"בעודי מחלים משבר בכף היד נמצאתי חיובי לנגיף הקורונה, יחד איתי נדבקו אשתי והבן שלי. היו לי תסמינים של חום, כאבי שרירים, חולשה ואיבוד טעם וריח. לאט־לאט הדברים השתפרו ואחרי כשבועיים חזרתי לפעילות קלה, אבל באחד מהימים הרגשתי קצת קוצר נשימה ועברתי בדיקות שגילו שכתוצאה מהנגיף התפתח לי קריש דם בריאות. אני מרגיש הרבה יותר טוב, חוזר לפעילות גופנית בהדרגה בדרך להחלמה מלאה בקרוב. המקרה שלי יכול ללמד שיעור שגם אני, בן 32, בכושר גופני גבוה ובמצב גופני תקין לחלוטין עלול להסתבך עם וירוס הקורונה, ולכן חשוב מאוד שכולנו נדע לא לזלזל בנגיף ובתוצאותיו בתקווה לסיים עם המגפה בהקדם האפשרי".
המקרה של כדורסלן מלאגה גל מקל תפס אתמול בהפתעה את עולם הספורט הישראלי. כוכב הנבחרת החל טיפול תרופתי שיחייב אותו להיעדר חודשיים מהמגרשים (בגלל השימוש במדללי דם אסורה עליו פעילות עם מגע), וחשף בפירוט את עוצמת הפגיעה האפשרית של הקורונה גם בגוף הבריא ביותר. והוא לא היחיד: כאשר אנחנו סוגרים קרוב לשנה של התמודדות עם המגפה העולמית, לרופאים ולחוקרים יש יותר ויותר מידע בנוגע להשפעה ארוכת הטווח של הקורונה, וגם הספורטאים שהחלימו ממנה לא יכולים להיות רגועים.
4 צפייה בגלריה
גל מקל
גל מקל
המקרה שלו הפתיע את הכדורסל הישראלי. גל מקל
(צילום: fiba.com)
הסיבוך המאיים ביותר עליו מדברים המומחים הוא דלקת שריר הלב, מצב רפואי שדורש חודשים ארוכים של החלמה. מחקר שנערך בספטמבר באוניברסיטת אוהיו סטייט ועלה לאחרונה לכותרות בארה"ב מעלה נתונים מדאיגים: מבין 26 ספורטאים באוניברסיטה שנדבקו בקורונה, השתתפו במחקר ועברו מיפוי לב, אצל 30 אחוז התגלה נזק בתאים ואצל 15 אחוז נמצאו סימנים לדלקת שריר הלב, שיכולה לגרום לכאבים בחזה, תשישות, קוצר נשימה ואפילו להפרעות קצב. במקרים נדירים היא יכולה להוביל לדום לב. המגזין הבריטי למחקרי רפואת ספורט ומגזין הלב האירופי ערכו סדרת בדיקות משלהם, ופירסמו תוצאות דומות בכל הנוגע לסכנת אירוע לבבי בקרב ספורטאים שהחלימו מקורונה.
עם זאת, עדיין דרוש עוד מידע: איגוד הלב האמריקאי והאגודה האמריקאית לרפואת ספורט אספו נתונים על יותר מ־3,000 ספורטאי מכללות שחלו בקורונה, אבל זו טיפה בים והמחקר עדיין בחיתוליו. מצד שני, בינתיים מתגלים עוד ועוד סיפורים מבהילים.

הכוכב שהתמוטט על המגרש

המקרה המפחיד ביותר היה של קיונטה ג'ונסון, הכדורסלן המוביל של אוניברסיטת פלורידה, שלפני כחודש וחצי התמוטט על המגרש במהלך משחק קבוצתו נגד פלורידה סטייט. הוא היה בתרדמת רפואית במשך מספר ימים, החלים בהדרגה וכיום נוכח באימוני ומשחקי הקבוצה כעוזר לצוות המקצועי.
ג'ונסון נדבק בקורונה בקיץ. לאחר שהחלים הוא עבר בדיקות לב מקיפות – ורק אז קיבל אישור לחזור לשחק. כלומר, הבדיקות לא גילו שום בעיה. ואז הגיעה ההתמוטטות. במכללה לא פירסמו פרטים על מצבו מטעמי צנעת הפרט, אך לפי הדיווחים הוא סבל מדלקת שריר הלב, וההערכות בתקשורת היא שקיים קשר בין הקורונה לבין ההתמוטטות.
4 צפייה בגלריה
קיונטה ג'ונסון
קיונטה ג'ונסון
התמוטטות מפחידה. קיונטה ג'ונסון
(צילום: AP)
מארק לונג כתב ב"אורלנדו סנטינל": "הקבוצה עומדת בפני דילמה: היא חייבת לפעול לפי חוקי הפרטיות שמונעים ממנה לחשוף מידע שעשוי לסייע במהלך מגפה עולמית, אבל גם עלולה לעמוד בפני תביעה בגלל מתן האישור לג'ונסון להתאמן ולשחק". ג'ונסון, בכל מקרה, לא יחזור לשחק כדורסל העונה, וייתכן שהקריירה שלו הסתיימה.
פלורידה ממשיכה לשחק, אבל קבוצות כדורסל, פוטבול וכדורגל רבות הודיעו על הפסקת פעילותן לעונה הנוכחית, בגלל חשש מהמגפה או מאחר שלא נותרו להן מספיק שחקנים בריאים או כשירים. אחת מהן היא קבוצת כדורסל הנשים של ונדרבילט, שנשארה עם שבע שחקניות ונאלצה להוריד את השאלטר ל־2021. בין השחקניות שהושבתו הייתה דמי וושינגטון, שחלתה בקורונה, החלימה – ונדהמה לשמוע מרופא הקבוצה שהיא סובלת מדלקת בשריר הלב. העתיד שלה על המגרש בספק.
4 צפייה בגלריה
דמי וושינגטון (משמאל)
דמי וושינגטון (משמאל)
עלולה לסיים את הקריירה. דמי וושינגטון (משמאל)
(צילום: AP)
בכדורגל האירופי, ובמיוחד באנגליה, נלחמים בכל הכוח במגפה ובמקרים הרבים שמתגלים מדי יום, אבל מעבר לדחיית המשחקים, שהיא בעיה מקומית ושולית יחסית, קיימת מודעות הולכת וגוברת להשלכות לאורך זמן. מונס דאבור היה אחד משחקני הופנהיים שנדבקו בקורונה, אבל החלים יחסית במהירות – לפחות לעומת חברו להתקפה, אנדריי קרמריץ'. הקרואטי נבחר לשחקן חודש ספטמבר בבונדסליגה אחרי שפתח עם שישה שערים בשלושה משחקים, חזר מפגרת הנבחרות עם קורונה והיה מושבת ליותר מחודש.

