במהלכו של עוד אימון משקולות רגיל באולם באשדוד, נדהם מקסים סבירסקי לגלות איך לחיצת יד תמימה בתחרות של ספורטאים ותיקים אי שם בפולין יכולה להפוך לתקרית שמעוררת הדים באיראן.
מרים המשקולות מוסטפה רג'אי הושעה לכל חייו על-ידי ההתאחדות האיראנית רק בגלל שהעז ללחוץ את ידו של סבירסקי ולהצטלם איתו על הפודיום, אחרי ששניהם זכו במדליות באליפות העולם שנערכה בווייליצ'קה. הרשויות אף אסרו עליו לעסוק בספורט, ובמקביל השעו גם את ראש הנבחרת.
1 צפייה בגלריה
מרים המשקולות הישראלי מרסים סבירסקי על הפודיום עם מרים המשקולות האירני  מוטספה רג'אג'
מרים המשקולות הישראלי מרסים סבירסקי על הפודיום עם מרים המשקולות האירני  מוטספה רג'אג'
מרים המשקולות הישראלי מרסים סבירסקי על הפודיום עם מרים המשקולות האירני מוטספה רג'אג'
(טוויטר)
"אני בהלם", אמר סבירסקי ל-ynet רגע אחרי שהניח את המשקולות האימון. "התחרות הייתה טובה, ומבחינתי חזרתי עם הישג נאה מאוד. לא תיארתי לעצמי שלמפגש שלי עם האיראני על הפודיום יהיו כאלה השלכות מרחיקות לכת".
שליט איראן, האייתוללה עלי חמנאי, הנחה בשנת 2021 את הספורטאים המייצגים את המדינה "לא ללחוץ ידיים עם כל נציג מטעם מדינת ישראל שזוכה במדליה". במשך שנים נמנעו ספורטאים איראנים מלהתמודד מול יריבים ישראלים ואף דאגו לפרוש או להפסיד בכוונה על מנת להימנע ממפגש כזה. רג'אי לא עשה זאת – ושילם על כך ביוקר.
"זה פשוט טמטום. חבל שמכניסים פוליטיקה לספורט", הוסיף סבירסקי, שחזר לפני יומיים (שני) מפולין, שם זכה במדליית הארד בקטגוריית המשקל עד 109 ק"ג. "מה, לא הייתי צריך לעלות על הפודיום וללחוץ לו את היד? אני חושב שהייתי בסדר. זה הדבר הבסיסי לעשות. לחצתי יד למנצח האוסטרי וגם לרג'אי שהגיע למקום השני".
בטח כואב לך על מה שעשו לו. "בטח שזה כואב. חבל שלא יתחרה יותר. מה הוא עשה בכלל? מה קשור פוליטיקאים לספורטאים? בא אדם, מייצג את המדינה שלו, זוכה במקום השני, עולה על הפודיום לקבל מדליה כמו כל ספורטאי, ובסוף עושים לו דבר כזה. זה לא מובן".
הוא נראה לך לחוץ כשלחצתם ידיים? הרי הוא ידע שאתה ישראלי. "לא, הוא היה שמח כמוני, כמו כולם. זה טבעי לגמרי. אני לא יודע מה עבר לו בראש, אבל לא הרגשתי שמבחינתו היה משהו מיוחד".
שוחחתם במהלך התחרות? "היינו יחד בשקילה, אחר כך בהצגת הספורטאים, וגם בחימום היינו קרוב האחד לשני. לא דיברנו, כי הוא לא יודע רוסית או עברית ואני לא יודע פרסית. רק לחצנו ידיים. אמרתי לו: 'very good, very good', וזהו".
סבירסקי האשדודי, בן 39, נשוי פלוס שניים, עובד כמאבטח. הוא עלה לישראל מבלארוס בגיל 16. כיום הוא מתחרה בהרמת משקולות לבני 35 ומעלה. "עליתי לארץ בשנת 2000, ועוד קודם לכן עסקתי כנער בהרמת משקולות", הוא מספר. "אחרי הצבא המשכתי עם זה, והיום אני עושה את זה כתחביב".