיים כסוף הדרך, אלא כתחרות שהיא חלק מהתהליך של פיתוח הנבחרת הלאומית והבאתה למקסום היכולת".
מה אתה מצפה מהמשלחת? "יש לנו כמה שחיינים שבאים לתחרות הזו וינסו לעשות את הדבר הכי פשוט - לשפר את השיא האישי שלהם. במשחקים האולימפיים אם אתה רק מנסה לשפר את השיא האישי שלך אז דברים טובים קורים, ולעיתים קרובות אתה מגיע לחצאי גמר או למקומות מרגשים אחרים".
6 צפייה בגלריה
יעקב טומרקין
יעקב טומרקין
יעקב טומרקין. "אם השחיינים שלנו יגיעו לשיא שלהם נתקדם"
(צילום: אורן אהרוני)
"אנחנו לא עושים ספירת מדליות", הוסיף מארש. "אנחנו לא עושים השוואות לאנשים ממדינה אחרת. יש סט שלם של אתגרים חדשים שהם צריכים להתמודד איתם, אבל החגיגה בהעפלה למשחקים האולימפיים והזכות להתחרות עם הנבחרת הכי גדולה שהייתה לנו בשחייה הישראלית זה משהו שכולנו גאים בו מאוד".
מה ייחשב להצלחה? "הצלחה תיחשב כתחרות יוצאת דופן, כלומר להראות ביצועים ברמה הכי טובה שאנחנו יכולים לאורך התחרות ושזה גם יתורגם להרבה שיאים אישיים חדשים. אם יעקב טומרקין, אנסטסיה גורבנקו, תומר פרנקל וכל הנבחרת יהיו קרובים לשיאים האישיים שלהם או ישברו את השיאים האישיים שלהם - אנחנו ננוע לקראת חצאי הגמר. אם נגיע לחצאי הגמר אז המטרה הבאה תהיה להגיע לגמרים. אם נגיע להיות בין שמונה האחרונים בגמר, נעשה הכול כדי להתחרות על מדליות".
6 צפייה בגלריה
אליפות אירופה ב שחייה ל נוער תומר פרנקל
אליפות אירופה ב שחייה ל נוער תומר פרנקל
תומר פרנקל
(צילום: אורן אהרוני)
אפשר לצפות גם לגמר? "זה התהליך וחשוב שגם השחיינים יישארו בתהליך הזה, כי ברגע שהם יתחילו לחשוב 'האם אזכה במדליה? האם אגיע לגמר?' בזמן שהם רק בסיבוב המוקדם, זה יפגע בהם. אז אנחנו נשמור אותם ב'מצב תהליך', שיבצעו את הטוב ביותר שלהם ויוציאו לפועל את התכניות".
מה המטרות של גורבנקו? "אני חושב שאם היא תעשה את הזמנים הכי טובים שלה יש לה סיכוי טוב מאוד להעפיל לגמר. אז כן, זו מטרה ריאלית. למזלה היא העפילה לכל כך הרבה משחים חשובים שהיא תראה לכולם עד כמה היא מגוונת. אנסטסיה היא אחת מהשחייניות המגוונות בעולם ואני חושב שזה לכשעצמו סיבה לחגיגה. אני חושב שהשחייניות הטובות בעולם הן שחייניות מגוונות והיא הפכה להיות כזאת".
מה עושה את אנסטסיה לשחיינית כל כך מצליחה? "אנסטסיה באה ממשפחה צנועה, שהיא דוגמה לעבודה קשה, משפחה שאוהבת אותה יותר כאדם מאשר הנתון הזה כמה היא שוחה מהר בתוך המים, ומבחינתי התמיכה המשפחתית זה כלי חזק מאוד. היא גם מאוד מוכשרת, יש לה מערכת יחסים נהדרת עם המים והיא אפילו לקחה קורס גלישה בסן דייגו השנה, כך שהיא פשוט אוהבת להיות במים והיא גם מתחרה טבעית".
6 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
גורבנקו. "באה ממשפחה צנועה"
(צילום: דנה קופל)
"ראיתם באליפות אירופה את האינסטינקט התחרותי שלה בסוף המשחה, כשהיא זכתה במאית השנייה - זה אומר שהיא מתחרה וזה מה שאני אוהב, להעמיד אותה בסיטואציות שהיא בתוך רגע יכולה לסמוך על האינסטינקט הטבעי שלה במשחה. וכשהיא עושה את זה, היא מאוד טובה. יש לה שילוב נהדר של טכניקה טובה, גנטיקה טובה, אהבה ללא תנאים מהבית והיא תחרותית, כך שאלה ארבע הסיבות למה היא כל כך טובה. מעבר לזה, יש לנו הרבה שחיינים טובים בנבחרת ואני מחכה גם לפריצה שלהם".
לגבי הדברים שעדיין טעונים שיפור, אומר מארש: "אנחנו מחכים לראות אותה בטוקיו, מחכים שתראה את הכישורים שלה בכל אחד מארבעת המשחים שלה. בחודש האחרון עבדנו איתה על הסיבובים שלה במים וזה עזר לה לשפר את המהירות שלה בסיבובים, כי בזה היא עדיין לא הייתה ברמה בינלאומית. אני מקווה שזה ישפר אותה במרוץ למדליה".