כל מקרה לגופו

בעיה מרכזית נוספת היא העובדה שספורטאי שהחלים מקורונה לא יכול להיות רגוע לגמרי. בעיות רפואיות שהתפתחו בעקבות ההידבקות בנגיף יכולות להיות חבויות והוא לא ירגיש בדבר – עד שיהיה מאוחר מדי. זה מה שהיה עלול לקרות ליאניק מוזר, שחקן וולפסבורג גריזליס מהליגה הגרמנית בהוקי קרח.
שחקן ההגנה חלה בקורונה באוקטובר, נכנס לבידוד של עשרה ימים ואז חזר למתחם הקבוצה. הוא דיווח כי סבל מתסמינים קלים בלבד ולא היה חולה במיוחד, אך כאמצעי זהירות, למרות שמוזר אמר כי הוא מרגיש מצוין, בקבוצה ערכו לו סדרת בדיקות – שם התגלה כי הוא סובל מדלקת בשריר הלב. רופא הקבוצה, ד"ר אקסל גאנסלן, הסביר כי הסכנה הגדולה עבור ספורטאי טמונה במאמץ פיזי אינטנסיבי המוביל לקצב לב מהיר, מה שמגדיל את הסיכוי שהדלקת תגרום לדום לב פתאומי. בינתיים מוזר מושבת, והרופא אישר לו רק הליכות קצרות בקצב איטי. הוא עובר בדיקות כדי לבדוק את מצב ההחלמה.
4 צפייה בגלריה
הוקי קרח
הוקי קרח
הסכנה הגדולה עבור ספורטאי טמונה במאמץ פיזי אינטנסיבי המוביל לקצב לב מהיר
(צילום: gettyimages)
דלקת שריר הלב אינה הסכנה היחידה: במקרים רבים הגוף לא מחלים במהירות מהקורונה, ולשחקן לוקח זמן לשוב לכושר מלא – רק שבזמן החזרה לאימונים הוא פגיע יותר לפציעות ועלול להיגרם לו נזק.
פרופ' האנס־גאורג פרדל מאוניברסיטת הספורט בקלן מודאג מהתפישה השגויה של המגפה: "זה מטעה באופן מסוים להגדיר את הקורונה כמחלת ריאות מסוג חדש. לעתים קרובות, הווירוס תוקף את מערכת הלב וכלי הדם. ספורטאים שנדבקו חייבים לערוך בדיקות מקיפות וקבועות כדי לאתר בעיות".
הוא לא היחיד שממליץ זאת, וככל שהרופאים יודעים יותר על הנושא הם מדברים על כך שסדרת בדיקות אחת אחרי ההחלמה ולפני החזרה לפעילות – אינה מספיקה. זה עניין ערטילאי מאוד: בגלל שלא ידוע מספיק על המחלה, אין דרך עדיין נהלים אוניברסליים ברורים לחידוש האימונים של ספורטאים שנדבקו והחלימו.
פרט שחוזר על עצמו בכל המקרים הוא שכל ספורטאי שונה בחומרת ההידבקות, בקצב ההחלמה ובדרך שבה הגוף שלו מתמודד עם הטראומה, כך שכרגע התנהלות במקרה אחד לא בהכרח תהיה יעילה במקרה אחר. שחקן ההוקי מוזר הרגיש נפלא אחרי הבידוד, ורק הבדיקה הצילה אותו. שחקן הבדמינטון ההודי המצטיין סטקוויקסייראג' רנקירדי אמר שבתקופת ההחלמה היה לו קשה אפילו לעמוד במשך עשר דקות רצופות.
יהיו דרושות שנים כדי להבין מה הקורונה גרמה לגופם, ואם יש מכנה משותף. אבל ברור לחלוטין שהשילוב בין הווירוס לבין פעילות גופנית מאומצת זמן קצר אחרי ההחלמה יכול להיות מסוכן מאוד – וזו עננה חדשה שמרחפת מעל הספורט העולמי שנלחם לחזור לעצמו.